A
AP
Vieras
Eli neuvoja/kokemuksia kyselen tukalaan tilanteeseen;
Asun omistusasunnossa yhdessa avomieheni ja yhteisen poikamme kanssa. Lapsemme syntymän jälkeen mieheni alkoholinkäyttö alkoi kasvaa hälyyttävästi ja nykyisin häntä voinee pitää täysin alkoholisoituneena. Kaikki mahdolliset ja mahdottomat konstit miehen auttamiseksi on kokeiltu, eikä tässä enää ole muita vaihtoehtoja kuin ero. Hänen kanssaan ei pysty elämään, olemaan eikä luottamaan millään tasolla.
Tunnepuolella tätä eroa olen tehnyt jo pitkään ja vaikka se surettaakin, olen siitä myös iloinen. Odotan aikaa jolloin minun ei enää tuollaista ristiä tarvitse kantaa. Tunteet kaikkien niiden tempauksien jälkeen ovat surkastuneet joksikin hyvin pieneksi. Pahaltahan tämä silti tuntuu, epäonnistua näin pahasti.
Ongelmana onkin sitten nämä käytännön asiat, erityisesti yhteinen asuntomme, jossa ei ole vielä asuttu sitä kahta vuotta. Eli jos laittaisimme asunnon myyntiin, joutuisimme ilmeisesti maksamaan myyntihinnasta jonkun tietyn summan veroa? (Anteeksi tietämättömyyteni oikeista termeistä sun muista). Ja mahdollisesti jäisin vielä ns. tappiolle asunnon voiton jälkeen? Henkisesti takkiin tullut niin pahasti jo, että toivoisin selviäväni edes kuiville taloudellisesti. Onko olemassa muita vaihtoehtoja, vai täytyykö tätä kurjuutta yrittää kestää, kunnes tuo kaksi vuotta vihdoin täyttyy?
Miten huoltajuusasiat? Olen ajatellut yksinhuoltajuuden olevan paras vaihtoehto, koska vastuuta tuo mies ei ole halunnut/kyennyt ottamaan pojastamme oikeastaan koskaan. Kuinka huoltajuusasiat määritellään?
Kokemuksia tosielämästä olisi terapeuttista kuulla, jos niitä joltain löytyy.
Toivoisin asiallisia vastauksia, mutta jos katsot tarpeelliseksi päästä lyömään lyötyä, niin olkoon sitten niin.