Auttakaa! Ongelma pikkusiskon kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En nyt keksinyt parempaa otsikkoa, mutta tilanne on siis tämä:
Pikkusisko on 17v ja meistä nuorin. On tottunut aina saamaan tahtonsa periksi ja olemaan huomion keskipisteenä. Nyt mulle on vauva tulossa, 3 vuoden yrittämisen ja 2 keskenmenon jälkeen. Tää vauva on suvun ensimmäinen tämän polven edustaja ja koko suku on ihan innoissaan. Sisko on nyt alkanut käyttäytyä mua kohtaan todella törkeästi ja vähättelevästi. Aina kun jonkun huomio keskittyy muhun tai tulevaan vauvaan, sisko alkaa käyttäytyä todella lapsellisesti ja huomionhakuisesti. Yritän osoittaa huomiota siskolle, kyselen kuulumisia, miten koulussa menee ym, mutta hän suuttuu ja usein vastaa jotain tyyliin "Ei kuulu sulle!". Nyt siskon käytös on alkanut kohdistua myös meidän äitiin, joka on ihan pulassa.

Auttakaa oikeesti!
Tällä hetkellä en ole siskon kanssa väleissä. Mietin sopivaa ratkaisua tähän ongelmaan.

Sun ei pitäisi mennä mukaan sen häiriökäyttäytymiseen. Niissä tilanteessa, kun se ottaa tilaa muilta, älkää antako sitä. Sitten tietty voi antaa huomiota, kun tilanne on sellainen normaali, että hän ei yritä polkea muita.

Tuostahan voi ihan oikeasti hänelle kahdenkesken sanoakin, että on törkeetä muita kohtaan. Vaikkette olekaan väleissä, niin te voisitte kyllä olla, mutta mun mielestä hyviin väleihin tarvitsee välillä suorat sanat ja tosi paljon rehellisyyttä. Pitää vaan kertoa omista tunteista. Ja voit vielä sanoa, että eivät välinne ainakaan sinun puolesta riku, vaikka hän onkin inhottava välillä ja vaikka joutuisitte tappelemaankin.

Sano sille, että ihanko olet noin mustasukkainen vauvasta, vaikka olet jo melkein aikuinen nainen. Eikö yhtään hävetä edes? Veikkaan että tehoaa hyvin.

Ei sun tarvitse mitään tehdä. Otat osasi saamastasi huomiosta ja annat siskosi kasvaa aikuiseksi ja huomata itse, ettei kaikki pyöri hänen ympärillään. Jos jo raskausaika tekee noin tiukkaa niin mietipä, millaista on kun vauva syntyy? Niin sen kuuluukin mennä, että pienin saa eniten huomiota, ja nyt siskosi sen oppii vähän kantapään kautta. Pidä vain huoli, ettei siskosi mustasukkaisuuksissaan käyttäydy huonosti lastasi kohtaan, eli vaadi aikuismaista käytöstä melkein aikuiselta ihmiseltä.

Alkuperäinen kirjoittaja häpeä auttaa;23784533:
Sano sille, että ihanko olet noin mustasukkainen vauvasta, vaikka olet jo melkein aikuinen nainen. Eikö yhtään hävetä edes? Veikkaan että tehoaa hyvin.

Just näin. Kissa on nostettava pöydälle eli kerrot selvästi mikä siskosi ongelma mielestäsi on ja miten lapsellinen hän on.

Ratkaisu on aika. Hän on mustis koska ei ole enää huomion keskipiste. Se, että sinä edelleen osoitat hänelle huomiota, ei muuta mitään, koska muut ovat muuttaneet käytöstään etkä sinä. Hän on saanut muilta ennen sen huomion joka nyt kohdistuu sinuun ja raskauteesi. Sanoit itsekin koko suvun olevan innoissaan, hän kokee että hänellä ei ole enää mitään merkitystä eikä hän kiinnosta enää ketään.
Itse olin jo aikuinen ja asuin omillani kun vanhemmilleni tuli ensimmäinen lapsenlapsi. Ja minä lakkasin olemasta sillä hetkellä. Perhetapaamisissa ei mistään muusta puhuttu, eikä etenkään äitiäni kiinnostanut mikään muu kuin tuleva lapsenlapsi. Sama lapsen syntymän jälkeen, kaikki oli vain vauvaa (joka ärsytti myös siskoanikin). Ei se ole helppoa aikuisellekaan olla kuin ilmaa omille vanhemmilleen, saati sitten teini-ikäiselle. Älä missään nimessä ala häntä nolaamaan. Anna hänen tuntea omat tuntemuksensa, mutta se ei tietenkään tarkoita huonon käytöksen sietämistä!

Just näin. Kissa on nostettava pöydälle eli kerrot selvästi mikä siskosi ongelma mielestäsi on ja miten lapsellinen hän on.

Toisaalta tuon ikäinen saakin olla lapsellinen. Minun mielestä siskoa ei ole tarpeen tylyttää noin, koska hän on vain epävarma ja murrosikäinen. Mun mielestä kannattaa jutella, mutta kahdenkesken, niin, että muut eivät kuule tai tiedä. Kysyä, onko joku hätänä. Pelkkä keskustelu voi riittää ja ois nimenomaan tärkeä, että pikkusisko ymmärtäisi olevansa edelleen ihan yhtä pidetty ja tärkeä, vaikka hänestä on tulossa täti. Ja vaikka hän ei olisi koko ajan ajan kaiken tapahtuman keskiössä.

No siis sen takia yritän häntä huomioida, että hän ymmärtäisi ettei minuun ja tulevaan lapseeni kohdistuva huomio ole häneltä pois ja ettei se tee hänestä vähemmän tärkeää, vaikka sukuun tulee uusi vauva. Alkaa kyllä tuntua siltä että parempi ehkä antaa hänelle aikaa kasvaa ja aikuistua rauhassa. En ainakaan halua että lapseni joutuu kilpailemaan huomiosta lapsellisen tätinsä kanssa.

No siis sen takia yritän häntä huomioida, että hän ymmärtäisi ettei minuun ja tulevaan lapseeni kohdistuva huomio ole häneltä pois ja ettei se tee hänestä vähemmän tärkeää, vaikka sukuun tulee uusi vauva. Alkaa kyllä tuntua siltä että parempi ehkä antaa hänelle aikaa kasvaa ja aikuistua rauhassa. En ainakaan halua että lapseni joutuu kilpailemaan huomiosta lapsellisen tätinsä kanssa.

Mitä jos menisitte yhdessä leffaan? Pyytäisit häntä.

Uusimmat

Yhteistyössä