Auttakaa nyt - antakaa jotain muita ajatusmalleja - itse en osaa - olen niin raivona!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gloria Mundi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Gloria Mundi

Aktiivinen jäsen
25.10.2004
3 333
17
38
Tilanne on tama: poika lahti syksylla toiseen osavaltioon opiskelemaan. Saimme tilanne tiedotuksia etta hyvin menee, hyvin menee. Mina lensin poikaa tapaamaan helmikuun lopussa ja 'hyvin menee, hyvin menee'. Aprillipaivana sitten poika pidatettiin huumeitten hallussa pidosta, aikeista myyda, ja 'huumetavaroiden' hallussapidosta. Pistettiin vankilaan. Paasi sielta pois kahden paivan paasta ja odottaa nyt oikeudenkaynnin alkamista. Pidatyksen johdosta sai potkut koulusta, jolloin kavi myos ilme etta oli jo ehtinyt reputtaa kaikki kurssinsa.

Poika edelleen toisessa osavaltiossa silla ei saa matkustaa. Olen palkannut asianajajan joka nyt sitten koittaa saada jotain neuvoteltua ettei tule vankilatuomiota.

Ja poika ei tajuu mitaan!!! Nyt ilmottaa etta tulisi sitten kotiin ja olisi taalla toissa ja ansaitsisi rahat jotta paasee takaisin kyseiseen osavaltioon. Mina olin sita meilta etta tule tanne vaan mutta taalla odottaa sitten asunnon haku ja auton hankinta (?) ja tyopaikat ovat kirveen takana.

Poika sanoi etta jos ei han saa haluaamsa apua (asunto ja auto) taalla niin ei han sitten tanne halua tulla ollenkaan.

Mina olen sita mielta etta nyt on aika aikuistua ja kantaa vastuu omista toilailuistaan. En halua hanta tanne sohvalle istumaan ja TVta katsomaan. Olen nyt maksanut opiskelut, lakimiehen, ja elamisen toisessa osavaltiossa. Mielestani hanelle oli annettu kaikki evaat siihen etta voi tehda siella itselleen hyvan ja terveellisen elaman. Kaiken sen han veti vessasta alas.

Olenko aivan kohtuuton? Olen aivan raivona taman asian kanssa.

*ja paskan kaatajien ei tartte vaivautua, kiitos*

et ole kohtuuton
tosin jos poika asuisi kotona niin voisitte vähän pitää silmällä ettei lähde taas huume sekoiluihin, eli saisi asua kotona mutta joutuu käymään töissä, maksaa vuokraa ja ruuat jne

Siis minkä ikäinen jätkä kyseessä? Ei mun mielestä kuulosta kohtuuttomalta ajatellen että kyseessä varmaan suht nuori ihminen joka pienellä kontrollilla ja tuella vois saada asiansa järjestykseen.

et ole kohtuuton
tosin jos poika asuisi kotona niin voisitte vähän pitää silmällä ettei lähde taas huume sekoiluihin, eli saisi asua kotona mutta joutuu käymään töissä, maksaa vuokraa ja ruuat jne

Toteutuisiko tämä? Helposti voisi mennä siihen, että ei työ kiinnosta kun on kuitenkin asunto alla ja ehkä pihalle potkiminen voi olla sitten vaikeampaa. Muuten ehkä ihan varteenotettava vaihtoehto.
Ja Gloria Mundille: Et ole kohtuuton!

[QUOTE="vieras";23587635]Toteutuisiko tämä? Helposti voisi mennä siihen, että ei työ kiinnosta kun on kuitenkin asunto alla ja ehkä pihalle potkiminen voi olla sitten vaikeampaa. Muuten ehkä ihan varteenotettava vaihtoehto.
Ja Gloria Mundille: Et ole kohtuuton![/QUOTE]
Tama olis minusta ihan kaypa idea - tyopaikan saanti taalla vaan on toooosi vaikeaa! Jos jotenkin se onnistuis, niin silloin voisi asua taalla, maksaa vuokraa ja mina vaikka vien toihin ja haen - autoa en anna. Ja hommaan voisi kuulua varmaan myos jotain huume 'opastusta' myos - luulen kylla etta se osuus tulee jo tuomarin maaraamana jos ei vankilaan tartte menna. Pelkaan vaan etta jaa tuohon sohvalle istumaan itsesaalin keskelle - ja kun on viela raukalla hullut vanhemmatkin.

Eli poika haluaisi että järjestät asiat kotopuolessakin valmiiksi?

Musta ei ole ollenkaan kohtuutonta sanoa että jos tarjottu apu ei kelpaa niin selvitä asia itse.

Mutta olkaa silti valmiita auttamaan jos hän apua tarvitsee ja tosissaan sitä pyytää valmiina joustamaan itsekin.

Silta minustakin kuulostaa. Ja olen samoissa ajatuksissa kuin sina. Ei vaan millaan tunnu tajuavan tekojensa painoa ja merkitysta koko loppu elamalleen.

Tama oli siis Kookos'lle.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Noo";23587747]Ei tuo kohtuuttomalta kuulosta. Toisaalta jos ette auta nyt, varmastikin katuisit myöhemmin, mikäli asiat menevät vielä enemmän solmuun.[/QUOTE]

Siina se vaikein onkin - kun ei tieda mika on se oikea tapa toimia.... enka halua sitten koskaan joutua sanomaan etta voi kun olisin tehnyt niin tai nain,,, :(

Olet jo tehnyt enemmän kuin tarpeeksi.

On aika katkaista napanuora.

Iso mies, hoitakoon asiansa kuntoon itse. Oppii ehkä arvostamaan muita tai sitten ei.

Kova paikka mutta lasten puolesta ei voi elää, jotta pääsisivät helpommalla.

Teet sitten niin tai näin, JOS asiat menevät tulevaisuudessa vielä enemmän pieleen, tulet syyttämään itseäsi. Se kannattaa selvittää itselleen heti kättelyssä. Eikö se ole vähän vanhempien taakka. Se itsensä syyllistäminen siis.

Mutta itse asiaan. Poika on tosi nuori vielä. Ja jos tuo on ensimmäinen huti, niin sinulla voi vielä olla mahdollisuus puuttua asioiden kulkuun isostikin. Joten itse ainakin tekisin kaikkeni että poika saa uuden mahdollisuuden ja tarvitsemansa avun ja tuen. Ota kotiin ja katso, miten asiat lähtevät rullaamaan. Teette sopimuksia millä ehdoilla poika kotona saa asua. Hyvä käytös tuo lisää vapauksia, vastuun kantaminen lisää etuuksia (esim se auton käyttöoikeus, myöhemmin mahdollisesti oma auto, jne). Vastaavasti taas jos poika heittää elämänsä hukkaan, niin sanktioita siitäkin.

Mitä aineita siltä löytyi? Mun mielestä kuulostaa tuo tosi pahalle ettei poika ymmärrä/halua ymmärtää asian vakavuutta. Jos sillä on ollut jotain crackia niin mä hakisin pojan kotiin ja lukitsisin neljän seinän sisään.

Poika kuulostaa kyllä tavallisen kiittämättömältä tapaukselta, jos kerran olette hänelle asianajajat sun muut jo hommanneet. Vielä pitäisi taata, että on sitten ilmainen asunto ja autokin alla hälle...Ei, ei, ei. Minusta et ole ollenkaan kohtuuton, vaan poikasi on. Kuulostaa pilallehemmotellulta nuorukaiselta, jolle tulisi viimeistään nyt tehdä selväksi, että hän alkaa olla vastuussa omista teoistaan ja saa tehdä itse töitä tulevaisuutensa eteen.

[QUOTE="vieras";23587853]Teet sitten niin tai näin, JOS asiat menevät tulevaisuudessa vielä enemmän pieleen, tulet syyttämään itseäsi. Se kannattaa selvittää itselleen heti kättelyssä. Eikö se ole vähän vanhempien taakka. Se itsensä syyllistäminen siis.

Mutta itse asiaan. Poika on tosi nuori vielä. Ja jos tuo on ensimmäinen huti, niin sinulla voi vielä olla mahdollisuus puuttua asioiden kulkuun isostikin. Joten itse ainakin tekisin kaikkeni että poika saa uuden mahdollisuuden ja tarvitsemansa avun ja tuen. Ota kotiin ja katso, miten asiat lähtevät rullaamaan. Teette sopimuksia millä ehdoilla poika kotona saa asua. Hyvä käytös tuo lisää vapauksia, vastuun kantaminen lisää etuuksia (esim se auton käyttöoikeus, myöhemmin mahdollisesti oma auto, jne). Vastaavasti taas jos poika heittää elämänsä hukkaan, niin sanktioita siitäkin.[/QUOTE]

Mä tekisin kans näin.

[QUOTE="vieras";23587853]Teet sitten niin tai näin, JOS asiat menevät tulevaisuudessa vielä enemmän pieleen, tulet syyttämään itseäsi. Se kannattaa selvittää itselleen heti kättelyssä. Eikö se ole vähän vanhempien taakka. Se itsensä syyllistäminen siis.

Mutta itse asiaan. Poika on tosi nuori vielä. Ja jos tuo on ensimmäinen huti, niin sinulla voi vielä olla mahdollisuus puuttua asioiden kulkuun isostikin. Joten itse ainakin tekisin kaikkeni että poika saa uuden mahdollisuuden ja tarvitsemansa avun ja tuen. Ota kotiin ja katso, miten asiat lähtevät rullaamaan. Teette sopimuksia millä ehdoilla poika kotona saa asua. Hyvä käytös tuo lisää vapauksia, vastuun kantaminen lisää etuuksia (esim se auton käyttöoikeus, myöhemmin mahdollisesti oma auto, jne). Vastaavasti taas jos poika heittää elämänsä hukkaan, niin sanktioita siitäkin.[/QUOTE]

Pelkaan tata vaihtoehtoa parista syysta - siksi, etta olen itse niin raivona etta tuntuu silta etten voi sietaa hanta silmissani; ja toinen syy on etta taalla on 2 viela suht nuorta lasta, ja se 'tunnelma' joka taalla tulee vallitsemaan (tai ainakin kuvittelen niin) ei ole kylla niille kahdelle hyvaksi. Tietavat kylla veljensa toilailuista mutta eivat ymmarra tilanteen vakavuutta.

Pelkaan tata vaihtoehtoa parista syysta - siksi, etta olen itse niin raivona etta tuntuu silta etten voi sietaa hanta silmissani; ja toinen syy on etta taalla on 2 viela suht nuorta lasta, ja se 'tunnelma' joka taalla tulee vallitsemaan (tai ainakin kuvittelen niin) ei ole kylla niille kahdelle hyvaksi. Tietavat kylla veljensa toilailuista mutta eivat ymmarra tilanteen vakavuutta.

Mikä se tunnelma mahtaa olla sitten, jos nyt jätät pojan "heitteille" ja hän menee ja sössii asiansa uhmassaan vielä pahemmin? Raivosi laantuu, tilalle tulee suru ja epätoivo, tuskin sekään sisaruksia auttaa?

Eihän sen kotona asumisen ole tarkoituskaan olla lopullista. Ei edes pitkää, jos poika ei sopeudu sääntöihin ja ota vastuuta tekemisistään ja ala huolehtia asioistaan. Lahjonta, kiristys, uhkailu. Vai miten se menee.

Ja pilven polttelusta ja sen vakavuudesta nyt voi olla montaa mieltä. Enemmän huolehtisin siitä, että poika on jättänyt opiskelut retuperälle.

Ihan ensiksi, poikahan ei niitä sääntöjä sanele vaan sinä vanhempana!
Tilanne on todella ikävä ,tiedän kokemuksesta, (veljeni sotki aikoinaan asiansa vähän samalla tavalla ) mutta minä ainakaan en antaisi lapsen sanella tuossa vaiheessa yhtään mitään.
Hän on valehdellut, asiat eivät ole hänellä hyvin ja jos hän aikoo ne kuntoon saada niin kyllähän siihen apua ja tukea tarvitaan mutta teidän ehdoilla.
Minä kärsin veljeni käytöksestä kuten koko perhe ja näin jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut ehkä parasta ettei hän olisi saanut niitä mahdollisuuksia jotka hän aina munasi. Eikä tänäkään päivänä ole kuin katkera kaikesta.
Mutta kovasti voimia ja uskoa tulevaan, toivottavasti sinun nuoresi on nyt käynyt siellä pohjalla ja tahtoo nousta sieltä ylös!

ENtä jos sitä koti asumista kokeilisi. Jos ei onnistu niin sitten planB kehiin ?
Vaikea sanoa. Ymmärrän kyllä hyvin, että olet raivoissasi, etkä oikein löydä sitä ratkaisua tai toimintamallia....

Yhteistyössä