Avioerokäytännöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onneton

Vieras
Moi!
Olen juuri postittanut avioerohakemuksen ja olisi tosi hienoa, jos joku viitsisi antaa neuvoja käytännön asioiden kanssa. Lapsi on 1 v 6 kk, minä hoitovapaalla, asunto on ennen avioliittoa jo ollut pelkästään minun, lainat ovat minun nimilläni, avioehtoa ei ole.

Taloudelliset asiat on siis luonnollisesti ne jotka pelottaa. Erohan astuu voimaan vasta puolen vuoden kuluttua, mutta joutuuko mies alkamaan maksaa lapsesta elatusrahaa jo ennen sitä? Olenko oikeutettu asumistukeen omistusasunnon kanssa? Miten toimeentulotuki, kun ero ei ole vielä voimassa?

Mies vaan nauraa eikä ota tosissaan eikä suostu lähtemään. Miten saan hänet ulos asunnosta? Ja onko minulla oikeus laittaa hänet yleensäkään ulos ennen kuin ero voimassa?

Toivon asiallisia vastauksia. Sydän on murskana jo muutenkin.

no ainakin siinä vaiheessa kun mies muuttaa pois saat lapsilisään yh-korotuksen, kotihoidontukeen otetaan vaan huomioon tulot sinulta, eli pitäisi saada täydet, sit elatusapua saat heti kun mies mies muuttaa. ja varmaan asumistukea saat vaikka omistusasunto. siihen en osaa vastata et miten saat miehen ulos, mut ainakin vois kuvitella että viimestään jos oikeuteen menee luulis että saat lapsen kans jäädä omaan kotiinne.voimia teille pitkätie edessä, mut kyllä sä pärjäät.

Otat yhtetyytä sosiaalitoimistoon ne todella osaa siellä neuvoa jos vaan ovat mukavia ihmisiä. Jos asunto on sinun niin sulla on oikeus se heittää pihalle. Aina sitä voi olla yhteydessä polisiin ja tehdä elämästä vaikeeta mutta suosittelen nyt ainakin sinne sosuun soittaa kyllä ne suo siellä neuvoo ja auttaa,,,voimia ja jaksamista sinulle.

Elatusapu päätetään lastenvalvojalla, sinne kannattaa varata aika mahdollisimman pian koska aikaa voi joutua odottamaan. Omistusasuntoon saa jotain asumistukea, mutta mies pitää saada sieltä pois kirjoilta ensin. Sossuun voi mennä selittämään asian, jotkut on sieltä saanut toimeentulotukea, itse en saanut.

mut eikö se mee niin et kun asunto on ap: n nimissä ja lainat myös niin mies joko ottaa lainan myös omiin nimiin tai sit se jää ap:lle. koska on hankittu ennen avioliittoa...

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
mut eikö se mee niin et kun asunto on ap: n nimissä ja lainat myös niin mies joko ottaa lainan myös omiin nimiin tai sit se jää ap:lle. koska on hankittu ennen avioliittoa...

Ei vaan avioikeuden perusteella omaisuuden arvo jaetaan puoliksi. Ennen ja jälkeen avioliiton solmimisen hankitut.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Avio-oikeus

Yhteistyössä