babyhaler ja astma-asiaa 8 kk ikäisellä.

tyttö ja poika

Uusi jäsen
24.01.2008
17
0
1
Moi!

Meillä on 8 kk ikäinen poika (tyoinen lapsi, ekallakin vilj- yms. allergiat), jolla ruokavaliossa us-lammas, aprikoosi, muksun riisipuurojauhe ja kesäkurpitsa. Jokin ehkä vielä pahis. Maissi, peruna, parsakaali ja bataatti tauolla. Almiron ja soijakorvikkeet ei käy, neocate menee ehkä, vaikkakin määrä pidettävä 6 dl:ssa maitoallergian takia. Korvatulehduskierre, joka johti putkitukseen 5 kk:n iässä, ja nyt saatiin 2 vkoksi ventoline 2 kert. 3 /pvä babyhalerilla, kun vinkunat jatkuu korvatulehduksen jälkeen, vaikka ventoline-mikstuuraa meni viikon vasta. Kysymys kuuluu, kuinka ihmeessä saatte babyhalerilla annettua lääkkeen? meillä pannaan hanttiin niin paljon, että 2 aikuista ei oikein saa pidettyä kiinni, ja lapsi itkee hysteerisenä, jolloin lääke ei vaikuta parh,. mahd. tavalla, jos jotain edes menee sisään. Kaveri on yli 10 kg ja pukemisen yms. kanssa kamala rimpuilu muutenkin, en saa pidettyä niin kovaa kiinni. Mitä neuvoksi, ehtiikö lapsi tottua siihen edes 2:ssa viikossa? Miten astmatutkimukset etenevät sitten pikkujätin T.T:n kanssa? Onko kokemusta?

Nim. epätoivoinenko?

Meillä ilmeisesti sama hoitava lääkäri. Alussa oli kans tappelua tuon astmalääkken kanssa ja välillä on vieläkin. Mä vaan väkisin pidin sitä tötteröä naamalla ja yritin kiinnittää lapsen huomion muutun. Meillä lääkkeen antaminen sujuu sutjakammin, kun annan lapsen pitää kädessään kännykkää ja laitan soittoäänen siitä soimaan. :whistle: . Normaalisti ei siis saa kännykkään koskea, joten se on siis se on tosi spesiaalia saada leikkiä sillä lääkkeenoton ajan. Toinen keino on laittaa soimaan lastentauluja ja hoilata niitä itse mukana ja joulun aikaan katseltiin kuusen valoja tai ihan paras juttu oli, kun rämpytin kynttelikön valoja pois ja päälle. Kyllä sä varmaan löydät teillä toimivan menetelmän, toivottavasti! Olen myös malliksi itse hönkinyt siitä tötteröstä. Meillä lapsi on jo tosin vähän vanhempi, en sitten tiedä onko hyvä vai huono juttu tässä asiassa...

Kyllä se lääke menee perille karjuessakin, kun lapsi vetää henkeä oikein kunnolla sisään. Eri asia, jos huutaa niin hysteerisenä, ettei hengitä juuri lainkaan.

Meillä aloitettiin hoitavalla lääkkeellä kokeilu Ventolinen rinnalle ja yskimiset helpotti huomattavasti, joten lääkitys jätettiin pysyväksi. Ennen joulua oli hetken ilman lääkkeitä ja yskä palasi. Pienillä astma kai todetaan ihan lääkekokeilulla.

Meillä samanikäinen poika ja astmaläkekokeilu alkoi joulukuussa. Alkuun meni ventoline + hoitava lääke, nyt vaihdettiin tehokkaampaan. Babyhalerin käyttö alkoi sujua melko pian, kun poika huomasi, että se ei satu. Jouduttiin kuitenkin osastolle vuoden vaihteessa, ja jatkuvat spirat saivat pojan pelkäämään kaikkie kasvoille laitettavia maskeja. Takaisin babyhalerille tottuminen kävi parissa viikossa, nykyään ei enää itke, ellei ole tosi väsynyt. Totuttelussa me käytettiin hassuttelua ja huomion kiinnittämistä kiinnostaviin juttuihin, sanotaan aina "puf", kun laitetaan lääke =) Pojasta on hauskaa, kun äiti ja isi "laittavat" lääkettä itselleen tai pehmoleluille. Kannattaa kokeilla kaikkea mahdollista :)

Meillä myöskin sama lääkäri.. tutkimukset etenevät kuten NallePuh sanoikin, lääkekokeilun pohjalta. Jos lapsi saadaan oireettomaksi, niin sitten varmaan lääkkeet jätetään pois ja katsotaan huonontuuko tilanne. Meillä kävi siis päin vastoin, ja nyt katsotaan kk:n päästä sairaalassa, miten jatketaan.
Tsemppiä teille!!

Meillä se lääkkeen pois jättö kokeilu tuli vahingossa. Mä en tajunnut, että Seretide oli loppu :ashamed: . Siinä lääkkeessähän näkee monta annosta on jäljellä ja mä huomasin vasta jälkeen päin, että oli ollut nollilla ilmeisesti muutaman päivän. Aloin sitten ihmetellä yöheräilyjä yms. kunnes tajusin, ettei lapsi ole saanut lääkkeitään!!! Lääkäri sitten vaan tuumasi, että nyt on sitten kokeiltu sekin ja lääkitystä ei siis voi jättää pois.

Yhteistyössä