Bussilla kulkeminen, apua! Tsempatkaa! :|

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JulkinenLiikkuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JulkinenLiikkuja

Vieras
Eli niin....

Mulla on tänään siis eka kerta ikinä kun joudun menemään linja-autolla keskustaan harjoitteluun ja oon vaan ihan pihalla että mitä pitää tehdä. Tai joo mennä pojottamaan pysäkille ja hypätä kyytiin mutta siis miten ?! Mistä mä tiedän mikä bussi on oikea ja mitä jos heilutan väärälle ?

Sitten muutenkin tää harjoittelu on tosi ahdistavaa kun oli viime viikolla saikkua 2päivää ja ilmotin niistä samana päivänä kun olis pitänyt olla töissä ja pomo oli jotenki tympeä että ois pitäny edellisenä iltana jo mennä lääkäriin... . .

Nyt jännittää mennä bussilla ja jännittää mennä muutenki töihin koska jos myöhästyn ku en osaa mennä siihen bussiin ? Kävi jo mielessä että en vaan ilmesty sinne enää... Aikuista.. -.-

Apua !

Selvität kaupunkisi julkisen liikenteen sivuilta millä bussilla pääset perille. Menet oikealle pysäkille oikeaan aikaan, ja kun näet bussisi, heilautat kättä jotta bussi pysähtyy, ja sitten nouset kyytiin. Bussissa painat stop-nappulaa ennen pysäkkiä jolla sinun pitää jäädä pois.

No siis kai sä nyt olet katsonut aikataulusta mihin aikaan sun bussi tulee ja mikä sen numero on?! Siitä ois hyvä alottaa, sitten osaat pysäyttää oikeen bussin pysäkillä kun tiedät mihin numeroon meet. Kuskille sanot sitten mihin oot menossa, jos ei tiedä missä kohtaa jää pois niin kuskilta voi pyytää että voiko sanoa kun on sun pysäkki (useimmat on mukavia ja auttaa).

Kuskille sanot sitten mihin oot menossa, jos ei tiedä missä kohtaa jää pois niin kuskilta voi pyytää että voiko sanoa kun on sun pysäkki (useimmat on mukavia ja auttaa).

Tai sitten katsot etukäteen kartalta, missä on se oikea pysäkki jäädä pois ja seuraat kännykän navigaattorilla, milloin olet siellä ;) Muutaman kerran olen huomannut jonkun tekevän bussissa noin.

Katsot netistä/aikataulusta miltä pysäkiltä ja moneltako bussi lähtee, minkä bussiyhtiön bussi on kyseessä ja mikä on bussin numero/kirjain.

Menet pysäkille hyvissä ajoin odottelemaan ja vahdit milloin näet oikean bussiyhtiön bussin. Bussin numero/kirjain lukee bussin etuosassa yleensä aika selkeästi. Kun näet oikean bussin nostat kätesi hyvissä ajoin ilmaan jolloin bussi pysähtyy.

Jos olet epävarma onko bussi oikea, voit huikkasta vielä ovelta "Meneekö tää bussi paikkaan X?" ja menet vain bussiin ja kerrot määränpääsi.

Jos et tiedä miltä näyttää paikka jossa sun täytyy pysähtyä, pyydä kuskia kertomaan missä on sinun päätepysäkkisi.

Hyvissä ajoin ennen päätepysäkkiäsi painat STOP nappulaa (yleensä bussin katossa penkkien yläpuolella) ja kun bussi pysähtyy, poistu bussista (yleensä poistutaan mielummin takaovesta (eli siitä keskellä olevasta), mutta myös etuovesta voi poistua etenkin jos ei bussiin kyseiseltä pysäkiltä ole ketään sisään tulossa).

Hyvin se menee!

Ja tulevaisuudessa, jos on epävarma olo niin kannattaa ottaa se aikaisempi bussi ja herätä sitä varten aikaisemmin. Mieluummin sitä jököttää vaikka työpaikalla vartin tai puoli tuntia liian aikaisin kuin stressaa ja ehkä missaa sen ajoissa menevän, varsinkin jos tuntuu että nyt erityisesti ei kestäis olla myöhässä :)

Jos läikytät kahvis bussin lattialle niin sun ei tartte pyyhkiä sitä omaan takkiis, sanot vaan että laittaa laskun siivouskuluista.:attn:

Ei ole bussikorttia kun on ihan ensimmäinen kerta tosiaan ja uusi kaupunki muutenkin, kesällä vasta muutin asustelemaan. Oon varmaan kuullu liian monta kauhu tarinaa ynseistä kuskeista mutta kai se on rohkeasti kysyttävä. Kiitos hirveesti tsempistä ja vinkeistä.
Ja ei en ole kehitysvammainen (mistä syystä se nyt niin paha asia olisi edes) mutta ilmeisesti vajaaälyinen kun en uutta asiaa osaa tekemättä :)
Ja kyllä, netistä olen tarkistellut mutta on tosi monimutkaista ainakin mun älykkyydelle kun näyttäisi olevan miljoona eri linjaa menossa ja vähän eri pysäkeiltä. Heilutan siis kaikelle mikä liikkuu :D

[QUOTE="vieras1";30497726]Ota kuitenkin varmuuden vuoksi pikavalintaan yleinen hätänumero, äiti ja iltalehti, jos kuski meinaa ruveta hankalaksi ;)[/QUOTE]

:D

Äläkä vaan erehdy kiittämään kyydistä!:attn:

Siinä ei pelkästään saa kuskin vihoja päälleen, vaan muut matkustajat katselevat kuin halpaa makkaraa.

Ja jos joku sattuu istumaan viereisessä penkissä, sille ei sanota "Anteeksi jäisin pois seuraavalla pysäkillä", vaan laitetaan hanskat käteen, liikehditään epämääräisesti ja/tai yskitään. Jos vieressä istuu idiootti, joka ei osaa tulkita selviä merkkejäsi, niin kävele yli.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Hommaa joku lehti kasvojesi peitoksi, löytyy yleensä busseista, välttyäkesesi katsekontakteilta!
Ja jos joku yrittää kysyä jotakin niin pidä puhelin lähellä, jotta voit sen nopeasti siirtää korvalles ja esittää että sulla on puhelu kesken.

En tiedä miks mutta jostain syystä, sen lisäksi että nuo ihan oikeesti auttoi, niin pelasti kyllä typerän maanantain muutenkin. Kiitos tästä ! :D kohta sitä bussia vartomaan.. :)

Bussin etuosassa näkyy kyllä numero josta tiedät että on oikea :)

Mä olen pyytänyt linja-autokuskia sanomaan ku mun pitää jäädä pois jos menen uuteen paikkaan enkä tiedä millä pysäkillä kannattaa jäädä :)

Hyvin se menee.

Ja kyllä, netistä olen tarkistellut mutta on tosi monimutkaista ainakin mun älykkyydelle kun näyttäisi olevan miljoona eri linjaa menossa ja vähän eri pysäkeiltä. Heilutan siis kaikelle mikä liikkuu :D

Matka.fi on ihan hyvä paikka hakea, mutta kannattaa hieman varauksella kuitenkin suhtautua, ei aina näytä sitä parasta vaihtoehtoa. Kannattaa katsella tuolta tarkennetun haun puolelta niitä ehtoja, etenkin jos joutuu vaihtamaan kulkuneuvoa välillä. Itsen olen saanut esim V malliselle reitille ehdotuksen kävellä koko matkan, kun suoraa yhteyttä ei ollut noiden kärkipisteiden välillä ja vaihto kesti vähän kauemmin. Nopeammin sinne pääsin kyllä kahdella bussilla kuin kävellen ja vielä sateessa.

Siedätyshoidosta voi olla apua. Aluksi katselet varovasti kuvia busseista ja seuraavaksi youtube videoita. Piirrä kuvia busseista ja niihin matkustajia ja heille puhekuplia. Kuukauden kuluttua saatat jo uskaltaa mennä pysäkille katsomaan busseja lähempää.

Siedätyshoidosta voi olla apua. Aluksi katselet varovasti kuvia busseista ja seuraavaksi youtube videoita. Piirrä kuvia busseista ja niihin matkustajia ja heille puhekuplia. Kuukauden kuluttua saatat jo uskaltaa mennä pysäkille katsomaan busseja lähempää.

Sitten kun busseja kestää katsella vierestä, on harjoitusmatkan aika. Varaa aikaa riittävästi, ja matkusta parin pysäkin väli jollakin bussilla johonkin tuttuun paikkaan lähellä, ilman erityistä aikataulua ja kiirettä ja pelkoa bussista myöhästymisestä tai eksymisestä.

Sen jälkeen etenet pikkuhiljaa vaativimpiin harjoitteisiin, ja lopulta olet valmis aikataulunmukaiseen työmatkaankin.

Ei ole bussikorttia kun on ihan ensimmäinen kerta tosiaan ja uusi kaupunki muutenkin, kesällä vasta muutin asustelemaan. Oon varmaan kuullu liian monta kauhu tarinaa ynseistä kuskeista mutta kai se on rohkeasti kysyttävä. Kiitos hirveesti tsempistä ja vinkeistä.
Ja ei en ole kehitysvammainen (mistä syystä se nyt niin paha asia olisi edes) mutta ilmeisesti vajaaälyinen kun en uutta asiaa osaa tekemättä :)

Ja kannattaa hankkia se kortti. Se oli avuksi aikanaan kun tänne muutin ja aloin ottaa selvää julkisista. säästi rahaa niillä "oho, ei tänne"-yrityksillä. Pielee jos menee ni muuta ku ulos ja kortilla uudelleen toiseen bussiin tms julkiseen.

Yhteistyössä