Avautuminen.ahdistus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surku"

Vieras
Pakko kirjottaa tänne mietteitä, ilman sen kummempia taka-ajatuksia. josko purkaus helpottais oloa...

aluksi vähän taustoja: 22-v nuori, naimisissa, lapset 3- ja 2-v. esikoisen jälkeen sairastin vaikean synnytyksen jälkeisen masennuksen. opiskelemme molemmat mieheni kanssa nyt toista vuotta, lapset kotihoidossa,muutimme vuosi sitten uudelle paikkakunnalle. tammikuussa mies aloittaa päiväopinnot ja oon ihan kokopäiväisesti vaan kotona lasten kanssa, opiskelen verkossa.

viime syksynä aloin kärsiä kai entistä selvemmin paniikkioireista kun aloitin opinnot..henkeä ahdistaa, sydän tykyttää, silmissä sumenee, rintaa puristaa, tuntuu että taju lähtee tai että sydän pettää.. myös semmoista epätodellisuuden tuntua on, yhtäkkiä kuin "herään" vieraaseen ympäristöön vieraiden ihmisten keskelle, vaikkapa oisikin vaan kotona perheeni kanssa. tällaiset ajatukset ja tuntemukset heräsi jo ehkä tuolloin masennuksen aikana. oon hirveän pelokas, tutkailen kokoajan oloani, luulen että minussa on jotain sydän- tai aivovikaa, oon käyny kaikki verikokeet ja sydänfilmit ja neurologit läpi.. psykologilla kävin keväällä kolme kertaa, muttei oikeen ollut apua kun oon huono kertomaan ajatukset ja tunteet puhumalla, kirjoittaminen on helpompaa. mulla on esikon syntymän jälkeen tullu kamalia pelkotiloja, pelkään kokoajan kuolemaa (joko itsen, miehen tai muun läheisen). en uskalla lähteä minnekään ilman puhelinta. pelkään autossa istumista. en uskalla itse ajaa autolla.

hermot on kokoajan kireällä, oon ihan niuho lasten kasvatuksessa. ylisuojelen, kiellän ehkä turhastakin. kun hermostun, saatan myös ehkä liian kovasti sanoa tai esim. nostaa lapsen pois tilanteesta puristaen liian kovaa tms..joskus tukistan. :( minä,joka olen kaiken ruumiillisen kurituksen vastaanpuhuja, teen itse tuollaisia lapsille. :(

minua ahdistaa hirveästi, oon ihan turhautunut. en jaksa harrastaa liikuntaa, tai enemmän se johtuu siitä että harrastuksiin pitäisi lähteä yksin,kun kaverit asuu toisella paikkakunnalla. ei oo oikeen muuta elämää kuin miehen ja lasten kanssa olo, ei oo kavereita kenen kanssa nähdä. en käy oikeastaan missään yksin. rakkain harrastus on ompelu,mutta sekin jää tosi vähälle,kun ei aika riitä. mies liikkuu minua enemmän jne, pitää huolta paremmin hyvinvoinnistaan..

nyt sitten ahdistaa kamalasti tuo tammikuu kun olen lasten kanssa päivät kotona enkä käy koulussakaan.. kerhoja ei ole lähellä, eikä oikeen mitään.
puhti on aika poissa, ei jaksais kiinnostua tai innostua mistään..itsetunto on nollassa,vertailen itseäni kokoajan muihin ja koen itseni rumaksi ja laiskaksi.

hyviäkin hetkiä ja päiviä ja viikkojakin toki on,tämänhetkinen olo nyt vaan on tällanen surku..

HEI! Puhuit, kuin suoraan omasta elämästäni! Tosin olen pari vuotta nuorempi. Lapsia 2 ja kotiäitinä ollut reilu 2v. Mies käy töissä. Ja rakkain harrastus ompelu! Aloin saada paniikki oireita jo esikoista odottaessa. Kannattaa lähteä ulos etsimään uusia ihmisiä. Itsestäni tuntuu, että ahdistus ottaa valtaa elämästä ja ajatus töihin tai kouluun menemisestä on ylitsepääsemätön.

ihana tietää, etten ole ainoa!

itse tykkään koulusta muutoin,mutta luennoilla tulee noita ahdistus-paniikki-oireita, ja kouluruokalassa en voi käydä samasta syystä,liian suuri tukehtumisen pelko. kun yritän niellä ruokaa, lamautuu yhtäaikaa sekä nielu- että hengitysrefleksi...

koulussa on ehkä pari tyyppiä meidän luokassa jotka enää oikeesti juttelee mulle. yks diiva-tyttö inhoaa minua ja on suuren osan luokasta jotenkin saanut "puolelleen"..tällaista meininkiä siis yliopistossa! ihankuin ala-asteella olisi...ja oon siis oikeasti ihan ok näköinen ja kait normaali tyyppi, mutta silti jotenkin jäänyt ulkopuoliseksi.. oon tosin vähän huono keskustelemaan asioista,tuntuu ettei keksi puhuttavaa jne,niin kait en sitte sen takia kelpaa seuraan kun pidetään liian epäsosiaalisena?!... tästä syystäkään tuo kehoituksesi lähteä ulos etsimään uusia tyyppejä ei varmaan ota tuulta siipiensä alle..:(

Mutta se uusien tuttavuuksien tekeminen auttaa! Itse olen väkisin kesän aikana tutustunut toiseen ihmiseen. Ensi tapaamiset olivat kamalia, mutta nyt juttu luistaa ja on kiva huomata, etten olekkaan ihan "outo" ja voin saada uusia ystäviä. Itse olen aina ollut puhelias ja vahva persoona. Raskauden aikana vain tapahtui jotain ja hukkasin itseni. Täysin hiiri olo nykyään muiden ihmisten seurassa. Kaupankassa ja neuvolassa punastelen. Joku vanha tuttava tulee vastaan ja kysyy kuulumisia, olen valmis juoksemaan karkuun! Silti se uusien ihmisten näkeminen vahvistaa ja siihen kannattaa panostaa!

Tapaan kyllä uusia ihmisiä eräässä vapaaehtoistyössä jota teen kotoani käsin,ja yhden asiakkaan kanssa olenkin vähän enemmän nyt ollut yhteyksissä. eli joissain tapauksissa uusien ihmisten kanssa keskustelu luonnistuu jos on jotain yhteistä, mutta jos ollaan ihan eri elämäntilanteissa niin hankalaksi menee :/

Yhteistyössä