Avuttomuudesta ja asenteista pohdintaa.. :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tULiLAtVA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tULiLAtVA

Jäsen
24.12.2011
141
0
16
Tuossa hah-ketjussa nimimerkki aamuäree kirjotti osuvan lauseen;
Mitään kamalampaa en tiedä kuin seistä tumput suorina ja huutaa apua joka asiaan.

Toi on niiiiiin totta, mua ärsyttää joidenkin avuttomuus.
"Oon istunu pimeessä kun mies ei oo vaihtanu lamppua, oon nalkuttanu miehelle kun oven saranat narisee, mies ei oo hakannu naulaa seinään ja mä en saa taulua seinälle, auton renkaat piti vaihtaa ja öljyt katsoa jnejnejne"

Siis mä en käsitä mihin sitä miestä tarvitaan?! Miksei voi ite ottaa sitä vasaraa tai tunkkia käteen jos on kiire ja hätä ja pakko?! En mä tykkää mistään "miesten hommista" ja meillä niitä mies tekeekin suurimmaksi osaksi, mutta se tieto, että mä VOISIN myös tehdä ko.asiat enkä jäis kädettömänä mariseen jos vaikka mies lähtis lätkiin.

Samasta hah-ketjusta tuli myös mieleeni joidenkin miesten asenteet naisia kohtaan, kuvitellaan et naiset on ihan avuttomia nalkuttajia eikä tajua mistään mitään. Tai kuvitellaan et naiset ei kestä asioita, miksihän naiset synnyttää eikä miehet?! :D Naisilla muutenkin kaikkee kestämistä mitä miehillä ei ole :D

Mua itseäni huvitti erittäin suuresti viikko sitten kun miehen kavereita oli meillä saunomassa eivätkä voineet puhua mun kuullen tietyn sävyisiä juttuja kun mä oon nainen enkä tajua enkä kestä :D Sanoin, et te olisitte kuulkaa kaikki korvat punasina kun kuutelisitte hetken naisten juttuja...!!! Ja mä olen ollut raksalla töissä ja kuunnellut miten äijät puhuu pillusta kun leivästä. Eihän ne mitään korvia hiveleviä juttuja ole ja mieluummin olisin kuulematta, mutta se, että automaattisesti ajatellaan et toi on nainen eikä se kestä meidän juttuja.. :D

Voi olla et tuli aika sekavaa tekstiä, kunhan nyt aikani kuluks kirjottelen :D

Vähän kärjistettynä sanoisin että miehiä tarvitaan siittämään ja naisia synnyttämään, muuten kaikki työt voidaan hoitaa sukupuoleen katsomatta. Ainakin nykyaikana kun naisetkin saa käyttää housuja ja miehet mennä lähihoitajiksi ;)

Eri asia haluaako opetella omatoimiseksi, onhan se helpompi sanoa "en mä osaa, tee sä"..kaikkeahan ei tarvitse osata mutta yrittää ja kokeilla vois aina? Sit kun tulee seinä vastaan niin apua löytyy kyllä, vaikka sit keltaisilta sivuilta.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
[QUOTE="Piste";25302113]Minulla henkilökohtaisesti ei ole minkään sortin kiinnostusta miehille ominaisia töitä kohtaan, enkä sen vuoksi niitä tee. Piste.[/QUOTE]

Mitäs jos mieskään ei tee niitä, syystä tai toisesta? Jääkö se homma kokonaan tekemättä vai kuinka se hoidetaan?

Noista "miesten ja naisten töistä" kyllä huomaa, miten paljon asenteet ovat muuttuneet muutamassa vuosikymmenessä. Äitini on vielä sitä polvea, jolloin naisen ei ilmeisesti tarvinnut kuin osata laittaa ruokaa ja hymyillä, hän on todella avuton monessa asiassa, sinkkuna ollessaan hoki joka asiaan "voi kun ei ole sitä miestä tätäkään tekemässä" Hän ei saa edes kuusta kuusenjalkaan.

Itse taas olen aivan toista ääripäätä, monesti näistä on aiheutunut ristiriitoja,ärsyttää monesti äitini kukkaisneito asenne että miehen pitää elättää eikä hänen tarvitse osata mitään. Hänen mielestään taas minä olen epänaisellinen jäärä.
Serkullani oli joskus joku aviokriisi siivoamisesta, äitini oikein huudahti "Sehän kuuluu naiselle!!"

Minäkin kyllä osaan tehdä ja teenkin "miesten töitä"; tarvittaessa käytän poraa, vasaraa ja sahaa, vaihdan renkaat ja öljyt, hitsaan ja rälläköin. Mieheni tosin on pyörätuolissa, joten sen tähden nuo hommat "lankeavat" minulle, mutta eihän noita(kaan) hommia opi tekemään jos ei itse halua opetella.

Niin, ja teenhän minä naistenkin töitä; osaan neuloa ja leipoa hyvin, plus toki siivoan ja pesen pyykkiäkin! Ruoanlaittajana en ole kummoinen, joten mies hoitaa sen puolen, kun on paljon innovatiivisempi sillä saralla kuin minä.

Appiukko ja anoppi ovat niin vanhan kansan väkeä kuin vain voi olla - on naisten työt ja miesten työt. Appiukko itse ohjeisti lankoani, kun hän muutti yhteen tyttöystävänsä kanssa, että "älä sinä sekaannu naisten hommiin, niin ne eivät sekaannu sinun hommiisi". Onneksi lankomies on hieman nykyaikaisempi, ja jakaa taloudenpidon, kuten imuroinnin, lastenhoidon ja ruoanlaiton, mahdollisimman tasavertaisesti vaimonsa kanssa, minkä nyt töiltään (maanviljely) ehtii.

Viimeksi muokattu:
Aika monella se on varmasti siitä kiinni, että ei vaan halua opetella niitä miesten hommia (tai miehet naisten hommia). Ei siis varsinaisesti siitä, etteikö niihin kykenisi, mutta ei vaan halua opetella. Esim. itselläni renkaiden vaihto on sellainen, että en sitä halua opetella, koska haluan voida todeta että "en osaa" ja näin ollen mies hoitaa homman :xmas:

Meillä on töiden jako mennyt suht perinteisellä tavalla. Huvitti kun tässä päivänä muutamana vaihdoin lamppuja (siis ihan vain vaihdoin sen lampun, ei mitään lampun asentamista tms.) ja mies ihan keskeytti telkkarin katselun kun se oli ilmeisesti niin ihmeellistä.. Ja siinä sitten itsekin tajusin etten varmaan koskaan ole vaihtanut lamppuja koko sinä aikana kun ollaan oltu yhdessä :O Ja mies sitten oli olettanut etten osaa sitä edes tehdä |O :laugh:

Mutta meillä on vain aina mennyt niin, että siinä vaiheessa kun minä päätän ottaa vaikka sen porakoneen käteen ja tehdä itse niin mies hyökkää jostain nurkan takaa ja sanoo että anna minä teen.. enkä minä ala siinä vaiheessa väittelemään vaan annan miehen tehdä homman ja alan itse tekemään jotain muuta. Tästä syystä meillä ei mitkään hommat ehdi kauaa odotellakaan; jos mies ei itse tee jotain "miesten hommaa", minun tarvitsee vain sanoa että ok, laitan/teen itse ja siinä samassa mies onkin jo ryntäämässä paikalle :D

Huvittavaa joskus tuo miesten käsitys siitä, että naiset eivät kestä hurttia huumoria eivätkä oikein osaa mitään, varsinkaan "miesten töitä"... Taannoin muuttaessa kannoin naispuolisen ystävän kanssa sohvaa, johan oli miehiä ympärillä hyysäämässä. "No älkää te nyt sitä kantako, on täällä miehiäkin paikalla!". Kerran mainitsin ohimennen mieheni kaverille vaihtaneeni autoon talvirenkaat, reaktio: "Jaksatko sä muka nostaa autonrengasta??"... Niin. :D

Mä myönnän kyllä harjoittavani opeteltua avuttomuutta viihde-elektroniikkaan liittyvien asioiden kanssa... Yrityksen ja erehdyksen kautta kyllä onnistuu, mutta kun mies kerran tekee noita juttuja työkseenkin, voin esittää avutonta :D Ei tarvitse kontata telkkarin takana johtoja kytkemässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25302339:
Mä olen sitä mieltä että kaikkea osaa jos on pakko, noin kärjistetysti.
Enkä tarkoita aivokirurgiaan ryhtyväni, vaan näistä 'tavallisista' hommista.

Tää on ihan totta.

Mä heitän vähän huumorilla, että pitäis olla mies jotta saisin eteisen lampun vaihdettua, polkupyörän kumin paikattua ja apk:n kytkettyä.

Todellisuudessa mä osaan oikein hyvin ja paljon "miesten" hommia teenkin, vaihdan niitä lamppuja, asentanut ja korjannut apk:n, tyhjennän hajulukon, kasaan huonekaluja yms... Mutta kaikkea ei jaksaisi tehdä yksin. Jää mulla kyllä pyykitkin pyykkäämättä liian usein ja viime aikoina ei olla työ/pk-päivän jälkeen syöty lämmintä ateriaa enää...

Mutta siis ihan huumorimielellä ymmärrän jos joku sanoo, että tarttis miestä tekemään sitäsuntätä. Jos oikeasti on ongelma eikä nainen osaa tehdä asialle mitään niin nostelen kyllä kulmakarvojani kummastuneena, että milläs aikakaudella hän oikein elää. En mä mitään kauhean monimutkaista remppaa lähtisi omin päin tekemään, mutta kyllä auton omistajan olisi osattava vaihtaa renkaat, tsekata & lisätä öljyä, mahd jopa vaihtamaan se, ja kenen tahansa aikuisen olisi klaarattava lampunvaihdot, pesukoneiden littämiset, pienet maalaushommat, yms.

Yhteistyössä