BUMBO-TUOLISTA HUOLESTUNUT

  • Viestiketjun aloittaja HUOLESTUNUT
  • Ensimmäinen viesti
typyjen äiti
jatkoa viel edelliseen, et kyllä varmasti ensi kesänä mökillä laitan kuopuksen samaiseen tuoliin! silloin neidillä ikää 5kk. Siis jos nyt näyttää siltä, että hänellä on edellytykset tuolissa istumiseen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 19:20 HUOLESTUNUT kirjoitti:
niin ja vielä, minulla ei ainakaan ole tarkoitus ketään haukkua, saatikka syyllistää jos on tietämättä asiasta tällaista Bumboa käyttänyt. Vaan haluan ainoastaan kertoa ja antaa perusteluja tämän välineen tarpeettomuudelle. Jokainen tekee itse viimeisen valintansa. :)
Ärsyttää tää jonkun tietämä tarpeellisuus. Miten niin ei ole tarpeellinen??? Miksi eri laitteet ja tarvikkeet ovat toisille tarpeellisia ja toisille ei????
Tuo Bumbohan on ollut jo jokusen vuoden, ei se mikään uutuus ole. Meillä siinä on istuskellut jo parikin lasta. Sen käyttöikä on kyllä tosi lyhyt, n. 5-7-kuisena käytettiin se pari kuukautta ja siitä sitten siirryttiin oikeeseen syöttötuoliin. Kätevä kun vauva pyrkii ylöspäin eikä suostu olemaan sitterissä, sellaisiakin vauvoja katsos löytyy... ;) Tuskinpa siihen nyt vastasynynyttä laitetaan... :LOL: Joka tapauksessa syöttäminen on helppoa jne. Vauva ei ole siinä pitkiä aikoja vaan juuri esim. syötöt ja hetken esim. äidin tehdessä ruokaa tms. Olisiko syöttötuoli sitten parempi esim 4½-kuiselle??? Jos huutaa vaan sitterissä eikä suostu siinä olemaan... Vai sylissä niinkuin makuuasennossa? :D Monethan käyttävät ½-vuotiasta jo potallakin...

Käyttäkää nyt vähän maalaisjärkeäkin, jos oikein haluaa nähdä kaiken mustavalkoisena, niin ymmärrän pointin, mutta muuten en. Eli ei tarvitse laittaa aivan vastasynynyttä siihen, mutta onhan tuo toki ergonomisempi kuin kova syöttötuoli esim. 5-kuiselle. Eikä siinä kukaan koko päivää vauvaansa istuta, voi hyvää päivää... Jos sylissä voi istuttaa esim. 3½-kuista vauvcaa hetkittäin, 5-kuisia laitetaan jo potalle jne. niin mikä ihmeen kidutuslaite tuo sitten on... Haloo, relaa nyt vähän ja ajattele järjellä. Tuomitseminen on vähän naurettavaa, varsinkin kun ei ole oikein selvittänyt istuimen perusperiaatetta...
 
Tää on sarjaa, että ei saa laittaa rintareppuun, ei saa laittaa kävelykärryyn... Blaa blaa.
Ja maailma tulee olemaan vääristyneitä ihmisiä pullollaan joskus 20 vuoden kuluttua, niinkö...? :LOL:

Tuskin kuitenkaan.
 
Hieman Hölmistynyt
Mutta miten pahoja vääristymiä tuo aiheuttaa, jos esim. katsoo nalle luppakorvaa samalla kuin istuu siinä. Tuleeko lapselle luppakorvat väärän selkärangan lisäksi? Ja voiko lapsi itsekseen syödä siinä, vaikka ranskalaisia ja makkaraa (lapsen ikä 2kk). Voikos meidän vilperi käyttää kyseistä istuinta, ikää hänellä on 240 kk. Vai onko vielä liian iso, siis istuin?
 
:eek: Mä olen kolmelta fysioterapeutilta ja kahdelta ortopedilta kysynyt onko bumbo ok ja kaikilta on tullut sama vastaus: on.

Lisäksi mun esikoiselle ortopedi määräsi istumisopettelua bumbossa softbracekorsetin valmistumiseen asti koska lapsen hauraiden luiden takia normaali istuma-asento vahingoitti selkänikamia painamalla niitä kasaan. Eikä se bumbon käyttöikä sinänsä kovin lyhyt ole jos lapsi istuu siinä neljäkuisesta alkaen ja lopettaa siinä istumisen päälle kaksivuotiaana tai jos sitä kierrättää sisarukselta toiselle. Tajuttoman ruma se kyllä on :whistle: Eikä edelleenkään kenenkään ole sellaista pakko ostaa. Mutta asiattoman ja paikkaansapitämättömän tiedon levitteleminen on vähintäänkin typerää.
 
Tanja
En ymmärrä minkä takia ihmiset ostavat tämän tuolin vaan siksi että pääsee helpommalla... Mitäs olisivat silloin tehneet, kuin tuolia ei olisi vielä keksitty?? Minkä takia tarvii hankkia kaikki mahdolliset apuvälineet mitä kauppoihin ilmestyy.. eikö enään yhtään jaksa käyttää omaa mielikuvitusta???? Tai jaksa olla lapsen kanssa vaikka siellä lattialla tai vaikka pitää sylissä jne... Ei mene mun ymmärrykseen.Kyllä se lapsi oppii ilman tämmösiä pirun tuolejakin istumaan... Ja ei se siellä lattiallakaan turhaan huuda.. kyllä siellä viihtyy jos on tarpeeksi virikkeitä ja äiti mukana leikkimässä.. eikä suihkussa ja siivoomassa.. Kyllä sinne suihkuunkin kerkee, kun isä on kotona tai vauva päikkäreillä.. Ihmeen mukavuudenhaluista porukkaa!!!!
 
Miksi vauvan kanssa ei saisi päästä helpolla? Jos vauva ei viihdy lattialla, niin kyllä minä vaan ostan sellaiset välineet, ettei tarvitse koko päivää sylissä kantaa. Maalaisjärjellä kyllä pärjää, miten kauan voi antaa lapsen istua missäkin ja onko joku sopiva ihan pienelle. Kaikki vauvat eivät viihdy sylissä ja kantoliinassa, vaikka se olisi kuinka ergonomista, tämä vain ei mene kaikille äideille jakeluun millään. Jos pieniä taaperoita on monta, niin vauvan ei välttämättä ole turvallista olla (aina) lattialla, vaan vaikkapa äidin sylissä ja näistäkin lapsista kasvaa ihan normaaleja. En voi ymmärtää, että jotkut arvostelee toisia sen perusteella kantaako lasta rintarepussa vai liinassa tai käyttääkö lapsi sitteria vai ei tai kauanko lapsi mönkii lattialla ja paljonko aikaa viettää sylissä. Bumbo on joillekin varmasti hyödyllinen, meille riitti sitteri, mutta kaikki vauvathan eivät siihen suostu istumaan.
 
Pupu Tupuna
Pitkät lätinät kirjoitin ja bittiavaruuteen päätyi... eli totean vain lyhykäisyydessään,että maalaisjärkeä olisi suotavaa käyttää, niin puoleen kuin toiseenkin.


;)
 
jaaha
Eli mä en vois vieläkään laittaa lastani (8kk) esim, syöttötuoliin koska mun poika ei oo koskaan vienyt varpaitaan suuhun??? Täh!Eikä mene istumaan itse mutta seisoo kyllä tukea vasten ja kävelee tukea pitkin(on tehnyt sitä jo puol toista kuukautta)Poika pysyy istumassa kyllä ilman tukea jos sen lattialle laittaa istumaan ja lähtee siitä heti itse konttaamaan hirmu kyytiä jonnekkin, eikä malta istua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 22:06 Milli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 21:58 vieras kirjoitti:
KARMEEN NÄKÖINEN POTTA :LOL: Hyi en ostas mistään hinnasta enkä kyllä lastani sellaseen laittas!ihan ku potalla istus..hyi olkoon!nätimpiäki "sittereitä" löytyy..toi ei näytä yhtään sitteriltä!! :eek:
Niin, oletko hieman tyhmä... Sehän ei ole mikään "sitteri". Siksi se ei varmaankaan näytä sitteriltä. ;) :headwall:
niin no täällähän on nyt ollut esillä linkkejäkin tosta potasta ja nimenomaan niissäkin lukee että sitteri. vai oletko kenties aivan asiantuntija tällä alalla?

enivei empä lastani tollaseen pistäis..meinaan vaan että olen kyllä törmännyt melkeimpä saman näköiseen POTTAAN kauppoja kierrellessäni..et mikseipä sit istuta lasta vaikka siinä..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2006 klo 22:15 vieras mäkin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 22:25 heemi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 22:06 Milli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 21:58 vieras kirjoitti:
KARMEEN NÄKÖINEN POTTA :LOL: Hyi en ostas mistään hinnasta enkä kyllä lastani sellaseen laittas!ihan ku potalla istus..hyi olkoon!nätimpiäki "sittereitä" löytyy..toi ei näytä yhtään sitteriltä!! :eek:
Niin, oletko hieman tyhmä... Sehän ei ole mikään "sitteri". Siksi se ei varmaankaan näytä sitteriltä. ;) :headwall:

oletko kenties itse?? kyllä tuo "vehe" sitteri nimikkeellä kulkee!!!
Kyllä baby-sitteri on se perinteinen sitteri.
Jos tolleen alkaa pilkkuu n...ii niin onhan tuoli, sohva ym. kaikki sittereitä kun niillä istutaan.

Ja tottakai lapsen ekan tuolin täytyy olla oikein muotoiltu ja siks on sen muotonen ku on.
:LOL: juuh, menehän huonekalukauppaan selittään että "tulisin katselemaan nahkaisia sittereitä"..tai "tarvitsisin keittiööni uudet sitterit pöydänympärille"..daa
 
Hei sinä ystäväni, jonka 2 kk vauva köllii tyytyväisenä lattialla. Meidän kohta 5 kk vauva ei ole kahteen kuukauteen ollut tyytyväinen kuin pystyasennossa. Meille ei bumboa tule mutta ymmärrän, miksi kiusaus hankkia sellainen on suuri. Oma lapsi kököttää niska pystyssä sitterissä, selällään lattialla vain kiljuu korvia huumaavasti. Äidin hartiat on kovillla.
 
Meillä tuo on ainakin ollut loistava vehje, kuopuksella oli ikää 6kk kun se hankittiin ja vielä nyt 8kk iässä on ahkerassa käytössä. Myös isoveikka 1v11kk otetaan joskus siihen kun pitää rauhoittua istumaan.

Meillä nämä lapset ovat olleet niiin huonoja oppimaan istumista että ilman näistä laiskan äidin apuvälineitä olisin ollut monesti helisemässä. :D Tuo kuopus ei itse istu vieläkään (alkaa olla jo siinä hilkulla, mutta ei ihan), saati sitten että pääsisi itse istumaan. Eli tämän mukaan häntä ei varmaan saisi laittaa sen enmpää bumboon kuin syöttötuoliin ennen kuin ikää alkaa olla lähemmäs vuoden? Esikoinen oppi istumaan 13kk iässä ja itse nousta istumisasentoon.... olisikohan ollut 16kk. :whistle: Eli kieltämättä siinä olisi ollut syöttämisten kanssa ihmettelemistä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2007 klo 09:27 vieras kirjoitti:
Bumbossa on 10 kg:n painoraja, että ei siinä ehkä ihan kaksivuotiaaksi istuskella... ;) Meillä tuo kymppi tuli täyteen jo 9-kuisena.

No joillakin lapset ehkä ovat kaksivuotiaina 9,5 kiloisia... kuten mun tyttö oli. Hyvin sopi bumboon. Ja tykkää edelleen istua siinä vaikka painaakin 12kg enkä mä aio kieltää kun ei se tuoli siitä näytä kärsivän millään tavalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2007 klo 09:27 vieras kirjoitti:
Bumbossa on 10 kg:n painoraja, että ei siinä ehkä ihan kaksivuotiaaksi istuskella... ;) Meillä tuo kymppi tuli täyteen jo 9-kuisena.
Ai, empä ollut ennen kuullutkaan, mutta totta, niinhän siitä näköjään sanotaan. Mun mielestä silloin kun oltiin Bumboa hommaamassa jossain mainostettiin kuinka siinä voi istuskella aina leikki-ikään asti, niin kauan kuin mahtuu.
Meillä istuskelee n.15kg painoinen 3-vuotiaskin välillä siinä. :whistle:
 
kati-
Jos 2kk ikäinen vauva ei viihdy lattialla, niin oikea paikka on sitten sylissä. Eihän sen ikäinen edes ole valveilla juuri mitään ja jos ei sen aikaa ehdi sylissä pitää... Huoh. Ja kyllä, minulla on 3 lasta ja hyvin ehtii sylissä pitää vauvaakin.
 
Pakko sen verran todeta et joillekin Bumbo ei todellakaan ole turha kapistus niinkuin joku viisaana väitti. Ja samaan hengenvetoon kirjoitti et miksei äidit voi käydä suihkussa sillon kun isä on kotona jne.
Meillä oli joku aika sitten tilanne et miehen olkapää leikattiin eikä sen takia pystyny ihmeemmin liikuttaa kättä saati nostamaan poikaa. Eli mä kävin pojan kanssa iltapesulla. Ja kun mies ei pystyny poikaa ottaa suihkusta vastaan niin poika joutu odottamaan kylpyhuoneessa sen aikaa et olin itekin valmis. Kun kyseessä on sen ikänen lapsi joka nousee tukea vasten seisomaan niin mun mielestä oli huomattavasti TURVALLISEMPAA et poika istu bumbossa sen aikaa ku mä peseydyin ja kuivasin itteni kun et olis liukastellu märällä lattialla ja pahimmassa tapauksessa kaatunu ja kolauttanu päänsä laattalattiaan.

Halusin sanoa tän sen takia et aina ei todellakaan oo niin et äiti laittais lapsen istumaan bumboon (tai siihen perinteiseen sitteriin) helppouden tai oman laiskuuden takia...
 
Olihan tässä ketjussa hyvääkin asiaa, mutta pitääkö sitä jatkuvasti arvostella toisten valintoja :/ Itse olen hankkimassa Bumbon 5 kk lapselleni lähinnä syöttötuoliksi kyläreissuja varten. Ja tosiaan se on varmaan kätevä, kun kesällä aloitetaan vauvauinti. Saa lapsi istua siinä sen aikaa, kun äiti peseytyy. Huvitti vähän, kun joku täällä oli sitä mieltä, että äidit ei saa käydä suihkussa ja siivota kuin silloin, jos isä on kotona. Mitenkähän ne yksinhuoltajat sitten pärjää :whistle: Kyllä mun mielestä lapselle on hyväksi olla osana joka päiväistä elämää eikä aina vaan äitin kanssa leikkimässä. Sitten ihmetellään, kun eivät muksut osaa vielä ala-asteellakaan tehdä itte mitään. Se on vaan kumma juttu, miten äidit vaan arvostelee toisiaan, vaikka luulis, että muu yhteiskunta hoitaa sen homman jo ihan tarpeeksi hyvin :( Tehköön jokainen niin kuin parhaaksi näkee eli saahan sitä päivät vain leikkiäkkin lapsen kanssa, jos haluaa.
 
unikuu108
mä olen ymmärtänyt että kehittyäkseen motoorisesti lapsen pitäisikin olla lattialla oppimassa niitä juttuja,eikä istuä töröttää jossain.me saatiin neuvolasta noottia kun edes mainitsin että miten meidän poika niin istuu jo sitterissä.. saman saarnan muisti pitää vielä pari kertaa sen jälkeenkin.
meillä ei ole sitä muovi-istuinta,mutta sitterissä istunut ja kun ei olla vielä saatu ostettua syöttötuolia niin siinä syötän..mutta meidän poika taitaa nauttia eniten siitä että saa touhuta lattialla ja harjoitella konttauasentoa..ja työntää suuhunsa leluja..
 
Meille ostetaan kyllä tuollainen tuoli. on kuulemma kätevä..


KAIKKI MITÄ HALUAT TIETÄÄ BUMBO BABY SITTERISTÄ!
ONKO BUMBO POTTA? Bumbo ei ole potta, vaan maailman ainoa vauvanistuin, jossa pienikin lapsi on istuvassa asennossa! Bumbon avulla voi osallistua ja olla mukana leikeissä ja tapahtumissa!
RASITTAAKO BUMBO VAUVAN SELKÄÄ? Bumbo on muotoiltu erityisesti pienten lasten selälle sopivaksi, koska jalkojen aukot on sijoitettu ylemmäksi kuin lapsen takamus. Bumbon muotoilu tukee lapsen selkää!
MILLOIN LAPSI VOI ALKAA KÄYTTÄÄ BUMBOA? Heti kun hän jaksaa kannatella päätään itse, n. 3-4 kuukauden ikäisestä alkaen.
KUINKA KAUAN KERRALLAAN LAPSI VOI KÄYTTÄÄ BUMBOA? Kun lapsi haluaa pois, hänet voi nostaa pois Bumbosta. Älä anna vauvan istua liian kauan. Isommat lapset pääsevät pois omin voimin!
VOIKO BUMBOA KÄYTTÄÄ MYÖS KYLVYSSÄ? Bumboa ei saa käyttää kylvyssä tai vesileikeissä.
ONKO BUMBO VOITTANUT PALKINTOJA? Kyllä, Bumbo on voittanut ainutlaatuisen toimintansa ja muotoilunsa ansiosta useita palkintoja. Viimeisin palkinto oli Ison-Britannian "vuoden vauvatuote 2003"!
ONKO BUMBO LÄÄKÄREIDEN MIELESTÄ HYVÄKSI LAPSELLE? Ruotsalaiset lastenlääkärit suosittelevat Bumboa, ja se on heidän mielestään parempi kuin tavalliset vauvanistuimet!
KUINKA VANHAKSI LAPSI VOI KÄYTTÄÄ BUMBOA? Siihen asti, kun hän ei enää mahdu Bumboon, käytännössä 2-3 vuotiaaksi.
VOIKO BUMBOA KÄYTTÄÄ AUTOSSA? Ei, koska Bumbo ei ole autoon tarkoitettu turvaistuin.
ONKO BUMBO TESTATTU JA HYVÄKSYTTY? Bumbo on hyväksytty sekä eurooppalaisten että amerikkalaisten standardien mukaan.
MITEN BUMBO PUHDISTETAAN? Bumbo puhdistetaan kostealla liinalla ilman puhdistusaineita
 
meillä olipaljon tuo käytössä 7kk-2v.. pienenä istu siinä mm. uimahallissa kun äiti kävi suihkussa.. samaten kotona kunäiti kävi suihkussa (yksinhuoltaja nääs niin ei voinu miehelle siks aikaa lykätä.. :saint: ). Isompana sitä käytettiin meillä esim veneessä.

AP:n juttu oli ihan asiantunteva ja suurimmaksi osaksi paikkaansa pitävä, mutta ehkä hieman liian fanaattinen. emmäkään siihen ihan pientä laittais ja tytöin laitoin vasta kun osas istua, mutta siitä eteenpäin se oli ihan pirun kätevä ja turvallinen esim just uimahallissa..meillä kun tyttö oppi kävelee vasta lähempänä puolentoista vuoden ikää niin ei siihen lattiallekaan viittiny istuttaa uimahallissa.. en tiedä miten muut tekevät sitten tässä tilanteessa.. :whistle:
 
Me hankittiin tuo bumbo kun neiti tàytti 4 kk ja ollaan tykàtty tai siis vauva tykkàà, ihan innosta kiljuu, katselee televisiota ja nyt on tosi kàtevà syòttàà soseita siinà :) Ei se kyllà nàytà ettà kàrsisi siinà... Ollaan kuunneltu vauvaa eli sitten kun neiti ei enàà halua siinà olla otetaan lapsi pois.. Mutta maksimi aika on n. 30 minuuttia mità ollaan siinà pidetty ja se kuluu yleensà syòdessà=) Mutta sama hommahan on muuten sitterissàkin, sanotaanhan senkin aiheuttavan selkàrangalle vahinkoa tai sanottiin aiheuttavan mutta onpahan noita sitteri sukupolveja jo kasvanut aikuisiksi enkà ole huomannut sen kummempia ongelmia heillà ;) Ja vielà lisàys.. kàsittààkseni bumboa kàytetààn myòs vauvojen/lasten fysioterapiassa... Eli meillà tuo bumbo on ainakin havaittu tosi kàtevàksi =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
En ymmärrä minkä takia ihmiset ostavat tämän tuolin vaan siksi että pääsee helpommalla... Mitäs olisivat silloin tehneet, kuin tuolia ei olisi vielä keksitty?? Minkä takia tarvii hankkia kaikki mahdolliset apuvälineet mitä kauppoihin ilmestyy.. eikö enään yhtään jaksa käyttää omaa mielikuvitusta???? Tai jaksa olla lapsen kanssa vaikka siellä lattialla tai vaikka pitää sylissä jne... Ei mene mun ymmärrykseen.Kyllä se lapsi oppii ilman tämmösiä pirun tuolejakin istumaan... Ja ei se siellä lattiallakaan turhaan huuda.. kyllä siellä viihtyy jos on tarpeeksi virikkeitä ja äiti mukana leikkimässä.. eikä suihkussa ja siivoomassa.. Kyllä sinne suihkuunkin kerkee, kun isä on kotona tai vauva päikkäreillä.. Ihmeen mukavuudenhaluista porukkaa!!!!

TÄMÄ NYT OLI TYHMINTÄ MITÄ TÄHÄN KETJUUN ON KIRJOITETTU!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hani-:
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
En ymmärrä minkä takia ihmiset ostavat tämän tuolin vaan siksi että pääsee helpommalla... Mitäs olisivat silloin tehneet, kuin tuolia ei olisi vielä keksitty?? Minkä takia tarvii hankkia kaikki mahdolliset apuvälineet mitä kauppoihin ilmestyy.. eikö enään yhtään jaksa käyttää omaa mielikuvitusta???? Tai jaksa olla lapsen kanssa vaikka siellä lattialla tai vaikka pitää sylissä jne... Ei mene mun ymmärrykseen.Kyllä se lapsi oppii ilman tämmösiä pirun tuolejakin istumaan... Ja ei se siellä lattiallakaan turhaan huuda.. kyllä siellä viihtyy jos on tarpeeksi virikkeitä ja äiti mukana leikkimässä.. eikä suihkussa ja siivoomassa.. Kyllä sinne suihkuunkin kerkee, kun isä on kotona tai vauva päikkäreillä.. Ihmeen mukavuudenhaluista porukkaa!!!!

TÄMÄ NYT OLI TYHMINTÄ MITÄ TÄHÄN KETJUUN ON KIRJOITETTU!!

Tàysin samaa mieltà!!! àidin tehtàvà ei ole siis olla muuta kuin lastensa orja!! Auta armias jos suihkuun pààse yksin niin johan on laiska mamma talossa! Mà olen sitten erittàin mukavuuden haluinen koska meillà on ihan kaikki ja senkin takia ettà ei tarvitse aina olla lasta sylissà pitàmàssà vaan voipi joskus... Levàhtààààà! Herran jumala, siinà se sana tuli... àiti lepààmàssà!! Mahtaa muksuista tulla tàysin hàiriintyneità.. ;)
 

Yhteistyössä