Auttakaa mua perustelemaan miehelle miksi 6-vuotias ei voi istua pelkällä koroketyynyllä!

  • Viestiketjun aloittaja "Sari"
  • Ensimmäinen viesti
Huom harmaana
[QUOTE="kolmen äiti";23823420]mä luulen, että nämä, jotka pitävät vielä yli 6v:nsä turvavyöistuimessa on näitä yhden lapsen hysteerisiä vanhempia :.[/QUOTE]

Väheneekö se lapsen turvallisen matkanteon tarve tai lapsen hengen arvo siitä että niitä lapsia on enemmän vai mikä tässä kommentissa mahtoi olla pointtina?
 
nohs
Meil ainakin istuu 6 vee turvavyöistuimessa. Meil gracon mnalli., Ja sikahyvä kun on kuin nojatuoli konsanaan. Ja siinähän saa vedettyy sitä niskatukee ylemmäs ja ylemmäs. Menee viel kauan. Sitten kun laittaa korokkeelle, niin napsauttaa sen vaan irti siitä. Nyt on jotain lyhyitä matkoja menny korokkeella mutta muutoin istuimeen.
Nouseeko tuossa istuimessa (tai muissakin nykyään) myös se hartiaosuus? Meillä kun homma on aina kaatunut siihen (vastasin aiheeseen tuossa muutama viesti ylempänä) eli vaikka niskatukea on saanut nostettua, niin hartiaosuutta ei (meillä joku Britaxin vuosia vanha turvavyöistuin) ja siitä syystä istuin käynyt aina pieneksi.
 
Just viikonloppuna katsoin, että evolvassa oli pituusrajana 120cm.

Tämä keskustelu tuli kyllä hyvään saumaan, koska tuli mieleen että mihinkäs me nuo lapset sitten istutetaan kun tuntuu riittämättömältä pelkkä koroketyyny.
Meidän lapset siis 5v ja 6v ja molemmat on tuon 120cm.

Olisin kysynyt onko jokin turvavyöistuin mikä on yli 120cm:lle.
Huomasin saman tässä taannoin, että meilläkin on pituusrajana 120 cm. Käsittääkseni sen jälkeen istuimesta saa korokkeen.

Eivät ne turvavyöistuimetkaan ole enää turvallisia, jos niitä ei oikein käytetä. Tai lapsi menee yli turvavyöistuimen sallitun pituusrajan.
 
Viimeksi muokattu:
kaija-82
[QUOTE="vieras";23816855]joo ja mun periaate on, että vaikka kuin monen iskä kaahaa lapset turvaistuimissa takapenkillä, niin meidän iskä ei kaahaa, eikä mun lapset sellaisen kuskin kyytiin istu, joka ei osaa ajaa rauhallisesti. Mun lapset ei myöskään istu minkään 90 luvun kotteron kyytiin, vaan ajelemme uudella turvallisella autolla. Mun periaate sanoo, että ei se istuin vaan se auto ja se kuski ja turvavyön käyttö. Korokeistuimissa jo tuossaiässä menty ihan koon takia.[/QUOTE]


Autoko on turvallinen pelkästään sillä että on uusi? Kokoajan myydään uusia autoja jotka ei pärjää turvallisuus testeissä ja ainoat maksuttomat turvavarusteet on turvavyöt ja etupenkkien niskatuet,
eli ei uusikaan auto välttämättä ole sen turvallisempi. Mielummin esim. ajaisin yhdeksäkymmentä luvun volvolla kuin uudella ranskalaisella jos noista pitäis valita. Tosin en aja itsekkään niin vanhalla mutten ymmärrä tota lelujen hehkutusta.
 
Ootko nähnyt joskus, jossain 6 veen turvaistuimessa?
Meillä ainakin on turvaistuimessa samoin kuin kavereiden 6 vuotiaat. Oma tyttö tosin erittäin lyhyt, mutta kavereilla ei kyllähään ja silti on tuolit. Tosin nää on sellaset mitkä saa säädettyä niin et menis varmaan mullekin. eli meillä hypätään näistä suoraan auton istuimelle.
Mut kukin tyylillään.
 
meillä on lapsella turvaVYÖistuin ja poika ihan just 6v. pitkä ja hoikka poika.



ei maksa paljoa, alle satasella saa jos ei halua pelkkää korokeistuinta.

meillä kyllä lapsi kulkee vaarin ja mummun autoissa pelkällä korokkeella kun jaksa tota siirrellä autosta toiseen.. :xmas:
 
meillä näin
Meillä 6.5-vuotiaalta otettiin se selkätuki pois, kun oli jo hankala saada hyvää asentoa. Poika on pitkä (134 cm tuolloin). Nyt siis istuu sellaisella "sarvellisella" istuinkorokkeella, joka jäi jäljelle, kun selkätuki poistettiin. Nyt alkaa jo olla niin pitkä, ettei tarttisi koko koroketta mutta toistaiseksi ollaan pidetty, ettei varmasti kuristuisi turvavyöhön....
 
"tuplis2"
Mun kaksosille, tytölle ostettiin 3v turvavyöistuin selkänojallinen malli ja poika oli vielä 5v turvaistuimessa, mutta kokoeron takia näin ja pojalle ostettiin sitten 5,5v samanlainen selkänojallinen korokeistuin. Selkänoja jäi aika nopeesti pois tytöltä ja poika istuu edelleen korokkeella, vaikka ikää on jo 10v, tyttö istuu ihan auton penkillä.
Mutta 6v en ostais enää erikseen selkänojallista koroketta, vaan siinä vaiheessa riittää pelkkä koroke turvavyön ohjaimilla.
Koska selkänojallinen tai ilman selkänojaa ei tuo turvaa sen enempää vaan kysymys on lähinnä siitä, että lapsi näkee autosta ulos.
 
Huom harmaana
[QUOTE="tuplis2";23830651]Koska selkänojallinen tai ilman selkänojaa ei tuo turvaa sen enempää vaan kysymys on lähinnä siitä, että lapsi näkee autosta ulos.[/QUOTE]

Ei se sitä istuinkorkeutta mihinkään muuta. Mutta ainakin meidän turvavyöistuimissa on pääntuet eli onhan se tukevampi kolaritilanteessa kuin ilman.
 
"Leijonamamma"
No mä oon käsittäny et sekä turvavyöistuin ja pelkkä istuinkoroke niskatuella ja turvavyöllä tietenkin on 15kg eteenpäin ihan turvallinen ja laillinen, molemmissa. Eiköhän jokainen tee niin kuin parhaaksi näkee.
 
Rinkeli Eukko 79
Autoko on turvallinen pelkästään sillä että on uusi? Kokoajan myydään uusia autoja jotka ei pärjää turvallisuus testeissä ja ainoat maksuttomat turvavarusteet on turvavyöt ja etupenkkien niskatuet,
eli ei uusikaan auto välttämättä ole sen turvallisempi. Mielummin esim. ajaisin yhdeksäkymmentä luvun volvolla kuin uudella ranskalaisella jos noista pitäis valita. Tosin en aja itsekkään niin vanhalla mutten ymmärrä tota lelujen hehkutusta.
täysi peesi!
 
Meillä kohta 6v istunut jo n.vuoden turvavyöistuimessa ja tulee istumaan niin kauan kuin mahtuu. Pikkusiskonsa reilu 4,5v istuu vielä turvaistuimessa mutta on vongannut turvavyöistuinta itselleen ja lupasin hälle sen kunhan 15kg tulee täyteen, tyttö ikäisensä mittainen mutta hoikka rimpula. No nyt tuo "maaginen" painoraja olisi täynnä ja vyöistuimen ostoon joutuisi. Onhan tuo turvaistuin toppakamppeissa kyllä hermoja vievä vekotin vaikka miten hoikka tyttö kyseessä onkin, että ehkä parempi jo ennen talvea tuo vyöistuin hankkia. Kakkosautossa jossa lapset ajelee korkeintaan vajaa 500m päiväkotiin tai pois 40km/h rajoitusalueella, on kyllä pelkät korokerimpulat ilman niitä turvavyönohjaimiakaan.
 
Meillä näin
Meidän reilu 5v. istuu turvavyöistuimessa. Omissa autoissa on kaikissa omat istuimet per auto, jotta ei tarvitse siirtää edestakaisin. Myös isovanhempien autoissa sekä harrasteautoissa on omansa.

Toivon, ettei meille koskaan tule tarvetta korokkeella, itse en koe sitä turvallisena vaihtoehtona.
 
surullinen mummo
[QUOTE="jaa";24551389]No tällä en paljon kehuisi...[/QUOTE]
ei kai tuolla varmaankaan kehumista tarkoitettukaan.
kokemuksesta voin sanoa että ei ne kalliit ja hienot istuimet lasta tosi tlanteessa pelasta. oli kallein sen hetkinen malli, voittanu monta testiä mutta niin vain käyn kukkia viemässä mummona pienen lapsenlapseni ja hänen vanhempiensa haudalle. enää en ole kilpaillut lastenlasteni istuinten kanssa ostamalla heille sitä uusinta ja klleinta. koska se on aivan sama missä istuu.
 
sh äiti
ei kai tuolla varmaankaan kehumista tarkoitettukaan.
kokemuksesta voin sanoa että ei ne kalliit ja hienot istuimet lasta tosi tlanteessa pelasta. oli kallein sen hetkinen malli, voittanu monta testiä mutta niin vain käyn kukkia viemässä mummona pienen lapsenlapseni ja hänen vanhempiensa haudalle. enää en ole kilpaillut lastenlasteni istuinten kanssa ostamalla heille sitä uusinta ja klleinta. koska se on aivan sama missä istuu.
Osanottoni. Toki jos oikein huonosti käy, ei paraskaan istuin pelasta ihmishenkeä, mutta kyllä noita istuimia on niin moneen lähtöön että laatuun kannattaa panostaa, lievemmissä kolareissa uusi hyvä istuin pelastaa kyllä enemmän kuin vanha tai muuten heppoinen.
 
"joo"
[QUOTE="aloittaja";23816532]Kaipaisin vielä lisää mielipiteitä, oikeestiko kaikkien 6-vuotiaat istuu jo korokkeella tai jopa pelkissä turvavöissä? Lapsi on ihan normikokoinen, varmaan vähän keskivertoa isompikin, yli 120 cm pitkä ja painoa varmaan 22 kiloa. Alle 135-senttisillähän pitää lain mukaan olla joku turvaväline, eikö?[/QUOTE]

Myös korokeistuin on turvaväline. Oleellista on, että turvavyö kulkee oikealta korkeudelta lapsen yli. Lapsellasi täyttyy korokkeen painoraja ja luultavasit pituuskin.
 

Yhteistyössä