Auttakaapas tulevaa äitiä :)

Ihan perusjuttuja mulle kiitos! :)
Leikki-ikäisen kanssa ei luult. tule sen suurempia ongelmia käytännön jutuissa, perhepäivähoitaja kun olen, mutta oikea vauva?!?!? apuaa..

Meillä on brion kombit, kovalla kopalla ja äitiyspakkaus, pinnasänky ja itkuhälytin tutulta.
Vauvelin la siis 20.2. elikkä talvivauva tulossa.
Ensinnäkin, mitä teen vaunujen kanssa, ehdotuksia, ostanko lampaantaljan vai tukinko vilttiä, äp:n makuupussia yms kovan kopan sisään. Kannattaisko ostaa toppapuku vaaville, äp:n omaan pieni varmasti hukkuu. Ja mitä yleensäkin olette pukeneet vauvalle pakkasilla (ollaan kovia ulkoilemaan), toki vauvatkin erilaisia, toisille tulee kuuma vähemmästäkin ja toisilla "aina" kylmä :)
Löytyykö lastentarvikeliikkeistä/isommista marketeista hoitotasoa pinnasängyn päälle? tilat rajalliset, 45neliön kaksio.
Voiko vaunuja säilyttää ulkona katoksessa tai kylmässä varastossa vai onko paree raahata ne aina toiseen kerrokseen ja tukkia vaikka olohuoneeseen?(asumme toistaiseksi luhtitalossa, rt-asunto kylläkin hakusessa)

Kaikenlaisia mielipiteitä kuullaan :)
 
Älä säilytä vaunuja ulkona, kankaat ottavat kosteutta ja homehtuvat! Meillä oli vauva ekana talvena 3-5kk ikäinen, mulla oli kyllä se äp:n haalari vaikka olikin tosi iso, sit se äp:n makuupussi ja sit ilman mukaan vielä joku peitto.
 
Sanotaanpa että kukaan meistä ei tunne sinun vauvaasi :) Teidän on itse opeteltava käyttämään sitä, oppimaan sen tavat jne. Paras neuvo mitä olen saanut taitaakin olla se, että älä kuuntele ketään :D

Onnea tulevasta vauvasta :flower:
 
Meillä on ollut äitiyspakkauksen puku, siellä alla äitiyspakkauksen villapuku (ja olla huppari, potkarit ja body sekä Quinnyn rattaisiin kuuluva lämpöpussi kovassa kopassa. Hyvin ollaan pärjätty näillä kovilla pakkasilla (-13 nukkunut 2½tunnin päikkäreitä).
Laitettiin äippäpakkauksen puku päälle 1½ kk iässä kun oli helpoin pukea, kun on tarpeeksi iso ja toppapuku meni heti pieneksi :)

Vaunut kyllä säilyvät ulkona katoksessa joskin kostumisen vaara on, mutta ovat pirun kylmät, joten silloin kannattaa raahata kotoa esim lampaantalja alle, joka on valmiiksi lämmin. Eikö teillä ole ratasvarastoa tai pyöräkellaria, johon voisit vaunut viedä?

Ikeasta saa 29.90 lampaan taljoja, meillä on sellainen sohvalla ja meidän 3 kk neiti tykkää kelliä siinä alasti, ensi vuonna laitetaan se sitten pulkkaan :D

Pinnasängyn päällelöytyy hoitotasoja, mutta en tiedä kuinka paljon sitä tulee käytettyä, josse on pitkällä vessasta.
 
Itse puin esikoiselle talvella kerroksittain eli villahaalaria, toppahaalaria jne. ja kuopuksella käytin lämpöpussia, joka on tosi kätevä, kannattaa katsella vaikka huutiksesta. Lämpöpussiin vauvalle riittää pikkupakkasilla tavalliset sisävaatteet, kovemmilla villapuku yms. ja pukemiselta säästyy seka vauva että itse ja kun menee kauppaa yms. sisätiloihin, niin pussi vaan auki ja vauvan ei tule liian kuuma.

Hoitotasoja pinniksen päälle kannattaa ensin katsella käytettyinä ja jos ei löydy, niin sitten lastentarvikeliikkeistä, marketeista ei välttämättä löydy. Meillä tuollaista käytettiin 4 ekaa kuukautta ja sitten kävi vaaralliseksi, kun vauvat alkoivat kääntyä siitä ympäri.

Vaunuja kannattaa säilyttää aina sisällä lämpimässä, ainakin koppaosaa siis, runkoa voi säilyttää kylmässäkin, kunhan ei sateeseen jää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja miirikki:
Älä säilytä vaunuja ulkona, kankaat ottavat kosteutta ja homehtuvat! Meillä oli vauva ekana talvena 3-5kk ikäinen, mulla oli kyllä se äp:n haalari vaikka olikin tosi iso, sit se äp:n makuupussi ja sit ilman mukaan vielä joku peitto.
Suomessa on kyllä niin kuiva ilma että ei ulkona homehu jos ei oikeesti pääse kastumaan.. Mut varastot on monesti kosteita.
 
Meidän vauvalla (nyt 3kk) oli aluksi koon 56 toppapuku, mutta nykyisin puen hänen päälleen äitiyspakkauksen puvun, koska sinne vauvan saa kätevimmin sujautettua. Puvun hihoja ja housunlahkeita on myös helppo kääriä.

Mä olen pukenut vauvalle -16 -asteen pakkasella sisävaatteiden lisäksi ohuen villatakin, paksut villahousut, paksun villatakin, lapaset, villasukat, kypärän, villalakin ja toppapuvun. Tämän paketin olen sujauttanut äitiyspakkauksen makuupussiin vaunuihin. Lisäksi olen laittanut päälle vielä peiton ja ripustanut kuomun eteen harsokankaan. Ei tule ainakaan kylmä! =) Nyt saimme mummulta joululahjaksi paksun toppamakuupussin ja pohdin, minkä verran vaatteita sinne pitäisi pukea.

Jos vaan mitenkään mahdollista, suosittelisin hoitopöytää vessaan, esim pesukoneen päälle. Siinä on kaikkein helpointa suorittaa esim aamupesut ja kakkapyllyn pesu. Ikeasta saa hoitopöydän pehmusteita edullisesti! =)

Mä oli lapsen syntyessä ihan uuvatti, koska en ollut ollut koskaan tekemisissä vauvojen kanssa, mutta kokemus opettaa! :D
 
Vaatetus asiaan uskallan sen verran, että kokeilemalla selviää. Jos on kova koppa, voi olla viisasta muutenkin vuorata se jollain pehmoisella, tai mukavuuden haluisena itse tekisin niin.
Toppapuku voi olla syytä ostaa, sillä myös täällä etelässä on kyllä pakkasilmoja vihdoinkin pidellyt.
Meidän tyttö on nyt 3kk ja pakkauksen puku menee kivasti, on toki iso, mutta ei enään huku sinne. Sen alla tytöllä on ihan normi sisävaatteet. Sitten laitan vielä makuu pussiin ja koppaan...meillä koppa on pehmeä. Ja näin on tytöllä paras näillä paukku pakkasilla.
Kun tässä nämä ilmat hellittää ja tulee taas plussaa, sitten joskus, jätän ensimmäisenä pois makuu pussin ja katson sitten miten pärjätään.

Mutta siis kokeilemalla oppii...ehkä alkuun tulee topattua liikaa, mutta sitä mukaa kun näkee vauvan hikoavan, vähentää vain vermettä ym. =)

Onnea tulevasta vauvasta =)
 
Kiitoksia vastanneille, oli kiva kuulla muiden kokemuksia. siksi näitä lähinnä kyselen ettei tule ihan liian paljon turhia ostoksia, niitä kuitenkin tulee. kokeilemallahan nuo selviää ja yksilöitähän kaikki on mutta vähän edes lähtö kohtaa sain, mikä on kätevintä. tack.
 
Yksilöllistä, niinpä.
Mekin opeteltiin kantapään kautta pukemaan meidän vauvaa pihalle koko ajan kylmenevään säähän. Nytkin kun on -20 pakkasta, tuntuu että pelkkä lämmin vanupuku (sellainen karvainen jostain citymarketista) ja äitiyspakkauksen makuupussi riittää, kun jaloissa on villasukat ja käsissä ohkaset villatumput. Ainakin sen kädet on aina ihan kuumat ja jalat sopivat. En oo sitten väkisin enää laittanut sitä vielä kylmempien kelien villahaalaria väliin, kun mies aina muistuttaa, että ei se nyt sitä tarvi kun tuolla makuupussissa näyttää olevan niin lämmin. Kai se on uskottava, ainakin tämän vauvan kohdalla, vaikka itse oonkin ihan jääkalikkana.
 
meillä käytettiin esikoisen kanssa äp:n toppapukua vasta kun poika oli n.8kk joten tälle toiselle ostettiin heti pienempiä kokoja. tänään ostin yhden puvun kokoa 62cm ja vaikuttaa hukkuvan siihenkin jo :D

jos asut pk-seudulla ja pääset hakemaan niin saat meiltä tuollaisen pinniksen päälle pistettävän hoitotason ilmaiseksi(puunvärinen). Se ostettiin esikoiselle kun pidettiin pesukoneen päällä sitä, mutta nykyään meillä on päältätäytettävä joten se on täysin turha.
 
Meillä esikoinen syntyi marraskuun lopussa -08 ja hänellä oli käytössä koko talven kokoa 56 toppapuku. Pakkauksen puku päällä vasta nyt tänä talvena kun ikää jo yli vuosi. Ja sekin vielä reilu. Käytänkin vain vaunuissa kun mukavasti jää jalat ja kädet haalarin sisälle.
Mutta otettakoon huomioon että meidän neiti onki iha rääpäle. Painoa jotain 8kg ja ikää jo kuitenki 1v.2kk. :LOL:

Nyt kun ei sovi enää pikkukoppa vaunuihin, niin meillä vaunuissa pohjalla lampaan talja. Aivan ehdoton. Muuten oli aina kylmät jalat. Ei ole ollut sen jälkeen. :)
 
Meillä 5 kk tyttö nukkunut noin 3 kk ikäisetsä äp:n toppapuvussa, mutta onkin iso tapaus! Vielä jää kädet ja jalat sisäpuolelle, mutta niinhän se on nukkuessa paras.

Mä tekisin niin, että ostaisin vaikka käytettynä jonkun toppapuvun n. kokoa 62, sillä selviää äitiyspakkauksen pukuun asti. Meillä oli lainassa puvut kokoa 56 ja 62, pienempi meni noin kuukauden ja isompi tuonne 3 kk asti.

Lisäksi tarvitsette ehkä jonkin viileämmän puvun kevättä varten, mutta sekin riippuu vauvasta, joten en ostaisi turhaan etukäteen. Ja tietysti, jos päädytte hankkimaan esim. tuollaisen kalliimman lämpöpussin vaunuihin, niin toppapukuja ei pahemmin tarvitse.

Meillä oli hoitotaso pinnasängyn päälle, mutta käyttämättä jäi. Sängyn pääty piti nimittäin alusta asti olla tuhisevalla ja pulauttelevalla vauvalla koholla, eikä sitä tasoa tietysti kaltevana voi käyttää. Meillä vaipat on alusta asti vaihdettu pelkän hoitoalustan päällä sohvalla, nyt on siirrytty lattialle ja hyvin toimii. Meilläkin on pienet tilat, eikä vessaan mahtunut mitään tasoa - sellaisen olisin aluksi halunnut, mutta lyhyelle käytöllehän se olisi jäänyt. Olen ollut meidän tilanteeseen ihan tyytyväinen.

Vaunujen säilytyksestä sen verran, että tosiaan se koppa on aika kylmä, jos sitä säilyttää ihan kylmässä - olisko mahdollista kantaa se koppa ylös asuntoon (ja pieni vauva kulkee kyllä siellä sisällä kun on niin kevyt) ja jättää ratasoja vain sinne ulos/katokseen/varastoon? Kun keväällä tulee lämpimämpi, niin ehkä säilytysratkaisua voi silloin vähän pohtia uudestaan. Onnea uudesta vauvasta! :heart:
 

Yhteistyössä