Bulimia&Raskaus

Onko kenelläkään muulla kokemuksia syömishäiriöistä ja raskaudesta? Itse olen sairastanut kausittaista määrittelemätöntä syömishäiriötä pian viisi vuotta. Tänään ensimmäisen kerran koko raskauden ja muutenkin pitkään aikaan oksensin. Tällä hetkellä mennään viikoilla 7+6.

Enkä nyt kaipaa mitään "ajattele nyt vähän vauvaakin" ja "oletpas idiootti"- kommentteja :)

"natunen"
noh...voisin kuvitella että eihän se kovin hyvää tee,kun ruoka-aineet ja vitamiinit tarkotuksellisesti oksennat pois..vaikka vauva niitä todella tarvitsee.kun raskaanollessa kerran pitäis yrittää syödä muutenkin terveellisesti sen toisenkin takia ja näin. :) mutta siis,ootko käyny tai ajatellu käyväs jossakin mikskä näitä nyt sanotaan..ravintoneuvojalla tai -terapeutilla?

Kittyb Niin mäkin sain, nyt vaan jotenkin tuli sellanen "pimahdus". Toivottavasti tää tästä ja kiitos <3

natunen Tottakai mä sen ymmärrän ettei siinä ole sinällänsä minkäänlaista järkeä ja kadotan kaiken vauvalle tärkeän siinä samalla kehostani, mutta sairaus on sairaus (minkä en kyllä aio antaa nyt taas (varsinkaan nyt) vallata mieltäni). Ravintoterapeutille oon menossa kyllä :)

puolivälin ylittänyt
En tahdo kannustaa oksentamiseen, mutta tahdon rauhoittaa mieltäsi: osa raskaanaolevista naisista oksentaa KOKO raskausajan. Osa oksentaa ensimmäisen kolmanneksen aika rajusti ja osa joutuu silloin tällöin halaamaan pönttöä. Toisilla taas menee paremmin ja kokevat vain kuvotusta.

Kaikissa näissä tapauksissa vatsassa kasvava lapsi ottaa kyllä sen minkä hän tarvitsee. Pääasia on, että pystyt jollain tavalla hillitsemään oksentamista. Jos oksennat joka seitsemäs viikko raskauden ajan, oksennat itseasiassa vain noin 5 kertaa. Se ei vaikuta lapseen vielä mitenkään. Eikä sekään, että oksennat kerran viikossa. Omaan olotilaasi ja jaksamiseesi se sen sijaan vaikuttaa ja suosittelen ajattelemaan asiaa ennemmin siltä kannalta, että kun et oksenna, parannat omaa olotilaasi.

Muutamista oksennuskerroista en vielä huolestuisi, mutta kannattanee silti olla yhteydessä ravitsemusterapeuttiin tai muuhun ammattilaiseen ja kysyä neuvolasta apua :)

Tsemppiä!

puolivälin ylittänyt Kiitos ! Jo rauhoitti mieltäni :) Pelotti aivan tajuttomasti tuon oksentamisen jälkeen josko olen saanut nyt jotain pahaa aikaan :/ Tämä todellakin saa jäädä viimeiseksi kerraksi ! Tai ainakin kovasti yritän niin !

Sanyo, mie olen paininut samojen ongelmien kanssa. Nykyään tuo oksentaminen on ollut enemmän paineiden purkamista, eli ahdistuksessa on tullut oksennettua pari kertaa tämän raskauden aikana.

Ei siis todellakaan kannata huolestua parista kerrasta, vauva tosiaan ottaa kaiken tarvitsemansa. Kova stressi taas ei varmaankaan ole vauvalle hyväksi, vauvahan tuntee sen mitä sinäkin tunnet.

Tärkeintä nyt sulle olis olla yhteyksissä ammattilaiseen.

Itse olin viime syksynä vaikeanakin tuon suhteen, mutta nyt raskauden aikana sitä osaa olla armollisempi itselleen, koska mun täytyy syödä ja mun täytyy olla terve ja saankin pyöristyä. Synnytyksen jälkeen asia täytyy sitten katsoa uudestaan ja edelleen pitää tiiviit välit hoitoyksikköön.

Tsemppiä! <3

Yhteistyössä