avopuolisoni ja vanhempani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kalle KH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kalle KH

Vieras
Hei kaikille,
minulla on tällainen ongelma, joka on ajamassa meidät avopuolisoni puolesta eroon. Eli vanhempani ovat exäni kavereita ja he kutsuivat exääni kaikkiin paikkoihin aluksi. Nyt exääni ei enää kutsuta ja vanhempani haluaisivat olla väleissä avopuolisoni kanssa. Avopuolisoni mielestä häntä on kohdeltu tosi kaltoin mm. hänen nuorena kokema raiskaus ei ole kuulemma yhtä paha. Myös hänet kutsuttiin kyseisiin tilaisuuksiin joita on ollut ehkä 5 viiden vuoden aikana. Nyt avopuolisoni ei halua nähdäkään vanhempiani mistään hinnasta vaan on mieluummin vihoissa.

Minua tälläinen konflikti ahdistaa kovasti, sillä haluaisin rauhaa ja rakkautta ympärilleni. Meille on tulossa vauvakin ja minusta olisi hyvä, että välit olisivat kunnossa jo vauvankin vuoksi. Ristiäisetkin voisi kuullemma järjestää siten, että avopuolisoni tai hänen sukunsa ei ole paikalla. Avopuolisoni mieluummin eroaa, kun haluaa parantaa välejä.

Musta tuollainen on todella järkyttävää ja naurettavaa puuhaa. Menee kyllä hermo...

siis mitenkä, ristiäiset järjestettävä niin, että avopuolisosi tai hänen sukunsa ei olisi paikalla????

Mitä tarkoitat? Eiks tää avopuoliso ole nimenomaan sen tulevan vauvan äiti? Ja hän ei siis olisi paikalla ristiäisissä?

Vai menikö sulta sanat sekaisin, ja tarkoitit, että tää avokkisi ei halua, että SINUN vanhempasi ja muu sukusi ei olisi paikalla ristiäisissä?

Jos näin on, niin kyse on pelkästä avokkisi kiukuttelusta. Hänellä on nyt eräänlainen valtti käsissään, kun on raskaana ja tietää sen avulla voivansa jonkun verran pompotella asioita. Hänestä on varmasti hauskaa leikitellä tällaisilla uhkakuvilla, ja niitä hän mielellään käyttelee nyt kun voi. Älä ole moksiskaan.

Monet naiset on niin hirveän herkkänahkaisia näiden exien suhteen. Niihin ei saisi pitää kukaan minkäänlaista yhteyttä enää myöhemmin, ikään kuin ne katoisivat maapallolta kokonaan. Nimeäkään ei vissiin saisi enää kukaan muistaa. Ja kaikkien pitäisi niitä jotenkin vihata, hylkiä ja ylenkatsoa ja lakata kokonaan noteeraamasta ja tuntemasta. Eli kauheat paineet asetetaan puolison sukulaisille ja ystäville, itse asiasssa suuremmat kuin sille puolisolle.

itselleen tämä avokkisi kiusaa tekee. Hankalaksi tulee elämä, jos jotain puolison vanhempia pitää koko ajan vihata ja joka asiassa ottaa huomioon, miten heidät voisi jättää ulkopuolelle milloin mistäkin. Itseään saa sitten vaan syyttää, kun asiat menee entistä enemmän solmuun. Miten esim. lapsen kanssa menetellään? Sullahan on kaikki oikeus viedä lapsesi vanhempiesi luo, koska he ovat tämän isovanhemmat. Jos äiti päättää, että lapsi ei saa olla yhteydessä toisiin isovanhempiinsa ollenkaan, se asia kääntyy tulevaisuudessa tosi vahvasti häntä itseään vastaan. Lapsi voi aikanaan itse ottaa asian esille, ja vaatia äitiä tilille siitä, miksi ei ole saanut olla mummoon ja pappaan missään yhteydessä. Tai jos jonkinlainen yhteys sallitaan, niin miksi sen on koko ajan pitänyt olla niin nihkeätä. Mitäs lapselle vastataan? Että kun nämä isovanhemmat niin suosivat sitä isän ensimmäistä vaimoa niin kovasti. Sekö on lapsesta kovinkin hyvä peruste?

Avokkisi on yksinkertaisesti typerä. Parhaiten toimit, kun et ota näitä kiukutteluja yhtään huomioon. Sinun pitää löytää ne asiat ja toimintatavat, joilla voit tällaiseen vastata ja jotka ovat sitten niitä sinun valttejasi. Jos kerran näin typerälle linjalle lähdetään.

"Monet naiset on niin hirveän herkkänahkaisia näiden exien suhteen. Niihin ei saisi pitää kukaan minkäänlaista yhteyttä enää myöhemmin, ikään kuin ne katoisivat maapallolta kokonaan. Nimeäkään ei vissiin saisi enää kukaan muistaa. Ja kaikkien pitäisi niitä jotenkin vihata, hylkiä ja ylenkatsoa ja lakata kokonaan noteeraamasta ja tuntemasta. Eli kauheat paineet asetetaan puolison sukulaisille ja ystäville, itse asiasssa suuremmat kuin sille puolisolle."

Mä taas en ymmärrä minkä ihmeen takia vanhemmat tekee tuota, että uudelle kumppanille ylistetään eksää ja kaiken kukkuraksi vielä kutsutaan jonnekin juhliinkin ja joka paikkaan. Vielä käsittämättömäpää on, että kukaan eksä edes menee tilaisuuksiin, vaikka hyvissä väleissä tai ystäviä olisivatkin. Ymmärtäisin sen jollakin tasolla, jos kyseessä olisi ex-suhteesta syntyneiden yhteisten lapsien äiti/isä, mutta joku raja siinäkin sentään. Sen verran tilannetajua pitäisi olla ihmisellä.

Kyllä itseänikin suoraan sanottuna vitutti aikoinaan, kun mieheni vanhemmat kertoivat mulle mieheni vanhan exän (muitakin tyttöystäviä oli ollut myöhemmin) kanssa tekemistään matkoista ja ihanasta perheestä yms. kaipaavalla äänensävyllä. Kyllä siinä väkisinkin tuli sellainen olo, että sitä ihmistä nyt kaiholla muistellaan ja yritetään saada mut tajuamaan, ettei koskaan tule hänen vertaistaan. Enkä vertaisekseen olisi halunnutkaan vaan en vain olisi halunnut kuulla niitä haikailuja. Kyseinen pitkäaikainen tyttöystävä oli kuitenkin pettänyt miestäni aikanaan, jonka seurauksena ero tuli. Silti tuntui, että oli niin ylivertainen leidi kyseessä, että oksat pois. Mulle olisi ollut aivan sama, vaikka anoppi ja appi olisivat pitäneet häneen päivittäin yhteyttä, mutta olisin kyllä loukkaantunut, jos olisivat esim. perhejuhliin tuon naisen kutsuneet. Kyllä suhde appivanhempiin olisi päättynyt minun osaltani siihen.

Eksän kanssa saa olla ystävä. Vanhemmat saavat olla eksän ystäviä. Mutta ihan oikeasti siinä pitäisi silti huomioida ja olla hienovarainen uutta kumppaniakin kohtaan. Ettei synny tosiaan vaikutelmaa, kuin eksä olisi appivanhemmille enemmän osa perhettä kuin ihminen kenen kanssa toinen tekee lapsen.

Vanhemmat voivat niin pahasti pilata oman lapsensa onnen mm. roikottamalla mukana lapsen vanhoja suhteita. Mulla ainakin on todella vaikea ymmärtää miksi sellaiseen on edes tarvetta? Itse tiedän, että esimerkiksi omat appivanhempani (erityisesti anoppi) ei tule koskaan olemaan minulle läheinen kyseisten seikkojen vuoksi. Olemme kyllä väleissä, mutta pidän etäisyyttä. Ajattelen niin, että kun en kerran kelvannut alunperin, niin turha on yrittää enää mitään sen läheisempää. Etäiset välit olen säilyttänyt häneen ja tulen säilyttämäänkin. Nykyisin hän jopa soittelee minulle, mutta itse en soita enkä tule soittamaan. Mitäpä sitä enää. Soitelkoon mun puolestani vaikka miehen eksän kanssa, jos kaipaa juttuseuraa.

Valitettavasti ainoa minkä Kalle KH voi nyt tehdä on, että sanoo vanhemmilleen, että se on joko eksän ystävyys tai Kalle perheineen. Molempia ei voi saada ja nyt on valinnan paikka.

Mä taas en ymmärrä minkä ihmeen takia vanhemmat tekee tuota, että uudelle kumppanille ylistetään eksää ja kaiken kukkuraksi vielä kutsutaan jonnekin juhliinkin ja joka paikkaan. Vielä käsittämättömäpää on, että kukaan eksä edes menee tilaisuuksiin, vaikka hyvissä väleissä tai ystäviä olisivatkin. Ymmärtäisin sen jollakin tasolla, jos kyseessä olisi ex-suhteesta syntyneiden yhteisten lapsien äiti/isä, mutta joku raja siinäkin sentään. Sen verran tilannetajua pitäisi olla ihmisellä.

Kyllä itseänikin suoraan sanottuna vitutti aikoinaan, kun mieheni vanhemmat kertoivat mulle mieheni vanhan exän (muitakin tyttöystäviä oli ollut myöhemmin) kanssa tekemistään matkoista ja ihanasta perheestä yms. kaipaavalla äänensävyllä. Kyllä siinä väkisinkin tuli sellainen olo, että sitä ihmistä nyt kaiholla muistellaan ja yritetään saada mut tajuamaan, ettei koskaan tule hänen vertaistaan. Enkä vertaisekseen olisi halunnutkaan vaan en vain olisi halunnut kuulla niitä haikailuja. Kyseinen pitkäaikainen tyttöystävä oli kuitenkin pettänyt miestäni aikanaan, jonka seurauksena ero tuli. Silti tuntui, että oli niin ylivertainen leidi kyseessä, että oksat pois. Mulle olisi ollut aivan sama, vaikka anoppi ja appi olisivat pitäneet häneen päivittäin yhteyttä, mutta olisin kyllä loukkaantunut, jos olisivat esim. perhejuhliin tuon naisen kutsuneet. Kyllä suhde appivanhempiin olisi päättynyt minun osaltani siihen.

Eksän kanssa saa olla ystävä. Vanhemmat saavat olla eksän ystäviä. Mutta ihan oikeasti siinä pitäisi silti huomioida ja olla hienovarainen uutta kumppaniakin kohtaan. Ettei synny tosiaan vaikutelmaa, kuin eksä olisi appivanhemmille enemmän osa perhettä kuin ihminen kenen kanssa toinen tekee lapsen.

Vanhemmat voivat niin pahasti pilata oman lapsensa onnen mm. roikottamalla mukana lapsen vanhoja suhteita. Mulla ainakin on todella vaikea ymmärtää miksi sellaiseen on edes tarvetta? Itse tiedän, että esimerkiksi omat appivanhempani (erityisesti anoppi) ei tule koskaan olemaan minulle läheinen kyseisten seikkojen vuoksi. Olemme kyllä väleissä, mutta pidän etäisyyttä. Ajattelen niin, että kun en kerran kelvannut alunperin, niin turha on yrittää enää mitään sen läheisempää. Etäiset välit olen säilyttänyt häneen ja tulen säilyttämäänkin. Nykyisin hän jopa soittelee minulle, mutta itse en soita enkä tule soittamaan. Mitäpä sitä enää. Soitelkoon mun puolestani vaikka miehen eksän kanssa, jos kaipaa juttuseuraa.

Valitettavasti ainoa minkä Kalle KH voi nyt tehdä on, että sanoo vanhemmilleen, että se on joko eksän ystävyys tai Kalle perheineen. Molempia ei voi saada ja nyt on valinnan paikka.

Vähän samanlaisia kokemuksia minullakin. Anoppi itse käräytti miniänsä pettämisestä, mutta nyt hän on niin mieluinen vieras ja ystävä, kuten myös exän äiti. Mitäpä tässä voi tehdä muuta kuin pysytellä pois jaloista. Syntymäpäivilleenkin kutsui nämä. Vaikka piruuttanikin pukeuduin ja laittauduin oikein nätiksi, kuljin pää pystyssä, smalltalkasin sukulaisten kanssa iloisena ja meillä oli hauskaa. Ex jurotti sohvalla äitinsä vieressä. Mutta tuskin älyää pysyä pois vastaisuudessakaan.

Minun ja anopin välit pilaantuivat juuri tästä exän hyysäämisestä, hänen kanssaan piti mennä sukujuhliinkin eikä meidän. Mutta tämä oli anopin valinta, välttelen ja karttelen parhaan kykyni mukaan nykyään koko akkaa.

Viimeksi muokattu:
Hei kaikille,
minulla on tällainen ongelma, joka on ajamassa meidät avopuolisoni puolesta eroon. Eli vanhempani ovat exäni kavereita ja he kutsuivat exääni kaikkiin paikkoihin aluksi. Nyt exääni ei enää kutsuta ja vanhempani haluaisivat olla väleissä avopuolisoni kanssa. Avopuolisoni mielestä häntä on kohdeltu tosi kaltoin mm. hänen nuorena kokema raiskaus ei ole kuulemma yhtä paha. Myös hänet kutsuttiin kyseisiin tilaisuuksiin joita on ollut ehkä 5 viiden vuoden aikana. Nyt avopuolisoni ei halua nähdäkään vanhempiani mistään hinnasta vaan on mieluummin vihoissa.

Minua tälläinen konflikti ahdistaa kovasti, sillä haluaisin rauhaa ja rakkautta ympärilleni. Meille on tulossa vauvakin ja minusta olisi hyvä, että välit olisivat kunnossa jo vauvankin vuoksi. Ristiäisetkin voisi kuullemma järjestää siten, että avopuolisoni tai hänen sukunsa ei ole paikalla. Avopuolisoni mieluummin eroaa, kun haluaa parantaa välejä.

Musta tuollainen on todella järkyttävää ja naurettavaa puuhaa. Menee kyllä hermo...

No jopa on tilanne. Ymmärrän sen, että jotkut ihmiset ehtivät muodostaa ihan oman suhteensa ihmiseen, josta sitten tuleekin ex-jotakin. Mukavaa ihmistä halutaan tavata edelleen. Ihan pienille kekkereille ei tietenkään nyxää ja exää kannata kutsua, mutta jos muuten pidetään isot kutsut, niin kyllä siellä pitää voida molempien olla. Eihän heidän tarvitse sanoa kuin päivää toisilleen.

Aikaa on kulunut useita vuosia, joten anteeksiantamisen paikkahan se olisi nyxälle, jos häntä on teidän suhteenne alussa sinun vanhempiesi käytös loukannut. Vaan onko asia ollut reilusti esillä? Sinun vanhempasi eivät ole halunneet loukata, mutta ovat tehneet sen epähuomiossa. Sinun nyxäsi on ollut alussa epävarma asemastaan ja on ehkä nyt raskaushormonien heittelyssä, joten hän on ottanut nokkiinsa sellaisesta, mistä ei olisi ollut aihetta.

Viimeksi muokattu:
AP.n vanhemmat tekivät valintansa 5 vuotta sitten. Nykyisen puolisosi suhtautumista anoppin ei enää varmaankaan pysty korjaamaan. Sinun olisi kannattanut sanoa vanhemmillesi jo vuosia sitten, että turha sitä exää on siellä enää pyörittää.

AP.n vanhemmat tekivät valintansa 5 vuotta sitten. Nykyisen puolisosi suhtautumista anoppin ei enää varmaankaan pysty korjaamaan. Sinun olisi kannattanut sanoa vanhemmillesi jo vuosia sitten, että turha sitä exää on siellä enää pyörittää.

Täysin samaa mieltä. Ja todennäköisesti ap.n venhemmat ovat nyt kääntämässä kelkkaansa ihan vain sen syntymättömän lapsen takia. Eivät ne sitä ap.n kumppanin takia tee, ja hän tietää sen varsin hyvin.
Ap.n vanhemmat voisivat pysyä pois ristiäisitä. Ristiäiset voi järjestää tosi pienimuotoisesti vaon oman perhee, kummien ja ehkä ap.n kumppanin vanhemien kesken.

Viimeksi muokattu:
Tässä on se iän ikuinen anoppi-miniä -suhde taas kerran esillä. Ap:n kirjoituksesta sain sen käsityksen, että myös tämä nykyinen avokki on ollut kutsuttu niihin tilaisuuksiin silloin vuosia sitten. Eli ei häntä ole mitenkään hyljeksitty ex-puolison kustannuksella.

Minä olen edelleen tekemisissä veljeni ex-vaimon kanssa, koska olemme ystäviä ja kavereita. Se, että heillä meni veljeni kanssa sukset ristiin avioliitossa ei voi merkitä sitä, että meillä ystävilläkin niin tapahtuisi. Minä olen heidän lapsensa kummikin, ja käyn siellä ex-vaimon luona lapsen synttäreillä ja muilla kutsuilla, ja niin käy äitinikin, koska hän on lapsen mummo. Meillä välit on ihan ok, ja se on myös lapsen takia hieno asia.

Nykyinen vaimo oli selvästi alussa tästä asiasta katkera, mutta ei enää nykyään, tai ainakaan mitään sellaista ei ole huomattavissa. Sen verran olen tietysti hienotunteinen, että en tuo puheissani julki mitään sellaisia asioita, jotka voisivat ärsyttää toisen mieltä, esim. puhumalla siitä, kuinka älyttömän rakastunut veljeni oli silloin alussa tähän ex-vaimoonsa, tai kuinka haltioissaan hän oli lapsen syntymästä, tai kuinka mukava ihminen hän kaiken kaikkiaan on aina meistä ollut jne. Muutenkin minusta on väärin sukulaisilta ja ystäviltä muistella uuden puolison aikana entiseen puolisoon liittyviä asioita.

Olen solidaarinen siis myös uudelle puolisolle. En puhu veljeni ja hänen asioista ex-puolisolle. Ei hän kyllä kyselekään. Vain sellaisia yleisiä asioita voin mainita (JOS asiayhteys niin vaatii) , kuten että veli kävi kylässä vaimoineen tms, mutta ei mitään tarkempaa.

Äitini merkkipäivänä paikalla olivat molemmat, sekä nykyinen, että ex-miniä, eikä mitään skismaa ollut ilmassa. Osoittaa sen, että aikuiset ihmiset osaavat kyllä suhtautua ja käsitellä asioita oikein, jos ovat sitä sorttia olevia ihmisiä.

Muta kyllä nämä voivat olla hankalia asioita toisinaan. Mistä sitä aina osaa sanojaan ja puheitaan varoa. Eikä aina tiedä, kuinka mustasukkainen ja herkkänahkainen ihminen on kyseessä. Jo jonkun entisen tyttö- tai poikaystävän nimen mainitseminen tai joku häneen viittaava pikkuseikka puheessa voi tällaiselle alttiin ihmisen mielessä muuttua kauheaksi möröksi. Ja tämä on ihan omaan kokemukseeni perustuva tieto.

Näinhän se on, että nämä asiat ovat vaikeita. Nuorena ollaan usein herkempiä, kun vanhempana suhteen vakiintuessa eivät vanhat heilat enää olekaan mörköjä. Kuitenkin kaikkeen vaikuttaa se miten näitä vanhoja suhteita tuodaan esille. Jos asenne on sellainen, että eksä on aina perheessä ennen nykyistä kumppania, niin vaikuttaahan se myös nykyiseen parisuhteeseen.

Usein vain ihmettelee (kun näitä tuntuu olevan paljonkin), että kenelle tällaiset vanhemmat luulevat teroittavansa ja mitä? Nimittäin suurin vahinko aiheutuu heidän oman lapsensa parisuhteeseen - ei yksin huonommalle miniälle, vaan ensi sijaisesti sille omalle pojalle, joka joutuu todella vaikeaan välikäteen. Onko se eksän kanssa kaveeraaminen todellakin sen arvoista, jos näin käy?

Minusta on eri asia, jos on tutustunut exään aikoinaan, koska hän kuuluu siskon tai veljen kaveripiiriin. Mutta että vanhemmat, siis aivan eri sukupolvea, alkavat kaveeraamaan exän kanssa ja pitämään häneen aktiivisesti yhteyttä vielä eron jälkeen, etenkin, jos lapsia ei ole - se on outoa.

Yhteistyössä