Auttakaa mua lopettamaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myrkkykeuhko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myrkkykeuhko

Vieras
Haluaisin eroon tupakasta. Olin raskaana ja koko sen ajan olin polttamatta, ennen sitä poltin monta vuotta ja synnytyksen jälkeen typeränä aloitin uudestaan, kun imetys ei onnistunut. Nyt on siis tullut synnytyksen jälkeen poltettua puolisen vuotta. Miten mä pääsen eroon siitä? Tiedän, että se on haitallista myös lapselleni vaikkei suoraan altistukaan savulle. Mutta se on kuitenkin jotenkin eri asia kuin raskaana ollessa.. silloin oli itsestään selvää etten polta, koska myrkyt olisivat mennneet melkein suoraan vauvaan. Nyt kun poltan, teen sen niin etten ole lähelläkään lastani.

KUINKA ÄKKIÄ kunto paranee (ei hengästy niin helposti jne..?) lopettamisen jälkeen? Milloin sen huomaa, ja milloin se saavuttaa ei-tupakoitsijan tason?

Minulle olisi tärkeää saada kuntoni paremmaksi, joten kertokaa mulle hyvää motivaatiota antavia faktoja tupakoinnin lopettamisen hyödyistä! Mitkä asiat auttavat tupakanhimon iskiessä (ei kuitenkaan mitkään herkut yms?). Olen yrittänyt monesti lopettaa kertaheitolla mutta se ei onnistu.

Olisi ihanaa jos joku vastaisi noihin kysymyksiin ja keksisi, millä keinoilla pääsen tästä paskasta tavasta eroon? Itsekuria tarvisi, mutta mistä sitä löytyy...

tuossa asiassa ei taida voida toista auttaa. se vaatii oman ehdottoman halun päästä siitä tupakasta eroon. ei mun ystävä päässyt vaikka kävi kuoleman porteilla ja lääkäri sanoi, että jos ei lopeta tupakointia, niin elin vuodet on muutamassa. jätti tupakan ja aloitti uudestaan. kai hän haluaa kuolla nuorena. suuttuu jos menee edes sanomaan, että olisko viisasta kuitenkin luopua siitä tupakasta.

Minä olen ollut nyt viikon polttamatta ja poltin 14 vuotta. Tuli täysi kyllästyminen ja päätin lopettaa. Aloitin juoksuharrastuksen ja kyllä rupeaa vihaamaan aina vaan enemmän tupakkaa ku käy oikein kunnolla juoksemassa =) Käytin myös nikotiini laastareita, mutta ne loppu ja ei ole tullu hommattua lisää.

no joo, eihän sitä nyt silleen toista voi auttaa jos ei oo omaa tahtoa mutta mä HALUAISIN olla savuton, en vaan oo uskaltanu uudestaan yrittää ku pelkään että taas epäonnistun.. Myöskään lihomiseen ei olisi enää varaa joten haluaisin saada painonkin pysymään hyvänä.. Mietin että pitäiskö mun kokeilla nikotiinipurkkaa vai vähentää silleen aluksi että sillon vaan saan mennä tupakalle jos oikeesti meinaa palaa pinna.. ja joku korkentaan 3 tupakkaa päivässä ? Nykyään menee ihan hiton monta päivässä, varmaan suunnilleen kokonainen normaali aski ... noloa -.-

Mä join vettä aina kun teki mieli tupakalle ja rajoitin niin että esim. illalla sai käydä kerran tupakalla, kun halusin raskaaksi. Aloin polttaa jonkin imetyksen loppumisen jälkeen uudestaan mutta en osta ollenkaan itselleni savukkeita vaan illalla saatan käydä joskus miehen mukana ottamassa sen tupakasta parit savut. Tai poltan saunailtana, kun käydään pihalla viilentymässä, yhden kokonaisen savukkeen. Pystyn olemaan ilmankin, on nykyään niin vähäistä tuo polttaminen ettei ole enää sellaista riippuvuutta nikotiiniin tai opittuun tapaan. Vielä voisi lopettaa tuonkin vähän tietysti.

Sinuna koittaisin niin, että laitat aamulla erikseen vaikka 2 tai 3 tupakkaa jotka saa polttaa päivän aikana, ja nekin vain jos tuntuu että on ihan pakko. Muuten ota vaikka sitä vettä tai pastilli tai purkka kun normaalisti menisit tupakalle. Jos niitä sallittuja savukkeita jääkin yli, ettet ole polttanut niitä tai kaikkia niistä, voit olla itseesi tosi tyytyväinen ;)

Mä lopetin kun tulin raskaaksi, ja nyt kun synnytyksestä on vuosi, poltan vain silloin kun käyn viihteellä.. Jostain syystä ei yhtään vaikeaa olla polttamatta muuten, vaikka yli 10 menee illassa kun käy viihteellä.

Jospa koittaisit lempeämpää lopetusta ja apukeinoja, kuten nikotiinilaastari, -purkkaa tai onhan siihen joku lääkekin keksitty. Helpottaisi alkuun ja oppisi pääsemään tupakan psyykkisestä riippuvuudesta eroon. Ei sitä ole pakko tehdä vaikeimman kautta koska kaikille se ei onnistu että tuosta vaan päättää lopettaa.

VIHJEITÄ SINULLE JOKA OLET PÄÄTTÄNYT LOPETTAA TUPAKOINNIN

1. Muista, että tupakoinnin lopettaminen on
helppoa, kunhan vain muistaa olla
polttamatta.

2. Hillitäksesi tupakanhimoa käytä
nikotiinilaastarin lisäksi tavallista laastaria.
Liimaa kaksi palaa ristiin huuliesi päälle.

3. Tupakkalakon onnistuminen edellyttää
pakkopaidan käyttämistä. Paitaa ei saa riisua
lainkaan ensimmäisen puolen vuoden aikana.

4. Osta nikotiinipurukumia, käy hypnoosissa,
laita akunastat ja aloita psykoterapia. Näiden
jälkeen huomaat, ettei sinulla ole
lompakossasi rahaa yhteenkään tupakka-
askiin.

5. Älä lannistu. Kahden tunnin tupakkalakkokin
on hyvä saavutus.

6. Tupakkalakon avulla pääset eroon turhista
tuttavuuksista, sillä vain tosiystävät kestävät
kiukuttelusi.

Yhteistyössä