Auttavatko isovanhemmat tasapuolisesti lastenhoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hipsutus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hipsutus

Jäsen
27.10.2008
74
0
6
Hei! Kirjauduin tänään ihan uutena käyttäjänä palstalle ja hämmästyin tästä kävijämäärästä ja vilkkaudesta tähän aikaan päivästä! Taisin viimeinkin löytää sellaisen paikan jossa löytyy keskusteluseuraa aiheesta kuin aiheesta :) .

En tiedä onko täällä vielä ollut keskustelua isovanhempien tuesta lastenhoidon muodossa ja siitä kuinka tasapuolista se on, jos sinulla on sisarus jolla on myös lapsia.

Niinpä kysynkin saatko sisaresi kanssa tasapuolisesti lastenhoitoapua isovanhemmilta? tilanteessa jossa sinulla on sisarus, jolla myös lapsia.

Lähtökohtana on se, että minulla on sisko, jolla on kolme lasta, minulla on kolme lasta ja lapsilla käytännössä yhdet isovanhemmat, meidän vanhempamme.
Asumme kaikki samalla paikkakunnalla.

Siskoni lapset ovat jatkuvasti isovanhemmilla iltahoidossa (kun siskoni on iltavuorossa töissä ) tai ihan muuten vain iltahoidossa vanhempiemme työpäivän päätteeksi.
Myös yöhoito järjestyy lähes koska vain iltavuoron päätteeksi tai muuten vain.
Siskoni saa yhteistä aikaa kumppaninsa kanssa enemmän kuin tarpeeksi.

Kiitos isovanhempien.

Ongelmana on vain se, että isovanhemmat eivät ota meidän lapsia hoitoon kuin kerran vuodessa joka sekin pitää sopia monta kuukautta etukäteen sillä ehdolla, että jos siskollani ei ole silloin mitään mihin hän tarvitsisi lastenhoitoapua.

Harmittaa sekin, kun siskoni lapset ovat vanhempiemme luona hoidossa ja olen pari kertaa kysynyt josko esikoislapsemme voisi mennä leikkimään sinne tunniksi tai pariksi serkkujensa kanssa, niin isovanhemmat ovat sanoneet, että "menee riehumiseksi", joten ei käy.

Ihmettelen suuresti sitäkin, kun vanhempamme ovat yksityisyrittäjiä ja käytännössä 24/7 kiinni töissään, kuinka siskoni kehtaa pyytää heitä hakemaan lapset päiväkodista ja pitää siihen asti kun tulee iltavuorosta tai pitää koko yön hoidossa ja pyytää vielä viemään aamulla päiväkotiin.

Tähän hoitojärjestelyyn on syynä kuulemma se, että hän ei tahdo lapsilleen vuorohoitopaikkaa.
Vanhemmillemme hän on ilmoittanut että vuorohoitojärjestelyt ovat selvittelyn alla, mutta minulle siskoni on sanonut, että ei halua heitä vuorohoitoon, eikä ole hakenutkaan.

Enää ei tee mieli edes kysyä lastenhoitoapua, kun tässä selvästi syrjitään meidän perhettä.

Me sitten kiltisti vaan maksellaan MLL:n hoitajamummolle 8,20? /tunti jos on jotain kaksin hoidettavaa asiaa, esimerkiksi vakuutusyhtiöön aika sovittuna tai joku muu pieni käynti.

Voisi melkein sanoa, että siskoni lapsilla on isovanhemmat mutta meidän lapsilla ei ole.

Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta?

Mä tai siis me ollaan siinä onnellisessa asemassa että miehen sisarukset asuu kaukana, miehen vanhemmat meidän lähellä ja mun vanhemmilla ei oo muita lapsenlapsia (vielä) kuin nää meijän.
Joten kyllä lähes aina saan hoitoapua, JOS isovanhemmilla ei ole menoja ja silloin kun miehen sisarukset ovat paikkakunnalla niin meijän lapsia pyydetään sinne seuraksi

Auttaa tasapuolisesti, koska teki heti selväksi ettei auta ketään kun hätätapauksissa. Kuulemma se kuka tekee myös hoitaa itse. Meillä muksut 1vee,2vee ja 4vee. 4vee poju ollu kerran hoidossa päivän ja muut ei vielä koskaan. Eikä viedä. :flower:
Veljen perheessä 5vee ollu hoidossa kaksi kertaa, että ihan tasoissa mennään. :D

Meillä on aivan eri tilanne kuin ap:lla. Mutta vastaus auttavatko tasapuolisesti on ei.

Isovanhemmat auttavat kun voivat, pystyvät, jaksavat jne. Ja auttavat juuri silloin sitä kenelle avun voivat omien rajojensa puitteissa antamaan.
Eli apu voi huonolla tuurilla mennä yhdelle ja samalle perheelle aina!

Eli tilanne on se. Olemme molemmat isoista perheistä, sisaruksillamme on lukuisia lapsia. Eli toisilla isovanhemmilla on lapsenlapsia 40, toisella 10.

Toiset ovat aikanaan saaneen paljonkin apua, silloinkuin lapsenlapsia oli vähän. Nuoremmat lapsenlapset saavat vähän aikaa/apua isovanhemmiltaa.

Yhteistyössä