Cipramilin käyttäjät (sivuoireista)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyselen

Vieras
Sain tänään ensimmäisen kerran elämässäni mielialalääkkeet, lääke on Cipramil. Lääkäri kertoili sivuoireista ja myös apteekissa niistä mainitsivat. Nyt sitten mietinkin että millaset oireet noista sitten tuleekaan?

Ahdistukseen määrättiin ne ja inhottaviin pelkotiloihin. Lääkäri sanoi että ahdistus saattaa kasvaa lääkkeen alkuvaiheessa ja silloin voi lisäksi ottaa rauhoittavia. :O Kuinka paljon se ahdistus sitten voi kasvaa?

Nyt siis ihan omia kokemuksia kyselen; millaiseksi olette kokeneet ko. lääkkeen ja onko auttanut?

Kiitos vastauksista...

minulla oli kovaa väsymystä ekat pari viikkoa.Tosin vieläkin väsyttää jos olen unohtanut ottaa lääkkeen.Nyt on onneks löytynyt oikea lääke seroxat joka toimii.
Eka koitettiin citalopramia josta sain kovia reaktioita.Jos oireet ovat sietämättömiä niin heti lääkäriin.Itse tein virheen ja kitkuttelin viikon oireiden kanssa jotka olivat yhtä helvettiä.Tuli sellaisia ahdistuskohtauksia ei pystynyt kuin istua.Tuntui että ihopalaa ja jalat lähtee alta.todella sekava mielentila.Sitten kun ei enään silmät pysynyt mukana maailman menossa menin lääkäriin.

Mulla tuli alkuun ihan kauheita pelkotiloja, luulin et järki lähtee. =( . Mutta en ottanut rauhoittavia. En kertaakaan ole niitä ottanut. Annostus 20mg päivässä . Ja kyllä se vaan on ihana huomata, että alkaa elämä taas normalisoitua.

Tosin koitin lopettaa lääkityksen, mutta ei onnistunut.. Olo tuli ihan kauheeksi. ELi kyllä noista riippuvaiseksi tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla tuli alkuun ihan kauheita pelkotiloja, luulin et järki lähtee. =( . Mutta en ottanut rauhoittavia. En kertaakaan ole niitä ottanut. Annostus 20mg päivässä . Ja kyllä se vaan on ihana huomata, että alkaa elämä taas normalisoitua.

Tosin koitin lopettaa lääkityksen, mutta ei onnistunut.. Olo tuli ihan kauheeksi. ELi kyllä noista riippuvaiseksi tulee.

Lisään tähän vielä, että mulla tosin citalopram.

Lisään tähän vielä, että mulla tosin citalopram.

joitain lääkkeitä ei saa lopettaa hetkessä.Tulee kovat sivuoireet,joten rauhassa pienentäen annostusta.

[/quote]

joitain lääkkeitä ei saa lopettaa hetkessä.Tulee kovat sivuoireet,joten rauhassa pienentäen annostusta.[/quote]

Lopetin ihan ohjeiden mukaan. Olo oli niin normalisoitunut jo , että ajattelin tulevani toimeen ilman lääkkeitä. Ensin puolitin lääkkeen ja sen jälkeen joka toinen päivä vaan otin.

joitain lääkkeitä ei saa lopettaa hetkessä.Tulee kovat sivuoireet,joten rauhassa pienentäen annostusta.[/quote]

Lopetin ihan ohjeiden mukaan. Olo oli niin normalisoitunut jo , että ajattelin tulevani toimeen ilman lääkkeitä. Ensin puolitin lääkkeen ja sen jälkeen joka toinen päivä vaan otin. [/quote]

Antoiko lääkäri ohjeet lopettamiseen?

Hui; siis mistä jää riippuvaiseksi? Onko se just tuo Ciprmil vai onko niissä joku eri vaikuttava lääkeaine noissa "koukuttavissa"? Vielä en ole yhtään ottanut; huomenaamulla aloitan ja puolikkaalla ensin, viikon jälkeen kokonainen tabletti päivässä.

Kyllä se taitaa raaka tosiasia olla, että niihin jää koukkuun.

mutta se riippuvaisuus ja eroon pääsy on vaan pieni murhe verrattuna siihen mitä voi tapahtua jos ei aloita lääkitystä masennukseen.

Miten teillä se lääke on sitten auttanut? Onko ahdistus lakannut ja näette asiat taas positiivisemmin vai millä tavoin se auttaa? Itselläni kuolemanpelkoa joka ei ota hellittääkseen ja tuntuu että se pahenee vaan. Lähinnä siihen on nyt tuo lääke; kun en tunne samalla tavalla mielihyvää asioista mistä ennen olen tuntenut vaan pelkään ja ahdistaa koko ajan.

Itse olin ennen hyvin heikkohermoinen,mietin koko ajan kaikkea synkkää.Vihasin itseäni niin luonteeltani kuin ulkonäöllisesti.Itkin usein ja petyin kaikkeen mitä tein.Pelkäsin että läheinen kuolee ja kovasti vaan oli levoton olo.Ei tiennyt miten päin olisin.Liittyy vielä muutakin mutta noin suurinpiirtein.
Nyt olen parisen kuukautta syönyt lääkkeitä.Olen huomannut etten hermostu enään Esim.emme ole riidelleet mieheni kanssa pitkään aikaan. Olen oppinut rakastamaan omia lapsiani ennen tuntuivat vaivalta vaan.Olen alkanut ymmärtämään että ystäviäni pitää kuunnella.Minua jaksaa kiinnostaa ystäväni.Ennen en jaksanut pitää yhteyttä heihin ainoastaan jos lähdin vaikka viihteelle.
Jaksan paremmin ja ei ole mieli koko ajan maassa.Jaksan nauraa asioille ja ajatella positiivesti.Toki romahduksia välillä tulee mutte ne menee ohi hetkessä.

Alkuperäinen kirjoittaja masentunut:
Itse olin ennen hyvin heikkohermoinen,mietin koko ajan kaikkea synkkää.Vihasin itseäni niin luonteeltani kuin ulkonäöllisesti.Itkin usein ja petyin kaikkeen mitä tein.Pelkäsin että läheinen kuolee ja kovasti vaan oli levoton olo.Ei tiennyt miten päin olisin.Liittyy vielä muutakin mutta noin suurinpiirtein.
Nyt olen parisen kuukautta syönyt lääkkeitä.Olen huomannut etten hermostu enään Esim.emme ole riidelleet mieheni kanssa pitkään aikaan. Olen oppinut rakastamaan omia lapsiani ennen tuntuivat vaivalta vaan.Olen alkanut ymmärtämään että ystäviäni pitää kuunnella.Minua jaksaa kiinnostaa ystäväni.Ennen en jaksanut pitää yhteyttä heihin ainoastaan jos lähdin vaikka viihteelle.
Jaksan paremmin ja ei ole mieli koko ajan maassa.Jaksan nauraa asioille ja ajatella positiivesti.Toki romahduksia välillä tulee mutte ne menee ohi hetkessä.

Jatkan vielä että itse en meinannut uskaltaa aloittaa lääkettä,pelkäsin että minusta tulee mielenvikainen niiden mukana.ahdistuin kovasti aloituksesta mutta onneks uskalsin aloittaa.

Jatkan vielä että itse en meinannut uskaltaa aloittaa lääkettä,pelkäsin että minusta tulee mielenvikainen niiden mukana.ahdistuin kovasti aloituksesta mutta onneks uskalsin aloittaa.

Kiitos kaunis sinulle kun jaksat vastata. Itsellä on hieman samankaltaisia ajatuksia tästä lääkkeen aloittamisesta mutta alkaa olla sen verran ahdistunut olo ja ajatukset pyörii rinkiä että haluan päästä takaisin "normaali ihmiseksi". Myös minä mietin ja pelkäsin että viimeistään silloin olen "sairas" jos lääkkeet aloitan; lääkityksen mahdollisuutta vilautettiin jo vuosi sitten kun kävin mielenterveystoimistolla itkemässä päivystykseen ahdistustani.
Nyt olen kuitenkin sitä mieltä että jos vaan nuo lääkkeet jollain lailla auttaa saamaan tämän pääkopan kuntoon niin haluan kokeilla. Haluaisin niin nauttia siitä kun aamulla herään, keittelen aamukahvit ja touhuilen muksujen kanssa. En minä muuta kaipaa; kunhan vaan osaisin nauttia tästä arjesta enkä sekoittaisi päätäni ja mieltäni epärealistisilla (sanoivat) peloilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Aloittaja :

Kiitos kaunis sinulle kun jaksat vastata. Itsellä on hieman samankaltaisia ajatuksia tästä lääkkeen aloittamisesta mutta alkaa olla sen verran ahdistunut olo ja ajatukset pyörii rinkiä että haluan päästä takaisin "normaali ihmiseksi". Myös minä mietin ja pelkäsin että viimeistään silloin olen "sairas" jos lääkkeet aloitan; lääkityksen mahdollisuutta vilautettiin jo vuosi sitten kun kävin mielenterveystoimistolla itkemässä päivystykseen ahdistustani.
Nyt olen kuitenkin sitä mieltä että jos vaan nuo lääkkeet jollain lailla auttaa saamaan tämän pääkopan kuntoon niin haluan kokeilla. Haluaisin niin nauttia siitä kun aamulla herään, keittelen aamukahvit ja touhuilen muksujen kanssa. En minä muuta kaipaa; kunhan vaan osaisin nauttia tästä arjesta enkä sekoittaisi päätäni ja mieltäni epärealistisilla (sanoivat) peloilla.

Rohkeasti vaan aloitat lääkityksen.Ensimmäiset kaksi viikkoa voi tuntua hankalalta mutta kyllä se vaikutus alkaa siitä sitten.Kohta huomaatkin että elämä on sittenkin mukavaa.Oikein mukavia talvipäiviä sinulle:)

[/quote]

Rohkeasti vaan aloitat lääkityksen.Ensimmäiset kaksi viikkoa voi tuntua hankalalta mutta kyllä se vaikutus alkaa siitä sitten.Kohta huomaatkin että elämä on sittenkin mukavaa.Oikein mukavia talvipäiviä sinulle:)[/quote]

Raikkaita talvipäiviä sinullekin toivotan.... :)

mulla tuli kans tuota ettei silmät tahtoneet pysyä liikkeessä mukana,kuulostaa jotenklin huvittavalta ja sitä oli outoa selittä toisille..."mun silmät jää tonne,ku käännän pään" :D
sit 4-5 tuntia lääkkeen otosta tuli naama ja kaula punaiseksi ja tuli hikoilu oireita.eikä ne loppunut ajan myötä.sit lopuksi aloitettiin vähentää,sekään ei auttanut.viimoseksi lopetettiin kokonaan...johan helpotti.enkä mä syönyt niitä ku jonkun 6kk.
ittekseni mietin et mun masennus oli vaan totaalista uupumista,josta sit alkoi pikkuhiljaa toipua

Mun kaverille iski kamala kuolemanpelko, itki aina iltaisin ettei uskalla mennä nukkumaan, kun pelkää ettei herää :'( Oli kamalaa koittaa puhelimessa rauhoitella, kun toinen itkee hysteerisenä. Ja oksetti häntäkin, viikkoa ei edes syönyt, sivarit oli niin liikaa hälle.

Yhteistyössä