Chef kokkaa: Takuumurea naudan filee, Duchesseperunat ja punaviinikastike...eli neuvoja kaipaan taas.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Olisi muutama kysymus koskien tuota kastiketta...

Siis ostetaanko tuota lihalientä jossain pullossa/purkissa? Vai valmistetaanko sitä liheliemikuutioista?
Jos se ostetaan purkissa niin voiko sitä käyttää muihin ruokiin lihaliemikuutioiden tilalla?

Käykö timjamin/rosmariininoksan tilalle timjamia/rosmariinia mustepurkista lusikallinen vai ei?

Suomessa ei taida saada valmista oikeaa lihalientä purkissa, mutta on niitä fondeja ja liemikuutioita, jollei vierasta natriumglutamaatin käyttöä (on niitä vissiin jo ilman sitäkin saatavissa )

Tuoreet yrtit ovat kyllä aina maukkaampi vaihtoehto, mutta kuivatutkin käy, lusikallinen kuulostaa sopivalta määrältä. :) rosmariinin oksat säilyvät rasiassa jääkaapissa pitkään, joten niitä kyllä ehtii käyttää. Sen tuoksu on kyllä mahtava.

Eli laitanko mä sitten 1 lihaliemikuution 3 dl vettä?

Mä en ole oikein noista yrteistä innostunut, mutta opettelen kovasti niistä tykkäämään :)

Mä rakastan rosmariinia. :p sitä voi laittaa vaikka leipään. :D Mutta se on tuoreena usein aika kallis yrtti, jos tuoreena ostaa, niin siitä kannattaa pitää hyvä huoli niin siitä saa satoa pitkään.

Eli laitanko mä sitten 1 lihaliemikuution 3 dl vettä?

Mä en ole oikein noista yrteistä innostunut, mutta opettelen kovasti niistä tykkäämään :)
I kuutio kolmeen desiin tuo varmaan aika sopivan vanhan liemen. Ota sitten huomioon se suolan määrässä, maistele ennen kuin lisäät suolaa, ettei tule liian suolaista
:) Ei vanhan vaan vahvan :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä rakastan rosmariinia. :p sitä voi laittaa vaikka leipään. :D Mutta se on tuoreena usein aika kallis yrtti, jos tuoreena ostaa, niin siitä kannattaa pitää hyvä huoli niin siitä saa satoa pitkään.

Minä ostan silloin tällöin Citymarketista semmoisen ruumisarkun muotoisen (juu, kuulostaa kauhealta, mutta sen mallinen se on :D ) muovirasian, jossa on 6-8 oksaa, säilyvät aika hyvin. En näin talvella oikein saa purkkiyrttejä pysymään hengissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Liity Marttoihin, niillä varmaan on opastusta ihan kädestä pitäen?

Ihan hyvä idea sinänsä, mutta mun mielestä tämä kotona kokkaaminen ja palstaa apuna käyttäminen on ollut mulle ihan toimiva tapa. Nyt saan itse päättää mitä ruokaa teen ja milloin. Eikä tarvitse pohtia lastenhoidollisia järjestyelyjä jne.

Niin no emmä tarkoittanutkaan että sä joka aterias tekisit Marttojen avulla, vaan että silloin tällöin kävisit opettelemassa ja sitten niillä opeilla tekisit kotona mitä ruokaa haluat, juuri silloin kuin haluat...

Alkuperäinen kirjoittaja lopeta jo:
ihme pätemistä ja olevinaan vitsikästä tää sun jatkuva kokkaushössötys. ja perin omituista että kokkaa ja palstailee aina samaan aikaan.

Peesi.
Ja kun sanoo tekevänsä kaiken tarkalleen ohjeiden mukaan, niin eikö voi sitten ottaa ohjetta ja tehdä sen mukaan.
Huomion hakua ja mukahauskaa, heh heh.. "olen niin kädetön, voi vitsi".

Juu ei tartte avata ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
ihme pätemistä ja olevinaan vitsikästä tää sun jatkuva kokkaushössötys. ja perin omituista että kokkaa ja palstailee aina samaan aikaan.

Peesi.
Ja kun sanoo tekevänsä kaiken tarkalleen ohjeiden mukaan, niin eikö voi sitten ottaa ohjetta ja tehdä sen mukaan.

Juu ei tartte avata ei.

MIKÄ ihme Luniksella nyt on ???!!! :o
TAAS avasit chefin ketjun..ain niin se olikin ihan vaan ittees ärsyttääkses :headwall:

Peesi.

Juu ei tartte avata ei.

Mulla kyllä nyt on ohjeet joiden mukaan meinaan toimia. Niitä mä olin vailla ja ne täältä sain.

Mä en käsitä edelleenkään miksi näitä mun mukahauskoja huimionhakuketjuja sitten avaat, jos nämä saavat sinut niin ärsyyntymään? Etkö pääsisi helpommalla, kun vaan sivuuttaisit nämä ketjut kokonaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Grace:

Peesi.

Juu ei tartte avata ei.

MIKÄ ihme Luniksella nyt on ???!!! :o
TAAS avasit chefin ketjun..ain niin se olikin ihan vaan ittees ärsyttääkses :headwall:

No samoin kai täällä saa sanoa että "mitä teet aloituksen jos et kestä että siihen kommentoidaan" kuin että inistä siitä saako avata vai ei :headwall:

Peesi.

Juu ei tartte avata ei.

Mulla kyllä nyt on ohjeet joiden mukaan meinaan toimia. Niitä mä olin vailla ja ne täältä sain.

Mä en käsitä edelleenkään miksi näitä mun mukahauskoja huimionhakuketjuja sitten avaat, jos nämä saavat sinut niin ärsyyntymään? Etkö pääsisi helpommalla, kun vaan sivuuttaisit nämä ketjut kokonaan?

mä oon ostanut sellasta knorrin vasikkafondia.. paljon parempaa kuin lihaliemikuutiosta tulee :)

Kun et sitten ostanut takuumureaa, muista ensikerralla. Takuumureita kotimaisia (HK ja Atria) riiputetaan lähes nolla-asteisena 6 vkoa joten ne ovat aivan eri luokkaa kuin jotkut ulkomaiset jäädytetyt brassipihvit. Kokeilepas vaikka tuota reseptiä:

http://www.atria.fi/asp/atriarecept.asp?P=1406&VID=default&SID=917329965533689&ac=or&id=305&S=1&continue=Y&C=28393

Kotimainen takuumurea file maksaa tarjouksessa jotain 15 euroa kilo joten jos per nokka on 200-300g niin ei ole kovin kallista. Ravintolassa maksaa jo yksi annos 20 euroa, jolla saa yli kilon filettä.

Alkuperäinen kirjoittaja ggg:
Kun et sitten ostanut takuumureaa, muista ensikerralla. Takuumureita kotimaisia (HK ja Atria) riiputetaan lähes nolla-asteisena 6 vkoa joten ne ovat aivan eri luokkaa kuin jotkut ulkomaiset jäädytetyt brassipihvit. Kokeilepas vaikka tuota reseptiä:

http://www.atria.fi/asp/atriarecept.asp?P=1406&VID=default&SID=917329965533689&ac=or&id=305&S=1&continue=Y&C=28393

linkissä tulee lista reseptejä...mitähän niistä tarkoitit

Joo, mä voin kyllä mennä lihatiskillekin, mutta joku sanoi että tuota ois valmiinakin saatavilla. Mutta sikäli mulle ei tosiaan ole merkitystä kummasta paikasta sen otan :)

Niin...pihvit mulla oli suunnitelmissa. Ja kiitos tuosta nuijavinkistä. Semmosta meillä ei ole joten sekin varmaan sitten tarvitaan...joskin mä muistan että aikoinaan kun olen pihvejä tiskiltä ostanut niin ne on ne mulle nuijinut?

Mutta jos nyt sitten nuijin itse, niin kerrotko että miten niitä nuijitaan (siis kauanko niitä paiskin) ja että miksi niitä ylipäänsä nuijitaan :D

Tuota nuijaa nyt ei kovin tottumattoman kannata käyttää, hakkaa vaan lihasta turhaan mehut ulos. Varovasti rystysillä/nyrkillä taputtelee jos on tarvetta muotoilla piffiä. Valurautapannu on paras kaveri pihvien kans ja pannu täysteholla kuumaksi, kuivaa pihvi kummaltakin puolelta talouspaperilla, voitele pihvit esim. rypsiöljyllä molemmin puolin ja rouhi karkeaa mustapippuria ja merisuolaa päälle suht reilusti. Sitten pihvi kuumalle paistinpannulle (ei tarvi lisätä öljyä pannuun) , pihvin tulee tiristä kunnolla, siitä tietää että pannu on tarpeeksi kuuma. Korkeintaan 2 pihviä kerralla pannulle, paista 2-4min per puoli äläkä töki tai liikuttele pihviä, vaan kun haluttu aika on kulunut niin vaan kääntö ja taas sen pari minuuttia ja pihvit pois pannulta. Maustaa voi toki jälkikäteenkin. Suolaa ei kannata kovin kauaa ennen pihvinpaistoa lihaan laittaa kun se nostaa mehut lihasta, mutta juuri ennen paistoa sen voi tehdä mehukkuuden siitä kärsimättä.

Tuota nuijaa nyt ei kovin tottumattoman kannata käyttää, hakkaa vaan lihasta turhaan mehut ulos. Varovasti rystysillä/nyrkillä taputtelee jos on tarvetta muotoilla piffiä. Valurautapannu on paras kaveri pihvien kans ja pannu täysteholla kuumaksi, kuivaa pihvi kummaltakin puolelta talouspaperilla, voitele pihvit esim. rypsiöljyllä molemmin puolin ja rouhi karkeaa mustapippuria ja merisuolaa päälle suht reilusti. Sitten pihvi kuumalle paistinpannulle (ei tarvi lisätä öljyä pannuun) , pihvin tulee tiristä kunnolla, siitä tietää että pannu on tarpeeksi kuuma. Korkeintaan 2 pihviä kerralla pannulle, paista 2-4min per puoli äläkä töki tai liikuttele pihviä, vaan kun haluttu aika on kulunut niin vaan kääntö ja taas sen pari minuuttia ja pihvit pois pannulta. Maustaa voi toki jälkikäteenkin. Suolaa ei kannata kovin kauaa ennen pihvinpaistoa lihaan laittaa kun se nostaa mehut lihasta, mutta juuri ennen paistoa sen voi tehdä mehukkuuden siitä kärsimättä.

Kiitos :)

Mutta kai sä ymmärrät, että olet reilut 1,5v myöhässä tämän ohjeen kanssa :D :D

Yhteistyössä