Avaimet käteen talojen omistajia? Kustannukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LEP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikki alan ammattilaiset ovat tällä hetkellä törkeän kovapalkkaisia. Asia tulee tosin muuttumaan ja rakennustarvikkeidenkin hinnat on laskussa.

Pohjatyöt on meillä samanlaiset sekä maalatulle, että tapetoidulle pinnalle, siksi en niitä tuohon aikaisempaan kirjoitukseen laittanutkaan. JA siitä pinnasta kun lähdetään liikkeelle, ei maalaminen todellakaan hidasta ole. Tässä yksi päivä maalasin huoneen ja tein toiseen kuvioita, eikä siinä kauaa nokka tuhissut :D

En tiedä mitä jankkaat omista rakennus- ja maalauspuuhistasi, sillä tämä ketju koski nimenomaan _avaimet käteen -rakennuttamista_ ja niissä taloissa yleensä maalipinta tapetin sijasta tarkoittaa lisämaksua. Oma hyvä arvaukseni vain oli, että työn hinnassa on eroa ja siitä se hintaero.

Meillä tehtiin myös kaikkiin seiniin samanlaiset pohjustustyöt. Tasoitemiehet tasoittivat, maalattiin pohjamaali, jonka päälle joko tehostetapetti tai maalipinta. Kyllä tapetin allekin kunnon pohjustus on tärkeä, varsinkin jos seinään ollaan laittamassa ohutta paperitapettia. Pohjamaali myös tapetin alle on ehdoton, vaikka aika moni siinä luistaakin; en tiedä sitten säästävätkö nämä avaimet käteen-talojen työmiehet juuri siinä. Tapetointikin on tarkan tekijän työtä, sanoisimpa, jopa maalausta tarkempaa. Usein näkee todella rumia tapetointeja.

Ja ihan hyvähän on että keskustelua syntyy, vaikka se nyt hieman välillä ihan siitä alkuperäisestä aiheesta lipeää, kunhan keskustelu on asiallista =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
En tiedä mitä jankkaat omista rakennus- ja maalauspuuhistasi, sillä tämä ketju koski nimenomaan _avaimet käteen -rakennuttamista_ ja niissä taloissa yleensä maalipinta tapetin sijasta tarkoittaa lisämaksua. Oma hyvä arvaukseni vain oli, että työn hinnassa on eroa ja siitä se hintaero.

Ai jankkaan? No minä ajattelin lähinnä, että yksi ketjun tarkoituksista on keskustella kustannuksista. Jos vaaleanpunaiset lasit silmillä tuijottaa uja hyväksyy firman ilmoittamat hinnat, on joko hukassa tai sitten rikas :whistle:

Vaikka me rakennettiin talopaketti, verrattiin silti hintoja niin avaimet käteen kuin pitkästä tavarasta tehtyynkin ja sen perusteella tehtiin oma päätös rakentamisesta.

Vaikka keskustelussa on muutakin asiaa kuin AVAIMET KÄTEEN ihanuuksista, on ne kuitenkin keskittyneet kustannuksiin eri lasista materiaaleista johtuen...

Jos sinä haluat maksaa levypinnalle viskatusta tapetista vähemmän kuin maalatusta seinästä niin fine, ei se minua liikuta tippaakaan. Yritettiin vain Meiramin(ainakin oletan hänen yrittävän kertovan samaa) kanssa selventää, että mikäli tapetista haluaa hyvän seinä pinnan, on pohjustus tehtävä yhtä hyvin ja jopa paremmin kuin maalatussa seinässä. Eli suomeksi sanottuna ihmettelen AVAIMET KÄTEEN talojen kustannusten perusteita...

"Jos vaaleanpunaiset lasit silmillä tuijottaa ja hyväksyy firman ilmoittamat hinnat, on joko hukassa tai sitten rikas."

Ehkä sitten vähän sekä että, jos haluat tämän vain noin nähdä ;) Tosin on siinä muutakin. Ymmärrän kyllä taustoja, mistä yritysten hinnat muodostuvat.

"Eli suomeksi sanottuna ihmettelen AVAIMET KÄTEEN talojen kustannusten perusteita... "

Avaimet käteen -rakentamisen pointtina on minusta pitkälti se, että sovitulla kokonaishinnalla (ja aikataululla!) saa sen mitä tilaa, valmiin talon. Toki tilausta tehdessä tsekattiin yksityiskohdat tarkasti, mitä kokonaissummalla saa.

Mitä muutoksiin taas tulee, yritysmaailmaa jonkun verran ymmärtävänä hyväksyn sen faktan, että poikkeukset ja muutokset maksavat enemmän, koska ne ovat aina jotain muuta kuin se heidän tehokkaaksi hiottu "perusprosessinsa". Ja kuten varmaan tiedätte, jokainen muutos vaikuttaa taas tosi moneen muuhun asiaan rakentamisessa, jolloin on riskialttiimpaa, haastavampaa ja aikaa vievämpää pitää edelleen paletti kasassa ja aikataulut kohdillaan. Ja jos joku riski toteutuu (tulee viivästyksiä, virheitä tms), maksaa se taas aikaa ja rahaa kuroa aikataulu kiinni.

Ja toki yritys yrityksenä haluaa myös katteen työstään, ottakoot sen sitten osittain muutoksistakin. Mikä myös on musta ihan fine. Liiketoimintaahan he tekevät eivätkä hyväntekeväisyyttä. Ja me olemme tyytyväisiä asiakkaita, vaikka muutoksista pitääkin maksaa, koska Silti näemme kokonaishinnan kilpailukykyisenä mitä katsoo täällä päin vaikka vanhojen omakotitalojen hintoja.

"Vaikka me rakennettiin talopaketti, verrattiin silti hintoja niin avaimet käteen kuin pitkästä tavarasta tehtyynkin ja sen perusteella tehtiin oma päätös rakentamisesta."

Jos vertaakin pelkkää hintaa, niin kannattaa rakentaa itse. Kyllä sillä säästöä (todennäköisesti) tulee. Me emme vain halunneet uhrata kaikkea vapaa-aikaa rakentamiseen moniksi kuukaisiksi (joillain venahtaa jopa vuosiin) emmekä halua/osaa tehdä itse. Meille se stressi ja vaiva ei olisi ollut hinnan väärti. Jollain muilla, kuten teillä, taas tilanne on toinen ja kriteerit jotkut muut.

"Vaikka keskustelussa on muutakin asiaa kuin AVAIMET KÄTEEN ihanuuksista, on ne kuitenkin keskittyneet kustannuksiin eri lasista materiaaleista johtuen..."

No totta kai pitää kertoa, mitä sillä avaimet käteen -hinnalla sai. Eihän sitä muuten voi vertailla vaikka eri valmistalofirmoja keskenään. Firmojen hinnastoista saa kyllä ns. perusmallin hinnan, joka sisältää ne perusmallin ihanuudet. Sittenhän tätä keskustelua ei tarvittaisi jos puhuttaisiin vain niistä hinnastohinnoista. Useimmat haluavat ainakin vähän teettää muutoksia perusmalliin, jotta saa talosta omannäköisen ja mahdollisimman mieluisan.

Jotenkin vain sävysi (valmistalojen "ihanuudet", vaalenapunaiset lasit jne.) on aika vihamielinen tai jotenkin sellainen että pidät meitä tyhminä tms. (tai sitten olet vain stressissä rakentamisesta). Yritä vain ymmärtää, että ihmiset tekevät nämä päätökset eri lähtökohdista ja eri kriteerejä painottaen. Minusta tässä ei ole yhtä oikeaa vastausta. Hyvä että te koette tuon rakentamistavan Teille sopivaksi. Meille sopiva oli avaimet käteen ja tosi tyytyväisiä ollaan oltu. Antaa kaikkien kukkien kukkia :flower: Toivotan teille tsemppiä rakennusurakkaan!

Tottakai Avaimet käteen rakentaminen maksaa enemmän kuin itse tehty, sehän on selvä. Ihan varmasti mekin oltaisiin muutoin otettu valmis pytinki pihaan tiputettuna :D Itse olen lähtenyt tässä keskustelussa siitä ajatuksesta liikkeelle, että esille tulisi mahdollisimman paljon eri näkökantoja eri rakennusvaihtoehdoista esille eri kirjoittajien kokemusten perusteella.
Itse koin vastaavanlasiten ketjujen lukemisen hyödylliseksi silloin kun mietittiin vielä mitä tehdään ja milloin. Moni asia valkeni ihan eri lailla ja osattiin ottaa sellaisia asioita huomioon, mitä muuten ei oltaisi älytty kysyäkkään.
Avaimet käteen -rakentamisen pointtina on minusta pitkälti se, että sovitulla kokonaishinnalla (ja aikataululla!) saa sen mitä tilaa, valmiin talon. Toki tilausta tehdessä tsekattiin yksityiskohdat tarkasti, mitä kokonaissummalla saa.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Ja Avaimet käteen on hyvä vaihtoehto niille, jotka eivät ehdi tai osaa tehdä itse. Kustannuksien perään "huutelen" siksi (edelleen) että ihmiset osaisivat kysellä, kyseenailaistaa, tinkiä ja verrata eio vaihtoehtoja. Vieläkin on uskomattoman paljon niitä ihmisiä, jotka eivät pyydä kilpailevaa tarjousta siksi, että se kyläkaupan pena sainoi tekevänsä niiiiin hyvän tarjouksen, ettei muualta kannata kysyä :/

No totta kai pitää kertoa, mitä sillä avaimet käteen -hinnalla sai. Eihän sitä muuten voi vertailla vaikka eri valmistalofirmoja keskenään. Firmojen hinnastoista saa kyllä ns. perusmallin hinnan, joka sisältää ne perusmallin ihanuudet. Sittenhän tätä keskustelua ei tarvittaisi jos puhuttaisiin vain niistä hinnastohinnoista. Useimmat haluavat ainakin vähän teettää muutoksia perusmalliin, jotta saa talosta omannäköisen ja mahdollisimman mieluisan.
Tämä on se toinen seikka, mistä olen kanssasi ihan samaa mieltä. Aikaisemmin kirjoitinkin tuosta mieten kannattaa/pitää kertoa mitä ja minkälaisista materiaaleista talo valmistui. Tähän pätee myös talopaketit ja pitkästä tavarasta tehdyt talot.

En todellakaan pidä tyhminä niitä ihmisiä, jotka teettävät avaimet käteen talon. Itsekkin siitä tarjous pyydettiin, mutta unohdettiin koko juttu, niinkuin pitkästä tavarasta tekokin, mikä itseasiassa oli meillä ensiksi ainut vaihtoehto.

Stressi, mikä se on? :p Meillä ei ole sellainen ainakaan vielä päässyt iskemään. Kuulun siihen sarjaan ihmisiä, jotka väsähtävät sitten kun kaikki on valmista. Me pidetään rakentamisesta ja tämä on 5 projekti (kaikki ei suinkaan ole taloja) mitä me tehdään joten homma ei ole uutta miltään näkökannalta katsottuna.

Todellakin kaikki tekevät päätökset itselleen sopivista tavoista ja toivottavasti niin, että siinä vaiheessa kun nimi on paperissa, ollaan otettu huomioon lukematon määrä eri asioita (ja silti ainaa jää joku unohduksiin ) Pääasia, että jokainen saa haluamansalaisen talon haluamallaan tavalla :hug:

"Kustannuksien perään "huutelen" siksi (edelleen) että ihmiset osaisivat kysellä, kyseenailaistaa, tinkiä ja verrata eio vaihtoehtoja. Vieläkin on uskomattoman paljon niitä ihmisiä, jotka eivät pyydä kilpailevaa tarjousta siksi, että se kyläkaupan pena sainoi tekevänsä niiiiin hyvän tarjouksen, ettei muualta kannata kysyä."

Niinpä. Tämä on tärkeää erityisesti kun rakentaa itse, hankkii itse matskuja ja palkkaa itse työporukoita tekemään erinäisiä rakennusvaiheita.

Olen samaa mieltä, että kannattaa kilpailuttaa ja selvittää hintoja tarkkaan. Ja sehän on tietenkin aina haasteena, että sen hinnan lisäksi pitäisi pystyä ennustamaan laatutasoa ja esim. aikatauluissa pysymistä. Tämä yksi syy miksi ei itse lähdetty rakentamaan tai edes "koordinoimaan" rakennusprojektia.

Alalla on mennyt niin lujaa viime vuosina (kai vieläkin?), että mihinkään ei voi oikein luottaa, että työmiehet varmasti ehtivät ja saapuvat paikalle silloin kun ovat luvanneet ja tekevät työn niin kuin on sovittu. Aikataulujen yhteensovittaminen on tosi haasteellista kun on monta porukkaa tekemässä eri työvaiheta (tai osan itse, osan ulkopuoliset). Jos joku sössii, se vaikuttaa koko ketjuun siitä eteenpäin.

Olen kuullut monista rakentajista, jotka ovat turhaan odottaneet työmiehiä raksalle kun jokin työvaihe olisi pitänyt aloittaa. Se tietysti helpottaa elämää, jos kaikki on vain itsestä kiinni eli tekee itse sitä tahtia kuin ehtii. Eipä ole sitten sitä tuskaa ainakaan, että työmiehet eivät saavukaan paikalle tai tekevät sutta..

Mutta nämä ovat kaikki niitä ongelmia tai rakentamisen "haasteita", jotka halusimme välttää valmistalon rakennuttamisella. Oli tärkeää, että talo on varmasti valmis tietyllä viikolla ja tietyin laatukriteerein. Ja oli se siltikin projektina rutistus, vaikkei itse tehtykään :whistle:

Rakentaminen on tosi moninaista ja välillä tuntui, että oli ihan hyvä, että amatöörinä siihen lähdettiin, ei tiedetty mitä odottaa ;)

Täällä "maalla" onneksi ei ole noita työmiesongelmia eli täällä sentään voi luottaa, että paikalle tulevat. Ainoa ongelma on ns. monipoliasema eli hirveesti ei kilpailua ole ja pitkien välimatkojen takaa ei viitsi työmiehiä ja tavaraa (rakennustarvikkeita) haalia. Juuri noissa tarvikkeissa voisi kilpailuttamalla säästää, mutta kätevää oli ottaa läheltä. Jo keittiöfirmoissa ravaaminen ja sisustussuunnitelman teko vei aikaa ja silloin täytyi lähikaupungissa (-eissa) käydä, eikä silloinkaan jaksanut monissa paikoissa laukkoa.

Olin rakennusprojektimme ajan raskaana ja loppuvaiheessa oli sitten kaksi pientä hoidettavana; aika oli kyllä kortilla. Vaikka talomme ei ole avaimet käteen-talo, ei me itse juurikaan mitään tehty. Mies siivoili raksalla, itse maalasin ovenpuitteita saunassa ja joitakin listoja ja tein joitain petsauksia, niin ja meillä oli palkattu kirvesmies, jolle palkka maksettiin. Alkuvaiheessa käytettiin urakkaa. Nyt, kun tuota rantasaunaa ollaan rakennettu, ollaan hankittu sinne tarvikkeita mistä edullisimmin ollaan saatu, saunan rakentaminen on pienemmässä mittakaavassa kuin talon ;) Mies on siellä tehnyt paneelointia sisällä ja ulkona ja villoituksia, itse kävin maalaamassa. Sauna tehtiin pitkästä ja sitä on ollut rakentamassa kaksi palkattua kirvesmiestä. Nyt ollaan kyllä oltu rakentamisessa jo viisaampia.

Meillä tämä rakennusprojekti on kyllä siis melkein avaimet-käteen, tosin piha oli laittamatta, itse maalattiin jne. Meillä ei ollut mitään suhteita putkimiehiin jne. Kaikesta sai kyllä maksaa. Näinkin kuitenkin oli projetissa tekemistä =) Me päädyttiin teettämään ulkopuolisilla ihan siitä syystä, ettei itsellämme ole mitään taitoa ja aikaa vielä vähemmän. Eri asia olisi, jos lapset eivät olisi pieniä, hoitoapua olisi lähellä jne.

Minä olen kyllä siitä ihan samaa mieltä, että toki työstä ja valmiista täytyy tekijöille maksaa ja aikakin on rahaa; nyt ollaan kuitenkin tästä rumbasta sentään hengissä selvitty ;) Kaikki kunnia niille, jotka itse voivat paljon tehdä, meillä se ei ollut mahdollsita ja toteutuneessa budjetissa sen huomaa; rakentaminen on kallista ja varsinkin muilla teetettynä :/ Se miksi emme avaimet-käteen talo ottaneet oli se, etti noilla valmistalofirmoilla ole tarjolla taloja esim. rinnetontille ja talot ovat melko pieniä. Toki jokin firma olisi täysin urakalla tarjoutunut talon rakentamaan, mutta meille riitti urakkatyö alussa, sisään en olisi enää urakkamiehiä halunnut. Urakkatyö on urakkatyötä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Meillä tehtiin myös kaikkiin seiniin samanlaiset pohjustustyöt. Tasoitemiehet tasoittivat, maalattiin pohjamaali, jonka päälle joko tehostetapetti tai maalipinta. Kyllä tapetin allekin kunnon pohjustus on tärkeä, varsinkin jos seinään ollaan laittamassa ohutta paperitapettia. Pohjamaali myös tapetin alle on ehdoton, vaikka aika moni siinä luistaakin; en tiedä sitten säästävätkö nämä avaimet käteen-talojen työmiehet juuri siinä.

Meilläkin maalasivat pohjamaalin tapetin alle eli eivät luistaneet siinä hommassa vaikka valmistalo onkin.

Mä olen kyllä aina ollut siinä käsityksessä, että maalauksen pohjatyöt ovat vaativammat kuin tapetoinnin alle tehtävät pohjatyöt. Pinta pitää todellakin olla täydellisen sileä joka puolelta. Mutta voihan sen niin hyvin tehdä tapetinkin alle, joskin se ei ole välttämättä tarpeellista etenkin jos on vähän jämäkämpää ja paksumpaa tapettia..

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Meillä tehtiin myös kaikkiin seiniin samanlaiset pohjustustyöt. Tasoitemiehet tasoittivat, maalattiin pohjamaali, jonka päälle joko tehostetapetti tai maalipinta. Kyllä tapetin allekin kunnon pohjustus on tärkeä, varsinkin jos seinään ollaan laittamassa ohutta paperitapettia. Pohjamaali myös tapetin alle on ehdoton, vaikka aika moni siinä luistaakin; en tiedä sitten säästävätkö nämä avaimet käteen-talojen työmiehet juuri siinä.

Meilläkin maalasivat pohjamaalin tapetin alle eli eivät luistaneet siinä hommassa vaikka valmistalo onkin.

Mä olen kyllä aina ollut siinä käsityksessä, että maalauksen pohjatyöt ovat vaativammat kuin tapetoinnin alle tehtävät pohjatyöt. Pinta pitää todellakin olla täydellisen sileä joka puolelta. Mutta voihan sen niin hyvin tehdä tapetinkin alle, joskin se ei ole välttämättä tarpeellista etenkin jos on vähän jämäkämpää ja paksumpaa tapettia..

Hyvä niin =) On totta, että paksu tapetti antaa anteeksi epätasaisuudet, mutta ohuessa tapetissa kaikki kuultaa läpi. Maaltun seinä pinnanhan tulisi olla täydellisen sileä, mutta mikään ei ole koskaan täydellistä. Maalattu seinäpinta on todella arkaa, jos sen tasoitettu. Varsinkin harkkoseinän pinta on todella herkkää. Meillä ainakin on välillä käynyt mielessä, että olisi pitänyt enemmän tapetoida, vaikka en tykkää, että joka seinä on tapettia. No, ainahan maalipinta on helppo tapetoida, toisinpäin muutaminen on vaikeampaa =)

Yhteistyössä