Britanniaan 10 astetta pakkasta - Armeija valmiustilaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyse on siitä, onko tuollainen pakkanen siellä normaalia vai ei. Siis ei ole, eikä taloja ole suuniteltu pakkasia vastaan. Vertailuna voisi pitää meillä-55 pakkasia ja sähköt poikki. Voisi täälläkin olla armeijalle töitä.

oletko koskaan elänyt Britanniassa? Suurin osa asunnoista on kylmiä jo normaalin talvikoleuden aikana (noin 5 - 10 astettta lämmintä). Autoissa ei ole talvirenkaita. Julkinen liikenne ei toimi, sähkön/kaasunjakeluun voi tulla katkoksia... Moni asia, mikä meillä realisoituu 30 asteen pakkasissa kolahtaa briteille näpeille vähemmässäkin pakkasessa.

Eteläosissa maata ei välttämättä löydy keskuslämmitystä ja ikkunatkin ovat usein yksinkertaiset.

Kyllähän täälläkin oli ihmiset pulassa noiden pitkien sähkökatkojen takia, varmasti olisi täälläkin armeija otettu apuun, jos olisi kunnon pakkaset olleet.

Me jouduttiin Briteissä asuessa olemaan toppatakeissa, pipoissa ja hanskoissa sisälläkin, kun oli pakkasjakso. Se pakkanen tuli ihan suoraan sisälle. Lämmitys huusi hoosiannaa ja lämminvesipulloista oli oikeasti apua nukkuessa.

Hui, itsekin Briteissä asuneena voin sanoa, että tuo on siellä todella kova pakkanen. Lisäksi liikenne menee ihan sekaisin. Täällä Saksassa on sentään totuttu pakkasiin vähän paremmin (nyt -10), mutta etenkään vanhemmat ihmiset ei raski välttämättä lämmittää kämppiään, kun sähkö/kaasu on niin kallista.

Britanniaan 10 astetta pakkasta - Armeija valmiustilaan | Ulkomaan uutiset | Iltalehti.fi

Mitähän siellä tapahtuis kun tulis Lapin -40 pakkaset??

Ja tästä tulikin mieleeni, että eilen joku kyseli 2+:lla, että koska on tarpeeksi kova pakkanen, että lapsen ei tarvitse mennä kouluun?!? No oisko se sitten se -50, vai riittääkö?? :D

Ootko viettänyt öitä Briteissä? Muualla kun jossain luxusluokan hotellissa?

Siellä on ihan perkeleen kylmä talvella taloissa vaikkei olis pakkastakaan.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
Asuntoja tosiaan ei ole varusteltu pakkasiin, ei sähköeristyksiä jne. Ei ole joka sällillä toppatakkejakaan kaapinperillä, mitä vetää niskaan.

Lisäksi saarivaltiossa on kohtalaisen napakkaa tuo pakkanen, meri ympäröi kivasti.

Alkuperäinen kirjoittaja huh hellettä B);25579729:
Ïlmasto senkun jatkaa lämpiämistään...

Kyllä. Kuumilla alueilla tulee entistä kuumempaa ja kun elinolot entisestään kurjenee, ruoka ja vesi loppuu, niin pakolaiset lähtee liikkeelle. Nyt kärsitään tulvista ja ankarista talvista niissä maissa missä siihen ei ole varauduttu. Ei ilmastonmuutos ja ääriolosuhteet ole mitenkään paikallinen asia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Britanniaan 10 astetta pakkasta - Armeija valmiustilaan | Ulkomaan uutiset | Iltalehti.fi

Mitähän siellä tapahtuis kun tulis Lapin -40 pakkaset??

Ja tästä tulikin mieleeni, että eilen joku kyseli 2+:lla, että koska on tarpeeksi kova pakkanen, että lapsen ei tarvitse mennä kouluun?!? No oisko se sitten se -50, vai riittääkö?? :D

Kun olin lapsi, niin -50 ei olis tarvinnut enää mennä kouluun. ja perhanat kertoi sen vasta, kun oli kolmas pakkaspäivä. Neljäntenä jäin kotiin ja viidentenä palasin koulun penkille, kun oli vajaa 50. Ja kävellen taapersin 3km kouluun. Ulkovälitunnit oli jostain syystä peruttu :D

[QUOTE="äiti";25579969]Mitenkäs se armeija muuten voi auttaa, jos sisällä on kylmä? Noin niinkuin konkreettisesti?[/QUOTE]
Kuljettaa vanhuksia vaikkapa tilapäismajoitukseen tai sairaalaan? Auttaa vesitoimituksissa (jos putket rikki alueella). Ja voihan ne auttaa autoilijoitakin.

Itse muistan, kun ikuisuus sitten olin au-pairina ja kun tuli sentti lunta ja -2 astetta, niin pistettiin koulut kiinni. Syy: Kaikki kuljettavat lapset kouluun autolla ja kun ei ole talvirenkaita tai edes ketjuja, niin autoilu lasten kanssa on yksinkertaisesti liian vaarallista.

[QUOTE="vieras";25579848]Kyllä. Kuumilla alueilla tulee entistä kuumempaa ja kun elinolot entisestään kurjenee, ruoka ja vesi loppuu, niin pakolaiset lähtee liikkeelle. Nyt kärsitään tulvista ja ankarista talvista niissä maissa missä siihen ei ole varauduttu. Ei ilmastonmuutos ja ääriolosuhteet ole mitenkään paikallinen asia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.[/QUOTE]

Vieläkö tähän humpuukiin joku uskoo?

Itse muistan, kun ikuisuus sitten olin au-pairina ja kun tuli sentti lunta ja -2 astetta, niin pistettiin koulut kiinni. Syy: Kaikki kuljettavat lapset kouluun autolla ja kun ei ole talvirenkaita tai edes ketjuja, niin autoilu lasten kanssa on yksinkertaisesti liian vaarallista.

Juu, samanmoisia muistoja on mullakin kun olin britannian pohjoisosassa töissä, lunta muutama sentti ja pari astetta pakkasta ja mina menin filalrilla töihin, vähänkä ne työkaverit ihmetteli (ja eivät sit päästäneet mua enää iltavuorosta kotiin pyöräilee, vaan jlku heitti autolla ja tuli seuraavana aamuna hakee töihin :D) Yritin siinä selitellä, että ei tää meille mitään ihmeellistä ole...

Ja aivan järkyn kylmät talot siellä oli!!!

Tuolla on talojen eristykset vähän eri luokkaa kuin täällä.
Vähän :D siis se on jotain ihan järkytävää.. tuli kantapäänkautta opittua. Vanhan rakennuksen hotellihuone toissa marraskuussa. Nukuin joka ikinen matkalaukun vaate päälläni, 3viltin alla. pää oli pakko pitää peiton alla, muuten olisi tullut vilu. Onneks ei tullut paljon nukuttua öisin muutenkaan :D

Yhteistyössä