Auttakaa mua huomisessa siivouksessa! (tarvin nyt konkreettisia vinkkejä)

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Olisiko joku ihana ja osaisi/kehtaisi/jaksaisi minulle aikatauluttaa ja neuvoa miten saisin kaikkein järkevimmin huomenna siivottua? :ashamed: En tiedä, onko minulla oikeasti joku adhd tmv. mutta en saa siivottua järjestelmällisesti. Pyyhin hieman sieltä ja puunaan hieman tuolta. Lopulta näyttää etten ole saanut mitään aikaan. :ashamed:

Kyseessä on 80 neliöinen kolmio jossa keittiö, olohuone, lastenhuone, vanhempien makkari, kaksi vessaa, kylpyhuone ja sauna. Ihan kunnollinen perussiivous pitäisi saada tehtyä mutta miten saan organisoitua niin että koko homma tulee tehtyä huomenna? :wave:
 
heipsan
ensin viet kaikki petivaatteet pihalle, sitten imuroit matot ja nakkaat nekin pihalle, sen jälkeen pyyhit kaikki pinnat, imuroit ja luutuat, sen jälkeen vessan pesut. Ite oon kylppärin ja saunan pessy aina eri päivänä.
 
tassu
tee lista joka huoneesta esim kaikkialta pese lattiat ja sitten voit erittellä esim oh siivo tasot ,keittiön tasot jääkaappi ,uuni ..lyhyeesti kaikki sälä piloon ja wc kunnon pesu raikas tuoksu on jo hyvä ,älä stressaa hyvin se menee
 
xxx
No kyllä takuulla on ADHD/tms. mikäli tarvitset toista neuvomaan/aikatauluttamaan.
Melko vaikeaa, koska en tiedä mitään rytmeistänne jne.


Klo 8 sauna
Klo 11 wc:t
Klo 14 kylpyhuone
Klo 17 makuuhuone + lastenhuone
Klo 18 olohuone
 
helena
ensin kuljet ympäriinsä, vie mennessäs tuo tullessas, kaikki irto-kama omille paikoilleen.

sit paat pyykkikoneen laulamaan.

tiskit, kaikki koneeseen pyörimään, ja loput käsitiskillä kuivumaan. pane kahvi tippumaan, ja pulla sulamaan.

jos viet matot ulos niin nyt. ennen imurointia.

sit se imurointi, joka on helppoa kun juoksentelit ensin tavarat paikoilleen.

juo pulla kahvit ÄLÄ AVAA KAKSPLUSSAA!!!

pyykit narulle/kuivuriin

vaihda petivaatteet.

pese vessa, moppaa lattia.

tuo matot sisään ja pyyhi kaikki pöytätasot, yms mihin pöly laskeutuu.


 
maissihiiri
Mä teen aina niin että kaikki koneet pyörimään, eli tiskari ja pesukone. Sen jälkeen kerään tavarat paikoilleen, lelut yms. muut mitkä ei oo siellä missä kuuluis. Sitten imuroin, vien matot ulos ja pesen lattiat. Viimeisenä pyyhin pölyt. Niin ja sitten vielä pesen vessat.
 
Minä siivosin eilen 72 neliöisen kolmion. Aloitin pyyhkimällä peilipinnat, sitten imuroin ja laitoin matot ulos. Sen jälkeen pyyhin pölyt. Kävin nuorimmaisen kanssa ulkona vaunukävelyllä.. Kotiin tultuani luutusin ensin olohuoneen, vanhempien makkarin, sitten keittiön, isommat lapset siivosi oman huoneen, sitten luutusin eteisen. Viimeiseksi siivosin vessan..
 
siivooja
Mä tekisin näin:
Ensin Pyykkikone päälle sitten keittiössä päydät tyhjäksi ja niiden luutuaminen Ja lattian imurointi,
sen jälkeen olohuone tavarat paikalleen ja imurointi.
Sitten makuuhuone tavarat paikalleen ja imurointi.
Sitten lasten huone tavarat paikalleen ja imurointi.
Sen jälkeen kaikista huoneista pölyjen pyyhintä mikrokuitu liinalla ja sitten lattian luutuaminen samassa järjestyksessä kuin imurointi.
Sitten vessat pesu pölyt ja lattian moppaus.
Lopuksi sauna ja sitten kylppäri ja sitten vielä itse suihkuun ja viimeisenä pyykit kuivumaan, jos pyykkiä paljon niin sitten välissä niitä kuivumaan ja uuttakonetta pyörimään.
 
xxx
Jos on organisointi ongelmia tms. suosittelen että huone kerrallaan.
Keskittyminen jne. voi herpaantua jos tekee yhtä aikaa useamman huoneen siivousta.
Kun nyt siis aloituksesta päätellen on jotain ongelmaa siivouksen kanssa.
 
kinuski
Mulla on sama ongelma, eli en voi siivota vaan yhtä asiaa kerralla, vaan heilun siellä täällä ympäriinsä. Lopuksi kyllästyn ja hampaat irvessä väkisellä siivoan. Nykyään teen näin: Imuroin matot ja vien ulos jo edellisenä iltana, sit aamulla pyykkikone ja tiskikone päälle, ja sitten huone kerrallaan niin, että taukoja ei saa pitää ennenkuin yks huone valmis. Ja ihan ensimmäinen sääntö: ÄLÄ EDES AVAA TIETOKONETTA, muuten löydän kuitenkin itseni jossain vaiheessa tästä istumasta. Jossai vaiheessa iskee silti saamattomuus, mutta kun vaan sitkeesti jatkaa niin kyl se siitä.
 
helena
jos saat siivota yksin ja rauhassa niin sit toiminee tuo huone kerrallaankin systeemi. vaan mua henk.koht. ärsyttää se että täällä edes kävellään jo imuroidulta osalta, imuroimattomalle. mulla on kolme alle kouluikäistä tässä ramppautumassa, ja kyllä meillä vaan jaloissa lika/pöly/karvat siirtyy jos en nakita noita sohvalle imppaamisen ajaksi.
 
Isä ja aviomies
Klo 7.30 pyydät puolisoasi soittamaan johonkin kotipalveluyritykseen ja tilaat vakituisen viikkosiivouksen. 80 neliön siivoaa ammattilaiset tunnissa, n 28-35e/h, siitä pois kotitalousvähennys. Ei haittaa vaikka olisit adhd, kunhan vaan maksat laskun ajallaan.
 
neuvoja
Aloita vaikka yhdestä huoneesta, ensin tavarat paikoilleen. Sitten lattia, sitten muut pinnat.
Leiki vaikka et oot palkattu siivooja, itse saan aikaseks kun laitan esiliinan päälle ja kuvittelen olevani kodinhoitaja, keitän itselleni kahvit ensin.
Ja "katso" asuntoasi toisen ihmisen silmillä niin tiedät mitä pitäis tehdä.
Kyllä se siitä!
 
ap
Kiitos vinkeistä ja ideoista! :wave:

On keskittymisessä vaikeuksia, en tiedä sitten onko vaan luonne vai voiko olla kyse jostain muustakin. Siivoaminen ei sinällään ole minulle hankalaa mutta järjestys tai suunnitelmallisuus.
 
jojo
Mä valitsen huoneen josta aloitan, vaikka nyt makkarin. Siellä pyyhin pinnat ja laitan tavarat paikalleen. Mikä ei kuulu siihen huoneeseen, lentää sieltä tuohon olkkarin puolelle. Sitten imuroin, ja jos tarvitsee, pesen lattian ja vaihdan lakanat. Ovenkarmit ja valokatkaisija kannattaa muistaa pyyhkiä myös. Sitten otan jonkun muun huoneen, sama homma. Lopulta mulla on kaikki muu siistinä, mutta olkkari on siivoamatta ja siellä on läjä tavaraa jotka raivasin pois tieltä muista huoneista. Nyt vien paikalleen ne tavarat, niillehän on jo jossakin oma puhdas paikkansa odottamassa. Viimeisenä sitten pyyhin pölyt ja imuroin olkkarissa. Koira- ja kissataloudessa olen katsonut viisaimmaksi sulkea siivotun huoneen oven, niin sinne ei leijaile muualta karvaa. Heti kun "koiran huone" on puhdas, laitan koiran sinne pois tieltä ja portin kiinni. Kissa kyllä pysyy koko urakan ajan hisahtamatta saunassa, se pelkää imuria.
 
moi
Mä just tänään siivosin. Eka tavarat paikoilleen, lakanat pyykkiin, mattojen imurointi ja matot pihalle, lattioiden imurointi, pölyjen ja sormenjälkien pyyhintä, lattioiden pesu. Sit vessanpesut ja kylppäri jäi toiselle päivälle.
 
jojo
Ehtisinköhän minäkin siivota vielä tänään edes yhden huoneen? Taidan mennä kokeilemaan, olisi sitten sekin pois huomiselta. Hei hei, ja tsemppiä ap:llekin, kyllä se siitä!
 
kp
Meillä aika lailla samanlainen koti.

Mä aloitan sillä, että koneet käyntiin, eli jos on tiskikone ja pyykkikone, ne pyörimään.

Jos on mattoja, ne ulos. Imuroida ne eka, jos on hiekkaa.

Siivoan ekaksi keittiön. Eli tasot, pyyhin kaappien ovia. Liesi, uuniin ainetta (sen voi laittaa jo yöksi).

Sitten tyhjennän sängyt eli petivaatteet pois, sängyt tyhjänä tuulettumaan. Peitot, tyynyt, päiväpeitot ulos tai parvekkeelle. Petivaatteet sitten koneeseen seuraavana.

Sitten irtotavarasta eroon eli kaikki lehdet lehtikeräykseen, lelut laatikkoihin, puolipitoiset vaatteet joko pesuun tai kaappiin jne.

Pyyhin pölyt hyllyistä, lampuista, lipastojen päältä jne. Ylhäältä alaspäin.

Sitten vessanpyttyyn pesuaineet vaikuttamaan ja pesen altaat, peilit, kaakeleita, lattiat ym. Myös pesuhuoneen ja saunan voi pestä nyt.

Sitten imuroin kaikkialta.

Siistin jonkun aikaa eteistä hyvään järjestykseen.

Sitten luutuan koko kämpän. Haen täkit ja tyynyt ja laitan uudet pussilakanat.

Voi tehdä 1 huone kerrallaankin, aloita keittiöstä, sitten olkkari, makuuhuone, lastenhuone, vessat, kylppäri ja sauna.
 
neuvoja
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Kiitos vinkeistä ja ideoista! :wave:

On keskittymisessä vaikeuksia, en tiedä sitten onko vaan luonne vai voiko olla kyse jostain muustakin. Siivoaminen ei sinällään ole minulle hankalaa mutta järjestys tai suunnitelmallisuus.
Itse asiassa mulla itelläkin on vaikeuksia aloittaa siivousta, vaikka tässä
muita neuvon. Tarvitsisin kans ohjeita omaan kämppään. Tuntuu siltä että
mikään ei mahdu mihinkään ja pikasiivouksessa tungen ylimääräsen vaatehuoneeseen ja sen takia se on sitten boikotissa jne..
Päätä heti aamulla että aloitat äläkä istu hetkeäkään vaan siivoat,
välillä syöt kevyesti ja sitten palkitset itsesi jollain hyvällä.
 
hippimamma
Mä joudun aina ensin siivoamaan lattiat pyykeistä ja leluista sekä muusta roinasta.

Lastalla vedän kaikki tavarat kasaan joka huoneessa. Lajittelen niistä kasoista pyykit, (astiat), lelut, kirjat, roskat.
Sit kun kaikki on lajiteltu vien pyykit pyykkikoriin ja laitan ekan koneellisen päälle.

Sit astiat jos niitä löytyy ja tiskikone päälle (tai altaaseen odottamaan käsin tiskiä).

Kirjat, lehdet ja muu paperitavara, hyllyyn ja paperinkeräykseen.

Lelut lasten huoneeseen, missä lajittelen ne taas eri kasoihin ja koreihin/laatikoihin ja sitten hyllyyn.

Matot ulos. Petivaatteet ulos.

Imurointi, moppaus.

Uudet pyykit koneeseen. Edelliset kuivumaan.

Keittiön siivous, jääkaapista vanhat ruoat pois, roskat pois pöydiltä, tiskit koneeseen, kone päälle, tai tiskaa käsin.

Wc:n/kylpyhuoneen pesu. Kerää roskat ja pyykit lattialta. Harjaa tai imuroi lattia, suihkuta tai moppaa lattia. Pese allas, pese pytty.

hare matot ja petivaatteet ulkoa. :D

Pidemmän kaavan mukaan... Meillä on aina kaaos :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja heipsan:
ensin viet kaikki petivaatteet pihalle
Oih! Hienoa, ihanaa. Tässä tämä pölyallergikon muistutus. Lupasin että kun tulee yli 10asteen pakkaset niin roudaan petivaatteet pihalle mutta olin unohtanut :flower:

Tsemppiä ap:lle siivousprojektiin =) hyviä vinkkejä täällä tullu jo. Itse alottaisin kanssa tolla että petivaatteet ja matot pihalle/parvekkeelle ja sitten imurin kanssa huhkimaan :)
 

Yhteistyössä