Auttakkee vähä tietämätöntä...

  • Viestiketjun aloittaja satu-äiti
  • Ensimmäinen viesti
satu-äiti
Olen melko kokematon pillerin syöjä. Vasta puoli vuotta niitä nappaillut, väkisellä tyrkytettiin jälkitarkastuksessa... Mulla on kuitenki pari (ehkä vähä hassuakin) kysymystä. Ensinnäkin täällä ku olen lueskellut niin aika moni kertoo "tyhjennysvuodosta" Mitä se tarkottaa? Siis onko ne jotain muuta ku menkat? (saattaahan olla, et jossain päin Suomea menkat on tyhjennys vuoto -nimellä...?) Toisekseen käsittääksein joissain pillereissä on silleen, et menkkojen aikaan (kai) pidetään taukoa syömisestä. Mun pitäs syyä jatkuvasti ilman taukoja. Käytän Cerazette-pillereitä, jotka on määrätty imetyksen aikaseen ehkäsyyn. ...pitääköhän ne vaihtaa sit ku lopettaa imetyksen... Menkat mulla alko 8 kk synnytyksen jälkeen vaikka pillereitä siis syön päivittäin, joku on kyselly sitäkin et kauanko kestää et alkaa menkat sit ku lopettaa syönnin. Mulla alko vaikken oo lopettanutkaan (nyt parin viikon välein!!!) Hitto ku on hankalaa ku tuntuu et lääkäri olettaa mun tietävän. Kahtoo vaan hitaasti jos siltä mitää kysyy

Jos joku vois sanalla tai parilla kertoo niin onnellinen oisin :heart:
 
Jos Cerazettet sinulle sopivat, ei ole mitään estettä niiden käyttöön myös myöhemmin. Itselläni käytössä samaiset pillerit olleet jälkitarkastuksesta asti, kuopus nyt 2 v 5 kk =)

Minulle yritettiin laittaa hormonikierukkaa kun tyttö oli puolen vuoden (imetin 10 kk:n ikäiseksi), mutta kuukautiseni eivät olleet alkaneet ja laitto ei onnistunut kun synnytyksestä oli kulunut liian kauan.

Jatkoin sitten noiden Cerazettejen syöntiä, kun kerran passaavat niin hyvä on. Minullahan on se tilanne, etten voi kahdesta hepatoosiraskaudesta johtuen käyttää enää yhdistelmäpillereitä.

Minipillerithän (esim. Cerazette) sisältävät vain keltarauhashormonia (kuten hormonikierukkakin), joka on naisen elimistön oma hormoni.

Yhdistelmäpillerit sisältävät myös estrogeenia. Niiden käytön aikana pidetään tuo viikon tauko jolloin kuukautiset tulevat. Minipillereiden kanssa taukoa ei ole.

Itselläni Cerazette on saanut aikaan saman kuin aikoinaan hormonikierukka, eli kuukautiset jääneet käytännössä kokonaan pois :wave: Jännää että toisilla vaikuttaa päinvastoin....minipillereiden käytössä olisi tärkeää muistaa ottaa ne aika tarkalleen samaan aikaan päivästä, ettei ehkäisyteho kärsi ja mahdollisten tiputtelujen ehkäisemiseksi.

 

Yhteistyössä