Auttakaa reumasta tietävät

  • Viestiketjun aloittaja Moona-83
  • Ensimmäinen viesti
Moona-83

Nyt kun mietin, niin jo yläasteella ihmettelin, kun silloin tällöin etenkin aamuisin oli milloin polvi, milloin kyynärpää tai sormet, jotenkin jäykät ja välillä turvoksissakin..Kuitenkaan en ajatellut asiaa sen tarkemmin, kun kivut yms. eivät haitanneet normaalia elämää.
Aikaa kului ja tulin raskaaksi. En muista että raskausaikana noita kipuja, jäykkyyttä tai turvotuksia olisi ollut. Nyt asia on alknut taas vaivaamaan, etenkin kun en meinaa jaksaa nostaa enää vauvaanikaan, vaikka painoa hällä n.9kg. Saatikka että pääsisin lattialle leikimään hänen kanssaan.
Nyt päätin sit lopultakin tehdä asialle jotain, tutkituttaa onko tä nyt reumaa vai mitä.

Sit kysymyksiä;
Missä teillä tutkimukset aloitettiin? Ihan terveyskeskuksella vai menittekö suoraan lääkäriin? Miten asiaa tutkittiin, varmaan verikokeita ensin,vai?
Olisin kiitollinen jos joku vastaisi ja kertoisi omia kokemuksiaan..
 
Sintti79
Minulla ei varsinaisesti ole kokemusta reumasta, kun sitä ei ollut. Minulla otettiin kaksi kertaa reuma kokeet, kun valittelin sormia. Eli terveyskeskus lääkäri laittoi lähetteen labraan, jossa otetaan verikoe. Jos jotain oisi löytänyt, niin vissiin olisi alkanut lääkitys. Otappa ja varaa aika lääkärille!
 
Mulla ei sormioireita mutta selkäkipuja (alaselkä) ja polvet kipeät.Aamuöisin heräsin kipuihin.Ekan lapsen jälkeen oireet paheni ja lääkäri arveli että selkärankareuma.(tk lääkäri)
Sain reumapolille lähetteen ja sielä todettiin HLA-B27 positiivinen ja reumaepäily kun lonkissa rtg-kuvien mukaan ei tarpeeksi kulumaa.Toisen lapsen jälkeen kontollissa todettiin rtg-kuvista että selvää muutosta että sain silloin selkäranka reuma diagnoosin.
Nyt kolmas lapsi vajaa 1v (11/04) .Että näi.
reumasta tietoa

www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen
 
Moona-83

Nyt on lääkärissä käyty ja lähetteet verikokeeseen saatu..myös röntgeniin laittoivat, saa nähdä mitä löytyy. Varmaan jo huomenna sinne, pelottaa vähä, mut hyvä että tutkiivat..
 

Yhteistyössä