BodyPump ja sen tehokkuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jumppaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Naiset ei yleensä tahdokaan mitään jumalattomia muskeleita, vaan sopivaa ja tehokasta kehon muokkasta johon pumppi on mielestäni loistava.

salilla käyny 4v 3x/vko ja luonnehtisin että olen rantakunnossa; hoikka, lihasta tasaisesti ja niiden muoto näkyy. Jumalattomat lihakset saisi lisäämällä treeniä tai tekemällä rankempaa treeniä yhdistettynä kurinalaisempaan ruokavalioon, mutta sille ei ole tarvetta. Oikeasti naisen täytyy tehdä melkoista treeniä jos meinaa saada salilla jumalattomat tai edes jumalaiset lihakset :)

Kiitos kaikille vastauksista :)

Tykkään kyl pumpista sen verran et en siitä kyllä luovu, mut ehkä se sit vois olla järkevää tehdä vaik se 2krt/sali ja 1krt pumppi viikossa ja siihen sit kaikki muu ekstraksi (juoksu, vauvasirkus, muut jumpat, kotireeni).

Vielä kysymys kun asiasta tietäviä paikalla elikkäs onko 3x10-15 sarjat hyviä vai pitäiskö olla vieläkin lyhyemmät? Mulla oli ennen vauvaa ohjelma jossa oli n. 10-12 liikettä ja niistä kaikista vähintään tuo määrä (askelkyykyistä tais olla enemmänkin). Siinä vain oli se ongelma et aikaahan siihen meni per salireissu ja nyt se on vähän hankalampaa hetkellisesti järjestää. No ehkä mä nappaan pt:n tekemään mulle sellasen vähän tiiviimmän ohjelman joka menis siihen 45min-tunti ja sit menee salille pyörällä niin saa alkulämmön siinä..

[QUOTE="Aapee";29425022]Kiitos kaikille vastauksista :)

Tykkään kyl pumpista sen verran et en siitä kyllä luovu, mut ehkä se sit vois olla järkevää tehdä vaik se 2krt/sali ja 1krt pumppi viikossa ja siihen sit kaikki muu ekstraksi (juoksu, vauvasirkus, muut jumpat, kotireeni).

Vielä kysymys kun asiasta tietäviä paikalla elikkäs onko 3x10-15 sarjat hyviä vai pitäiskö olla vieläkin lyhyemmät? Mulla oli ennen vauvaa ohjelma jossa oli n. 10-12 liikettä ja niistä kaikista vähintään tuo määrä (askelkyykyistä tais olla enemmänkin). Siinä vain oli se ongelma et aikaahan siihen meni per salireissu ja nyt se on vähän hankalampaa hetkellisesti järjestää. No ehkä mä nappaan pt:n tekemään mulle sellasen vähän tiiviimmän ohjelman joka menis siihen 45min-tunti ja sit menee salille pyörällä niin saa alkulämmön siinä..[/QUOTE]

Suosisin ohjelmaa, jossa koko kropan liikkeitä ja turhat pikkuhinkkaamiset pois. Se on tehokkaampaa ja vähemmän aikaa. Kun pääsee sillä alkuun, voi muutella ja kannattaakin muutella aina silloin tällöin.

[QUOTE="Jenis";29424998]Tän takia mäkin pumpissa käyn - ei tarvi itse huolehtia mistään, kunhan tekee mitä ohjaaja käskee :D Salilla en saa aikaiseksi mitään, se on niin pirun tylsää.

Mä olen saanut ihan kivasti muotoa varsinkin yläkropan lihaksiin ihan vaan pumpilla, mutta oon käynyt monta vuotta ja lisään myös herkästi painoa, jos alkaa tuntua liian kevyeltä.[/QUOTE]

Kuin usein käyt? Mua kans kyl kiehtoo toi et ei tarvi itse huolehtia mistään. Ja sit siitä et ei tule vilkuiltua kelloa tai puhelinta ja mietittyä et joko pitäis lähteä kotiin imettämään :D

[QUOTE="Aapee";29425045]Kuin usein käyt? Mua kans kyl kiehtoo toi et ei tarvi itse huolehtia mistään. Ja sit siitä et ei tule vilkuiltua kelloa tai puhelinta ja mietittyä et joko pitäis lähteä kotiin imettämään :D[/QUOTE]

Tutulta kuulostaa, mäkin oon aloittanut pumpilla molempien vauvojen jälkeen :D

Käyn 1-3 krt viikossa pumpissa, lisäksi juoksua/hiihtoa/pyöräilyä vuodenajan mukaan. Satunnaisesti käyn muissakin ryhmäliikuntajutuissa, mutta pääsääntöisesti noin. Ja noin kerran vuodessa käyn salilla toteamassa, että se homma ei oo mua varten ;)

Kannattaa juosta/hölkätä tänä talvena, on siihen todella sopivat kelit nyt kun ei lunta. Ja kyllä hiki lentää! Vaunujakin voi työnnellä kun ei ole kinoksia.

Muistaa vaan oikean juoksutekniikan, vartalo suorassa, ei ylävartaloa etuviistoon, ei yliaskelta vaan askellus niin ettei jalka taivu vartaloa edemmäs eteen, sekä koittaa askeltaa päkiälle kantapään sijaan.

Kannattaa juosta/hölkätä tänä talvena, on siihen todella sopivat kelit nyt kun ei lunta. Ja kyllä hiki lentää! Vaunujakin voi työnnellä kun ei ole kinoksia.

Muistaa vaan oikean juoksutekniikan, vartalo suorassa, ei ylävartaloa etuviistoon, ei yliaskelta vaan askellus niin ettei jalka taivu vartaloa edemmäs eteen, sekä koittaa askeltaa päkiälle kantapään sijaan.

Jos luit aiemmat kommentit niin juoksen jo :D Juoksu on tuttua puuhaa ja menee vaunujenkin kanssa. Pari vuotta sitten tuli puolikaskin tahkottua ja hieman haaveena mennä se syksyllä uudestaan. Nyt ei siis ollut kyse aerobisen kunnon hakemisesta vaan lihaskunnon tekemisestä ja sitä myötä kiinteytymisestä/lihasten muodoista. Pelkällä juoksulla kun ei saa kunnolla kuin painoa alas ja vähän pohkeita..

[QUOTE="Aapee";29425022]Kiitos kaikille vastauksista :)

Vielä kysymys kun asiasta tietäviä paikalla elikkäs onko 3x10-15 sarjat hyviä vai pitäiskö olla vieläkin lyhyemmät? Mulla oli ennen vauvaa ohjelma jossa oli n. 10-12 liikettä ja niistä kaikista vähintään tuo määrä (askelkyykyistä tais olla enemmänkin). Siinä vain oli se ongelma et aikaahan siihen meni per salireissu ja nyt se on vähän hankalampaa hetkellisesti järjestää. No ehkä mä nappaan pt:n tekemään mulle sellasen vähän tiiviimmän ohjelman joka menis siihen 45min-tunti ja sit menee salille pyörällä niin saa alkulämmön siinä..[/QUOTE]

Turha tehdä mitään 12 liikkeen hinkutusohjelmaa, jos aikaa ei ole yllin kyllin. Tee isoja koko kroppaa työstäviä perusliikkeitä: kyykkyä, maastavetoa, rintaprässiä, pystypunnerrusta, leuanvetoa jne. Isoilla painoilla, toistoja riittää 8-10.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="eee";29425661]Turha tehdä mitään 12 liikkeen hinkutusohjelmaa, jos aikaa ei ole yllin kyllin. Tee isoja koko kroppaa työstäviä perusliikkeitä: kyykkyä, maastavetoa, rintaprässiä, pystypunnerrusta, leuanvetoa jne. Isoilla painoilla, toistoja riittää 8-10.[/QUOTE]

Monta kertaa toistot? 2 kierrosta? 3?

Alkuperäinen kirjoittaja Kyssäri;29427739:
Voiko rapakuntoinen mennä pumppiin. Aloitan liikunnan sillä. Lisäksi lenkkeilyä. Vähän ylipainoa.

Rapakunnosta aika moni joutuu ponnistamaan ylöspäin. Ota ihan pienet painot tai pelkkä tanko aluksi. Parin kerran jälkeen saat parempaa tuntemusta ja voit lisäillä painoja. Lisää vaikka painoja joka toiseen biisin aluksi, saat joka toisen biisin vähän levähtää. Mene reippaasti eteen ja keskity aluksi tekniikkaan. Mielummin hitaasti ja varmasti etenpäin kuin huonolla tekniikalla liiallisilla painoilla polvet rikki. Yllättävän paljon näkee ihmisiä, jotka eivät saa edes selkää suoraksi. Ohjaajilta voi myös kysyä neuvoa, ellei heillä ole kiire seuraavalle tunnille voivat yleesnä jäädä näyttämään tekniikoita tunnin jälkeen. Tsemppiä aloittamiseen!

Itse teen yleensä 8-10 toiston sarjoja kertaa 3 nousujohteisesti ja mahdollisimman montaa lihasta kuormittavia liikkeitä. Säästyy aikaa ja pysyy homma mielekkäänä.
Yhtään 15 sarjaa en ole tehnyt enkä tule tekemään, sillä silloin ei ole riittävästi painoa.
Vatsat toki erikseen, niitä tulee tehtyä 50-100.

Yhteistyössä