Auttakaa nyt! mitä teen väärin?

  • Viestiketjun aloittaja tiuna83
  • Ensimmäinen viesti
Meillä on tyttö 1v6kk. Yöpullo jäi pois aivan ittestään viikko sitten. Yöllä annan nokkamukin sänkyyn jossa on vettä, sitä neiti juo yöllä kun janottaa. Meillä on käytössä 'pehmeät' tavat tuttipullon pois jätön kanssa, ajatteltiin että kyllä lapsi siitä luopuu kun hänestä siltä tuntuu. Ja näin kävi. Päivällä juo maidon tuttipullosta, sekä illalla nukkumaan mennessä.

Ja sen puuron kanssa. Meillä on aina välillä kausia että puuro ei maistu. Tällöin olen syöttänyt jugurttia, viiliä yms.. Ite olen hoksannut et kaupan valmiit puurot tuovat vaihtelua ainaiselle kaurapuurolle tai mitä laps nyt syökään.

 
Meillä edelleen juodaan pullosta maitoa ja ikää pojalla on 2v ja en oo edes ajatellu ottaa sitä pois kun isommalta on otettu vasta 3v pois ja täytyy olla jokin millä sitä lohuttaa kun ei tuolla oo koskaan tuttia ollu. :heart: pullon otan pois kun aika on hyvä ja poika on ite kypsä siihen.

Eli sinulle joka tuskailet sen kasnsa anna lapselle aikaa ja ota sitten pois kun se ymmärtää puheen ennen ei kannata
 
ei mitään hätää
minulla 1,5-vuotias tyttö ja edelleen syö pullosta maitoa. Aamuisin ja iltaisin. Ihan hiljattain ollaan saatu iltavellit pois, ja puuro on iltaisin alkanut maistumaan sekä myös aamuisin. Riisi- ja perunaporkkanavelli ovat olleet tytön suosikkeja ja ihan hiljattain olen saanut ne jätettyä pois ja tyttö syö iltaisin ja aamuisin puuroa tai muroja. Maitopullo jää pois sit ku jää, en aio otttaa siitä hirveitä paineita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2005 klo 10:32 tiuna83 kirjoitti:
No tuota maitoa menee pojalla noin. 4 kertaa päivässä pullosta noin 200ml. miten sen nyt yht äkkiä voi lopettaa!!?? ja kun ei suostu nokkamukista juomaan kun yhden hörppäyksen!

Kokeilin eilen illalla ilman pulloa niin huusi niin kauan että sai tutin ja pullon. en raaski pientä huudattaa turhaan.. :\| olen niin ihmeissäni että miten sen teen...

Tuntuu että en vaan osaa.masennun kohta.. jos anna syödessä nokkamukin niin sit alkaa leikkiminen sillä tahalleen kääntää koko ajan mukin väärinpäin että valuu kaikki pöydälle tai viskoo mukin lattialle. taikamukeista ei suostu juomaan. kokeiltu on! :ashamed: :'( :'(
Mä oon kanssa sitä mieltä ettei ole mikään kiire. Mutta jos päätät luopua siitä pullosta niin silloin ei sais antaa perikisi, koska sitten lapsi oppii että jos huutaa tarpeeksi niin se pullo tulee ja silloinhan se huuto ei lopu koskaan...
 
Meillä poika jätti viimeisen pullon pois, iltapullon, tossa 1,1kk ikäisenä. Kannattaa vähentää hiljalleen eli ensin antaa aamumaito nokkamukista, loput maitosyötöt pullosta, sitten viikon päästä 2x nokkamukia ja loput pullosta jne....
Ei kannata hysterisoida sen maidon määrästä niin paljon, ne voi korvata juustolla ja jugurtilla jos huomaa että lapsi ei syö/juo tarpeeksi kalsiumia. Minimi on kuitenkin 350ml pvä ja silläkin pärjää ihan hyvin. Olen huomannut että monissa neuvoloissa ollaan ihan shokissa jos lapsi ei juo puolta litraa maitoa päivässä ja sitten vanhemmat yrittävät tyrkyttää maitoa maximillaan joka välissä ja lapselta menee melkein ruokahalut liian maidon lipittämisen takia.

Mitä aamupuuroon tulee, tuli meilläkin stoppi, mutta tein smoothien puuron sekaan ja avot, kyllä maistu taas puuro, eli mixasin sauvasekottimella hedelmiä ja maitoa ja heitin puuron sekaan, hyvin tippuu.
Viikonlopuille ostin nestlen suklaa "papana" muroja joita hän syö maidon kanssa, käsipelin tietty, mutta ei jätä yhtään "papanaa"syömättä ja maidon juo lautaselta pillillä. Haluan että hän alkaa erottamaan että viikonloput ovat pikkasen erilaisia. Annan hänelle aamupalalla myös 4viljan leipää, johon laitan edam juustoa ja kinkkua kaiken lisäks. Kova syömään nääs...
Tsemppiä :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2005 klo 12:55 ÄITI kirjoitti:
Meillä poika jo reilut 1v 9kk ja juo iltamaidon ja aamumaidon (yleensä aamuyöllä) tuttipullosta. Enkä ole yhtään huolissani asiasta. Olen ajatellut että jos tuolla kahden vuoden kieppeillä päästäis viimestään pullosta eroon. Päikkäri maitopullo jäi pois noin kuukausi sitten. Muuten päivällä juo tavallisesta mukista.
Meillä alettiin tuota pulloa käyttämän vasta 1v2kk iässä kun lopetin imettämisen ja siinä vaiheessa ei kelvannut nokkamukit joten siirryttiin pulloon. Eli meillä vieroitetaan kaksi kertaa: eka rinnalta ja sitten pullolta.

Syömisestä: meidän poika on aina ollut huono syömään, mielikuvitusta on vaadittu ja hermoja. Mutta kai ne lapset sen verran syövät mitä tarvitsevat, niin yritän nykyään uskoa. Vaikka välillä on vaikeaa kun tuntuu että lapsi elää "pyhällä hengellä".
Hauskaa kuulla että muillakin on asiat ihan samalla lailla... :) Meillä on saman ikäinen tyttö ja ilta- ja aamuyöpullo käytössä edelleen, meillä tuo pullosta imeminen vaan aloitettiin kuukausi-pari myöhemmin kuin teillä, imetin siihen saakka. Joskus sitä on funtsinut, että olisikohan tuosta aamuyönpullosta edes eroon päästävä, mutta itku ja harmihan siitä yöllä tulee, jos ei pulloa saa, ja kerrostalo-oloissa on kyllä pakko ajatella naapuriparkojakin. Eiköhän tuo pullo jää lopulta yhtä helposti pois kuin rinta aikoinaan. Kunhan aika vaan on oikea.

Ruokailun suhteenkin tyttäremme on poikanne kaltainen, niin niukasti ruokaansa närppii välillä, etten voi käsittää mistä pottaan riittää tuotoksia... ;) Mutta iloinen, reipas ja hyvin kehittynyt lapsukainen tuo näyttää kuitenkin olevan, hoikka tosin, mutta se tullee jo geeneistäkin.

Eli siis, mielestäni ei ole minkäänlaista ahdistuksenaihetta ap:llä, kyllä sitä pulloa saa ihan hyvällä omallatunnolla käyttää! Useilla lapsilla imemisentarve jatkuu kahteen ikävuoteen saakka, jopa ylikin!
 

Yhteistyössä