Avoliitto, ero, kenelle ostetut tavarat?

• Viestiketjun aloittaja SurullinenOon
  • Ensimmäinen viesti
omgld
[QUOTE="random";28970586]onneks miulla on sopuisa ero menossa.... ei jää kumpikaan puille paljaille :) JA etukäteen viisaina tästä on puhuttu oikeestaan aina kun on jotain isompaa (tai edes "erikoisempia" astioita) hankittu että kenen se sitten on jos ero tulee.[/QUOTE]

Ihana suhde jos vähän väliä pitää olla miettimässä jostain roinasta että kuka sen ottaa eron tullessa...

Suomessahan et voi testamentata sukulaisia pois apajilta. Esim. et voi testamentata lapsiasi perinnöttömiksi. Muistaakseni voit jonkin tietyn prosentuualisen osuuden (25% muistaakseni) jollekkin muulle. Loppu menee sukulaisille.
Kun puhutaan "sukulaisista", jotka tulevat viemään avoleskeltä kaikki tavarat, puhutaanko silloin pariskunnan lapsista? Ei. Lapsia toki ei voi sulkea testamentilla ulos, mutta miksi niin pitäisikään tehdä - sukulaiset sen sijaan voi, eli jos avoparilla on keskinäinen testamentti, eivät nämä sukulaiset hae itselleen yhtään mitään.

kokemus avioerosta
Meillä ei merkittävää omaisuutta ollut kun tuli avioero mutta lähdin puimaan ositusta oikeusavun kautta koska koin tilanteen epäreiluksi. Asuimme erillämme, minä muutin pois pienempään asuntoon johon ei tietenkään paljon tavaraa kuten huonekaluja mahtunut. Olin myös siinä toivossa että vielä palaisimme yhteen joten mitkään ositukset ei olleet edes mielessä saatika että olisin tiennyt siitä mitään.
Mun tavaroita oli paljon entisessä kodiissamme, sellaisia mitä mulla oli jo ennen avioliittoa. Ei rahallisesti merkittäviä mutta esim. sellaisia millä mulle oli muistoarvoa.

On tavallista että miehet ostaa elektroniikkaa ja muuta isompaa hankintaa jonka kokevat tärkeäksi kun nainen samalla maksaa elinkustannuksia. Ei sitä tajua siinä vaiheessa kun vielä yhdessä ollaan mutta erotilanteissa tajuaa kuinka typerästi tullut toimittua. Onhan ne silti kuitenkin yhteisiä vaikka toinen on ne maksanut.

Mulla siis kävi niin että yksi kaunis päivä tuo ex-mies sanoi että milloinkas voisin tulla katsomaan tavarat mitä haluan. Aikaa oli about yksi ilta eli tasan pari tuntia. Aihe oli muutenkin kipeä joten aikaa meni paljon ihan muuhun kuin tavaroiden katsomiseen. Palasin sentään entiseen kotiimme, juteltiin, siellä oli meidän lemmikkejä jne. Ei siinä oikein osannut ruveta yksityiskohtaisesti tonkimaan kaappeja jotka koki jo vieraiksi, ikäänkuin toisen yksityisalueeksi. Kun ei hän sen enempää siihen "ositukseen" osallistunut.

No otin jotain, ei mulla olis paljon pikku kämppääni mahtunutkaan. Ja ajattelin että voihan niitä sitten vielä miettiä mitä kummallekin kuuluu kun ei sen tarkempaa puhetta ollut.

No sitten sain kuulla että mies olikin muuttanut toiselle paikkakunnalle hänen kaverinsa kautta. Tietysti kaikki tavarat mennessään. Vaihtanut puhelinnumeronsa ja vanhempansa eivät suostuneet sitä mulle antamaan. Sain lopulta selville että mm. mun henk.koht. tavaroita oli hänen vanhempiensa vintillä varastossa ja niitä ei nyt pääsisi sieltä hakemaan. Jouduin vielä useita kertoja "kerjäämään" tavaroitani mutta koskaan ei sopinut.

Lopulta kyllästyin koska jo periaatteesta mua vitutti tollanen epäreiluus. Otin oikeusapuun yhteyttä, teimme siellä listaa tavaroista ja viestiä että mitä halusin itselleni. Olihan se aika naurettavaa mutta silti ihan oikein! Jos toinen ei tajua mikä on reilua niin mennään sitten vaikeimman kautta! Oikeusavustaja sitten lähetti kirjeen exälle, jonka piti lähettää vastine siihen.
Olipa vastineessa tekstiä, mm. kutsui mun tekemiä juttuja räteiksi jne. (Hyvin olivat kelvanneet ja kehuttu kun oltiin yhdessä.) Itse kyllä annoin mielelläni takaisin sellaist mikä oli hänen nikkaroimaansa, ei olisi tullut mieleenkään pitää toisen tekemää itsellään!

Lopulta tuo ex myönsi myyneensä kirpparilla suurimman osan tavaroista. (Tongin puhelinnumeron monen kiemuran kautta netistä ja selvitin missä asui.)

Jäipä sinne exän vanhemmille mun huonekaluja, jotka olin omissa nimissä olleella lainalla ostanut. Tai siis yhdessä ostimme. Niitäkin oli tosi vaikea saada takaisin kun äitinsä pisti hanttiiin, koskaan ei sopinut tuominen eikä noutaminen. Kerran oli kylässä vieraita jotka nukkuivat "sohvallani" että eihän se sopinut että heiltä viedään sänky pois alta :D Kirjahyllyä eukolla ollut aikaa tyhjentää jne. Eli kauheeta, lapsellista vetkutusta. Mutta mun lainoilla ostetut tavarat kyllä kuului mulle. Eihän mullakaan ollut oikeutta ex-ukon lainalla ostettuun autoon!

Lopulta saatiin asiat hoidettua. Laitoin jo viestiä exän vanhemmille että jos en mä ala saamaan tavaroitani takaisin niin pistän poliisiin asialle kun pitävät toisen omaisuutta hallinnassaan ilman lupaa. Se taisi tepsiä ja lopulta onnistui.

Ainiin, ja siellä meidän ex-kämpässä oli myös erillinen varasto johon mä en koskaan saanut mennä. Enpä sitten tiedä mitä siellä niin salattavaa oli?

Naurettavaa joka tapauksessa. Asiat olis voinut hoitaa toisin mutta ilmeisesti se pienikin kiusa oli mukava tehdä. Näkipähän ainakin sen todellisen puolen siitäkin ihmisestä. Hänhän oli täydellinen, rehellinen ja kunnioitettu uskovainen aviomieheni ;) (Voi kunpa olisivat tietäneetkin todellisuuden!) Ja heidän perhettään ei "maallinen mammona" kiinnostanut. Kummasti kiinnosti kuitenkaan eivät toisen omaisuudesta voineet luopua kuin melkein väkipakoin :D Sairasta kaksinaamaisuutta ja toivottavasti rakas exäni tämän luet joskus ;) Musta olis aika noloa olla tuollainen osapuoli ja se kertoo ihmisestä jo helvetin paljon!

Että ne parhaat ja täydelliset ihmisetkin voi muuttua piruiksi eroissa. Pitäkää naiset puolenne vaikka se mies olis ostanut mitä! Ei ne kuititkaan sanele sentään ihan kaikkea. Omaisuus puoliksi, toisen velat ei kuulu toiselle ja näin poispäin. Ja vaikkei olis mistään arvokkaista omaisuuksista kysymys niin on se väärin viedä tuhkatkin pesästä!

t. exäsi jolle paljastui mikä luuseri olet pohjimmiltasi, kaikki muu oli vain kulissia ja sua kohtaan ei ole jäänyt muuta kuin syvä halveksunta

"Veera"
On tavallista että miehet ostaa elektroniikkaa ja muuta isompaa hankintaa jonka kokevat tärkeäksi kun nainen samalla maksaa elinkustannuksia. Ei sitä tajua siinä vaiheessa kun vielä yhdessä ollaan mutta erotilanteissa tajuaa kuinka typerästi tullut toimittua. Onhan ne silti kuitenkin yhteisiä vaikka toinen on ne maksanut.

Olen eri mieltä. Jos toinen ostaa elektroniikkaa niin erossa se jää myös hänen omaisuudeksensa. Jos nainen ostaa hiustenkihartimen itsellensä, niin minun logiikallani se on erossa myös naisen, eikä naisen ja miehen puoliksi. Miehen ostama telkkari tai kotiteatterijärjestelmä ilmeisesti on puoliksi myös naisen eron sattuessa joidenkin naisten mielestä. Puolison omaisuus on hänen omaa, jos hän on sen kokonaan ostanut. En kannata yhteisomistajuutta muussa kuin asunnossa. Jos muutetaan yhteen niin voi sopia vaikka, että toinen ostaa telkkarin ja toinen pesukoneen. Erossa vie sitten mukanaan sen, minkä on ostanutkin. Helppoa, yksinkertaista ja reilua! Vaikka omistajuus on vain toisella, on selvää että yhteiselon aikana on käyttöoikeus molemmilla. Kai joku on kanssani samaa mieltä tästä?

"vieras"
[QUOTE="Veera";28975176]Olen eri mieltä. Jos toinen ostaa elektroniikkaa niin erossa se jää myös hänen omaisuudeksensa. Jos nainen ostaa hiustenkihartimen itsellensä, niin minun logiikallani se on erossa myös naisen, eikä naisen ja miehen puoliksi. Miehen ostama telkkari tai kotiteatterijärjestelmä ilmeisesti on puoliksi myös naisen eron sattuessa joidenkin naisten mielestä. Puolison omaisuus on hänen omaa, jos hän on sen kokonaan ostanut. En kannata yhteisomistajuutta muussa kuin asunnossa. Jos muutetaan yhteen niin voi sopia vaikka, että toinen ostaa telkkarin ja toinen pesukoneen. Erossa vie sitten mukanaan sen, minkä on ostanutkin. Helppoa, yksinkertaista ja reilua! Vaikka omistajuus on vain toisella, on selvää että yhteiselon aikana on käyttöoikeus molemmilla. Kai joku on kanssani samaa mieltä tästä?[/QUOTE]

noinhan se on kaikkein selkeintä. Toisaalta harva miettii, että joku päivä eroaa, joten ei tuollaisia ajattele.

-
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28973749:
Kun puhutaan "sukulaisista", jotka tulevat viemään avoleskeltä kaikki tavarat, puhutaanko silloin pariskunnan lapsista? Ei. Lapsia toki ei voi sulkea testamentilla ulos, mutta miksi niin pitäisikään tehdä - sukulaiset sen sijaan voi, eli jos avoparilla on keskinäinen testamentti, eivät nämä sukulaiset hae itselleen yhtään mitään.
Käsittääkseni myös vanhemmat ja sisarukset ovat rintaperillisiä. Eli heitäkään ei voi täysin sulkea pois testamentista.

-
[QUOTE="Veera";28975176]Olen eri mieltä. Jos toinen ostaa elektroniikkaa niin erossa se jää myös hänen omaisuudeksensa. Jos nainen ostaa hiustenkihartimen itsellensä, niin minun logiikallani se on erossa myös naisen, eikä naisen ja miehen puoliksi. Miehen ostama telkkari tai kotiteatterijärjestelmä ilmeisesti on puoliksi myös naisen eron sattuessa joidenkin naisten mielestä. Puolison omaisuus on hänen omaa, jos hän on sen kokonaan ostanut. En kannata yhteisomistajuutta muussa kuin asunnossa. Jos muutetaan yhteen niin voi sopia vaikka, että toinen ostaa telkkarin ja toinen pesukoneen. Erossa vie sitten mukanaan sen, minkä on ostanutkin. Helppoa, yksinkertaista ja reilua! Vaikka omistajuus on vain toisella, on selvää että yhteiselon aikana on käyttöoikeus molemmilla. Kai joku on kanssani samaa mieltä tästä?[/QUOTE]

Juu, tuommosessa se meneekin ihan järkevästi noin.
Jos nainen kuitenkin maksaa safkat ja säkölaskun, kun mies ostaa telkun ja pesukoneen ja vie ne mennessään eron tullessa, on mun mielestä asetelma vähän epäreilu.
Mikäli tilanne on kuvailemasi lainen, niin silloinhan homman pitäisi olla ihan selkeästi. Eukko vie pesukoneen ja ukko telkkarin.

"Veera"
Juu, tuommosessa se meneekin ihan järkevästi noin.
Jos nainen kuitenkin maksaa safkat ja säkölaskun, kun mies ostaa telkun ja pesukoneen ja vie ne mennessään eron tullessa, on mun mielestä asetelma vähän epäreilu.
Mikäli tilanne on kuvailemasi lainen, niin silloinhan homman pitäisi olla ihan selkeästi. Eukko vie pesukoneen ja ukko telkkarin.
Eron tullessa omaisuus kuulu sille, joka sen on ostanut. Tämän nyt pitäisi olla maailman yksinkertaisin asia. Jos ukko ostaa telkkarin ja pesukoneen hän vie ne myös erossa. Ei kannata olettaa, että kaupassa käyminen ja pullan leipominen oikeuttaisi osaan toisten omaisuudesta.

-
[QUOTE="Veera";28975445]Eron tullessa omaisuus kuulu sille, joka sen on ostanut. Tämän nyt pitäisi olla maailman yksinkertaisin asia. Jos ukko ostaa telkkarin ja pesukoneen hän vie ne myös erossa. Ei kannata olettaa, että kaupassa käyminen ja pullan leipominen oikeuttaisi osaan toisten omaisuudesta.[/QUOTE]

?
Niin? Sehän se on ollut kokoajan pointtina ainakin mun osalta?
Että kannattaa pitää huoli siitä, ettei huolehdi pelkästään juoksevista menoista, kun toinen kartuttaa "omaisuuttaan"?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28970448]Mun mielestä naiset on kyllä nykyään jo fiksumpia tämän suhteen, mutta kyllä edelleenkin tiedän useita n. 30-kymppisiä naisia jotka näin tekee.

Outoa ettei kyllä ikinä kuule tästä toisinpäin, että naiset olisivat maksaneet taloa ja miehet yleisiä kuluja.
Vaikka nykyään monet naiset tienaavatkin enemmän kuin miehensä.[/QUOTE]

Meillä talo vain minun nimissäni :)

kokemus avioerosta
Eiköhän avioliitossa kaikki mene puoliksi, ihan sama kuka ostanut mitä, jos ei ole avioehtoa.
Näinhän se menee. Ei voi mitenkään olettaa että pariskunta ostelee telkkareita ja kameroita vuoronperään. Nehän on monesti juuri niitä tavaroita jotka miehet hallitsee ja valitsee. Eikä voi olettaa että naimisissa ollessaan ajatellaan avioeron mahdollisuutta ja sumplitaan että osta sinä tuo niin minä ostan tämän jos sitten tulee ero niin sinä saat tämän ja minä tuon.

Nainen on sitäpaitsi monesti kotona lasten kanssa kun se isukki käy ostamassa uutta vehjettä taloon. Ja tietenkin nainen maksaa sitten muita laskuja koska miehen rahat ovat menneet isompiin hankintoihin.

Puoliksi ja se on hyvä sääntö.

"Veera"
Näinhän se menee. Ei voi mitenkään olettaa että pariskunta ostelee telkkareita ja kameroita vuoronperään. Nehän on monesti juuri niitä tavaroita jotka miehet hallitsee ja valitsee. Eikä voi olettaa että naimisissa ollessaan ajatellaan avioeron mahdollisuutta ja sumplitaan että osta sinä tuo niin minä ostan tämän jos sitten tulee ero niin sinä saat tämän ja minä tuon.

Nainen on sitäpaitsi monesti kotona lasten kanssa kun se isukki käy ostamassa uutta vehjettä taloon. Ja tietenkin nainen maksaa sitten muita laskuja koska miehen rahat ovat menneet isompiin hankintoihin.

Puoliksi ja se on hyvä sääntö.
Tässä viestissä on mielestäni moni asia pielessä. On minusta aika keskiaikainen ajatus, että teknisiä laitteita ostelee vain miehet. No samalla logiikalla miehet voi ottaa ne erossa mukaansa, kun on kerran ainoa sukupuoli, joka niitä "hallitsee". Ja sitä paitsi perusdigipokkari on sen verran halpa, että sellaisen voi hankkia ihan omaan omistukseensä myös. Mitään telkkareita ja kameroita tuskin kukaan on koko ajan ostelemassa muutenkaan. Eikä isompia ostoksia tarvitse koko ajan sumplia. Se ostaa tarvittavan tuotteen, joka siitä välittää enemmän. Jos toiselle osapuolelle kelpaa perus 300e pyykinpesukone tarjouksesta ja toinen haluaa jonkun otsonoivan 800e pyykkärin niin ostakoot ja vieköön mennessään sen itse :) Ellei parit suoraan vanhempien luota muuta yhteen, on yleensä kaikki kodin perushilavitkuttimet kasassa ennen yhteenmuuttoa ja avioliittoa, jolloin aviooikeus ei edes koskisisi niitä.

Oletus siitä, että vain nainen on kotona lasten kanssa ja ostelee päivittäistavarat, kun miehet rahat ovat menneet isompiin hankintoihin (mitä isompia hankintoja kenelläkään voi olla edes joka kuussa ?!?) on todiste siitä, kuinka paljon kotihoidontuen korvamerkitsemistä tarvitaan :) On ihan oma valinta maksaa juoksevia kuluja, kun toinen lisää omaisuuttaan. Ja kun fakta on että, jokainen liitto päättyy tavalla tai toisella, tätä asiaa olisi hyvä miettiä edes sen 5 minuuttia elämästään. Tämän ketjun aloittaja ei miettinyt asiaa, ja nyt on ottamassa taloudellisesti nokkiinsa.

Yhteistyössä