Avioero, vinkkejä kiitos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
En näe enää muuta ulospääsyä. Ollaan työssäkäyviä, kaksi lasta. Miehellä muutamia diagnooseja, ja minä olen pääasiassa vastuussa kaikesta. Maksan laskut ja lainat ( yhteisiltä tileiltä!) , teen kaiken muunkin. Mies ei esim osaa tehdä ruokaa tai kotitöitä. Olen aika väsynyt.
Ongelma on se, että rahat ei riitä. Olen vuosia kysellyt milloin voidaan myydä pois mitäkin. Meillä on mm kiinteistöjä, joita ei käytetä mihinkään. Mutta lainaa ja kuluja on. Miehellä on mm kaksisuuntainen mielialahäiriö, ja tulee tuhlailukausia. Ei juo tai varsinaisesti törsää, mutta mm autoja on yli 10. Tällä viikolla on ostanut 2 autoa. Hänellä on oma säästötili, jonne minä en pääse. Muuten rahat yhteisiä.
Nyt tilanne on se että rahat loppuivat kokonaan, vaikka olen tehnyt ylitöitä ja pihistellyt kaikessa. Lapsille on ruokaa seuraavaan tiliin asti. Itselle ei. Eikä enää ole voimia alkaa kiinteistöjä tyhjentämään ja myymään. Jos siis mies suostuisi.
Jos otan avioeron, voisin muuttaa lasten kanssa remontin tarpeessa olevaan taloomme. Mies jäisi nykyiseen taloon. Mies voisi pitää kesämökin ja kaikki autot ym.
Minulla olisi lainaa vain hiukan päälle 20 tonnia, ehkä pankki antaisi remonttilainaa? Tai myyn sen ja ostan läheltä työpaikkaa talon. Ei tarvitsisi remontoida ja työmatka lyhenisi ( 45km).
Minä en yksinkertaisesti kestä tätä rahattomuutta enää. Lainoja on yhteensä 4. Välillä toki menee paremmin. Mutta olen yli 40 v, en ole käynyt kampaajalla 15 vuoteen, ja vaatteet ovat jääneet lapsilta/ ostan kirpputorilta. Koskaan ei olla matkustettu. Olen ajoittain syömättä. En harrasta muuta kuin lenkkeilyä. Lapsille on aina kaikki mitä tarvitsevat, mutta työssäkäyvänä eikö itsekin ansaitsisi jotain? Stressi on aivan jäätävä jatkuvasti.
Auttakaa. Mies heittäytyy mykäksi, tänään viimeksi yritin keskustella ylimääräisen kiinteistön myynnistä.

• Surullinen
Reactions: Lispetti
Onko tuo miehen säästötili ollut jo ennen papin aamenta?
Minun käsittääkseni avion aikana säästötilille kertyneet rahat ovat puoliksi sinun. Samoin muu avion aikana ansaittu omaisuus. Jos avioehtoa ei ole.

Jos ero tulee niin pidä huolta, että saat puolet kaikesta omaisuudesta mitä olette avioliiton aikana kerryttäneet.
Vaikuttaa, että olet asettanut itsesi taustalle jo pitkään - tässä omaisuuden jaossa - älä aseta!

Opettele asettamaan itsesi tärkeäksi itsellesi, lastesikin vuoksi!
Sinä olet tärkeä, ja lapsesi ansaitsevat äidin joka kunnioittaa itseään ja pitää puolensa.
Olet ilmeisesti jo pitkään laiminlyönyt itseäsi, - voi olla, että asiaan tulee kiinnittää erityistä huomiota koska siitä on saattanut tulla tapa. Sinun on luultavasti harjoiteltava itsekkyyttä.

Suhde vaikuttaa erittäin hankalalta. Voimia kovasti paljon, mitä ikinä päätätkään.💪❤️

Tuli mieleen, että onko miehelläsi hoitosuhdetta kaksisuuntaiseensa? Lääkitys, terapia - ei ainoastaan hänelle vaan myös sinulle, koko perheelle? Vertaistukiryhmät? Koska kun perheessä on mt-ongelmaisuutta, niin se koskettaa suuresti sairastuneen lisäksi kaikkia hänen läheisiään. Tarvitsette kaikki tukea ja apua.
Olet joutunut astumaan isoihin saappaisiin miehesi sairastumisen johdosta ymmärrettävästi ja sen seurauksena olet unohtanut itsesi hyvinvoinnin kokonaan. Ei ihmekään, että kaikki kaatuu nyt, koska rajasi tulevat vastaan. Ja se on hyvä juttu! Vaikka tuntuu kamalalta. Jos miehelläsi ei ole aktiivista hoitosuhdetta, niin - sieltä voisitte saada apua. Eri asia toki on, jaksatko kääntää sen kortin?
Olipa ratkaisusi/ratkaisun e mikä tahansa, asumusero/avioero, niin ota kaikki mahdollinen apu ja tuki itsellesi vastaan. Älä jää erossakaan yksin, onko sinulla lähellä tukiverkkoa, sukulaisia, ystäviä, lasten kummeja, jotka voisivat vaikka joskus keventää päiväsi ottamalla lapset yökylään tai hetkeksi päivän aikana, että saat itsellesi omaa aikaa. Jolloin keskityt itseesi, pidät huolta itsestäsi.
Ja kuten tuossa jo Lispetti sanoi, niin pidä huoli, että erossa saat itsellesi sen, mikä sinulle kuuluukin taloudellisesti.
Muista, että sinä olet oman elämäsi tärkein ihminen.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Kymmenen autoa kuulostaa hurjalta. Kävin aikoinaan paljon kiropraktikolla.
Mieslääkäri kertoi kerran vastaanotolla miesystävästään, joka sairasti kaksisuuntaista mielialahäiriötä.
Maniavaiheessa kaveri oli ostanut auton hetken mielijohteesta.
Lääkitys tasaa mielen jyrkkiä vaihteluita. Onneksi puolisosi ei käytä päihteitä.
Laita asioihin vaihtia. Ero vireille ja talous kuntoon. Mies kyllä pärjää omillaan.
Asioiden vetkuttelu vain pahentaa tilannettasi.

Kiitos teille paljon. Heräsin vasta tänään tähän asiaan kunnolla, eikä ole ketään kenen kanssa puhua.
Hyvä että heräsit ja kiitos kun jaoit.

Uskon, että ihan triviaali-ihmistenkin kanssa keskustelu voi auttaa, mutta on varmasti olemassa bipolaaristen omaisille ryhmiä, josta saatat saada enemmän.
Kannattaa ottaa yhteyttä oman kunnan mielenterveyspalveluihin ja kysellä olisiko teidän kunnassa tarjolla tällaista tai etsiä ryhmiä netistä.
Lukuisat muut ovat samassa tilanteessa kanssasi. Kun he jakavat ryhmissä asioita, voit saada arvokasta tietoa ja vertaistukea.

Onko miehelläsi ammattiapua ja lääkitys? Sairaus ei ole helppo, mutta nykyään kiitos lääkkeiden ja ammattaiavun monet elävät ihan hyvää elämää kyseisen sairauden kanssa.

Yhteistyössä