Auttakaa tietämätöntä, autonsistuin osa 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja autonistuimen metsästys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

autonistuimen metsästys

Vieras
Eli 'vauva' on nyt pian 13kg ja pitäisi löytää uusi autonistuin, osa 2.

Tarvitsemme tuolin joka on selkä menosuuntaan, ja mielellään niin että sen pystyy myöhemmin kääntämään kasvot menosuuntaan. Toinen, ja ehkä tärkeintä tuolissa jota etsin on sen helppo asennus. Meillä ei ole omaa autoa, joten istuin tulisi olla sellainen ettei koko autoa tarvitse purkaa ja asentaa uudelleen pelkän istuimen takia, vaan että se olisi helppo asentaa...
Meillä on aika pitkä lapsi jo nyt, ja yksi asia joka pitäisi ottaa huomioon on se että kun tyyppi istuu selkä menosuuntaan, niin hänen ei tarvitse istua polvet suussa, vaan että jäisi tilaa myös jaloille.

Olen realisti, joten ymmärrän että kaikkea ei voi saada, mutta suositelkaas nyt jotain :)

(ja voisko joku kertoa mulle että mikä on isofix kiinnike? Löytyykö kaikista autoista?)

Isofix-kiinnikkeet löytyy ainakin lähes kaikista uudemmista autoista. Ne on sellaset takapenkillä istuimen ja selkänojan välistä tulevat metalliset "lenkit" joihin esim turvaistuimen voi kiinnittää.

En ole varma onko sellasta istuinta jonka voisi myöhemmin kääntää toisin päin,ainakin monissa malleissa mitä oon nähny se kiloraja on kasvot eteenpäin-asennossa pienempi.

Se,minkä verran jaloille jää tilaa selkä menosuuntaan-asennossa,riippuu istuimen lisäksi myös auton tilavuudesta,ja siitä tarvitseeko etupenkille mahtua matkustaja. Jos ei tarvii,sen etupenkin voi laittaa niin eteen kun menee ja selkänojan ihan pystyyn. Näin istuimelle jää enemmän tilaa.

Monissa istuimissa myös istuimen kaltevuutta voi säätää (mitä isompi lapsi sitä pystympi asento),joten sillä tavoin saa lisää jalkatilaa lapsen kasvaessa.

Vaikea suositella oikein mitään, en tiedä millainen istuin vaatisi auton purkamista, mutta asentamisen helppoudesta on vaikea sanoa yhtään mitään. Isofix on kyllä näppärä, mutta sitä ei tosin voi kaikkiin autoihin laittaa. Suosittelen menemään liikkeeseen katsomaan vaihtoehtoja, siellä voit myös kokeilla istuinten kiinnitystä ja lapsen mahtumista istuimeen.

Itse harkitsen tälle kakkoselle toiseksi istuimeksi Britaxin Multi-techiä. En ole kaupassa käynyt testaamassa/kysymässä kuinka pitkälle lapselle se menee.

Esikoisella oli gracon cosmic confort s, joka taisi olla peräti vuoden käytössä kun kasvoi istuimen omista vöistä yli.

Selkä menosuuntaan toive karsii aika monet muut toiveet pois. En tiedä yhtään istuinta selkämenosuuntaan, joita olisi helppo kiinnitellä ja vaihdella autosta toiseen. Yleensä näissä on iso tukirauta ym. sälää, jotka täytyy saada tosi hyvin paikalleen, jotta istuin on turvallinen. Palkki-istuin täyttää kaikki muut toiveet, mutta ei ole selkä menosuuntaan. Palkki-istuin esim. cybex pallas turvaistuin on hyvä myös siinä mielessä, että siitä saa vielä turvavyöistuimen, kun sen aika koittaa. (Muuten olet taas kohta uudestaan ostamassa uutta istuinta, kun lapselle tulee painoa 15kg.) Turvatesteistä saanut arvosanan hyvä.

Yhteistyössä