cerazette-minipillereiden lopetus ja kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auringonkukka-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Etsin tietoa Cerazettesta ja lopettamisesta ja päädyin tänne. Itse söin niitä 5 vuotta ja lopetin ne huhtikuun alussa. Odottelin kuukautisia 11 viikkoa. Toukokuussa tuli yhtenä päivänä pientä vuotoa ja tämän viikon alussa tuli sitten jonkunlaiset kuukautiset. Vuotoa oli melko vähän verrattuna siihen mitä ennen. Cerazettea syödessä mulla ei ollut kuukautisia ollenkaan. Nyt lähinnä ihmettelen tuota vuodon määrää kun sitä tuli niin vähän, mutta näköjään täällä on aika monta muutakin, jotka ihmettelee kaikkea lopettamiseen liittyvää. Cerazette on ainoa pilleri, joka mulle sopii aurallisen migreenin vuoksi. Lopetin niiden käytön, koska tajusin, että hiusten lähtö ja finnit johtuu ilmeisesti niistä. Mulla on nykyään ihan onnettoman ohut tukka. Odottelen tässä sitäkin, että hiukset kasvais takaisin ja iho paranis. Ennen Cerazettea mulla oli paksu tukka ja hyvä iho. Saa nyt nähdä miten tämä tästä...

Mulla on aina alkanut menkat parin päivän päästä pillereiden lopettamisesta (merkistä riippumatta). Nytkin cerazetten lopetuksen jälkeen meni alle viikko niin oli ekat menkat. Siitä alkoi heti normaali kuukautiskierto. 2kk lopettamisen jälkeen olinkin jo raskaana. Olen kyllä kuullut että voi mennä pitkään kunnes kierto palautuu normaaliksi. Itsellä kuitenkin kuukautiskierto oli normaali heti lopettamisesta. kymmenisen vuotta olen kaikenkaikkiaan ehkäisypillereitä käyttänyt ja välillä pitänyt pieniä taukoja.

Mä lopetin nää pillerit huhtikuun alussa reilun puolen vuoden käytön jälkeen (aiemmin oli käytössä Yaz) ku olin jo jonku aikaa kokenu cerazetet liian kalliiksi eikä ehkäisyyn ollut muutenkaan enää tarvetta. Tein kuitenkin niin tyhmästi että lopetin kesken liuskan kun lähdin lomalle tuolloin ja unohdin pilleriliuskan kotiin niin ajattelin että samapa nuo on nyt samantien lopettaa. Nytpä sitten ei ole menkkoja kuulunut tuon jälkeen ollenkaan eli takana kohta 4 kk. Raskaustestin tein toukokuun lopussa ja negaa näytti, nyt kun vieläkään ei ole menkkoja kuulunut niin aika lailla paniikki että entä jos entä jos... kuitenkin raskauden mahdollisuus on oikeastaan mahdoton, mutta kai se pitänee tehdä toinen testi mahollisimman pian.

Menkkoihin liittyviä oireita on kuitenkin ollut, onkohan ihan normaalia? Oon kuitenki saanut sellasen käsityksen että kun lopettaa pillerit noin kesken kierron niin menee hyvinki sekasin kaikki kropassa :D

Ihan kamalan stressaavaa..

Heippa

Päätin itsekin kirjoittaa tänne kun samojen asioiden parissa myös painiskelen. Olen syönyt 4 vuotta cerazettea, sen aikana ei ollut ollenkaan kuukautisia. Lopetin pillerit kesäkuun puolessa välissä ja menkoista ei vielä minkäänlaista tietoa :/ mutta näköjään aivan normaalia, mitä lueskelin täältä keskusteluista. Ärsyttävää odotella kuukautisia kun ei yhtää tiedä koska ne tulee! yritä tässä nyt sitten suunnitella perheen lisäystä...

Itsekin lopetin ko pillerit 2kk sitten eikä kuukautisia ole vielä tullut. Kyselisinkin jos joku teistä sattuisi tietämään, että voiko tulla raskaaksi vaikka kuukautisia ei tulisikaan vai täytyykö ensin kuukautisten tulla? Jostain luin, että edes yhtien luomumenkkojen tätyisi tulla ennen kuin raskaaksi tulo olisi mahdollista.

No minä olen tullut raskaaksi ilman kuukautisia, kahdesti. Lapsen imetyksen lopetettuani eivät kuukautiset olleet ehtineet vielä alkaa kun huomasin olevani taas raskaana. Emme olleet käyttäneet mitään ehkäisyä synnytyksen jälkeen.

Odotin ja imetin, ei kuukautisia, käytin imetysajan Cerazetteja. Lopetin imetyksen ja n. 5 kk imetyksen lopettamisen jälkeen olin jälleen raskaana. Kuukautisia ei tullut tässä välissä. Ehkäsynä oli Cerazetten jälkeen kondomi, joka kerran unohtui.

Nyt nuorin lapsi on kohta 9 kk. Cerazettea käytin juhannukseen asti, ei ole tullut vielä kuukautisia. Ehkäisynä kondomi.

Ite söin Cerazetteja 1,5vuotta välillä tuli menkat välillä ei ja pärjäsin pikkuhousunsuojalla... Pikkusen epäsäännöllinen vuoto ei häirinny ku aiemmin ollu vaikeat menkat ja e-pillereitä syödessä muutuin tasapainottomaksi ihmishirviöksi! No... marraskuun alussa sairasti KUNNON yrkkätaudin ja siinä sivussa unohtelin pillereitä. Ajattelin fiksuna että lopetan pillerit ja ootan seuraavat menkat ja alotan sitte uudestaan pillereiden syömisen (siis ajattelin että jos oisin tullu sillon raskaaksi nii en ainakaan vahingossa söis samaa syssyy pillereitä)! Hups... nyt on tammikuu eikä menkkoja.. en ole raskaanakaan... enkä kyllä hirveän huolissaankaan ku en lastenteko tarkoituksella lopettanu pillereitä... Ajattelin odotella ne seuraavat menkat ja jatkaa sitte ko. pilsujen syöntiä. Noista pillereiden hinnoista... suomessa 3kk pillerit maksaa n.36-38€. Ite asun lähellä ruotsin rajaa ja haen pillerit Haaparannalta siellä VUODEN PILLERIT maksaa n.60€ eli reilusti puolet halvemmat ku täällä. Ainoa vain että täytyy lääkäriltä kinuta aina paperiresepti ja ostaa kerralla koko vuoden pillerit ruotsinpuolella saa käyttää yhtä (suomalaista) reseptiä kerran! P.s pohjois ruotsissa asiat hienosti Norrbottenin hallitus teki päätöksen kaikki alle 29 vuotiaan saa ehkäisyvalmisteet veloituksetta!!

Mä nyt lopetin noi pillerit vähän yli viikko sitten kun painoa on tullut jotain 7 kg 3 kk:ssa. Muuten tosi hyvät pillerit kun ei kuukautisia ollenkaan, aika rajut finnit kyllä on tullunna.

Söin 4,5 vuotta cerazettea. Alkuun ekat 3-4 kk epäsäännöllistä vuotoa ja sen jälkeen ei mitään :). Hiukset ohentui ja finnejä tuli. Painoa on tullut tuona aikan n. 10 kg lisää sekä ärsyttävää turvotusta. Tammikuun alussa lopetin pillerit, menkkoja ei näy ei kuulu. Verenpaineeni on laskenut pillereiden poisjättämisen jälkeen. Seksihaluja pillerit eivät mieletäni vieneet, olen ollu aina hieman ûberaktiivinen sillä saralla. Mutta nyt pillereiden poisjätön jälkeen on seksihalut ihan taivaissa; himottaa koko aika. Menkkoja tässä odottelen, mutta viestiketjusta päätellen niitä saattaa joutua odottamaan pitkäänkin? Rinnat on äärikipeät ja arat, ihan kuin menkkojen alussa. Vatsassakin tuntuu välillä rajua menkkakipua, mutta vuotoa ei vaan tule. Olen tosin aina ollut hyvin niukkavuotoinen, mutta kyllä tässä nyt jo hieman "kaipailee" menkkoja! Ikää minulla on jo lähes 45 v, eli ihmettelen voiko tässä jo alkaa vaihdevuodet??

Lopetin cerazetet 4 päivää sitten. 3 päivänä voisi sanoa, että oli jo jonkinlaista vuotoa, 4. päivänä hyvin niukkaa "väriä" havaittavissa. Saa nähdä loppuuko nämä kahteen päivään. Haluaisin tietää, mistä päivästä pitäisi sitten laskea tuleva ovulaatio? Ja voiko tollaista vuotoa edes kuukautisiksi kutsua?

Syön Cerazettea kuudetta laattaa ja olen vuotanut koko tämän ajan! Ensimmäiset kolme kuukautta niin etteivät edes siteet pitäneet vuotoa mutta lääkärin kehotuksesta jaksoin tämän ensimmäiset kolme kuukautta jonka piti olla se vaikein. No, vuotohan jatkuu, huomattavasti vähäisempänä mutta kuitenkin niin ettei pikkuhousunsuojalla pärjää, eli pampperssit housuissa kuudetta laattaa. Nyt sain Microluton-reseptin, olisiko kenelläkään kokemuksia tästä?

Moro moro, söin cerazettea 6kk ja olen tullut siihen tulokseen ettei ole tervettä ettei menkkoja tule! lopetin ne kesken laatan noin kk sitte ja pientä ällöttävää vuotoa on ollut koko 6kk ajan.. voisi sanoa että viikoittain ei joka päivä.. nyt tuo tuhruinen pikku vuoto on jatkunut vaikka pillereiden lopettamisesta jo yli kk, onko muilla samanlaisia kokomuksia? onkohan nuo menkat vai mitä tuo vuoto oikein on...

Itse lopetin cerazetet vajaat 6 viikkoa sitten melkein 9 vuoden käytön jälkeen (syönyt niitä pojan syntymän jälkeen) ja oireet ovat olleet ihan kamalat. (Olen kohta 42v.) Ensin rinnat olivat kosketusarat. Nyt on ollut jo pitkään etova olo, oksettaa, närästää, heikottaa jne. Vatsassa on elohiiri ja vessassa saa juosta jatkuvasti. Nyt on viikon verran ollut suussa paha, metallin maku ja janottaa. Onko muilla samanlaisia oireita? Onkohan tämä normaalia?

Itse aloin käytämään ceracettea 9 vuotta sitten synnytyksen jälkeen. Aluksi vuoti melkein viikon välein ja sitten tasaantui ja lopulta jäi kokonaan vuodot pois. Vuosien varrella pidin muutaman tauon, jotta kuukautiset tulisivat ja tulivatki normaalisti noin kuukauden päästä lopetuksesta. Viimeisellä kerralla, kun pidin taukoa saikin sitten tämä meidän "iltatähti" alkunsa eli raskaaksi voi tulla tosi nopeasti jos pitää taukoa hieman pisempään. Itse pidin taukoa kahden kierron ajan ja sitten olinkin raskaana :)

Itse syönyt kyseistä pilleri merkkiä noin 10 vuotta ja nyt olisi vauva haaveet mielessä, mutta mutta......Valmistun toukokuussa uuteen ammattiin ja sen varjolla tässä mietin, että kuinkahan pian menkat normalisoituu? Lähinnä ajattelen tässä nyt sitä, että ehtisi valmistumisen jälkeen olla jonkun aikaa töissä ennen jos tärppää ja jää äippä lomalle? No tähän liittyen sellainen asia, että mitenkähän mahtaa olla, jos sattus niin onnekkaasti että tärppäis piankin ja valmistun ja enkä ehstis kun vaikka kuvitellaan kesän olla töissä, niin mitenköhän mahtaa olla sitten tilanne kun on töihin paluun aika...Vaikuttaako se työnantajiin kun katsovat sen että heti valmistumisen jälkeen ollut muutaman kk töissä ja äippä lomalle...Ei sellaista pitäs ees ajatella......Ikää on 35 ja biologinen kello tikittää.....EI malttas kyllä odottaa sitten millään:)))))))))) Vai pitäskö vaan rohkeesti jättää pillerit nyt pois ja katsoa tilanne. Kesäksi on kuitenkin jo työpaikka tiedossa. Kävi miten kävi niin kesän ainakin ehdin töissä olla....

Mutta oma aavistus on että ei se kyllä varmaan niin pian tärppää, nuorempana oli muutenkin menkkojen kanssa onglemia. Nyt ei ole cerazeten aikaan tullut ollenkaan vuotoja.(((((((

Ja yksi asia...Miten mahdetaan tuo äitiyspäivä raha laskea kun olen ollut opintovapaalla vuoden 2013 alusta ja saanut koulutusrahaston myöntämää aikuiskoulutus tukea? Eikös nyt ole vasta valmistunut vuoden 2012 verotus ja jos sattuis niin onnekkaasti, että lisäystä tulisi jo vuoden lopussa niin laskeeko ne sen tuon 2012 verotuksen mukaan vai? Sen olen ymmärtänyt että se voidaan laskea myös puolen vuoden tuloista.....

Sori jos joistakin nämä kyssärit tuntuu tyhmiltä, mutta kun ei vaan tiiä..Ensimmäinen lapsi siis nyt suunnitteilla..

Ja vielä yksi kyssäri...Kun kävin outojen vatsakipujen takia gynellä viime keväänä ihan yksityisellä ja katselin tuossa kertomusta niin siinä oli että molemmat munasarjat inaktiivisia, tarkoittaako se sitä että nämä pillerit ovat sen tehneet toimimttomiksi ja menkat voivat tulla normaalisti pillerin lopettamisen jälkeen?

Heipsan! Itse aloitin 2013 kesäkuun alussa kyseiset pillerit sillä mitkään muut eivät sopineet aurallisen migreenin takia. Koko aikana oon pitäny kaks taukoo pillereistä koska muuten ei tullu ku yhet alkuvaiheessa. Viimeisin tauko oli kk ja sinä aikana ei tullut menkkoja ollenkaa. Kuukauden tauon jälkeen aloitin pillerit uudestaa ja vko myöhemmin menkat tuli. Nyt oon ollu kaks viikkoo ilman pillereitä, jotka lopetettu tarkotuksella, ei sopinut mulle pidemmällä ajanjaksolla. Raskaustestejä tehty, kaikki negatiivisia. Millonkoha mulla alkais menkat? Koko aja tuntuntu että menkat alkais mut ei. Kuinkaha kaua mun tarvii viä ootella enne ku tarvii lääkäri puolee kääntyä?

Olen syönyt yhtäjaksoisesti cerazetteja 8-vuotta ja muistaakseni alussa oli pari kuukautta epäsäännöllistä tiputtelua jonka jälkeen menkat jäi kokonaan pois, eikä minulla ole ollut mitään tiputteluja tms. Elämä on ollut ihanaa ilman kuukautisia, jotka ovat minulla olleet aina runsaat ja inhottavat.

Migreeni lähti myös ja mielialanvaihtelut eivät ole enää olleet lähellekään sellaisia kuin ilman pillereitä. Minun elämää nuo ovat helpottaneet huomattavasti. Muista pillereistä olen saanut migreeniä ja kaikennäköisiä sivuoireita.
Minulla oli aiemmin ehkäisykapseli 5-vuotta käytössä, eikä silloinkaan menkkoja tullut, mutten halunnut sellaista enää laittaa käsivarteen (siinä oli etuna, ettei tarvinnut muistaa syödä joka päivä pilleriä). Ainoa huonopuoli Cerazeteissa on ollut minulle, että iho huonontui ja finnejä tulee helpommin, kun aiemmin niitä ei minulle juuri tullut.

Suolistosairaana voin suositella Cerazettea colitis ulserosasta kärsivälle, sillä ne imeytyvät pääsääntöisesti ohutsuolessa, joten jos paksusuoli on kovin huonossa kunnossa niin ei ole niin suurta huolta tulla raskaaksi kuin muita pillereitä syödessä. Nyt lopetin pari viikkoa sitten pillereiden syönnin toiveena perheen lisäys, (jonka vuoksi eksyin keskusteluun) mutta näköjään vielä ei tarvitse huolestua kun kuukautisia ei kuulu :)

Söin cerazette-pillereitä kolme vuotta putkeen, tuona aikana vain kerran tuli kunnon menkat. Kun jätin pillerit, menkat alkoivat n. kuukauden päästä lopetuksesta. Menkkojen tuleminen riippuu ihan siitä, miten oma kroppa toimii.

Hei

Mulla on takan erilaisia pillereitä nyt n 10 vuotta (yaz, yasminelle, yasmin, cerazette..)Cerazetteen jouduin vaihtamaan puoli vuotta sitten migreenin takia. Viimeisen pillerin nappasin 3 päivää sitten ja nyt vain odotellaan.

Pillerit ovat aiheuttaneet itselleni enemmän ja vähemmän oireita ja niiden kanssa olen aika pitkään sinnitellytkin, nyt kuitenkaan en enää jaksa joten kokeillaan pilleritöntä elämää josko se helpottaisi useaan vaivaan.

Cerazetten kanssa on kaksi kertaa ollut n viikon kestävää tiputtelua, muuten ei menkkoja ole kuulunut. Jatkossa käytämme ehkäisynä kondomia, sillä lapsia emme halua vielä.

Hei

Mulla on takan erilaisia pillereitä nyt n 10 vuotta (yaz, yasminelle, yasmin, cerazette..)Cerazetteen jouduin vaihtamaan puoli vuotta sitten migreenin takia. Viimeisen pillerin nappasin 3 päivää sitten ja nyt vain odotellaan.

Pillerit ovat aiheuttaneet itselleni enemmän ja vähemmän oireita ja niiden kanssa olen aika pitkään sinnitellytkin, nyt kuitenkaan en enää jaksa joten kokeillaan pilleritöntä elämää josko se helpottaisi useaan vaivaan.

Cerazetten kanssa on kaksi kertaa ollut n viikon kestävää tiputtelua, muuten ei menkkoja ole kuulunut. Jatkossa käytämme ehkäisynä kondomia, sillä lapsia emme halua vielä.

Pieni päivitys asiaan mitä on tapahtunut. 5 päivän päästä viimeisestä pilleristä tiputteluvuoto alkoi. Pärjäsin koko vuodon ajan ( n. viikon) pelkällä pikkuhousunsuojalla. Nyt vuotoa ei ole kuulunut, mutta esim seksissä kondoomi hieman likaantuu eli jotakin siellä sisällä on, ei vaan valu ulos. No eikai siinä, ihan tyytyväinen olen ja jään odottelemaan mitä tapahtuu seuraavaksi tai olisiko seuraavat menkat jo normaalit :)

Mä käytin Cerazettea kolme vuotta, jonka aikana mulla ei ollut ollenkaan kuukautisia (ihanaa!). Lopettamisen jälkeen tasan 5 viikon päästä alkoi kuukautiset. Cerazetten lopettamisen oireita oli kaikki mahdolliset raskausoireet; etova olo, järkyttävän kipeät nännit, huimaus, korkea syke, jatkuva väsymys ja ruokahalun kasvu (heräsin keskellä yötä nälkään). Vauvaa toivotaan, mutta kuukautisten alkamispäivästä taaksepäin laskien ovulaatio meni kesäloman takia tällä kertaa ohi ja nuo oireet ajoittuvat ovulaation jälkeisille päiville.

Yhteistyössä