biisi, jota inhoat?

  • Viestiketjun aloittaja mira
  • Ensimmäinen viesti
hanna
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
"Hei älä koskaan ikinä muutu" sanat on hirveän ahdistavat ja ankeat sekä en jostakin syystä voi sietää sitä laulunääntä.
Sitten se hevibändi "taivas lyö tulta" vai miten se meni, oliko Teräsbetoni?
on niitä muitakin sitten.
hei älä koskaan ikinä muutu on egortipin kappale ja taivas lyö tulta on teräsbetonin biisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En osaa yhtä ainoaa biisiä nimetä. Monet ketjussa mainitut biisit ovat ihan hyviä, I Will Survive kuuluu tämän kääkän top 250 -listalle.
Biisien hyvyys/huonous - toimivuus / toimimattomuus - ihastuttavuus/ vihastuttavuus jne. - ovat niin tilannesidonnaisia asioita.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja booq:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En osaa yhtä ainoaa biisiä nimetä. Monet ketjussa mainitut biisit ovat ihan hyviä, I Will Survive kuuluu tämän kääkän top 250 -listalle.
Biisien hyvyys/huonous - toimivuus / toimimattomuus - ihastuttavuus/ vihastuttavuus jne. - ovat niin tilannesidonnaisia asioita.
Mulla ne kriteerit hyvälle biisille on sellaset, että joko lyriikan on toimittava tai rytmin on oltava miellyttävä. Mitä monikerroksellisempaa, sitä parempaa. Kärjessä ovat sellaiset nimet kuin Bach sekä Between the Buried and Me.

Massatuotantobiisit eivät iske. Tusinapoppi ei saa minua vihoihin, mutta olen täysin välinpitämätön. Vihakin olisi parempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja booq:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En osaa yhtä ainoaa biisiä nimetä. Monet ketjussa mainitut biisit ovat ihan hyviä, I Will Survive kuuluu tämän kääkän top 250 -listalle.
Biisien hyvyys/huonous - toimivuus / toimimattomuus - ihastuttavuus/ vihastuttavuus jne. - ovat niin tilannesidonnaisia asioita.
Mulla ne kriteerit hyvälle biisille on sellaset, että joko lyriikan on toimittava tai rytmin on oltava miellyttävä. Mitä monikerroksellisempaa, sitä parempaa. Kärjessä ovat sellaiset nimet kuin Bach sekä Between the Buried and Me.

Massatuotantobiisit eivät iske. Tusinapoppi ei saa minua vihoihin, mutta olen täysin välinpitämätön. Vihakin olisi parempi.
Luulen ymmärtäväni tuon. Näinhän se on minullakin. Täsmällisempää minulta olisi ollut sanoa, että se on niin tilannesidoinnaistaKIN. Sitten minulla on määrättyä kausiluontoisuutta, jolloin kokee halua uppuotua johonkin genreeen (tai vain yhteen ainoaan biisiin, kerta kerran perään!) enemmänkin, mitä sitten ajan kuluttua voi vähän ihmetelläkin, vaikka kyllästymisestäkään ei varsinaisesti olisi kyse.

Mukava kuulla, että viehätyt Bachinkin polyfoniasta. Minäkin, vaikka joskus se tuntuu liian mekanistiseltakin. Rytmiäkin - kyllä- mutta enemmän ehkä itse haluan määrättyä harmonioita, bassolinjoja, tonaalisia rakenteita, muotoja. Usein kuitenkin lopulta kovin yksikertanen, selkeä ja pelkistetty juttu toimii ja on suorastaan parhautta: (Lisäys:) Blues, Irkku, Indie...
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja booq:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mulla ne kriteerit hyvälle biisille on sellaset, että joko lyriikan on toimittava tai rytmin on oltava miellyttävä. Mitä monikerroksellisempaa, sitä parempaa. Kärjessä ovat sellaiset nimet kuin Bach sekä Between the Buried and Me.

Massatuotantobiisit eivät iske. Tusinapoppi ei saa minua vihoihin, mutta olen täysin välinpitämätön. Vihakin olisi parempi.
Mukava kuulla, että viehätyt Bachinkin polyfoniasta. Minäkin, vaikka joskus se tuntuu liian mekanistiseltakin. Rytmiäkin - kyllä- mutta enemmän ehkä itse haluan määrättyä harmonioita, bassolinjoja, tonaalisia rakenteita, muotoja. Usein kuitenkin lopulta kovin yksikertanen, selkeä ja pelkistetty juttu toimii ja on suorastaan parhautta.
Aika moni kutsuu Bachia mekaaniseksi. Ainahan voi sitten ottaa rinnalle Tchaikovskya, joka menee tunteessa niin yli, että teknisyyskin välillä kärsii. Joo, mutta siis mun aivot diggaavat juuri siitä täsmällisyydestä. Jokainen esittäjä on silti oma yksilönsä tuoden näin oman tulkintansa kappaleesta.

Yo-Yo Man esittämänä Bachin preludi Cello suite no. 1 on aivan kuin eri sävellys kuin Rostropovichin käsittelyssä.

Kuuntelen myös keskiaikaisia kantaatteja ja sitäkin varhaisempaa kuorolaulantaa. Myös aivan simppelit ratkaisut ääni ja yksi soitin vetoavat minuun toisinaan. Olen itkenyt Tom Waitsia sekä Bob Dylania kuunnellessani.

Kuitenkin aivoni ovat haltioissaan teknisistä vedoista ja atonaalista musaa en meinaa kyllä jaksaa millään. Sieltä voisi ehkä löytyä joku "inhokkibiisikin", tosin en nyt lähde korviani rääkkäämään moisella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kuitenkin aivoni ovat haltioissaan teknisistä vedoista ja atonaalista musaa en meinaa kyllä jaksaa millään. Sieltä voisi ehkä löytyä joku "inhokkibiisikin", tosin en nyt lähde korviani rääkkäämään moisella.
Tutustuin Schönbergiin ihan tässä hiljattain, aika erikoista :D Sitä voisi mennä konserttiinkin täällä kuuntelemaan, melkein tekisi mieli :D


Minä innostuin minimalisteista, Reichia ja Glassia olen kuunnellut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Aika moni kutsuu Bachia mekaaniseksi. Ainahan voi sitten ottaa rinnalle Tchaikovskya, joka menee tunteessa niin yli, että teknisyyskin välillä kärsii. Joo, mutta siis mun aivot diggaavat juuri siitä täsmällisyydestä. Jokainen esittäjä on silti oma yksilönsä tuoden näin oman tulkintansa kappaleesta.

Yo-Yo Man esittämänä Bachin preludi Cello suite no. 1 on aivan kuin eri sävellys kuin Rostropovichin käsittelyssä.

Kuuntelen myös keskiaikaisia kantaatteja ja sitäkin varhaisempaa kuorolaulantaa. Myös aivan simppelit ratkaisut ääni ja yksi soitin vetoavat minuun toisinaan. Olen itkenyt Tom Waitsia sekä Bob Dylania kuunnellessani.

Kuitenkin aivoni ovat haltioissaan teknisistä vedoista ja atonaalista musaa en meinaa kyllä jaksaa millään. Sieltä voisi ehkä löytyä joku "inhokkibiisikin", tosin en nyt lähde korviani rääkkäämään moisella.
Nyt sait minut ihan sanattomaksi!

Kirjoitaessani yksinkertaisuudesta ajatuksisani oli mm. Bob Dylan (The Times They Are A-Changin' / Lisence to Kill - ja monet muut). Myös tuon liikuttuneisuuden voin minäkin vähän häpeillenkin tunnustaa. Siihen viittasin tuolla yhteen ainoaan biisiin uppoutumisella.

Hätkähdin sitäkin, että mainitsit Tom Waitsin (jolta nostaisin mm. biisin Jersey Girl, joka yleensä liitetään Bon Joviin tai Bruce Springsteeniin).

Sitten puuttuu vain vaikkapa (niin artistina kuin biisit yleensä) Leonard Cohen "If it be your willl" esimerkinä noista simppeleistä, mutta toimivista.

Huh! Meillä taitaa olla aika samanlainen maku. Tässä esittämistä ajatuksistasi voin allekirjoittaa kaiken!

Vaihtatriksi Yo-Yo Ma:lle heitän Bobby McFerrin:in.

Ja musiikin tulkinnasta vaikkapa vielä yleisesti vielä venäläisen pianismin ja erityisesti Nikolai Demidenkon.

Mehän voisimme varmaan jatkaa loputtomiin, mutta nyt mentiin siis ihan alkupäeärisen avauksen toiseen laitaan.

Wau sinua!
 

Yhteistyössä