Cipralex ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA

Vieras
Imetän 1vuotiastani vielä aamulla, päivällä ja illalla. Ennen raskautta söin cipralex masennuslääkettä. Nyt masennukseni oireet ovat alkaneet poksahdella esiin. Tietääkö kukaan voinko syödä kaapissani olevia Cipralexeja, 20mg? Omalääkärini on niitä lääkäreitä jotka ovat sitä mieltä että imettävä ei saa ottaa edes buranaa tarvittaessa. Masennukseni ei ole leikin asia. Olen kuin kaksi eri ihmistä lääkityksellä tai ilman.

kyllä voi.
Laita googleen haku sanaksi teratologinen tietopalvelu ja saat numeron.
Itse jouduin raskausaikana kysymään lääkkeistä.
PAlvelu on tarkoitettu juuri raskaana oleville ja imettäville!!

Kyllä voit syödä. Itse olen koko imetysajan syönyt Citalopramia (sama aine , eri nimi). Ja monet lääkärit vakuuttelivat ettei mitään haittaa vauvalle. Ja imetän edelleen, lapsi 1,2vuotta. Ja hyvin on voinut, sekä vauva että äiti.

Anna, montako milligrammaa otat tuota Citalopramia? Saanko kysyä minkälaisia masennusoireesi ovat ilman tuota lääkettä? Mulla ilmenee täysin kontroiloimattomia mielialan vaihdoksia. Yhtenä hetkenä olen hektinen pilkuntarkka siivoushullu, toisena valmis lähtemään litomaan koko oravanpyörästä, välillä tekee mieli ampua kaikki läheiset, välillä olen ylitunteellinen, välillä yliaktiivinen, välillä vaan niin käsittämättömän väsynyt. Saan raivokohtauksia. Tällaisiin oireisiin aikoinaan aloin cipralexia syömään ja ne auttoivat, jopa niin että mieskin huomasi heti jos pidin taukoa lääkkeissä, kun raivokohtaukset palasivat. Olin todella epätoivoinen kun omalääkärini suhtautui hyvin yliolkaisesti oireisiini. Niinkuin kaikki muutkin jotka eivät kanssani elä, koska kyllähän minä julkisivun pystyn pirtsakkana säilyttämään. Psykologini sensijaan oli sitä mieltä lääkkeitä tarvitaan, mutta hänellä ei ollut valtuuksia niitä määrätä. Omalääkäri vain sanoi että masennuslääkkeitä ei imetyksen aikana. Enää imetän tosiaan vaan kolmasti päivässä, ja ajattelin että jos nyt... En ole vielä soittanut teratologiseen palveluun, koska puhelinaika siellä mennyt aina ohitseni, mutta maanantaina on kello soimassa jo ajastimella, alan olla ihan tillintallin jo.

Syön 20mg vuorokaudessa. Kärsin jo ennen raskautta jonkun aikaa masennuksesta ja söin silloinkin ko. lääkettä. Raskausaikana en. Mulla on ihan vaan pelkkää masentuneisuutta, mieliala maassa ilman tota lääkettä. Toki myös mielialan vaihteluita on välillä. Voivathan oireesi johtua myös imetyksen aiheuttamasta hormoonimyllerryksestä.

Mutta soita tosiaan sinne teratologiseen, jos yhtään emmit. Toi cipralex/citaloprami on kummiskin aika "mieto" lääke, ja se pieni määrä joka imeytyy äidinmaitoon tuskin on haitaksi lapselle.Näin mulle ainakin sanotiin. Tosin joskus poden huonoa omatuntoa kun imetän, mutta pakkohan se on uskoa lääkäreihin ja kun lapselle ei todellakaan mitään oireita ole tullut.

Käyhän kertomassa mitä siellä teratologisessa sanottiin jos ehdit.

Eiköhän kannata hankkia toisen lääkärin mielipide eikä kysellä tällaista keskustelupalstalta. Eikä varmaan kannata mennä neuvomaan, jos ei itsellä ole lääketieteellistä koulutusta.

Ja ap: etkö ole harkinnut imetyksen lopettamista jos lapsi on jo vuoden ja emmit näin vakavan asian kanssa..? Toivottavasti löydät teille molemmille turvallisen ratkaisun.

Eiköhän sitä nyt saa kokemuksia kysellä tästäkin asiasta. Ja omia kokemuksiahan tässä vaan kerrotaan. Mutta sanottakoon nyt vielä että mulla myös lääketieteellinen koulutus on.

Ja sun vastaus ei ainakaan auttanut aptä millään tavalla....

Hei anna ja muut jotka olette mua valaisseet. Kun soitin viikko sitten teratologiseen palveluun, siellä sanottiin, että periaatteessa Cipralexia ei määrätä imettäville koska se on uusi lääke eikä siitä tiedetä tarpeeksi, että se ei olisi ENSISIJAINEN valinta. Mutta tyttö puhelimessa sanoi että äidin hyvinvointi on tärkeintä, eikä hän näkisi suoranaista estettä lääkkeen käytölle, jos tarve on kova, mutta kuitenkin suositteli vielä käymään lääkärillä. Varasin ajan lääkärille, minut otti vastaan nuori vastavalmistunut tyttö joka kuunteli ongelmani tarkkaan ja sitten sanoi että hän käy varmistamassa kollegoiltaan, mitä voisi määrätä mulle Cipralexin sijaan. Kun hän palasi, hän sanoi että kakis kollegaa oli sanonut että imetyksen aikana EI VOI KÄYTTÄÄ MITÄÄN MASENNUSLÄÄKETTÄ. Aloin nieleskellä itkua siinä ja tyttö kyseli ja jutteli ja tenttasi ja suhtautui todella empaattisesti ja lopulta päätyi joka tapauksessa kirjoittamaan mulle reseptin ja kehoitti vaan lopettelemaan imetyksen nyt samantien määrätietoisesti. Itse hän totesi että kyllä jotkut käyttävät koko raskauden ja imetyksen ajan. Mä oon tähän asti , läpi raskauden ja tytön ensimmäisen vuoden sietänyt omia mielialojeni heittelyitä vain lapseni vuoksi. Nyt ne ovat menneet niin pahoiksi, että edelleen LAPSENI VUOKSI haen lääkitystä. Täälläkin joku kyseli miksen lopeta imetystä heti, ja siihen voin sanoa että olen halunnut lopetella hellävaroen. Ilman sielua raastavia huudatuksia. Se on todella raastavaa, varsinkin kun olen kahden lapseni kanssa välillä pitkiä aikoja, ja kun hän herää aamukuudelta vaatimaan rintaa, siinä on konstit vähissä, kun taas silloin kun isä on paikalla, voin nukkua vaadittaessa toisessa huoneessa, näin en ole kiusauksena vieressä.. Mutta nyt se sitten on lopetettava.

Outoa että eri lääkärit sanovat eri tavalla. Mulle vakuutti taas kaksi kokenutta erikoislääkäriä ja psykiatri, että voit käyttää. Lisäksi he etsivät minulle useita artikkeleita uusimmista tutkimuksista koskien citalopramia ja imetystä. Näin minulla, eikä tosiaankaan näytä vaikuttavan mitenkään lapseen. Mutta tsemppiä imetyksen lopettamiseen!

Mä oon tommonen kuin ap kuvaili olevansa ilman lääkettä enkä ole ikinä ajatellut sen johtuvan mielenterveysongelmista :D Tosin nyt olen raskaana, mutta mikäli muistan oikein olen samanlainen ilman raskauttakin..

Yhteistyössä