Auttakaa! Mitä voin tehdä, kun lapset leikkii, juoksentelee, höpöttää jne. 1-2 tuntia sen jälkeen kun ne menee yöunille?

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Josmlapsi on kotihoidossa niin voi pärjätäkkin ilman päikkäreitä. Jonkinlainen lepohetki/rauhoittuminen kuitenkin lounaan jälkeen ja jos silloin nukahtaa niin nukkuu. Ei enää myöhemmin unille.

Meillä ankein nurkka sijaitsee eteisessä, ja siellä seistään minuutti per ikävuosi huudon määrästä riippumatta. Jos tulee pois, laitan takaisin (seison ihan lähellä). Joutuu siinä itsekin vähän vaivaa näkemään ennen kuin homman nimi on kaikille osapuolille selvillä.

..
Siirtäisin nukkumaanmenoa puolella tunnilla tai tunnilla myöhäisemmäksi. Näin kuopus olisi väsyneempi nukkumaan mennessä. Sitten kun riehunnasta on päästy eroon, niin kellonaikaa voisi hilata hitaasti takaisinpäin.

Millä keinolla te noin muuten saatte lapset kuriin?

Meillä on muutaman kerran nostettu riehuja ovesta ulos portaille rauhoittumaan. Toimii etenkin näin kesäaikana, ei toki pakkasilla.

Meillä myös useimmiten istutaan ja odotetaa huoneessa, että kuopus on nukahtanut.

Rutiinin pitää olla kunnossa. Meillä iltapala ja siitä pöydästä suoraan pissalle, hammaspesulle ja nukkumaan.

Jos höpötys ei ota laantuakseen, niin saatan laulaalurauttaa jonkun rauhallisen laulun. Toimii kun on poikkeuksellista. Muuten meillä soi aina sama unimusiikki.

Sängystäpoistujat saa pikalähdön huoneesta pois toisen vanhemman huomaan. Hyvin hyvin harvoin näin käy. Muutenkin hyväksyn peittelyn jälkeen korkeintaan pari lausetta lapsilta ja pari kertaa pään nousemisen tyynystä. Näiden aikana rauhoittelen ystävällisellä puheella, mutta jos ei lopu, niin sitten heti pian sanon tiukasti ja tarvittaessa lapsi huoneesta pois.

Alunalkaen otin isosiskon "kumppaniksi" ja kerroin, että hänen pitää olla rauhassa ja kunnolla kun nyt opetetaan pikkusiskoa nukahtamaan.

No minä jättäisin ne päiväunet pois, vaikka kokeeksi, että jaksaako lapsi valvoa silloin koko päivän.

Osalle lapsista toimii hyvin se, että päikkäri jää jo nuorena pois ja nukkuvat vaan pitkät yöunet. Mutta ne yöunet on sitten tavallisesti sen 11-12h, että jos teillä on herätys oikeasti jo kuudelta niin tosi aikaisin pitäis mennä nukkumaan.

Tää vois olla hyvä idea meilläkin, jos vaan toimisi. Mutta mutta... laitanko lapset lastenhuoneen nurkkaan, jossa itkevät kunnes "pelastetaan" tai eivät tottele ja lähtevät leikkimään, ts. kaikki alkaa alusta... vai laitanko eteisen nurkkaan, jossa seuraavat tv:tä tms. eikä nukkumaan menoa auta lainkaan.
No ensinnäkin joko tv ei ole päällä tai sitten jäähynurkasta ei näe sitä, ideahan siinä on se että sieltä poistutaan vasta kun on lupa ja se ei sijaitse lapsen huoneessa vaan nimenomaan eteisessä yms yleissä tilassa.

Jos nukahtaminen on tuollainen rumba niin toimisiko se että illalla rauhoituttaisiin ajoissa, iltapala viimeistään seiskalta,sitten hampaanpesu ja vaikka molemmille yksi lapsi kainaloon ja iltasatu. Ja jutelkaa etukäteen varsinkin isomman kanssa että ei lähtisi siihen pienen juttuun mukaan. Kerrot myös etukäteen mitä siitä seuraa jos ei suju ja toteuta se, katkaise se riehuminen ennenkuin se ryöstäytyy käsistä.

Esim jos leluilla leikitään kun pitäisi nukkua niin takavarikoit ne mihin on koskettu.

ap.
Hyvin voi jättää pois. Meillä esikoinen alkoi nukkumaan yöt läpeensä vasta sitten, kun päikkärit jätettiin pois kahden vuoden iässä. Muuttui samalla paljon virkeämmäksi. Nukkumaanmenoaika voi kyllä sitten olla yllättävän aikainen, koska öisin nukutaan se 12 h putkeen.
Päiväkodissa ovat kyllä sanoneet, että kaikki alle 4-vuotiaat nukkuu päiväunet. Voikohan siellä sitten sanoa, ettei nuku. Kun kuitenkin joka kerta kuulemma on ensimmäisten joukossa jotka nukahtaa. Vai onko tää nyt vaan pakko kestää ja antaa nukkua ne päiväunetkin.

ap.
Meillä paras uhkaus: nyt hiljaa tai äiti tulee viereen. Ja jos ei tottele äiti tulee viereen pötköttämään ja pitää kiinni. Kohta lupaa olla hiljaa ja äiti voi nousta. Nykyään ei tartte enää uhkausta toteuttaa. Välillä oli aika huutoa.

Musta tuntuu, että sä pelkäät lasten huutoa. Sitä ei voi välttää. Sun pitäävain valita joku ehdotetuista tekniikoista ja pysyä siinä. Vaikka ne välillä huutais.

Ja jos meillä noustaan sängystä ylös, lasken kolmeen ja sit laitan lapsen pään tyynyyn. Tätä kun on huudon kans tehnyt vähän aikaan, niin nykyään uskovat. Vaikka onkin iPad kainalossa.
Heh. Tätähän ne oikein odottaa, että sanon "nyt hiljaa tai äiti tulee viereen". Kuuluu vaan että joo, tule äiti tule. Ja jos en sitten tule niin alkaa kahta kauheampi höpötys ja riekkuminen. Eli odottavat äitiä paikalle.

En pelkää lasten huutoa vaan kyse on siitä, että mielestäni ei ole järkeä siinä että 1-2 h menee riekkumiseen sen sijaan että vois nukkua eikä sit olis aamulla väsynyt.

ap.
Siirtäisin nukkumaanmenoa puolella tunnilla tai tunnilla myöhäisemmäksi. Näin kuopus olisi väsyneempi nukkumaan mennessä. Sitten kun riehunnasta on päästy eroon, niin kellonaikaa voisi hilata hitaasti takaisinpäin.

Millä keinolla te noin muuten saatte lapset kuriin?

Meillä on muutaman kerran nostettu riehuja ovesta ulos portaille rauhoittumaan. Toimii etenkin näin kesäaikana, ei toki pakkasilla.

Meillä myös useimmiten istutaan ja odotetaa huoneessa, että kuopus on nukahtanut.

Rutiinin pitää olla kunnossa. Meillä iltapala ja siitä pöydästä suoraan pissalle, hammaspesulle ja nukkumaan.

Jos höpötys ei ota laantuakseen, niin saatan laulaalurauttaa jonkun rauhallisen laulun. Toimii kun on poikkeuksellista. Muuten meillä soi aina sama unimusiikki.

Sängystäpoistujat saa pikalähdön huoneesta pois toisen vanhemman huomaan. Hyvin hyvin harvoin näin käy. Muutenkin hyväksyn peittelyn jälkeen korkeintaan pari lausetta lapsilta ja pari kertaa pään nousemisen tyynystä. Näiden aikana rauhoittelen ystävällisellä puheella, mutta jos ei lopu, niin sitten heti pian sanon tiukasti ja tarvittaessa lapsi huoneesta pois.

Alunalkaen otin isosiskon "kumppaniksi" ja kerroin, että hänen pitää olla rauhassa ja kunnolla kun nyt opetetaan pikkusiskoa nukahtamaan.
Ei mielestäni oikein pysty myöhentämään tuota unille menoa kun muutenkin on aika vähän aikaa nukkua (10-11h).

Täytyy sanoa, että pienempi uskoo muuten ihan sanomista, ei tarvitse jäähyjä tms. Mutta isompi on tosi jääräpää, täytyy laittaa useinkin jäähylle, jopa ulos asti. Jopa pakkasilla, mutta tällöin riittää vain 10 sekuntia. :) Sitten taas uskoo.

Samat rutiinit on meilläkin: iltapala, pissalle, yövaatteet päälle, hammaspesu ja sänkyyn. Unimusiikki on joka ilta.

Mielestäni isompi osaa nukahtaa hyvin, ymmärtää sen, että pienemmän pitää antaa olla rauhassa ja olla itse hiljaa, että toinen ei villiinny... mutta silti toisinaan ei muista tätä ja lähtee mukaan "peliin".

opej
Päiväkodissa ovat kyllä sanoneet, että kaikki alle 4-vuotiaat nukkuu päiväunet. Voikohan siellä sitten sanoa, ettei nuku. Kun kuitenkin joka kerta kuulemma on ensimmäisten joukossa jotka nukahtaa. Vai onko tää nyt vaan pakko kestää ja antaa nukkua ne päiväunetkin.
Kysy, voiko lapsen herättää esim. puolen tunnin unien jälkeen. Tiedätkö miten pitkät päiväunet nukkuu? Mitä lyhyemmät päikkärit sitä paremmin uni tulee illalla. Kysehän on selvästi siitä, että nuorempi ei vaan ole väsynyt nukkumaanmenoaikaan. Pitkät päiväunet myös siirtää unirytmiä aina myöhäisemmäksi, ja sehän ei ole arkisin hyvä homma.

ap.
Kysy, voiko lapsen herättää esim. puolen tunnin unien jälkeen. Tiedätkö miten pitkät päiväunet nukkuu? Mitä lyhyemmät päikkärit sitä paremmin uni tulee illalla. Kysehän on selvästi siitä, että nuorempi ei vaan ole väsynyt nukkumaanmenoaikaan. Pitkät päiväunet myös siirtää unirytmiä aina myöhäisemmäksi, ja sehän ei ole arkisin hyvä homma.
Nukkuu usein 12-13.30 eli 1,5h. Ja minun mielestäni on väsynyt illalla kun tosiaan 18-19 maissa alkaa jo haukottelemaan ja valittamaan väsymystä. Meneekö sitten niin väsyneeksi ettei enää osaa nukahtaa? En tiedä.

..
Ei mielestäni oikein pysty myöhentämään tuota unille menoa kun muutenkin on aika vähän aikaa nukkua (10-11h).

Täytyy sanoa, että pienempi uskoo muuten ihan sanomista, ei tarvitse jäähyjä tms. Mutta isompi on tosi jääräpää, täytyy laittaa useinkin jäähylle, jopa ulos asti. Jopa pakkasilla, mutta tällöin riittää vain 10 sekuntia. :) Sitten taas uskoo.

Samat rutiinit on meilläkin: iltapala, pissalle, yövaatteet päälle, hammaspesu ja sänkyyn. Unimusiikki on joka ilta.

Mielestäni isompi osaa nukahtaa hyvin, ymmärtää sen, että pienemmän pitää antaa olla rauhassa ja olla itse hiljaa, että toinen ei villiinny... mutta silti toisinaan ei muista tätä ja lähtee mukaan "peliin".
Tarkoitin, että lyhennät niitä unia muutamaksi päiväksi, pariksi viikoksi maksimissaan. Uskoakseni osa ongelmaa on nyt se, että yrität laittaa liian virkeää kuopusta nukkumaan.

Siis kumpi nyt on se ongelma, isompi vai pienempi? Luulin, että pienempi, mutta jos hän kerran uskoo sanomista niin onko se sitten kuitekin isompi?

minä88
Meillä 3-v ja 6 kk menevät nukkumaan niin että ensin laitetaan isosiskon kanssa vauva yhdessä nukkumaan, sitten mennään me "isot tytöt"..ja tietty pitää olla hiljaa, ettei vauva herää..kuiskata saa pari lausetta mutta sitten pitää olla hiljaa. Alussa yritti tulla sängystä pois ym mutta silloin nostin takaisin ja käden yli ettei päässyt ylös..käsi pois kun lupasi olla rauhallinen, nykyään ei edes yritä riehua. Nukahtamiseen menee n. 20-30 min, ja vieressä istun kokoajan. Päiväunet jäi pois jo alle 2-v, jos nukkuisi päivällä niin ei varmaan sujuis nukuttaminen näin hyvin. Molemmat lapset nukkuu 10-12 h yöunet.

"Carelia"
No minä tekisin silleen, että makaisin sen karkulaisen vieressä niin kauan ku se on sikeässä unessa. Ja olen tehnytkin, ja nukahtanut itsekkekin. Onneks oon tämmönen slim-versio niin mahduin rullalle pinnasänkyyn, josta oli laita pois. Lapsen lisäksi. Kyllähän se ärsyttää maata puol tuntiakin, kun haluais viettää laatuaikaa vaikka itsensä kanssa.

Lzkd
Mikset voisi mennä viereen nukuttamaan? Se 15 min vieressä ja rauhallinen loppuilta vai 2 tuntia riukkumista ja pinna kireällä? No kukin tavallaan. Musta sulta puuttuu kuri ja lapset ei usko sua.

ap.
Tarkoitin, että lyhennät niitä unia muutamaksi päiväksi, pariksi viikoksi maksimissaan. Uskoakseni osa ongelmaa on nyt se, että yrität laittaa liian virkeää kuopusta nukkumaan.

Siis kumpi nyt on se ongelma, isompi vai pienempi? Luulin, että pienempi, mutta jos hän kerran uskoo sanomista niin onko se sitten kuitekin isompi?
Jaa'a... :D sen kun tietäis kumpi on ongelma. Päivällä isompi tottele vaan kokeilee miten kauan meillä vanhemmilla kestää hermot ja mitä hän saa tehdä. Mutta illalla luulisin, että "ongelma" on pienempi, koska isompikin välillä hermostuu siihen, ettei saa nukkua. Ja pienempi se riekkuja on, joskus vaan isompi lähtee siihen mukaan.

Ja minun mielestäni pienempi on kyllä väsyny illalla... mutta onko tarpeeksi väsynyt vai liian väsynyt vai liian väsynyt... en tiedä.

ap.
[QUOTE="Carelia";28879319]No minä tekisin silleen, että makaisin sen karkulaisen vieressä niin kauan ku se on sikeässä unessa. Ja olen tehnytkin, ja nukahtanut itsekkekin. Onneks oon tämmönen slim-versio niin mahduin rullalle pinnasänkyyn, josta oli laita pois. Lapsen lisäksi. Kyllähän se ärsyttää maata puol tuntiakin, kun haluais viettää laatuaikaa vaikka itsensä kanssa.[/QUOTE]

Joo, minäkin olen vieressä maannut ja sitähän se pienempi odottaakin että äiti tulee viereen. Mutta jostain syystä minua ei kiinnosta maata puolta tuntia pimeässä lastenhuoneessa. Tätä olen tehnyt jo 5 vuotta. Mutta ei taida muukaan auttaa niin on vaan jatkettava, koska ei muutakaan keinoa löydy. Eikä kyse ole laatuajasta vaan ihan pyykinpesu-, astianpesu-, ym. kotityöajasta mutta myös omasta iltapala- ja rauhoittumisajasta. Itsekin on mentävä unille jo klo 22 maissa.

"noo"
Joo, minäkin olen vieressä maannut ja sitähän se pienempi odottaakin että äiti tulee viereen. Mutta jostain syystä minua ei kiinnosta maata puolta tuntia pimeässä lastenhuoneessa. Tätä olen tehnyt jo 5 vuotta. Mutta ei taida muukaan auttaa niin on vaan jatkettava, koska ei muutakaan keinoa löydy. Eikä kyse ole laatuajasta vaan ihan pyykinpesu-, astianpesu-, ym. kotityöajasta mutta myös omasta iltapala- ja rauhoittumisajasta. Itsekin on mentävä unille jo klo 22 maissa.
No mutta jos nukuttamiseen menee nyt 1-2 tuntia, niin onhan tuo puolituntinen parannus asiaan! Ja kun ryhdyt järjestelmällisesti hoitamaan sen nukutuksen, niin siitähän se aika myös vähenee. Ota se puolituntinen aikana, jota lapsesi nyt kertakaikkiaan tarvitsee.

Tsemppiä!
Ekana tsempit! Mulla on samanikäiset ja kesäisin nukkuivat samassa huoneessa. Ja oli rauhatonta! Vanhempi ei nuku päiväunia eli olisi nukahtanut saman tien. Nuorempi nukkuu eikä ole illasta yhtä väsynyt: laulelee tms omassa huoneessaan kunnen nukahtaa puolen tunnin päästä. Mutta kesällä toi oli hankalampaa. Mä olin huoneessa siihen asti kun nukahti, mut ymmärrän, et sulla on mitta täysi, sais jo riittää. Rauhoittuuko lapset sadun lukemiseen? Voisitko lukea itse tai laittaa sadun cd:ltä pyörimään? Käy lainaamassa jotain kirjastosta ja kokeile. Tai vois olla rauhallista musiikkia? Tai miten ne tekee pk:ssa, saisiko sieltä jotain vinkkejä? Tai voisitko olla ensin hetken vieressä, sitten muutaman päivän päästä olisit sängyn vieressä, sitten tuolissa vähän kauempana jne?

Noihin omiin hommiin jne on mulle auttanut se, että laitan pesukoneet pyörimään ennen kuin tehdään iltapesut jne. Siivoan myös pöydän puhtaaksi iltapalan jälkeen, ettei tarvii nukuttamisen jälkeen hoitaa. Ei ole ihan hirveän iso juttu, mutta on ihana tulla takaisin keittiöön/olkkariin, kun se on siisti sen sijaan, että pitäisi laittaa kone pyörimään tms. Suosittelen kokeilemaan!

"Carelia"
Sama tarina, tosin jo mennyttä aikaa. Mut vähimmällä on päässy vieressä makaamalla. Joskus istunut lattialla otsalampun kanssa kirjaa lukemassa.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Tsemppiä!;28879418:
Ekana tsempit! Mulla on samanikäiset ja kesäisin nukkuivat samassa huoneessa. Ja oli rauhatonta! Vanhempi ei nuku päiväunia eli olisi nukahtanut saman tien. Nuorempi nukkuu eikä ole illasta yhtä väsynyt: laulelee tms omassa huoneessaan kunnen nukahtaa puolen tunnin päästä. Mutta kesällä toi oli hankalampaa. Mä olin huoneessa siihen asti kun nukahti, mut ymmärrän, et sulla on mitta täysi, sais jo riittää. Rauhoittuuko lapset sadun lukemiseen? Voisitko lukea itse tai laittaa sadun cd:ltä pyörimään? Käy lainaamassa jotain kirjastosta ja kokeile. Tai vois olla rauhallista musiikkia? Tai miten ne tekee pk:ssa, saisiko sieltä jotain vinkkejä? Tai voisitko olla ensin hetken vieressä, sitten muutaman päivän päästä olisit sängyn vieressä, sitten tuolissa vähän kauempana jne?

Noihin omiin hommiin jne on mulle auttanut se, että laitan pesukoneet pyörimään ennen kuin tehdään iltapesut jne. Siivoan myös pöydän puhtaaksi iltapalan jälkeen, ettei tarvii nukuttamisen jälkeen hoitaa. Ei ole ihan hirveän iso juttu, mutta on ihana tulla takaisin keittiöön/olkkariin, kun se on siisti sen sijaan, että pitäisi laittaa kone pyörimään tms. Suosittelen kokeilemaan!
Isompi tykkää kun luen mutta pienempi haluaisi nähdä kuvia, tulla syliin, kysellä "mikä tuo on, miksi, missä" jne. joten lukeminen ei onnistu. CD:ltä tulee unimusiikkia (rauhallista) joka ilta. Päiväkodissa ei musiikkia tai hoitaja laulaa hetken ja sitten on hiljaisuus = ei sanaakaan. Näin on kerrottu. Ei toimi kotona.

Ei varmaan auta muu kuin jatkaa tuota sängyn vieressä istumista, kokeilla toisinaan joko osaavat nukahtaa keskenään ja jos ei niin jatkaa taas istumista. Mutta nyt täytynee lähteä unille itsekin.

[QUOTE="vieras";28879039]Pienet on lapset pienet on murheet.. mitä teen koululaisille jotka menevät nukkumaan mutta 30 min myöhemmin kun itse menen nukkumaan niin alkaa ralli :([/QUOTE]
Ja mitenhän te aiotte sitten pärjätä kun 15 vuotiaat karkaavat ihan ulos asti aina kun huvittaa. Nyt olisi kiire saada ne kullannuput ymmärtämään kodin säännöt tai sitten voittekin luovuttaa ja alkaa elämään heidän järjettömillä säännöillään!

"vieras"
Meillä samanikäiset lapset, eikä ikinä, siis ikinä ole tullut mieleen laittaa molempia yhtä aikaa nukkumaan. En uskokaan että osaisivat nukahtaa tuosta noin vain. Meillä on isommalla aikuisten sänky, ja menen siihen viereen pötköttelemään ja lukemaan iltasadun. Se on oikeasti hauskaa: kainalossa uninen lapsi eikä minun tarvitse tehdä muuta kuin lukea ja bongailla herra Hakkaraista kirjan sivuilta. Sitten silitän lapsen selkää pari minuuttia, lapsi on unessa ja minun hommani tehty. Samaan aikaan mies viettää kahdenkeskistä aikaa pienemmän kanssa. Lapsi rauhoittuu ja väsähtää miehen sylissä iltasadun aikana ja hänet kannetaan sänkyyn. Aikaa tähän menee puoli tuntia. Lapset saavat kummatkin vanhemman jakamattoman huomion, ja se tekee nukkumaanmenosta heille päivän parhaimman hetken. Löytyiskö ap teilläkin joku juju tuohon nukkumaanmenoon, joka tekisi siitä odotetun hetken ja helpottaisi nukahtamista.

Yhteistyössä