[b]Voidaanko keskirask. lääkärikäynti jättää pois noin vain?

  • Viestiketjun aloittaja HS-72
  • Ensimmäinen viesti
HS-72
Minulle sanottiin neuvolassa ilmoitusluontoisesti, että "kesäajan takia" keskiraskauden lääkärikäyntiä ei ole. Se jää pois.
Eli olen käynyt kerran lääkärillä, seuraavan kerran vasta syksyllä?? Rv on nyt 19.

Kaikki on kohdalani mennyt kyllä ihan normaalisti, mutta terveysasemallamme on gynekologi ultraäänilaittein ja mielellään kävisin lääkärin luona kaikki käynnit.

Toisessa ultrassakaan ei kerrottu lapsen sukupuolta, ja haluaisin sen kovin mielelläni tietää. Ajattelin, että ehkä keskiraskauden lääkärikäynnillä se olisi voitu selvittäää. En halua maksaa jotain 150-200 euroa yksityisellä.
Onko muillakin tälläisia kokemuksia?
 
Mulla ei ainakaan ultrattu toisella neuvolalääkärikäynnillä eikä viimeselläkään, vaikka laitteet huoneessa on. Molemmilla kerroilla vaan katottiin kohdunsuun tilanne ja rutiinijutut... Jälkimmäsellä tosin tehtiin myös synnytystapa-arvio eli kokeiltiin miten vauvalla on tilaa tulla ja kumminko päin masussa köllöttää.

Ultrat oli meillä sis ihan erikseen, niskapoimu- ja rakenneultra. En sit tiedä miten käytännöt muualla.
 
Mulla 26 nyt menossa ja olen käynyt kerran lääkärillä. Muuten olen käynyt ultrassa 4 kertaa ja neuvolassa myöskin tuon 4 kertaa.
Nuo lääkärissä käynnit vaihtelee tosi paljon paikkakuntien mukaan (luetaan resurssien). Eli täälläkin on lääkärivajaus, joten ei siellä huvikseen käydä. Taitaa täällä päin olla myöskin tuo hoitajapula kova...
 
HS-72
Ultrat olivat erikseen Naistenklinikalla. Ekalla lääkärikäynnillä lääkäri vain oli niin ihana ja sanoi että "katsottaisiinko vähän vauvaa" ja niin sitten vilkaistiin..
Siksi ajattelin,että kenties olisi katsottu toisellakin kerralla.
Tietääkö kukaan onko normaalit ultrat (ei siis 4D) minkä hintaisia Helsingissä? Että jos haluaa vain tuon sukupuolen selvittää?
 

Yhteistyössä