BUMBO-TUOLISTA HUOLESTUNUT

  • Viestiketjun aloittaja HUOLESTUNUT
  • Ensimmäinen viesti
Pakko laittaa oma kommentti tälle palstalle. Olen vankkumaton bumbon kannattaja. Lapsi kyllä sattuu täyttämään nuo kriteerit, jotka ketjun aloittaja eka sivulla mainitsi. Tyttö istuu siinä noin puoli tuntia päivässä eli kun syön, pesen tuttipulloja, teen ruokaa yms. Lattialla tai sitterissä istuessa en takuulla saanut mitään hommaa loppuun tehtyä ja mulla kun ei täällä kotona ole toista syliä, mihin lapsi vois mennä. Tyttö nauttii kun pääsee pääkallopaikalle esim tiskipöydälle kattomaan mitä siellä altaassa oikein lotrataan. Ja ihmettelen kyllä noita tyyppejä, jotka lätisee siitä, että miten on ennen pärjätty. Joo joo, pärjätty varmasti on, mutta niinkuin kaikilla aloilla yleensä, pyritään kehittämään uutta mikä helpottaa arkipäivää, niin miks ihmeessä sellasia apuja ei sais käyttää?! Minä otan kaikki mahdolliset avut vastaan jatkossakin! B)
 
Meidän kohdalla poika (8 kk) joka on lievästi hypotoninen kehoittivat lasta istuuttamaan bumbossa ja syöttötuolissa. Ja nyt kun ollaan reilu viikko istutettu välillä poikaa molemmissa, istui hän itse tänään lattialla omin voimin hetken ja korjasi itse asentoaan kun meinasi horjahtaa. Kuulemma kun lapsen selkä on kypsä istumisasentoon, voi hetkittäiset istuuttaiset kuulemma parantaa lihasjäntevyyttä eli
kun lapsi istuu tuettuna selkä suorassa, käyttää samalla käsiään ja kääntää päätään voi bumbossa istuutta lasta hetken aivan hyvin mielin ja ruveta harjoittelemaan syöttötuolin käyttöä.
 
:LOL: jos mä pääsisin suihkuun ja saisin siivoo vaan sillon ku mies on kotona saisin peseytyy ja siivoo täällä vaan viikonloppusin ku muina aikoina pitäis maata lattialla lasten kanssa. Sori, mut tää on kyllä jo tosi huvittavaa.
 
Niin mitä sitä ennen äidit teki,kun oli vaikkapa tälläset viisi lasta ja piti sitä arkea kuitenkin pyörittää ja lapsi ei viihtynyt lattialla eikä sitä voinut saunaan ottaa 30 asteen pakkasessa pataa lämmittään pyykinpesua varten?Joko se annettiin vanhimmalle lapselle ja toivottiin parasta tai annettiin huutaa vaikkapa sängyssä tai siellä lattialla "kehittämässä keuhkoja" sen aikaa!!! :whistle:
Noh,ihan sama...aion hommata tollasen tälle viidennelle,koska neljäs ja kolmas mukula on niin vilkkaita etten uskalla jättää aina samaan huoneeseen esim.juurikin siihen sitteriinkään,mitä ei nyt kuitenkaan "ennenvanhaankaan" ollut.Ja meiltä löytyy myös kantoliinaa ja kantopussiakin.Kyllä mää tykkään,että pikkusen ihmisen paikka on lähellä äitiä..vaikka sitten jossain härvelissä ajoittain!
T:viiden lapsen laiska äiti
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olisiko syöttötuoli sitten parempi esim 4½-kuiselle??? Jos huutaa vaan sitterissä eikä suostu siinä olemaan... Vai sylissä niinkuin makuuasennossa?
Mä olen nyt tämän takia alkanut kyseistä tuolia netissä tutkia. Meillä vähän reilu 4kk tyttö, joka sitterissä ei viihdy. Lattialla tuo on pääasiassa hereillä ollessaan, mutta väsyy siihenkin. Sylissä haluaa istumaan, joten ei sekään varmaan selälle kovin hyvää tee... Sitteriä jos nostaa makuuasennosta, neiti nousee istumaan ja keikkaa, ei paljon vöistä ole apua... :/

Vielä kun sais isännän innostumaan, kun eihän tuossa pitkiä aikoja kerralla kuitenkaan tulisi pidettyä...
 
|O

Mä en käsitä, kuinka näitä juupas-saapas-keskusteluja jaksetaan aina vääntää. Eikö olisi kaikille helpompaa, jos vaan reilusti voitaisiin myöntää että:

a) Lapsi ei tarvitse näitä istuma-seisomahärveleitä eivätkä ne tue lapsen kehitystä vaan voivat olla haitaksi.

b) Vauvan parasta ravintoa on äidinmaito.

c) Vauva kannattaa opettaa jo syntymästään saakka nukkumaan omassa sängyssä.


Mä olen siis tätä mieltä ja luulenpa että näin on lapselle parasta kun kyse on terveestä lapsesta. Ketjussa oli mielestäni ihan hyviä perusteluja Bumbon käytölle - silloin kun lapsi tai äiti ei ole terve. SIIS jos ei lääkäri toisin määrää, asiat ovat vaan näin.

Ja ennenkuin vedätte herneen nenään, voin kertoa että itse en ole yhtään noista "väitteistä" noudattanut vaikka niitä kannatankin. Enkä aio niiden noudattamattomuutta (en imetä, sitteri on, lapsi nukkuu äidin vieressä) teille mitenkään tässä perustella.
 
tämä osu silmiin..
on melko vanha keskustelu, mutta teki mieli sanoa:

Eiköhän ois parasta, että lasta ei laitettais istumaan kaiken maailman tuoleihin ja muuta ennen kun lapsi osaa itse istua ja haluaa istua. Tämä nyt on vaan minun mielipide.. miksi pienen vauvan edes pitäis "istua"? :eek:

Lisäksi kaikissa noista (bumbo-tuoli, hyppykiikku, ensiaskeltuoli yms.) sanotaan näin:
(Bumbo on tarkoitettu 3 - 14 kk.ikäisille lapsille, jotka painavat 4 - 10 kg.) Lapsesi fyysinen kehitys ratkaisee, milloin hän voi aloittaa ja milloin hänen on lopetettava Bumbon käyttö.

Mutta jokainen vanhempi päättäköön itse miten ja milloin mitäkin tekee. :) en siis tällä halunnu millään tavalla tuomita kenenkään vanhemmat ratkaisua käyttää tai olla käyttämättä näitä kaiken maailman vekottimia.
 
Tuli kanssa tää löydettyä tää keskustelu kun tuttava 'äiti osti bumbon ja googletin sen sitten, ku en oo ennen tommosesta kuullukaan. Täytyy sanoa et HYVÄNEN AIKA AIKUISET NAISET!!!

Ensinnäkin, mun on pakko sanoa et kuin te äidit aina halutte tuntee olevanne parempii ku toiset syyllistämällä toisia äitejä niiden kasvatusvalinnoista, nukkuko vauva samas sängys vai ei, korvike vai tissi, bumbo vai lattia. Mä oon sitä mietlä et jokanen vois pitää ihan oman suunsa kiinni jos ei oo hyvää positiivista sanottavaa, jokanen äiti saa ihan syyllistämättä tehä omat päätökset omilla aivoillaan mitä ostaa lapselleen ja mitä ei. Kyllä sitä normaali tervejärkinen ihminenki tajuaa jos vähänkään aattelee "outside the box" eikä usko kaikkea mitä sulla sanotaan vaan yrittää itse vähän miettii mikä ois paras mun lapselle, et onko tollanen tuoli hyvä vai ei.

En ees sano henkilökohtasta mielipidettäni, koska en oikeestaan itekään oo vielä varma asiasta. Ei mulla tollasta oo mutta en tiedä ostaisinko ikinä, ehkä, ehkä en. Mutta mun oli nyt vaan pakko kommentoida taas tätä et mitä ihmeen mielihyvää te kaikki saatte siitä et tänne kirjottelette puolin ja toisin joko suorii loukkauksia tai sitten rivien välistä arvostelua. Niinkö huono itsetunto??? Menkää itteenne ja kasvakaa aikuiseks ja käyttäytykää niinku aikuiset. Jos tommosta käyttäytymistä opetatte lapsillenne niin sääliks käy.
 
:LOL: Johan on....Mein äiteellä on tälläinen bumbo lainassa ja juuri viime viikonloppuna sitä käytettiin syöttämiseen ja oikein hyvä kapistus siihen hommaan onkin!Mutta johan sen nyt saakeli järkikin sanoo et jos muksu heiluu kun heinämies eikä selvästikkää vielä hallitse yhtään omaa kroppaansa et sitä ei passaa laittaa yksin "istumaa" tuollaiseen..
Eikai kukaan ehdontahdoin halua lapselleen ongelmia aiheuttaa, kyllä äiti itse yleensä tietää sen missä kehitysvaiheessa se mukula on menossa ja mitä sen kanssa voi ja ei voi tehdä, tai ainakin suurinosa vanhemmista sen tajuaa.
 
kiitos aloittajalle huolehtimisesta!
olisinkin kiinnostunut nyt siitä, otitko tutkimuksessasi huomioon muita apuvälineitä, esim.hyppykeinu, vauvakeinu, rintareput? Millä tavalla ne kuormittaa ja onko niistä haittaa lapselle? Tosiaan, mielipiteitä on monia, mutta lasten eduksihan näitä mietitään!
Olisin kiitollinen jos saisin vastauksia! =) t.hoitaja
 
Valtsun Mutsi
Heippa,

Itse ajattelin hankkia Bumbon vauvauintia varten - siis en ota tuolia altaaseen (ennenkuin joku ehtii siitä jo kauhistua) vaan sinne pesutiloihin, jotta lapsi voi turvallisesti odotella hetken, jotta äiti saa pestyä itsensä ja vaihdettua vaatteet. En ole raahaamassa turvakaukaloa sinne pesutiloihin tai allasosastolle kastumaan. Luulen, että Bumbo ajaa asian vallan mainiosti.
 
Heippa,

Itse ajattelin hankkia Bumbon vauvauintia varten - siis en ota tuolia altaaseen (ennenkuin joku ehtii siitä jo kauhistua) vaan sinne pesutiloihin, jotta lapsi voi turvallisesti odotella hetken, jotta äiti saa pestyä itsensä ja vaihdettua vaatteet. En ole raahaamassa turvakaukaloa sinne pesutiloihin tai allasosastolle kastumaan. Luulen, että Bumbo ajaa asian vallan mainiosti.
Samaa olen itsekin ajatellut :)
 
Olen nähnyt kyseisiä tuoleja käytettävän uimahallissa ja ajatellut itsekkin ostaa sellaisen sillä mielummin pidän lastani siinä, kuin lattialla. Tähän asti olen käyttänyt kaukaloa, mutta sekin alkaa käymään pieneksi.
 
vanha ketju, mutta pakko osallistua.. oma tyttö 7kk sai nimittäin sellaisen tänään ja täytyy
todeta, että on kyllä nerokas keksintö!!!:heart: tyttö kun viihtyy lattialla vaakatasossa vain hetken, istua
pitäisi & sitteriä ei saa tarpeeksi pystyyn... lisäksi voimme leikkiä esikoisen kanssa tämän huoneessa ilman,
että joudun koko ajan vahtimaan minne vauva ryömii & mitä saa suuhunsa. lisäksi ruuanlaitto sujuu nyt leikiten, kun vauva ei keikuta syöttötuolia eikä kiukkua sitterissä


ihana bumbo =)
 
Ensinnäkin se, että on fysioterapeutti, ei kerro mitään asiantuntevuudesta. En väitä etteikö olisi asiantuntevia fysioterapeutteja, vaan ennemmin niin päin että kaikki fysioterapeutit eivät ole huippuasiantuntijoita.

Toiseksi, te jotka olette niin fanaattisia sen kanssa, että vauvaa ei missään nimessä saisi pitää istuma-asennossa YHTÄÄN ennen kuin vauva osaa istua itsekseen, niin millä perustelette väittämää? Sillä, että aina on sanottu ettei vauvaa saa istuttaa? Sanotaan että tulee myöhemmin selän kanssa ongelmia jos istuttaa?

Minä vaan kysyisin että minkälaisia ongelmia? Onko istutetuilla vauvoilla 20-30 vuoden päästä enemmän välilevyn pullistumia kuin ei-istutetuilla vauvoilla? Onko välilevyt kärsineet vauvan painosta?! Entä muokkaantuuko nikamat jo vauvaiässä? Eikös muokkaantumista tapahdu niinkauan kun kasvutumakkeet luissa on luutuneet? Eli onko tuolla 2-3 kuukautta "liian aikaisin" istutetuilla vauvoilla selkäranka siinä lyhyessä ajassa jo kärsinyt niin ettei se enää muokkaannu lapsuus/teiniaikana?

Terveisin tuki- ja liikuntaelimistön asiantuntija
 
vierailija
Olis hauska kuulla kuinka "vinoselkäisiä" ja huonoja yhteiskunnanjäseniä niistä vauvoista nyt sitten tuli, keiden äidit oli tuhmia ja istutti bumbossa ja tähän kirjoitteli jo vuonna 2006
 
vierailija
Tulin joskus vauva aiheiselle keskustelufoorumille vain ja ainoastaan rentoutumaan. Keskustelupalsta oli suunnattu lapsiperheille.

Olin hyväntuulinen keskusteluissa enkä ollut kenenkään vihollinen. Joku keksi minut vihollisekseen. Tämän jälkeen joku keksi, että olen joku vihollinen jollekin. Koskaan ei tuntenut yhtäkään ihmistä.

En koksaan tajua miksi joku keksi minut mukaan johonkin ihme kuvioon. En edelleenkään tunne heistä ketään. Epäilen toimittajiksi, koska tunnistin kirjoitustyylin.

Yksi kirjoittajista haukkui Harkimoa lukihäiriöstä. Siitä tunnistin hänet. Epäilen mieheksi, mutta hänellä oli joku vauva foorumin nainen ystävänä. En tunnen henkilöä. (En tunne Harkimoakaan, mutta tunnen kyllä ihan tämän takia sympatiaa).En ole politiikassa mukana.

En käsitä miksi täysin tuntemattomat ihmiset keksivät tuntevansa toisen ihmisien taikka kuvittelevat minun tuntevan jonkun.

Joudun kärsimään täysin syyttä siitä, että luotin vauva keskustelufoorumiin.

Sanoudun irti kaikesta keskustelufoorumien keksitystä väännöstä. minulla ei ole mitään tekemistä kenenkään keskustelufoorumin muun henkilön kanssa, ei toimittajien eikä poliittisten ihmisten kanssa.
 

Yhteistyössä