avoliitto, ero, laina ja talo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluaa eroon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haluaa eroon

Vieras
kertookaas viisaat kanssa sisaret miten tää menee... Ollaan oltu avoliitossa, on lainaa ja talo. Talo ja velka puoliksi molenpien nimissä. Nyt on sitte erottu ja tarkoitus olis siirtää talo ja velka kokonaan miehen nimiin. Talon arvo on huomattavasti enemmän kuin on lainaa (joo, tiedän miten tyhmää tää on mut se ei täs oo pointti). Eli siis mitä "kuluja" täst siirrosta tulee, ainakin pankin maksut kun pyöritävät papereita mut entä varainsiirtovero tai jotain muuta...?

Alkuperäinen kirjoittaja haluaa eroon:
kertookaas viisaat kanssa sisaret miten tää menee... Ollaan oltu avoliitossa, on lainaa ja talo. Talo ja velka puoliksi molenpien nimissä. Nyt on sitte erottu ja tarkoitus olis siirtää talo ja velka kokonaan miehen nimiin. Talon arvo on huomattavasti enemmän kuin on lainaa (joo, tiedän miten tyhmää tää on mut se ei täs oo pointti). Eli siis mitä "kuluja" täst siirrosta tulee, ainakin pankin maksut kun pyöritävät papereita mut entä varainsiirtovero tai jotain muuta...?

Siis mun ymmäryksessä sun pitäisi "myydä" miehille oman osuuden, se maksaa sulle ja sä maksat sen sun lainnan pois...ei se mun mielest voi vaan siirtäää

Alkuperäinen kirjoittaja vera86:
Alkuperäinen kirjoittaja haluaa eroon:

Siis mun ymmäryksessä sun pitäisi "myydä" miehille oman osuuden, se maksaa sulle ja sä maksat sen sun lainnan pois...ei se mun mielest voi vaan siirtäää

Näin mäkin sen ymmärrän.

niin, siis miehesi ostaa sut ulos teidän yhdessä omistamastanne talosta. huolehdi nyt, ettei sua viilata linssiin. kannattais soittaa vaikka lakipuhelimeen, niin saat asiantuntevaa neuvontaa edullisesti.

Jep. Näin me teimme mieheni kanssa 2v sitten. Sen aikaisella markkinahinnalla myin oman osuuteni talosta miehelle. Joko pääsette sovussa yhteisymmärryksen hinnasta tai sitten pyydätte arvioitsijat paikalle joka arvioi talon arvon!

Kysy pankistasi LAKIMIEHEN neuvo tähän tilanteeseen.

Mun neuvo olisi kuitenkin pyytää kiinteistövälittäjältä arvio talon hinnasta. Mies maksakoon sulle tästä puolet. Maksat velat pois ja parhaimmassa tapauksessa sulle jää vähän lohduketta.

Ilman kiinteistövälittäjän arvioimaa hintaa en lähtisi myymään talonpuolikasta pois

niin ja mitä kuluihin tule niin sä maksat "voitosta" veron jos oot asunut alle 2v siinä talossa ja mies maksa varainsiiroveron siitä talon toisesta puoliskosta...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta kun mä en halua mieheltä rahaa, mä vaan haluan eroon siitä kaikesta...

siis nyt sun täyty olla tarkkana koska SUN nimessä on laina!!eli myyt oman puolen talosta->maksat lainan pois(huom, sen myyntihinnan pitäis olla vähentään se sun laina!!!)...

pääset paremmin uuteen alkuun kun nyt otat mitä irtoo. ja negatiiviset tunteet ei pääse valloilleen puolin eikä kun otat siihen nyt lakimiehen hoitaan asian!!!

Alkuperäinen kirjoittaja khipu:
ihan varmasti. Älä nyt anna viilata itseäsi linssiin! Soita johonkin naisasialiiton lakineuvontaan! Asennetta nainen! Vai kumpi teistä petti?

kumpikaan ei oo pettänyt, siitä ei oo kyse. Mun "mielenterveys" ei vaan enää kestä yhtään riitaa sen miehen kanssa joten antaa olla. Ennemmin lähden tästä suhteesta "mielenterveys" tallella kuin raha tukon kanssa hullujen huoneelle....

Alkuperäinen kirjoittaja khipu:
ihan varmasti. Älä nyt anna viilata itseäsi linssiin! Soita johonkin naisasialiiton lakineuvontaan! Asennetta nainen! Vai kumpi teistä petti?

kumpikaan ei oo pettänyt, siitä ei oo kyse. Mun "mielenterveys" ei vaan enää kestä yhtään riitaa sen miehen kanssa joten antaa olla. Ennemmin lähden tästä suhteesta "mielenterveys" tallella kuin raha tukon kanssa hullujen huoneelle....

Sun ei tarttis yhtään enää kiristellä hermojas kun asiaa hoitais joku ammattilainen. hyvällä tuurilla sun ei tarttis enää nähdäkään sitä äijää.

Minä tein juuri näin. "Myin" osuuteni miehelle eurolla ja mies otti paljon pienemmät velat nimilleen. Ensin olin onnellinen että pääsin eroon nopeasti ja helposti, mutta myöhemmin iski katumus. Jos oltaisiin laitettu asunto myyntiin ja olisin maksanut oman osuuten lainasta niillä rahoilla pois olisin saanut lohdukerahaa ainakin 20 000 e.
Kun suru ja ahdistus erosta helpotti, iski vitutus omasta tyhmyydestä. Kuinkia hyvin olisinkaan saatut oman uuden elämäni alkuun jos olisin toiminut oikein eikä vain niin että pääsin nopeasti tilanteesta pihalle.

Voithan sä lahjottaa puoliskosi, jolloin mies maksaa lahjaveron ja varainsiirtoveron. Meette pankkiin ja pankki hoitaa lainan miehen nimiin. Näin siis jos et rahaa halua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kannattaa hoitaa kuvio siten, että ei tule esim. varainsiirtoveroa maksettavaksi! lakimies osaa auttaa, suosittelen!

Kysyn kai tyhmiä, mut miten varainsiirtoveron voi muka kiertää? Kun ei ole enää ensiasuntoasia.

Meilla meni niin, etta yhdessa ostettiin talo ja mina muutin pois ja ex osti talon itselleen. Mutta ala nyt ihmeessa myy taloa halvella, varmasti kadut sita myohemmin. Laki on puolellasi ja anna miehesi vauhkota ym. Pida puolesi, rahaahan se vain on, mutta ajattele tulevaisuutta.

Sanoit että sulla mielenterveys reistaa. Jos näin on, ja sulle jäisi lainan jälkeen edes vähän rahaa käteen, niin sillä rahalla saat hoidettua itsesi kuntoon jonkun hyvän terapeutin kanssa. Ja jos siihen ei rahaa tarvi käyttää, niin käytä pesämunana omaan uuteen asuntoon. Nyt nainen asennetta, ihan oikeasti. Halaus!

Yhteistyössä