BUMBO-TUOLISTA HUOLESTUNUT

  • Viestiketjun aloittaja HUOLESTUNUT
  • Ensimmäinen viesti
HUOLESTUNUT
En mitenkään halua ketään syyllistää, mutta koen velvollisuudekseni valistaa muita äitejä jotka tutuvat olevan niin alttiita kaupoissa markinoiduille kaiken maailman uusille härveleille vauva arkea helpottamaan.

Uusin kauhistus on tämä Bumbo tuoli joka saa kyllä niskakarvani nousemaan pystyyn. Vaikka valmistaja suosittelee istuinta heti kun vauva kannattelee päätä se EI TODELLAKAAN OLE VIELÄ SOPIVA IKÄ ISTUTTAA LASTA.

Jos ehdoin tahdoin haluatte riskeerata lapsenne selkärankan optimaalisen kehityksen niin laittakaa lapsenne siihen vasta kun kaikki seuraavat kohdat täyttyvät. Ja lapsen täytyy antaa harjoitella liikkumista ja korkeampiin alkuasentoihin nousua itse lattialla mahdollisimman paljon.

1.hyvät selkälihakset (ilmenee lentokone asentona)
2. Hyvät vatsalihakset (vie varpaansa suuhun)
3. Hyvät kiertäjälihakset (kääntyy molempien kylkien kautta selältä vatsalle ja takaisin)

Ja näistäkin huolimatta Lapsi on valmis istuma-asentoon siinä vaiheessa, kun hän itse nousee istuma-asentoon. (Zukunft-Huber 1991, 10-65.)

Terveisin huolestunut lastenfysioterapeutti :'(
Miettikää oikeasti että mitenhän sitä ennen pärjättiin ei ollut bumboja ym.
 
HangenKimallus
Täysin samaa mieltä!!!
Antakaamme pientemme kasvaa omaa tahtiaan ja rauhassa. He kyllä ryömivät, konttaavat, nousevat ja kävelevät kun kroppa on siihen valmis. Siinä ei tartte olla olla aikuisella työntämässä bumboja sum muita alle. Bumbon ymmärrän vasta ku lapsi osaa itse istua lattialla. =)
 
Hölö
On menty lastenkin kohdalla kiireelliseen nykyaikaan; lapsi pitää saada "istumaan" heti lapsivuodeajan jälkeen hinnalla millä hyvänsä :(
Enpä tunne enää itseäni läheskään niin huonoksi äidiksi kun tyttö 2kk köllii aina silloin tällöin sitterissä makuullaan. En sentään istuta luonnottomassa asennossa potan näköisessä tuolissa.... :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 16:51 koivunkäpy kirjoitti:
onko kellää linkkiä? siis mis näkys moinen härveli, mä ku oon taas ulkona ku lumiukko talvella :ashamed: :LOL:
tässäpä olisi!

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=525&toimittajaid=59
 
Hölö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 17:00 Outo Päivä Onnelassa kirjoitti:
Ei olla kyllä koskaan päivää pitempää aikaa lasta siinä istutettu... :D
Eihän se olekaan mikään oikea tuoli. :headwall:
Jestas, jos pitää päiväkin siinä istua/olla....
Ei ole oikea tuoli ei, mutta mikähän on tän istuimen tarkoitus... Saati sitten, miksi pitäisi pieni vauva tuollaiseen ängeta?
 
No eihän se lapsi siinä tosiaan normaalissa istuvassa asennossa ole, vaan enemmänkin vähän "etukenossa". Paino ei siis ole pelkästään selällä. Meillä tyttö istuu siinä ihan silloin tällöin muutaman minuutin kerrallaan ja tykkää ihan hirveästi katsella maailmaa niin kuin "isot ihmiset". Suu korvissa, pää pyörii ja neiti ihastelee niin omia varpaitaan kuin maisemiakin. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 17:23 Hölö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 17:00 Outo Päivä Onnelassa kirjoitti:
Ei olla kyllä koskaan päivää pitempää aikaa lasta siinä istutettu... :D
Eihän se olekaan mikään oikea tuoli. :headwall:
Jestas, jos pitää päiväkin siinä istua/olla....
Ei ole oikea tuoli ei, mutta mikähän on tän istuimen tarkoitus... Saati sitten, miksi pitäisi pieni vauva tuollaiseen ängeta?
Olinkin ihan vakavissani että päivän lapsi siinä istunut,
hyvä hyvä sulle :D

Me hankittiin se siinä vaiheessa kun lapsi ei itse istunut mutta söi jo soseita ja siinä oli helppo syöttää. Samoin pesut oli mukava tehdä siinä. Ja lapsi ei ollut enää mikään parikuukautinen.
Kannattaa lukea tuo toinen ketju missä selviää erilaisia käyttötarkoituksia mitä ihmiset ovat kokeilleet.

Kukaan ei pakota sua laittamaan lastasi bumboon, en mä ainakaan =)
 
Kieltämättä, kun ko. tuolin ekan kerran näin, katselin että ompas ihmeellisen mallinen potta, kunnes käyttötarkoitus valkeni mullekin :D Mutta siis kenenkään ei kai ole pakko laittaa lastaan siihen, jos tuntuu siltä ettei halua? Ja mitä oon ymmärtäny, niin siinähän lapsi ei varsinaisesti istu, niin että asento rasittais selkärankaa, vaan on juuri suunniteltu niin että siinä voi pienikin olla, ilman että selkäranka rasittuu. Ja toisaalta samalla lailla lapsi "istuu" turvakaukalossakin, niin koskas sitä sitten voi käyttää, jos mitenkään missään asennossa ei yhtään saa istuttaa? No, meillä ei tuollaista ole, mutta jos joku muu kokee sen hyväksi ja tarpeelliseksi, niin tarviiko siitäkin asiasta sitten jonkun täällä haukkua. =)
 
HUOLESTUNUT
Bumbon istumakulmaa ei todellakaan voi verrata turvakaukalon asentoon , senhän nyt tajuaa toopekin. Eli kyllä kaukalossa vauva on enemmän selinmakuulla kuin tässä istuimessa. Ja vaikka kuinka valmistaja kehuu tätä tuoli niin, että polvet ylempänä kuin lonkat, niin kyllä se suurin kuormitus on vauvan selkärangan päällä.

Mutta kuten olen jo todennut, haluan asiasta vain kertoa ja valistaa, jokainen laittaa lapsensa mihin härveliin ja hökötykseen tahansa, ja kärsii mahdolliset seuraukset, joita ei etukäteen voi ennustaa.

Kaikkea mahdollista markkinoidaan ja kaikki ei todellakaan ole turvallista saatikka sitten hyödyllistä mitä kaupasta ostaa. Kanssa sisaret olkaa siis kriittisiä markinoilla olevia asioita kohtaan ja miettikää tarkasti kannattaako ottaa riskejä.
 
HUOLESTUNUT
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 19:00 Nasu1 kirjoitti:
No, meillä ei tuollaista ole, mutta jos joku muu kokee sen hyväksi ja tarpeelliseksi, niin tarviiko siitäkin asiasta sitten jonkun täällä haukkua. =)
niin ja vielä, minulla ei ainakaan ole tarkoitus ketään haukkua, saatikka syyllistää jos on tietämättä asiasta tällaista Bumboa käyttänyt. Vaan haluan ainoastaan kertoa ja antaa perusteluja tämän välineen tarpeettomuudelle. Jokainen tekee itse viimeisen valintansa. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 19:14 HUOLESTUNUT kirjoitti:
Bumbon istumakulmaa ei todellakaan voi verrata turvakaukalon asentoon , senhän nyt tajuaa toopekin. Eli kyllä kaukalossa vauva on enemmän selinmakuulla kuin tässä istuimessa. Ja vaikka kuinka valmistaja kehuu tätä tuoli niin, että polvet ylempänä kuin lonkat, niin kyllä se suurin kuormitus on vauvan selkärangan päällä.

Mutta kuten olen jo todennut, haluan asiasta vain kertoa ja valistaa, jokainen laittaa lapsensa mihin härveliin ja hökötykseen tahansa, ja kärsii mahdolliset seuraukset, joita ei etukäteen voi ennustaa.

Kaikkea mahdollista markkinoidaan ja kaikki ei todellakaan ole turvallista saatikka sitten hyödyllistä mitä kaupasta ostaa. Kanssa sisaret olkaa siis kriittisiä markinoilla olevia asioita kohtaan ja miettikää tarkasti kannattaako ottaa riskejä.
No ei varmaan olekaan sama istumakulma kaukalossa kun bumbossa ja tietääkseni niin en väittänytkään, mutta tavallaan lapsi "istuu" myös kaukalossa ja mitä ite oon kattellu, niin riippuu aika paljon kaukalosta kuinka pystyssä tai kaltevassa asennossa lapsi on. Mutta koska jokainen todellakin varmasti tekee itse ne omat ratkaisunsa, mitä lapselleen ostaa ja miten lastaan hoitaa ja jokainen täysjärkinen aikuinen ihminen oletettavasti osaa itse ottaa selvää asioista, niin tää on aika turhaa! Koska todellakin koko ketjusta saa sellasen käsityksen rivien välistä luettuna, että olet idiootti jos lapsesi tuollaiseen laitat...oli se sitten tarkoituksen mukaista tai ei! :/
 
aikuinen
Meillä tuo on kaikista suurimmassa käytössä ollut välillä 7kk-12kk ja varmasti tästä eteenpäinkin!
Aina kun äiti käy aamulla suihkussa, niin poika istuu kiltisti bumbossa ja katselee. Eli tämän ikäiselle tosi hyvä, koska mihin muuten laittaa lapsen suihkun ajaksi ettei kömmi kastelemaan itseään.

Ja meillä ei käytetä pinnasänkyä muuhun kuin nukkumiseen.
Ja äiti haluaa käydä suihkussa joka aamu ja lapsi on silloin aina hereillä.

Että tuon ikäiselle loistojuttu! :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 17:23 Hölö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2006 klo 17:00 Outo Päivä Onnelassa kirjoitti:
Ei olla kyllä koskaan päivää pitempää aikaa lasta siinä istutettu... :D
Eihän se olekaan mikään oikea tuoli. :headwall:
Jestas, jos pitää päiväkin siinä istua/olla....
Ei ole oikea tuoli ei, mutta mikähän on tän istuimen tarkoitus... Saati sitten, miksi pitäisi pieni vauva tuollaiseen ängeta?
No tilapäisesti voi laittaa hetkeksi kun ei enää sitterissä istu. Eihän siinä koko päivää pidetä, eikä pitkiä aikoja, kuten ei sitterissäkään saa. Tämä on kuin sitteri, mutta pystympi asento.
Esim. itse pidin lasta siinä 4-kuisena kun kitkin pihalla rikkaruohoja, niin siinä istuskeli vieressäni iloisena parikyt minsaa. :) Tai odotteli kylppärissä siinä istuen kun olin suihkussa. Meillä Bumbosta tykättiin kovasti. Siis kun ei enää halunnut olla sitterissä, joka oli liian takakenossa, niin tuo Bumbo oli lapselle mieluinen.
 

Yhteistyössä