Baby Shower

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Henna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Henna

Vieras
Hei!

Onko kukaan järjestänyt Baby Showeria omalle ystävälleen? Lähipiirissäni usea ystäväni on raskaana ja haluaisin järjestää heille tällaisen pienen juhlan.

Juhlan ei tarvitsisi olla iso eikä lahjojen runsaat. Olisi mukava ehkä ostaa kuitenkin tuleville äideille jotain, mistä he todella voisivat pitää, vaikka yhteisenä kimppalahjana.

Nyt tarvitsisin kuitenkin hyviä vihjeitä, mitä äidit tarvivat ja mitä ei ehkä itse tule ostettua n 1kk ennen lapsen syntymää. Ehkä kuitenkin jotain muuta kuin vaatteita ja pieniä leluja, sillä niitä lapset saavat varmasti muutenkin.

Ehdotuksia juhlan teemaksi myös otetaan vastaan. Minkälaisen juhlan haluaisit itsellesi järjestettävän, vai oletko koko ideaa täysin vastaan?

Itse pidän juhlista, joten Vauvakutsut tulee kuulumaan minunkin loppuodotuksen ohjelmaan...

Ohjelmaksi suunnittelin hyvää syötävää ja hyvää seuraa...ja ainoiksi ""leikeiksi"" vieraat saisivat arvuutella sukupuolta, pituutta/painoa ja syntymäpäivää...nimiehdotuksiakin voisimme käydä läpi. Ei mitään sen ""ihmeempää"".

Lahjaksi ""toivoisin"" jotain käytännöllistä...esim. vaippoja ja ne vaatteetkin käy ihan hyvin (ei välttämättä kuitenkaan leluja, kun niitä tulee kuitenkin ""liikaa""). Todennäköisesti olen kuitenkin itse hankkinut kaiken välttämättömimmän, niin ei niillä lahjoilla ole niin väliä. Lahjathan olisivat kivat myös itse äidille! Vaikka jalkahoitoa tai vauvanhoitoapualupaus yms. Riippuu niin paljon ihmisistä ja tavoistan mitä kukakin tarvitsee ja haluaa antaa.

Meidän ""piireissä"" on aika usein tapana tällaisissa kohdissa kysellä oikeita tarpeita ja sen mukaan sitten tuodaan ja saadaan toivottuja lahjoja -helpottaa hankkijaa ja lahjan saajaa!

Mutta jotta kukaan ei närkästyisi meidän tavoista, niin haluan korostaa, että lahja ei ole tärkeintä vaan seura ja oikea välittäminen! En aio pitää vauvakutsuja lahjojen saannin takia vaan olen ajatellut hankkia tavarani itse :) Jos joku haluaa jotain tuoda, niin se on hänen oma asiansa.

Olen järjestänyt parille ystävälle Baby Showerin ja minullekin on sellainen järjestetty esikoista odottaessani. Meillä on ollut tapana pieni yllätysmomentti, odottaja saa kuulla etukäteen (n. viikkoa ennen) että kutsut on tulossa, muttei tiedä juuri muuta. Hänellä on hössötyskielto eli ei saa varautua juhliin, korkeintaan laittaa miehensä siivoamaan. Kaiken muun hoitaa kaverit. Suurta ohjelmaa meillä ei ole ollut, ystävien kanssa yhdessä oloa, hyvää syömistä ja paljon puhetta vauvoista : ) Yleensä olemme ostaneet yhden kimppalahjan, jolloin saa jotain vähän isompaa hommattua mutta kustannus per henkilö jää kohtuulliseksi (muutama euro). Lahjassa on ollut mm. vauvan vaatteita, äidille hemmottelua suklaata, kosteusvoidetta, kirja tms.

Musta juhlia on ollut kiva järkätä ja oli ihana että toiset järjestivät sellaiset minulle. Ajankohtana oli äitiysloman alku, joten oli kiva että niille pitkille viimeisille odotusviikoille oli jotain kivaa ohjelmaa.

Kannattaa kuitenkin tiedustella etukäteen odottajan mielipidettä kutsuista. Kuulin yhdestä odottajasta joka kauhisteli että hän ei ainakaan haluaisi missään nimessä kutsuja ennen vauvan syntymistä, pelkäsi että juhlitaan vauvaa turhaan kun mitä vain voi tapahtua vielä.

Me menimme tyttöporukalla odottavan ystävämme kotiin yllätyksenä (olimme antaneet hänelle jonkin tekosyyn olla kotona), veimme mukanamme kaikki tarjottavat + astiat ja jokainen pienen lahjan tyyliin enemmän ajatusta kuin euroja. Joku toi pikkuiset tossut, joku vauvanhoitotarvikkeita, joku pienen merkkipuvun tms.
Illan kulku samanlainen kuin yleensä tyttöjen illoissa, paljon höpöttelyä ja hyvää syömistä, tällä kertaa puheenaiheet vain pyörivät vauvassa, odotuksessa, synnytyksessä yms.

Ehkä olen jotenkin poikkeava kun voisin pitää ne vauvakutsut ihan hyvin itse...tai sitten olen niin nopea käänteissäni, että kaverit ei ehdi suunnitella mitään yllätyksiä kun olen jo itse asiassa edellä! Lopputulos on kuitenkin sama...ja varmaan ruokailupuolikin hoituu sitten loppupeleissä ihan nyyttikesti tyyliin, ettei minun tarvitse ""hössöttää"".

niin.. mielestäni siinä menee vaan idea vähän pillalle.. Tavallaan velvoitat kaverisi ostelemaan lahjoja ym. Kun kavereidesi tulisi halutessaan järkätä nuo kutsut SINULLE.

Niin sitä vaan, että muistakaa, että kutsut ovat todellakin tulevalle ÄIDILLE. Vauvanuttujen sijaan ystävänä panostaisin Äidin hyvinvointiin lahjoja hankittaessa. Hemmottelutarvikkeita, jalkahoitolahjakortti (joka miehen kanssa sovittu, että järjestää äidille vapaata) tms. Niita vauvan tarvikkeita ja nuttuja kun tuppaa tulemaan ihan tarpeeksi, mutta äiti usein unohtuu. Tietty eriasia on jos äiti todella toivoo ja tarvitsee jotakin tiettyä laitetta tms. vauvaa varten.

Tuosta Baby Shower-ideasta, niin sehän tulee Jenkeistä. Ja ainakin siellä ystävät järjestävät kutsut. Hyvä idea! Itse sain Baby Showerin postin kautta Jenkeistä esikoista odottaessani:) Oli vauvan vaatetta; myssyä, sukkaa, yöpukua, valokuvakehys, leikekirja vauvalle(todella mieleinen äidille, lapselle isompana), musiikki-cd, satu-cd, peitto, tuttipullonpesuharja(hyödyllinen meillä!), ja tietenkin herkkuja äidille, ihanaa suihkusaippuaa jne...Itse ajattelisin, että jos esikoinen tulossa, niin ihan kiva saada vaatettakin, vaikka joitakin isompia, kyllähän lapsi kasvaa. Jos ystäväni Suomessa järjestäisivät juhlan, toivoisin minäkin mukavaa yhdessäoloa ja hyvää syötävää nyyttikestiperiaatteella:)

Äidin hemmottelu baby showerin merkeissä on mielestäni ihan hyvä idea. Kovin kummoista ohjelmaa en suunnittelisi, kun juhlakalu voi olla aika väsynyt. Kutsujen olisi siis järkevää olla kestoltaan lyhyet. Itse olen vienyt kaverin baby showeriin lahjaksi virkistävää silmänympärysvoidetta.

Mä pidän kyllä perinnettä vähän amerikkalaisena ja outona lahjoineen. Vauvan ympärillä liikkuu muutenkin niin paljon rahaa ja tavaraa, että alan jo vierastaa kaikkea turhaa kulutusta sen ympärillä. Toivon, ettei kukaan järjestä mulle baby showeria.

Yhteistyössä