Auttakaa päättämään: päiväkoti vai pph!

Tilanne on siis se että lapset aloittavat elokuussa hoidon ja minä menen töihin, lapsilla on silloin ikää 3v4kk ja 1v5kk. Hoitopaikan hakeminen alkaa siis olla ajankohtaista. Ensin ajattelin perhepäivähoitoa, koska esikoisen kohdalla siitä on jo ihan hyvät kokemukset, ja koska kuopus on sen verran pieni hoidon aloittaessaan. Nyt kuitenkin olen alkanut miettimään uudelleen. Esikoinen on nyt kotihoidossa ollessaan todella väkivaltainen pienempää kohtaan, joten mietin että olisiko parempi laittaa lapset päiväkotiin, jossa menisivät eri ryhmiin? Esikoinen alkaa usein töniä myös muita lapsia, joten onnistuisiko kurin pitäminen päiväkodissa paremmin kuin yhdeltä pph:lta, vai onko päiväkodeissa niin kiire etteivät hoitajat siellä ennätä edes huomaamaan tönimisiä ym. riittävän ajoissa? Vai olisiko lapsista kuitenkin toisilleen turvaa jos olisivat samassa ryhmässä? Onko jollain kokemusta siitä miten sisarusten keskinäinen suhde on kehittynyt hoidon aloittamisen myötä?

Kuopus on taas tähän asti ollut todella äitiriippuvainen, eikä muiden (edes isän) hoito oikein kelpaa. Toisaalta "unohtaa" äidin sitä paremmin mitä enemmän ympärillä on virikettä, esim. perhekerhoissa on yhtä hymyä ja touhuaa innokkaasti pitkiäkin aikoja huomaamatta minua. Pienempi on tänä talvena ollut vähän väliä flunssassa, ja lähes joka kerta saanut jälkitaudiksi korvatulehduksen, joten siinä mielessä ei tee mieli viedä häntä isoon ryhmään. Toisaalta on tosiaan jo nyt kotihoidossa ollesa sairastellut paljon, joten voiko se tuosta enää paljoa pahentuakaan hoidon aloittamisen myötä...?

Miten itse tekisitte (minun tilanteessani) ja millä perustein? :)
 
"Kip"
Voihan lapset laittaa eri paikkoihinkin. Isompi päiväkotiin ja pienempi pph: lle?

Mietin itse laittaisinko lapset kolmeen eri paikkaan hoitoon vai kaksi nuorinta samaan.
 
"äiti"
Jo ryhmäkoon vuoksi valitsisin pph:n. Aina hoidon alkaessa varmasti sairastumisia tulee, mutta oman kokemuksen pohjalta pphoidossa ollessa sairasteltu PALJON vähemmän. Toinen on se että päiväkodin isossa ryhmässä lapset väistämättä oppivat että kovalla äänellä ja kyynerpää taktiikalla tulee "kuulluksi", pph:ssa tulee mielestäni paremmin sosiaaliset taidot (muita kunnioittaen) opittua.Toki perhepäivähoitajan aikataulu ei ehkä anna myöden pitää laulu- tai askarteluhetkiä yhtä usein kun päiväkodissa niitä on, sillä pph tekee ruuat yms. itse, toisin kun päiväkodissa on keittäjät ja siivoajat. Lisäksi perhepäivähoidon plussiin luen myös sen, että ryhmässä on useamman ikäisiä lapsia. Näin ollen isommat joutuvat väkisinkin huomioimaan pienempiä ja pienemmät oppivat paljon isommilta. Ja lisäksi (omaan huomioon perustuen) päiväkoti lapsille tuntuu sattuvan tapaturmia huomattavasti enemmän kun perhepäivähoidossa oleville...
 
[QUOTE="Kip";25657823]Voihan lapset laittaa eri paikkoihinkin. Isompi päiväkotiin ja pienempi pph: lle?

Mietin itse laittaisinko lapset kolmeen eri paikkaan hoitoon vai kaksi nuorinta samaan.[/QUOTE]

Joo, käynyt itselläkin mielessä, mutta luulen että kaikkien kannalta olisi helpompaa jos lapset olisivat samassa hoitopaikassa, jos vain semmoinen järjestyy. Ei tarvitsisi aamulla herätä ihan niin aikaisin, mulla on muutenkin jonkin verran työmatkaa ja lapsillakin aikainen herätys. Muutenkin olisi asioiden hoito ja yhteydenpito helpompaa jos olisivat samassa paikassa.
 
"hoitaja"
Isompi ehdottomasti päiväkotiin, tylsistyy pienten kanssa pph. Katselee kun kakkavaippoja vaihdetaan useita kertoja päivässä.
Pienempi pph hoiviin, saa syliä niin paljon kun haluaa ja huomioo.
 
"vieras"
Meillä aloittaa lapset myös elokuussa hoidossa. Isompi menee päiväkotiin ja pienempi pph:lle. (syy oikeastaan se että tuohon päiväkotiin ei oteta alle 3v lapsia).
 
Mep
Kannattaa miettiä myös omaa jaksamistaan + käytännön järjestelyjä kulkemisista kahteen eri paikkaan. 3v. viihtyy varmasti paremmin pk porukassa (enemmän oman ikäistä seuraa).
Mitä kun pph sairastuu?
 
"mie"
Pph pienemmälle ehdottomasti parempi vaihtoehto, ja kyllä vielä teidän isommallekin minun mielestä. Tiedän monta hoitajaa meillä päin, joilla vain yksi pieni ja muut hoitolapset yli 3-vuotiaita. Toiveita voi esittää hakemuksen yhteydessä... Sairastavuus pienempää ja lasten huomiointi yksilöllisempää, ei suuren ryhmän aiheuttamaa hälinää ja stressaavuutta, siinä ne minusta merkittävimmät seikat.
 
riippuu
Jos pph:lla olisi myös vanhemman lapsen ikäisiä lapsia hoidossa, niin vanhemmallekin olisi siellä seuraa! Ja pienemmälle ehdottomasti pph.
Itselläni hyviä kokemuksia pph:sta, lapseni oli tuolloin juuri 1,5 -vuotias, kun siellä aloitti. Ko. paikassa oli 2 isompaa ja 2 näitä hiukan pienempää. Leikit sujui hyvin yhteen ja kaikilla oli tekemistä!
 
"tiuku"
Mä valitsisin PPH:n. Joku tuossa sanoi, että isommalla voi olla tylsää. No big whoop, hänellekin on silti neurologisesti ja psyykkisestä näkökulmasta olla parempi pph:lla kuin pk:ssa. Jos mun lapsi saisi päättää, niin hän söisi jäätelöä joka päivä ja katsoisi telkkaria 4-5 tuntia päivässä. Se ei kuitenkaan ole järkevää. Hänen mielestään on varmaan joskus tylsää, ettei saa herkkuja kokoaikaa ja että rajoitan ruudun tuijottamista kolmeen tuntiin viikossa, mutta uskoisin, että hän kasvaa terveemmäksi näin kuin jos saisi toteuttaa noita omia mielitekojaan.

Samoin se kolmevuotias voi joskus kokea, että on vähän tylsää. Tylsistymisestä kuitenkin kasvaa mielikuvitus ja ärsykkeiden matala määrä pitää valppaana ja antaa tilaa kehitykselle. Päiväkodissa on jatkuva kova ärsyketulva joka väsyttää ja hidastaa oppimista.

Oma 3-vuotiaani on päiväkodissa, mutta onneksi hyvin pienessä ryhmässä (alle 10 lasta paikalla useimpina päivinä) ja paikalla on 2-3 hoitajaa, useimmiten kolme.
 
Silloin kun esikoinen viimeksi oli pph:lla ennen nuoremman syntymää (eli 1v4kk-1v10kk iässä), niin muistelen perhepäivähoidon ohjaajan puhuneen että jokaiselle hoitajalle yritetään katsoa niin, että on kaksi alle 3-vuotiasta ja kaksi yli 3-vuotiasta. Silloin on isommista seuraa toisilleen eikä pienten hoitaminen käy yhdelle hoitajalle liian työlääksi. Meidän poika oli pph:n nuorin, sitten oli 2-,3- ja 4-vuotiaat lapset, joista 2- ja 4-vuotiaat olivat sisarukset. En sitten tiedä miten tilanne nyt, kai tähän edelleen pyritään mutta ainahan se riippuu miten on lapsia tulossa kullakin hetkellä hoitoon jne...
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
aina ei tuo ikäjakauma mee niin kuin toivoisi.
Itselläni porukka jossa vain yksi puhuu muut ei Eli kuka puhuu silloin tälle puhuvalle lapselle, ei kukaan.
Pomo vaan kertoi et hieman on huono ryhmä.
 
"aikku"
[QUOTE="tiuku";25660956]Mä valitsisin PPH:n. Joku tuossa sanoi, että isommalla voi olla tylsää. No big whoop, hänellekin on silti neurologisesti ja psyykkisestä näkökulmasta olla parempi pph:lla kuin pk:ssa. Jos mun lapsi saisi päättää, niin hän söisi jäätelöä joka päivä ja katsoisi telkkaria 4-5 tuntia päivässä. Se ei kuitenkaan ole järkevää. Hänen mielestään on varmaan joskus tylsää, ettei saa herkkuja kokoaikaa ja että rajoitan ruudun tuijottamista kolmeen tuntiin viikossa, mutta uskoisin, että hän kasvaa terveemmäksi näin kuin jos saisi toteuttaa noita omia mielitekojaan.

Samoin se kolmevuotias voi joskus kokea, että on vähän tylsää. Tylsistymisestä kuitenkin kasvaa mielikuvitus ja ärsykkeiden matala määrä pitää valppaana ja antaa tilaa kehitykselle. Päiväkodissa on jatkuva kova ärsyketulva joka väsyttää ja hidastaa oppimista.

Oma 3-vuotiaani on päiväkodissa, mutta onneksi hyvin pienessä ryhmässä (alle 10 lasta paikalla useimpina päivinä) ja paikalla on 2-3 hoitajaa, useimmiten kolme.[/QUOTE]

No jos se kolmevuotias siellä perhepäivähoidossa on agressiivinen luonteeltaan niin sepä tylsistyessään vetäisee turpaan koko jengiä sillä välin kun pph tekee ruokaa, käy pissalla jne. Ja silloin ei kenelläkään ole kivaa, ei edes sillä häiriköksi leimattavalla kolme veellä.

Päiväkotiin siis.

ps. kovin omituisessa ryhmässä lapsesi on päiväkodissa. Tuollaisesta ailahtelusta olisin äitinä huolissani. vai onko vuorohoitoa?
 
"visitor"
Meillä ihan sama ongelma edessä, lapset suunnilleen samanikäiset. Kai se on päiväkotiin laitettava molemmat, ei kyllä oikein huvittaisi. Isojen ryhmien hälinän ja levottomuuden ja hoidon aloitusta taatusti seuraavien sairasteluiden (flunssat ja mahataudit, mut lisäks kaikki yököttävät täit ja kihomadot - kaikki kauheudet ekana vaan mielessä...) takia. Täällä vaan ei oikein kunnallisia pph:ia ole, ja pph:n mahdolliset sairastelut ja loma-ajat/vapaapäivät ja lasten varahoito niinä aikoina huolestuttavat. Olisi se kurjaa viedä lapsia milloin minnekin vieraseen paikkaan ja ehkä isoon ryhmään hoitoon, vaikka pph juuri pienen ryhmän ja yksilöllisyyden takia olisi valittu.
 
No siis just tuota mietin että poika sitten tylsistyessään alkaa mätkiä ainakin pikkuveljeään, ehkä muitakin lapsia. Kun on itselläkin täysi työ hoitaa päivät niin ettei pienempää satu, niin miten se pph pärjää kun siinä on kaksi muutakin lasta?

Voiha se olla että syksyyn mennessä tuo ei ole enää edes ongelma. Tai voi olla että lapsi vieraassa paikassa käyttäytyykin ihan kiltisti. Mene ja tiedä...

Esikoinen on luonteeltaan muuten todella hitaasti lämpiävä ja ryhmätilanteissa enimmäkseen vain seurailee muita eikä itse osallistu, esim. muskarissa ei leiki mitään laululeikkejä tms. En sitten tiedä olisiko tuo ongelma päiväkodissa, vai sopeutuuko sitten kun en itse ole paikalla. Lapsi ei kuitenkaan ole mikään itsekseen touhuilija, vaan pitää olla paljon virikettä, mutta mieluumin aikuisen seurassa...

Ja kyllähän tuo varahoitokuvio pph:ssa mietityttää. "Oman" pph:n lisäksi nykyisin on se varahoitopaikka, johon lapsi viedään kun oma pph tasaa ylimenneitä työtunteja vapaapäivillä. Mutta sitten tosiaan lisäksi pph:n sairastelut ym, aina vieras hoitopaikka mahdollisesti isossa ryhmässä...
 
Ihanteellinen paikka noin pienille olis pph muttamutta...

Esikoistasi ajatellen paikka olisi pk, missä sijoitusryhmäksi ajattelisin eri ryhmää kuin nuoremmalle sisarukselleen, jotta molemmilla olisi oma kaveripiirinsä sekä omat hoitajansa. Tämä eliminoisi mahdollista kilpailuasetelmaa sisaruksien väliltä ja esikoista ajatellen soisi hänelle varsin potentialista kasvualustaa sosiaalisille suhteille ja käyttäytymismalleille.

Mitä tulee sairastuvuuteen, niin se on yksi ja sama missä on hoidossa - pöpöt liikkuvat kaikkialla.
 

Yhteistyössä