Avioerossa ositus ja omaisuuden jako. Lähinnä talosta kyse.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eroamassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eroamassa

Vieras
Eli jos nyt erotessa mies jää omistamaamme taloon ja lähinnä katsoo voiko jäädä siihen niin kuuluuko nyt laittaa ylös paljonko tällä hetkellä on lainaa maksettu ja jos mies lunastaa minut ulos talosta niin huomioidaan se summa mikä tällä hetkellä talosta on maksettu ja seuraavat lyhennykset menee miehen hyväksi?

Lisäksi mies tahtoo, että osuus minkä hänen vanhempansa ovat lainastamme maksaneet ikäänkuin minulle niin minä hyvitän hänelle. Eli jos oletetaan, että appivanhemmat on antaneet vaikkapa 20 000e yhteensä taloomme ja mun osuus ois talon maksetusta osuudesta 30 000e niin siitä vähennettäisiin se 10 000e ja mies maksaisi osituksessa mulle vain 20 000e?

Kuulostaako toi mun kannalta kohtuulliselta vai vedätetäänkö mua nyt?

Pyytäisin kiinteistönvälittäjän arvion talosta (tai pari joista keskiarvo) ja sen mukaan katsoisin paljonko sun "lunastushinta" on. Enemmän jos lainaa on lyhennetty useita vuosia, vähemmän mikäli lainaa on vielä paljon.

Onko miehellä varaa jäädä taloon yksin? Pankille ok? Nykyinen laina on varmaan teidän molempien nimissä 50/50?

Otin asianajajan tekemään osituksen. Siinä on kuitenkin niin paljon kysymyksiä, mitä ei osaa ees itse ajatella. Eipä tuu kusettu olo kummallekaan myöhemmin.

Ei olla vielä pankista kyselty, että onko ok, mutta mies nyt ensin katsoo pystyykö jäämään asumaan ja katsotaan sitä sitten pitääkö talo myydä vai maksaako minut ulos siitä. Ensimmäinen laina otettu 2002 ja lainaa on hyvin maksettukin, mutta sitä on otettu sittemmin lisää, koska ostimme isomman.

Teidän kannattaa tehdä ositus heti, jos olette päättäneet että mies jää asuntoon. Voihan hän sen sitten myydäkin, jos haluaa. Toinen vaihtoehto voisi olla lyhennysvapaan hakeminen muutamaksi kuukaudeksi.

Tuo toinen juttu sitten taas. Se mikä on kohtuullista, on tietysti mielipidekysymys. Mutta jos sinä omistat puolet talosta, sinulla on oikeus puoleen sen arvosta eikä noita miehen vanhempien osallistumisia tarvitse hyväksyä huomioitavaksi. Jos teillä ei ole avioehtoa, sinähän saisit puolet siinäkin tapauksessa, että et olisi itse sijoittanut senttiäkään taloon ja se olisi yksin miehen nimissä. Ei muutenkaan yleensä mene ihan tasan, kuinka paljon puolisot ovat lainanlyhennyksiin osallistuneet, sillä se yleensä riippuu tulotasosta. Usein nainen on pidempään perhevapailla, eikä niiden aikana osallistu lainanlyhennyksiin, mutta ei se koidu osituksessa hänen tappiokseen. Mies ja ehkä hänen vanhemansakin varmasti kokevat, että ei ole reilua että sinä hyödyt tuosta miehen vanhempien lahjoituksesta. Mutta kyse on ihan siitä, haluatko itse hyvää hyvyyttäsi luopua siitä kymppitonnista vai et. Jos luovut, niin miehen pitäisi muuten maksaa siitä lahjaveroa.

Teidän kannattaa tehdä ositus heti, jos olette päättäneet että mies jää asuntoon. Voihan hän sen sitten myydäkin, jos haluaa. Toinen vaihtoehto voisi olla lyhennysvapaan hakeminen muutamaksi kuukaudeksi.

Tuo toinen juttu sitten taas. Se mikä on kohtuullista, on tietysti mielipidekysymys. Mutta jos sinä omistat puolet talosta, sinulla on oikeus puoleen sen arvosta eikä noita miehen vanhempien osallistumisia tarvitse hyväksyä huomioitavaksi. Jos teillä ei ole avioehtoa, sinähän saisit puolet siinäkin tapauksessa, että et olisi itse sijoittanut senttiäkään taloon ja se olisi yksin miehen nimissä. Ei muutenkaan yleensä mene ihan tasan, kuinka paljon puolisot ovat lainanlyhennyksiin osallistuneet, sillä se yleensä riippuu tulotasosta. Usein nainen on pidempään perhevapailla, eikä niiden aikana osallistu lainanlyhennyksiin, mutta ei se koidu osituksessa hänen tappiokseen. Mies ja ehkä hänen vanhemansakin varmasti kokevat, että ei ole reilua että sinä hyödyt tuosta miehen vanhempien lahjoituksesta. Mutta kyse on ihan siitä, haluatko itse hyvää hyvyyttäsi luopua siitä kymppitonnista vai et. Jos luovut, niin miehen pitäisi muuten maksaa siitä lahjaveroa.

Mies on sitä mieltä, että vanhempansa suhtautuisivat minuun ihan "normaalisti" ja hyvin eron jälkeen, jos en vain pimitä näitä rahoja ikäänkuin itselleni. Vanhoillisina ja uskonnollisina en kyllä usko, että rahalla saan ostettua sitä, että he suhtautuisivat minuun ja sukuuni enää luontevasti. Siihen asti ollaan hyvissä väleissä, mutta kun tämä paljastuu heille niin minä muutun rikolliseksi. Eikä asia varmasti muutu luontevammaksi vaikka hyvittäisin tuon summan.

Kuitenkaan en tahtoisi riitaa miehen kanssa.

Ja niin miehen mielestä tässä tulee nyt sellainen asia, että silloin minä saisin hänen perintöään minkä on saanut ennakkoon, jos nyt otan itselleni kaiken mikä ns. kuuluukin.

Kyllä mä pankista kysyisin voiko mies jäädä taloon yksin. Maksaako hän nyt yksin kaikki kulut?
Edelliset lainathan tuohon ei vaikuta mitään, ainoastaan paljonko talon arvosta on lainaa nyt.

Eli lakimies palkattaisiin tekemään ositus niin menee oikein, miehen vanhempien antaman summan hyvittäisin koska miehen perintöähän se oikeasti olisi ja ei tarvitsisi kymppitonnin vuoksi polttaa välejä lasten isään ja kuulla siitä sitten jatkossa aina

No tottahan ihmeessä se asia nyt pankissa selvitetään ja pitääkin selvittää. Mutta ei se nyt mikään kuukauden tai kahden päälle ole pakko hoitaa vaan saa katsoa rauhassa jääkö vai ei. Todennäköisesti jää ja selvittääkin nyt valmiiksi nämä kaikki maksujutut.

No tottahan ihmeessä se asia nyt pankissa selvitetään ja pitääkin selvittää. Mutta ei se nyt mikään kuukauden tai kahden päälle ole pakko hoitaa vaan saa katsoa rauhassa jääkö vai ei. Todennäköisesti jää ja selvittääkin nyt valmiiksi nämä kaikki maksujutut.

Joo, mutta ettekö te nyt itsekin tiedä onko miehellä varaa sinne jäädä. Talon arvo - laina ja puolet erotuksesta kuuluu sulle (paitsi ehkä se kymppitonni - itse antaisin sen takaisin ettei tuu riitaa. En haluais rahoja mitä ei mulle ois haluttu antaa).

Juridisesti kaikki menee puoliksi riippumatta siitä kuka sen alunperin maksoi, mutta moraalisesti minä en ainakaan kehtaisi olla huomioimatta, jos toinen tai hänen vanhempansa ovat paljon enemmän,maksanut talosta.

Yhteistyössä