Avioeron tasingosta tietäviä?

Kun päätin nyt kuitenki laittaa talon myyntiin. Niin miten se tasinko lasketaan... tai siis mitä siinä huomioidaan? Talo on arvokkaampi ku mitä mulla on tästä lainaa, mutta vähennetäänkö sitte vielä esim. mun opintolainat? Eli vähentääkö ne sitä jäljelle jäävää omaisuutta?
 
"vieras"
Se ilmeisesti riippuu katsotaanko velka sun henkilökohtaiseksi vai onko esim. käytetty perheen elatukseen. Mutta tossa tapauksessa kun miehellä ei omaisuutta ole, luulis että sun opintovelka voidaan vähentää ennen tasausta.
 
Sen verran tiiän, että siinä katotaan erikseen puolisoiden omaisuus ja ne netto-omaisuudet, eli varat-velat lasketaan yhteen ja puolitetaan.. Eli minulla on tää talo, joka on myynnissä ja sitte asunto- ja opintovelkaa. Miehellä on vain velkaa, ei omaisuutta. Eli hänen omaisuutensa on 0. ELi mun pitää maksaa tasinkoa miehelle puolet siitä, mitä kämpästä jää lainojen jälkeen. Ilman muuta asuntolaina vähennetään tuosta talon myyntihinnasta, sen on selvä, mutta vähennetäänkö vielä opintolainatkin...?
 
"Neiti"
Molempien omaisuudet ja velat lasketaan yhteen (ei vaikutusta miksi tai milloin velka otettu) ja rikkaampi maksaa tasinkoa siten että omaisuudet on yhtä suuret.

Jos miehellä on velkaa esim. -10 000 ja puolet asunnosta, esim. 100 000, hänen omaisuus on 90 000.
Ja sinulla omaisuutta 20 000 ja velkaa -10 000 ja puolet asunnosta (100 000), omaisuutesi on 110 000.

Tasinkoa maksetaan, jotta omaisuudet olisi yhtä suuret, tässä tapauksessa sinä maksat miehelle 10 000 euroa, jolloin omaisuus molemmilla on tasan. Lisää laskelmiin vielä mahdollinen asunnon velkaosuus, niin saat laskettua summat.
 
J-t harmaana
[QUOTE="Neiti";28240083]Molempien omaisuudet ja velat lasketaan yhteen (ei vaikutusta miksi tai milloin velka otettu) ja rikkaampi maksaa tasinkoa siten että omaisuudet on yhtä suuret.

Jos miehellä on velkaa esim. -10 000 ja puolet asunnosta, esim. 100 000, hänen omaisuus on 90 000.
Ja sinulla omaisuutta 20 000 ja velkaa -10 000 ja puolet asunnosta (100 000), omaisuutesi on 110 000.

Tasinkoa maksetaan, jotta omaisuudet olisi yhtä suuret, tässä tapauksessa sinä maksat miehelle 10 000 euroa, jolloin omaisuus molemmilla on tasan. Lisää laskelmiin vielä mahdollinen asunnon velkaosuus, niin saat laskettua summat.[/QUOTE]

Miehellä ei oo omaisuutta, vain velkaa. Talo on mun, olen ostanut sen ennen avioliittoa. Eli se on vain mun omaisuutta. Jos nyt ajatellaan että tästä saadaan vaikka 120t. Siitä sitte pois mun asuntolaina jamuut velat. Ja sitte siitä jäävä loppuosuus menee sitte puoliksi. Näin ymmärsin?
 

Yhteistyössä