Auttakaas epävarmaa esikoisen äitiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut

Vieras
Esikoiseni on 11kk. Olen lapsen ja lapsen isän kanssa melko yksin, mitään tukiverkkoja ei oikein ole. Olen pärjännyt ja jaksanut hyvin, lapsi on ihana ja rakas. Joskus koen silti ahdistusta siitä, olenko riittävän hyvä äiti. Mitä sanoo arvon palsta?

-imetän vielä, myös öisin,nukumme perhepedissä
-teen pääasiallisesti soseet itse, mutta reissussa syödään aina purkista, eli siis joskus montakin kertaa viikossa
-lapsi on saanut maistaa pillimehua, rusinoita, kuivattuja hedelmiä ja maissinaksuja
-joskus en jaksa tehdä ilta tai aamupuuroa ja syödään viiliä
-ei ulkoilla ihan joka päivä
-joskus jää hampaat harjaamatta, otettiin juuri hammastahna käyttöön
-joskus jää ruuan jälkeen xsylitol-pastilli antamatta
-käydään suihkussa joka toinen päivä, en jaksa kylvettää kuin harvakseltaan
-ei lueta joka päivä kirjoja

Miltäs se sun 11 kk muksu vaikuttaa? onnelliselta vai ahdistuneelta? Huutaako yön jos jää xylitol karkki saamatta?
Jos se kirja jää monena päivänä peräkkäin lukematta, niin sitten voisin jo huolestua, vaikuttaa varmaan negatiivisesti lapsen kehitykseen, ei kehity omaa mielikuvitusta eikä varsinkaan verbaalinen kehitys mene neuvolan käyrien mukaan.

Ulkoilu on pakollista joka päivä, satoi tai paistoi. Vähintään 3 tuntia päivässä.

Argh.... mistä näitä aloituksia saa ihmiset päähänsä tehdä....

Jos jotain tekisin korjausta tohon, niin lopettaisin yösyötöt. 6 kuukautta vanha lapsi ei enää fysiologisista syistä tarvitse yöllä ruokaa, joten sun 11 kk pärjää myös vallan mainiosti. Siis oletan, että syötät kiinteitä jo :D

älkää ihmiset ressatko pikku jutuista...tuskin lapsesi kieroon kasvaa jos kirjat jää joskus lukematta tms. ei kaiken pidä olla niin tiukkapipoista, lapsetkin onnellisempia kun ei aina pingoteta.

Kyllä me siis päivittäin jossain liikutaan, mutta jos ollaan vaikka kaupungilla päivä, niin sitten en lähde enään puistoon erikseen. Lapsi on tyytyväisen ja onnellisen oloinen. Motorisesti kehittyy hitaasti (9kk ikäisenä nousi tukea vasten ja 10kk käveli tukia pitkin, mutta vielä ei esim. konttaa, vaan liikkuu ryömimällä mielummin) ja sanoja ei vielä tule. Ei myöskään heiluta tai osoita sormella esineitä. Nauravainen ja puuhakas lapsi silti.

Mä olisin voinut allekirjoittaa ap:n tekemän listan silloisen 11-kuiseni kanssa. Ihan kelpo 2v siitä kuitenkin tuli, tänään käytiin neuvolassa kehuttavana. Tsemppiä arkeen ap!

Jos sua hei oikeesti ahdistaa tai mietityttää äitiys, niin mä voin kertoa miten itse olen tehnyt ja lapsi on silti aivan normaali, älykäs ja varmasti tulee elämässä pärjäämään!

-imetän vielä, myös öisin,nukumme perhepedissä -->mä olin niin paska äiti etten imettänyt
-teen pääasiallisesti soseet itse, mutta reissussa syödään aina purkista, eli siis joskus montakin kertaa viikossa ---> meillä söi lähes aina purkkiruokaa, koska oma ruoka oli niin mausteista, vääränlaista, vatsavaivoja aiheuttavaa tms.
-lapsi on saanut maistaa pillimehua, rusinoita, kuivattuja hedelmiä ja maissinaksuja --> meillä oli vuoden ikään mennessä maistanut jo karkkia, suklaata, jäätelöä yms. mutta siis vain maistanut
-joskus en jaksa tehdä ilta tai aamupuuroa ja syödään viiliä --> mä en tehnyt IKINÄ mitään puuroja vaan syötiin valmispuuroja tetrasta tai laatikosta puurojauhetta
-ei ulkoilla ihan joka päivä ---> me ulkoiltiin/ulkoillaan vain jos on hyvä keli ja jos ollaan terveitä
-joskus jää hampaat harjaamatta, otettiin juuri hammastahna käyttöön--> suositushan on 2 krt päivässä pestä, mutta aina olen vain iltaisin pessyt ja hampaat on hyvät sekä itsellä että lapsella. ei reikiä kummallakaan.
-joskus jää ruuan jälkeen xsylitol-pastilli antamatta --> no kuule on niissäkin lisäaineita ja myrkkyjä ja vatsakin voi tulla kipeäksi jos joka ruuan jälkeen niitä antaa
-käydään suihkussa joka toinen päivä, en jaksa kylvettää kuin harvakseltaan --> me kylvettiin ehkä 5 päivän välein ja lapsella oli iho aivan täydellinen.
-ei lueta joka päivä kirjoja---> no ei niitä tarvitsekaan lukea! mä luin tuossa vaiheessa varmaan kerta per viikko ja muuten tutki ja tuhosi niitä itse. vasta joskus 2veenä alkoi kiinnostaa enemmän.

Ja kyllä, olen YLPEÄ äiti. Lapseni on terve ja rakastaa minua.

Meidän 11kk ikäinen
-ei ole enää imetyksellä, eikä syö enää öisin
- syö maissinaksuja
- ei ole maistanut ns.herkkuja
- on kävellyt jo kolmen kuukauden ajan
- todellakin osoittaa sormella jos jotain tahtoo
- sanoo monia sanoja; esim. äiti, isi, anna, kiitti, pylpy(kylpy), ei, vaippa, hei hei jne.
- luetaan kirjoja monta kertaa päivässä, lapsi hakee itse, selailee niitä itsenäisesti ja osoittelee eri kuvia
- ulkoillaan joka päivittäin
- ei syö ksylitol- pastilleja
- hampaat harjataan x2/pv
- ei nuku enää perhepedissä
- käy kylvyssä 2-3krt/vko, ei ikinä ollut iho-ongelmia
- syö aamu- ja iltapuuron
-on todella iloinen ja tyytyväinen lapsi

Ja uskon että meidän ja ap:n lapsi ovat molemmat yhtä tyypillisiä 11kk ikäisiä eikä kummallakaan ole huolen häivää.

Yhteistyössä