Mielestäni on hieman omituista nykyaikana kieltää masennuksen tai lapsivuodeuupumuksen olemassaolo.
Uskon, että masennusta on ollut aina ja tulee olemaan. Toiset ovat masennukselle alttiimpia kuin toiset ja se on vain syytä hyvksyä. Masennukselle saattaa altistaa aivojen fysiologiset ja kemialliset ominaisuudet puhumattakaan geneettisistä, periytyvistä ominaisuuksista. Itse uskon vahvasti juuri masennuksen biologiseen perustaan.
Koska kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes ja syöpä ovat oikeita sairauksia ja vaativat tarkkaa lääketieteellistä hoitoa, miksi masennus tai baby blues eivät olisi?
Nykyaikana myös sosiaaliset tekijät altistavat raskauden jälkeiselle masennukselle. Tukiverkot ovat hajonneet, isovanhemmista ja suvusta on harvoin apua vauvan synnyttyä. Tuore äiti on nyyttinsä kanssa melko yksin.
Jos alkuperäinen kirjoittaja on selviytynyt rankoista elämäntilanteista masentumatta, kertoo se toki vahvasta persoonasta. Samaan aikaan se kertoo myös hienoisesta kovettumisesta, koska hänen on vaikea ymmärtää itseään heikompia ihmisiä. Ehkäpä vasta nyt on aikaa todella pohtia mitä elämässä on tapahtunut.
Mikäli ammattihenkilökunta hymähtelee masennukselle, mielestäni tällöin tulee kyseenalaistaa kyseiset "ammatti-ihmiset". He ovat tässä tapauksessa väärällä alalla ja toivon kovasti että itsensä ja asiakkaiden takia kouluttautuvat pikaisesti uuteen ammattiin. Todellinen ammattilainen hommaa masentuneelle äidille apua. Sosiaalista, läketietellistä ja koko perheen huomioon ottavaa apua. Luojan kiitos omalle kohdalleni osui oikeita ammatti-ihmisiä kun olin masentunut.
Vaikeat asiat pitää kai itse kokea, jotta voi ymmärtää syvällisellä tasolla toista. Surullista on, mikäli vaikeuksien jälkeenkin pysyy kovana ja tunteettomana, pystymättä asettumaan toisen asemaan.