Auttakaa mua ja kertokaa epiduraalin tai spinaalin laitosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelkuripukki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelkuripukki

Vieras
Eli mulla se tilanne, että saatan joutua piakkoin sektioon.

Kumpi siinä on yleensä laitettu epiduraali vai spinaali?

Miten sen piston aikana pystyy olemaan ihan paikallaan?

Miten kipeää se pisto käy? Voiko aine loppua kesken?

Miten kamalan kipeä on leikkausta seuraavina päivinä? Pitääkö selvitä jonkun Panadolin ja Buranan voimilla niistä kivuista?

Vai onko näissä asioissa paljonkin sairaalakohtaisia eroja?

Olisin tosi kiitollinen vastauksista, kun meinaa välillä jänskättää kovasti!!

Niiden ero on siinä et epiduraali voidaan jättää paikalleen jolloin sitä voidaan antaa sulle sektion jälkeen myös kipulääkkeenä kun taas spinaali annetaan vaan kertaalleen operaation ajaks.

Pistoskohta selässä puudutetaan ensin ja sit se nukkkumatti joka sen laittaa kertoo sulle mitä tekee ja miten sun pitää olla jne... mulla ei oo sattunu yhdelläkään kertaa mut toki sen tuntuu ku pistetään.

Molemmat on laitettu ja ei kammoa jäänyt, vaikka epiduraalissa kaikki meni pieleen mitä voi mennä. Hengissä ja terveenä olen -ei hätää ;)
Epiduraali sai aikaan horkan, kylmä hiki virtasi joka paikasta ja oksensin ihan reippaasti-saivat vaavin onneksi pois alta.
Kyllä siinä laitossa pysyy aloillaan-hoitajia pitämässä varmuuden vuoksi kiinni.
Tuntuu pieni pisto ja painetta sitten selässä- ei sen kummempaa "kipua"
Tippana annetaan tarvittavat kipulääkkeet-älä huoli.

Ihan voin suositella molempia, kaikesta huolimatta.
Kerro reippasti jos pelottaa,hklökunta kyllä puhuu ja juttelee sulle mitä ovat tekemässä ja mitä milloinkin tapahtuu-ei jännitä niin paljon.

Ei kannata jännittää, kyllä ne tietää mitä tekevät :)

Ihan alkuun,koita olla jännittämättä liikaa :hug:

Mulle tehtiin suuniteltu sectio epiduraalipuudutuksella. Mä jännitin ihan ja tärisin ihan hulluna,osittain jännityksestä,osittain koska mulla oli kylmä. Silti kehuivat kun saivat laitettua epiduraalin niin hyvin. Pistos ei sattunut mulla ollenkaan,inhottavalta tuntui kun tunsi puudutusaineen tulevan..Pitää vaan pyöristää selkä kaarelle niin hyvin kuin voi ja koittaa olla paikallaan.Jälkeenpäin ajateltuna itse sectiossa mulla tuntui kaikista inhottavimmalta virtsakatetrin laitto. Mutta section jälkeen kivut oli todella pahat seuraavan päivän iltana/yönä.. Mutta tämä on niin henkilökohtaista,toisilla kivut kovemmat ja toisilla pienemmät. Ja kunnon lääkkeitä saa,kun osaa vaatia! =) No mulla pidettiin se epiduraalipuudutus seuraavaan päivään asti,eli en tuntenut mitään kipua. Mut sit kun ottivat sen pois,niin illalla alkoi. Yöllä itkin kivusta,kunnes hoitaja näki ja sanoi,ettei mun od.tarvi kestää moista kipua. Sain piikin ja se helitti aika hyvin.. Niitä sit laitettiin säännöllisin väliajoin muistaakseni sitä seuraavaan iltaan asti,tämän jälkeen selvisin jo panadolilla. Mut siis tosiaanki saat muutakin lääkettä ja muista osata vaatia! Sanot heti,kun alkaa sattua enemmän..

Tosta,voiko aine loppua kesken..En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit?Mutta tuskin..

Paljon onnea synnytykseen.Tuskailin,jännitin ja tärisin itsekin ihan hulluna,mutta loppujen lopuksi turhaan..Koita ottaa rauhallisesti. :hug:

Tosta,voiko aine loppua kesken..En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit?Mutta tuskin..

Joo, voi se puudutus alkaa poistumaan kesken leikkauksen, mulle kävi niin. Senhän tuntee siitä, että kipu alkaa "nousta", nopeastikin. mutta siinähän on koko ajan se nukutuslääkärin assistentti, joku hoitsu siis, joka vahtii sitä puudutustasi. sanoin sille, että nyt alkaa tuntua jotain ja se sitten soitti sille nukutuslääkärille, joka antoi luvan lisätä jonkun tietyn määrän sitä ihanaa ainetta, joka humpsauttaa kivun pois ja tuntuu muutenkin vhän niinkuin löylyltä :)
Aika tuskaiseksi ehti mennä olo sitä puhelun loppumista odotellessa, tosi nopeasti alkaa kipu tuntumaan.
Muista pyytää kipupiikkiä osastolla, se auttaa nukkumaankin paremmin. ei kannata krvistellä tuskissaan. aluksi mulla oli kai 1 vrk kipupumppu selässä, se ei juurikaan tunnu siellä.
pistämisestä vielä: mulla meni viimeksi melkein 50 minuuttia ja noin 8 pistoa ehti tuntua, ennenkuin onnistui, mutta ei s eole kovin hirveää. joskus osuu piikki hermoon, se tuntuu aika jännältä, selkään pistetän ja vaikka toisessa reidessä käy ikäänkuin kamala sähköisku, erikoinen tunne. mutta ei siis satu aina, mulla ollut 2 sähköiskua.
Reipasta mieltä ja positiivista asennetta, tarkoitus on vain saada lapsi maailmaan turvallisesti.

Kiitos kovasti kaikille vastanneille. Kovasti toivoisin, että voisin kuitenkin synnyttää ja kaikki menisi hyvin. Ne kivut kun kuitenkin jää sinne synnytyssalille ja ne jälkisupparitkaan ei oo mitään.

Tuttu sanoi, että sille laitettiin jotain verenohennuslääkettä kainalosuonen kautta menemään ennen leikkausta. Onko teillä tästä kokemusta? Siis pannaanko jotain ainetta suoneen, ettei tule veri tulppaa?

Katetroidaanko kaikki leikattavat? Tehdäänkös se puudutuksessa?

Yhteistyössä