Cerazette-minipillereiden aloitus vaikka kuukautiset eivät olisi vielä alkaneet?

  • Viestiketjun aloittaja "Tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti
"Tietämätön"
Hei!

Kysyn täältä jos jollain on kokemusta vastaavasta. Sain siis jälkitarkastuksessa reseptin Cerazette-minipillereille. Synnytyksestä on nyt 12 viikkoa ja vauvani on täysimetyksellä, kuukautiset eivät ole alkaneet. Ehkäisynä kondomi.

Kävin tänään hakemassa pillerit ja paketissa mainitaan aloitusajaksi kierron ensimmäinen päivä. No minullahan ei nyt mitään kiertoa ole kun ei ole kuukautisiakaan. Lääkäriltä (silloin reseptin kun sain) asiaa kysyin, ja hän sanoi, että täytyy käyttää lisäehkäisyä kunnes kuukautiset alkavat. Jostain syystä en silloin asiaa tajunnut, mutta nyt kun hain pillerit hoksasin, että mihin hittoon minä niitä pillereitä tarvitsen jos jokatapauksessa joudun käyttämään lisäehkäisyä? Eli emme silti pääse kondomista eroon. Ja jos Cerazette voi aiheuttaa kuukautisten poisjäämisen, niin joudummeko käyttämään lisäehkäisyä yhtä kauan kun käytän minipillereitä? Eli helpompaa olisi käyttää vain kondomia, odottaa että kuukautiset alkavat ja sitten aloittaa minipillerit ja käyttää niitä niin kauan kuin imetän.

Näinkö tämä tosiaan menee vai jääkö minulta nyt jotain oleellista tajuamatta?
 
"vieras"
mulle neuvottiin aloittamaan cerazettet ihan vaikka samana päivänä kun reseptin sain vaikkei menkkoja vielä ollutkaan. Söin noita noin vuoden verran ja lopetin sitten kun painoa tuli 10 kiloa lisää, menkkoja ei tullut kertaakaan tuon vuoden aikana.
 
iuhihn
Menkkojen odottelussa pillereiden aloittamisen kanssa on se pointti, että tyhjennysvuoto ajoittuisi pilleritauolle. Jos aloittaa pillerit kesken kierron, niin "menkat" tai tuo tyhjennysvuoto ei välttämättä ikinä tasaudu silleen, että se tulisi just pilleritauolla, vaan sitten just tulee jotain ihme tuhrua epäsäännöllisesti milloin sattuu.
 
"mä"
Mulle ainakin sanottiin, että heti voi aloittaa samaiset pillerit. Ja noita pillereitä syödään koko ajan, ilman taukoja. Oletko lukenu pakkausselosteen? Tuosta lisäehkäisystä en nyt muista, mutta ei sitä nyt kovin kauaa tartte. Varmaan siitä pakkausselosteesta löytyy tarkemmin..
 
"Tietämätön"
Joo siis olen tietenkin lukenut pakkausselosteen. Pakkausselosteessa mainitaan, että pillerit aloitetaan kierron ekana päivänä. Mutta koska kuukautiseni eivät ole alkaneet, niin en voi aloittaa niitä kierron ekana päivänä. Ja lääkäri sanoi, että kunnes kuukautiset alkavat tulee käyttää lisäehkäisyä. Ja koska minipillerit voivat pitää kuukautiset kauankin poissa, on lisäehkäisyn tarve mahdollisesti yhtä pitkä kuin imetys. Kun lopetan imetyksen, aloitan yhdistelmäpillerit.

Pointtini siis oli, että onko todella niin, että lisäehkäisyä pitää käyttää kunnes kuukautiset alkavat? Että onko muilla kokemuksia vastaavasta? Koska jos noin on, niin en edes aloita koko pillereitä koska eihän siinä ole sitten yhtään mitään mieltä.
 
"Tietämätön"
Lisään vielä, että minä siis ymmärrän sen, että jos kuukautiset eivät ole alkaneet niin pillerit voin silti aloittaa vaikka tänään. Tämä ehkä jäi epäselväksi. Mitä en ymmärrä on se, että onko tosiaan niin, että lisäehkäisyä tarvitaan kunnes kuukautiset alkavat (eli mahdollisesti useita kuukausia). Ja jos näin on, niin miksi kukaan tässä tilanteessa edes aloittaisi koko minipillereitä.
 
"sondersson"
mulle sanottiin että ilman menkkoja aloitetaan ihan minä päivänä vaan ja viikko pitää käyttää kumia. Ja tästä kuuluisi sen puhua joka ne pillerit sulle määrää...
 
"Aloittaja"
[QUOTE="sondersson";24072053]mulle sanottiin että ilman menkkoja aloitetaan ihan minä päivänä vaan ja viikko pitää käyttää kumia. Ja tästä kuuluisi sen puhua joka ne pillerit sulle määrää...[/QUOTE]

Joo kuten kirjoitin aloituksessa, kysyin lääkäriltä asiasta ja hän sanoi, että pitää käyttää lisäehkäisyä kunnes kuukautiset alkavat. Koska siinä ei ole mielestäni mitään järkeä silloin edes aloittaa pillereitä, ja koska tuoteseloste ei kertonut, kysyn siksi täältä josko jollain olisi aiheesta kokemuksia.

Täällä on aivan mahdottoman vaikeaa saada edes soittoaikaa lääkärille, siksi en pääse häneltä asiaa uudestaan kysymään.
 
"sondersson"
[QUOTE="Aloittaja";24072154]Joo kuten kirjoitin aloituksessa, kysyin lääkäriltä asiasta ja hän sanoi, että pitää käyttää lisäehkäisyä kunnes kuukautiset alkavat. Koska siinä ei ole mielestäni mitään järkeä silloin edes aloittaa pillereitä, ja koska tuoteseloste ei kertonut, kysyn siksi täältä josko jollain olisi aiheesta kokemuksia.

Täällä on aivan mahdottoman vaikeaa saada edes soittoaikaa lääkärille, siksi en pääse häneltä asiaa uudestaan kysymään.[/QUOTE]

aa, sori en lukenut kunnolla. Mutta siis viikko sen on et pitää käyttää lisäehkäsyä.
 

Yhteistyössä