Avantouinti

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Käykö palstalaiset avannossa? Itse kävin tänään ensimmäistä kertaa, ei tullut sitä maagista hyvää oloa. En tosin saanut käytyä kunnolla, pääsin reisiin asti ja tuli hengityssalpaus, mieli sanoi että alas vaan mutta jalat ei liikkunut mihinkään. Oli vähän pettymys, kuvittelin että pystyn kastautumaan kaulaa myöten.
 
Ihan just näillä näppäimillä lähetään mökille ja kyllä - avantoon mennään ja saunaan ja paljuun!

Ens kerralla pääset pidemmälle - pikku hiljaa hyvä tulee.
Se on mielenhallinnasta kiinni, sun täytyy psyykata ihtes.
 
vierailija
Pikkuhiljaa alaspäin. Puhalla napakasti ulos samalla kun menet vähän alaspäin. Kerta kerralta pääset enemmän.
Käy testaamassa myös uimahallin kylmäaltasssa, jos se olisi siellä helpompaa.
 
Käykö palstalaiset avannossa? Itse kävin tänään ensimmäistä kertaa, ei tullut sitä maagista hyvää oloa. En tosin saanut käytyä kunnolla, pääsin reisiin asti ja tuli hengityssalpaus, mieli sanoi että alas vaan mutta jalat ei liikkunut mihinkään. Oli vähän pettymys, kuvittelin että pystyn kastautumaan kaulaa myöten.
Oliko tuo mielestäsi avantouimista?

Minä viihdyn siellä vedessä usein minuutteja ja oikeasti uin (en sentään tunteja).
 
vierailija
Avantouinnin harrastus kannattaa aloittaa jatkamalla uimista kesän jälkeen säännöllisin välein tai päivittäin jos mahdollista. Elimistö tottuu viilenevään veden lämpötilaan paremmin.
Neopreenitossut ja hanskat sekä lämmin päähine on jees. Itselläni on tapana lähteä käymään avannossa heti kun herään ja vasta sen jälkeen aamiaiselle. Reippaasti laiturille ja uimaportaita alas suoraan kaulasyvyyteen. Kun vesi tuntuu "polttavalta" niin ylös ja ah mikä olotila on sen jälkeen.
 
Todellakin käyn!

Siis jos vaan jäätä on vielä jäljellä kun kotiudutaan. Ennen reissua saunottiin ja avantouitiin pitkän kaavan mukaan.

Ja uin muutenkin ympärivuotisesti. Siis heti kun jäät lähtevät ja syksyllä ohut jääkerros rikotaan ja taas polskitaan.

Sinne pitä mennä tasaisenvarmasti, hengitellä hetki että tottuu ja sit viel varoen kastaa hieman syvemmälle, ainakin takaraivoon ja leukaan asti ellei koko päätä märäksi halua. Sit tulee hyvä olo!

Toki uintipyrähdyskin tekee hyvää muttei kaikissa avannoissa ole mahdollista.
 

Yhteistyössä