Auttakaa nyt PIRUVIE tumpeloa tuossa vauvan vaatehuollossa. Joka helvetin riepu on ruokatahrainen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Haukkumisen ja nimittelyn jälkeen, miten olen bimbo ja saapas ja miten kaltaiseni pyykkiäpesemättömän ei olisi edes kannattanut lisääntyä, kertokaa minulle

...SIIS; Vauva on alkanut saamaan soseita ja vellejä ja kuten jokainen vauvojen ystävä tietää, suuri määrä kulloinkin kyseessä olevasta tuotoksesta valuu pitkin rintapieliä ruokalapuista ja "pukluräteistä" huolimatta.

Jotkut neuvoo, että syötä lasta, kun se on alasti...Joo, toimii, paitsi silloin kun ollaan jossain kaupoilla / vieraisilla tmv...En haluaisi alkaa lasta syötön ajaksi nakusilteen riisumaan.

Aina tulee huteja ja ne näkyy sitten kamalina tahroina vaatteissa :(.

Ongelma on lähinnä MITEN NE TAHRAT SAA POIS???
Se Pinkki on ihan perseestä. Törkeen kallista jauhetta ja vaikka kuinka käyttää joka pesun yhteydessä, siitä ei ole mitään hyötyä.
En viitsisi yhtä tai kahta bodya laittaa koneeseen pyörimään heti kun ne ovat likaantuneet, sehän se vasta älytöntä sähkön tuhlausta olisi.

Onko ainoa keino seisottaa vaatteita jossain vedellätäytetyssä sangossa viikkotolkulla, että saan koneellisen vaatetta kerättyä kasaan pesua varten?!??! :o

KERTOKAA TE HIMOPYYKKÄRIT, MITEN TE SEN TEETTE? MITEN LASTENNE VAATTEET SÄILYVÄT KUIN UUSINA PESUSTA PESUUN JA HOHTAVAT TAHRATTOMINA? :ashamed:

Aurinko poistaa meidän tahrat...eli mullakin menossa tahravaatteet nyt pihalle näinä päivinä, kun on aurinkoa luvassa. Noin 2 tuntia ja ne ovat taas puhtaita :heart:

Sappisaippualla ystäväiseni, sappisaippualla. :) Tepsii myös vanhoihin tahroihin, joskaan ei ehkä ensimmäisellä pesulla kokonaan irtoa. Kostuta vaate tahran kohdalta, hiero sappisaippuaa ja anna vaikuttaa 10-15min, pese normaalisti koneessa.

Tollanen hihallinen ruokalappu on kätevä: http://www.lastentaikamaa.fi/Ruokailu/askarteluessu-hihat-1
Porkkanatahrat haalistuu ja jopa häviää auringonvalossa, valkopyykin voi valkaista kloriitilla.
-Vaatteet on käyttötavaraa!

no tuota..ei kai mitenkään :D
on meilläkin tahroja mut jotkut vaatteet on parempia koska en käytä niitä kun lapsi syö esimerkiksi :)
ne on kyläily ja semmosia parempia vaatteita.
ihan erisanilla olen pessyt,nestemäisellä koko perheen pyykit.

miksi lapsen vaatteet pitää olla ihan tahrattomia?
lapsi kuitenkin kasvaa ja sille ostetaan kohta uusia vaatteita,jos on kauhean tahraiset niin niistä tein rättejä kun lapsi kasvoi,paremmat annoin pois.

Just tuli pesusta yks neule, jonka neiti oli päällystänyt tomaattipitoisella soseella äitienpäivälounaan yhteydessä... Täysin tahraton oli, vaikka oli muutaman päivän kyllä kuivanakin tuolla pyykkikorissa.
Mun mielestä paras tahran poistaja on Marseillen saippua. (kaikki Vanishit sun muut hävii sille mennen tullen ). Ennen pesua kastelin vaatteen, hinkkasin tahroihin tuota saippuaa ja annoin sen sit vaikuttaa - tais olla peräti parikin tuntia kun lykkäänty pyykinpesu vähän aiottua pidemmälle - sit oli 40 asteen pesussa ja puhtaana tuli koneesta.

Taskullinen ruokalappu on käytännöllisempi kuin taskuton.

Vaihdat pesuainemerkkiä - kaikki eivät pese yhtä hyvin. Bioluvil pesi ihan ok valkoisen pyykin, sertollakin selviän. Mutta nämä erikoishellät eivät ole yhtä tehokkaita omasta mielestäni (Erisan/minirisk).

Mä käytän sappisaippuaa.

Kolmas juttu on, että osa lastenvaatteista tahi aikuistenvaatteista on vaan sellasia, että niihin töhnä jumahtaa. Mutta mulla se on usein rasva mikä jää omaan paitaan. Mutta tosi vähän lapsen vaatteisiin on jäänyt yhtään mitään.

Kaikki ruokatahrat lähtevät kun laitat vaatteet AURINKOON KUIVUMAAN!! Ja tämä on tosi kuin vesi! Itse en ensin uskonut, kun kuulin asian, mutta kyllä se vaan pitää paikkansa..jopa sitkeät ja monen pesun läpikäyneet porkkanatahrat katoavat parissa tunnissa auringonpaisteessa. Itse levitän ne tahraiset vaatteet pyykkitelineen päälle, jotta aurinko pääsee paistamaan ihan suoraan tahraan.

Tosiaan sinnä Vanish-jauheella et tee mitään. Mä olen käyttänyt sitä suihkutettavaa Vanish-tahranpoistajaa. Ennen pesukoneeseen laittoa tsekkaan missä on tahroja (yleensä hihoissa ja kauluksessa) ruikkaan tahranpoistajaa tahroille ja koneeseen. Pesuaineena on nestemäinen sensitive (merkki vaihtelee). Pesen vaatteet 60 asteessa. Tähän mennessä kaikki tahrat on lähteneet, vaikka tahranpoistajan vaikutusaika onkin tosi lyhyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Just tuli pesusta yks neule, jonka neiti oli päällystänyt tomaattipitoisella soseella äitienpäivälounaan yhteydessä... Täysin tahraton oli, vaikka oli muutaman päivän kyllä kuivanakin tuolla pyykkikorissa.
Mun mielestä paras tahran poistaja on Marseillen saippua. (kaikki Vanishit sun muut hävii sille mennen tullen ). Ennen pesua kastelin vaatteen, hinkkasin tahroihin tuota saippuaa ja annoin sen sit vaikuttaa - tais olla peräti parikin tuntia kun lykkäänty pyykinpesu vähän aiottua pidemmälle - sit oli 40 asteen pesussa ja puhtaana tuli koneesta.

Mistä sitä voi ostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Kaikki ruokatahrat lähtevät kun laitat vaatteet AURINKOON KUIVUMAAN!! Ja tämä on tosi kuin vesi! Itse en ensin uskonut, kun kuulin asian, mutta kyllä se vaan pitää paikkansa..jopa sitkeät ja monen pesun läpikäyneet porkkanatahrat katoavat parissa tunnissa auringonpaisteessa. Itse levitän ne tahraiset vaatteet pyykkitelineen päälle, jotta aurinko pääsee paistamaan ihan suoraan tahraan.

mut eikö aurinko sit haalista värit myös?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

Mistä sitä voi ostaa?

robinhoodista saa ainakin :) tai tarjoustalo.

Mistä tuota sappisaippuaa voi ostaa, ihan cittarista vai? Meillä ei lähtenyt porkkanatahrat auringossa, vaikka olivat siinä paisteessa koko päivän.Olisko syynä jo talvella tulleet vanhat tahrat.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

mut eikö aurinko sit haalista värit myös?

Haalistaahan se, jos niitä roikuttaa ulkona päivätolkulla, mutta kun se tahra häviää parissa tunnissa, niin se ei vielä väriä haalista.. iahn hyvinä on värit pysyneet :)

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Aurinko haalistaa tahrat ja värit myös..en suosittele.
Eipä meillä ainakaan!! Silloin kyllä jos pyykit "unohtaa" ulos muutamaksi päiväksi niin saattaa olla haalistunut pyykkinarun kuva vaatteissa, mutta ei ne värit mihinkään haalistu jos vaatteet on ulkona muutaman tunnin, ei meillä ainakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Niikka:
Mistä tuota sappisaippuaa voi ostaa, ihan cittarista vai? Meillä ei lähtenyt porkkanatahrat auringossa, vaikka olivat siinä paisteessa koko päivän.Olisko syynä jo talvella tulleet vanhat tahrat.

Taisi ihan prisman valikoimissa ollut. Ja ekokauppojen ainakin.

Yleisesti ottaen tahra ei enää lähde ensimmäisen pesun jälkeen, poikkeuksena on että auringossa voivt hävitä ja sappisaippualla niitä haalistettua.

Vaatetta ei tarvii pestä heti kun tahra tulee, mutta tahranpoistoaine kehiin ennen ku laittaa koneeseen.

Parhaat tahranpoisto aineet on musta Johnssonin BioShout (tai jotain sinnepäin). Sitä saa ainakin Prismoista ja Cittareista. Sen ei tarvitse antaa vaikuttaa tuntitolkulla, vaan siittää kun laittaa tahroille just ennen pesua. Toinen hyvä on sappisaippua. Tehokas, halpa ja riittoisa. Oon saanu sappisaippualla jopa kuulakärkikynän pois collegepaidasta (kastelin tahrakohdan, hinkkasin sappisippuaa ja laitoin yöksi muovipussiin(ettei pääse kuivumaan) ja seuraavana päivänä pesuun =) Sappisaippua on ainoa jolla lähtee ruusunmarjasose. ja tuo bioshout tehoaa porkkanaan.

Kun katson vaatteet läpi aina ja laitan tarvittaessa tahranpoistoainetta, niin meillä lasten vaatteista ainakin 80% on tahrattomia. Kesällä voikukka on paha :whistle:

Yhteistyössä