avioliitossa tulot puoliksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nytkypylly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sikke1:
No meillä on vähän esimerkin tapainen tilanne, kun olen kotona neljän lapsen kanssa. Mun tilille tulee kotihoidontuki sekä lapsilisät. Eihän noilla rahoilla hirmuisesti ostella. Mulla on vapaa käyttö miehen tilille. Eli siirrän sitten omalleni, kun mun tili rupee näyttämään nollaa. Meillä ainakin rahat on yhteisiä.

Näin minäkin teen nyt kotona ollessa. Mutta en koe sen olevan automaattisesti näin, siis että miehen tienaamat rahat ei automaattisesti minun. Toki elättää nyt minut ja lapset =) eikä itse pidä sitä millään tavalla huonona asiana. Ja taitaa se luottaa minuun, kun laskuliikenne ja kirjanpito on minun vastuulla =)

En mä sanois että toisen palkasta puolet automaattisesti kuuluu toiselle. Mutta ois se hieman outoa, jos kovin suurilla tuloeroilla toinen voi vaikka matkustella ja toinen kituuttaa äitiyspäivärahalla/kotihoidontuella eikä pysty edes itselleen ostamaan vaatteita... Mä en ainakaan sellaista äijää kattelis, ja tuskin muakaan kattelis jos istuisin oman palkkapussini päällä ja siitä ei irtois toiselle senttiäkään.

Aviossa on muuten puolison elatusvelvollisuus.

Meillä on omat tilit, lainanhoitotili on yhteinen kuten velkakin.
Mutta jos mun mies alkais edes vihjata että aletaan laskea sun ja mun rahat ja laskut, niin hakisin eron. KOska ainakin minä olen naimisissa siksi kun itse tahdon, toivon myös että miehenikin on, niin aapeen mainitsema käytös olisi aika hyvä vinkki sen tahdon loppumisesta.

Yhteistyössä