Auttakaa mitä vaatteita vielä pitää ostaa vauvalle?

  • Viestiketjun aloittaja ????
  • Ensimmäinen viesti
heh
Minä jouduin heti kotiinpääsyn jälkeen ostoksille hakemaan 50-kokoisia vaatteita kun kaikki muut vaatteet pyöri ympyrää vauvan päällä. 62 kokoa meillä käytettiin vasta puolivuotiaana...
 
ete
Kyllä noilla jo äitiyspakkauksen lisänä pärjää. Puolipotkareita ja bodyja voi muutaman lisääkin ostaa, koska ainakin meillä ne oli eniten käytössä. Ehkä joku potkupuku voisi myös olla kiva.
 
mulla oli myös vaatteita koossa 50, kun tuolle minun apinavauvalle 56 olivat niin isoja kun syntyi. Oli syntyessään 51 cm pitkä.. Sen lisäksi mulla oli fleecepuku kokoa 62 ja sukkahosuja, bodeja meillä oli kymmenittäin ym ym. Okei olen kyllä vaatefriikki että vähemmälläkin olis pärjätty, mutta äp:n ulkoiluvaatteisiin lapsesi tulee hukkumaan.. Meillä kun tosiaan hukkui tuohon 62 joten kävin ostamassa vielä 56 haalarinkin. Kerran se vain pieni on :heart:
 
vieras
ostaisin yhden pienemmän haalarin ja pikkuisen talvihatun, pakkauksen hattu on ollut iso. Villahaalari esim. koko 56-60 voi olla myös tarpeen, mikäli tulee kylmä talvi tai villanuttu ja housut ja villatöppöset. Mä olen pienellä pitänyt talvella myös joskus sisällä pientä puuvillamyssyä tai ruskovillan silkkimyssyä (nauhat leuan alla) ja pehmeää villatakkia, varsinkin jos talossa on vetoa. Jos asutte etelä-suomessa ja asunto on vedoton ja lämmin, et ehkä näitä tarvitse lainkaan.
 
ansku
Pitkähihainen ja terällinen haalari/oloasu on käytännöllinen. Ja kannattaa ostaa sellaisia, mitkä saa edestä kokonaan auki. Mahdollisimman vähän pään läpi pujotettavia, mielummin kietaisubodeja.
 
norppa75
En nyt ihan tarkkaan muista/tiedä mitä kaikkee äp:ssa on, mutta itse varmaan hankkisin vielä jotain lisää. Vauvan koosta kun ei koskaan tiedä niin en suosittele 50cm ostamaan, koska voi olla että ne ei mahdu ollenkaan. Meidän kolmannelle lapselle 56cm vaatteet oli parissa viikossa pieniä. Osta siis 60 tai 62 cm, ne ainakin mahtuu.

Bodeista pienelle ehdottomasti parhaita ovat kietaisubodyt, ei tarvitse pienelle pään yli pujotella, tosi näppäriä. Muutama body, joku pitkähihainen potkupuku (mahdollisesti lyhythihaisia bodeja sen alla pidettäväksi), villavaate kerta, toppahaalari 62cm kans suosittelen.

Kirppareilta löytää siistejä pieniä vaatteita aika hyvin. Ja kauppaan pääsee kyllä sittenkin kun vauva on syntynyt. Jos vaikka tarviikin niitä pieniä lisää, jos on pieni vauva. Mutta kyllä mä muutaman vaatekerran vielä ostaisin lisää. Meillä esikoisella saattoi mennä kolme vaatekertaa päivässä kun pulautteli tai tuli kakat/pissat vaipasta ohi...
 
Toppapuku on kyllä aika pakko hankinta, se äityispakkauksen puku on valtava. Samoin hattu pyörii päässä.

Itse ostaisin vielä pari yöhaalaria ja noita bodeja on harvoin liikaa.

Jos on kylmä talvi, niin villavaatteet/fleecepuku haalarin alle on hyvät olla olemassa. Niitä ei ehkä nyt vielä kannata ostaa, eihän ihan pientä nyt kovin alkuun talvella ulkona pidetäkään.Jos sitten myöhemmin nukkuu ulkona tai vaunuilette ahkerasti, on välipuku varmasti hyvä olla olemassa.

Meillä kävi myös niin, että vauva oli sen verran pieni, että jouduttiin alkuun ostamaan kokoa 50 cm. Niitä ei ehkä kamalasti kannata etukäteen ostaa, jos sieltä kovin iso putkahtaa, niin ovat sitten jo valmiiksi pieniä. Itse ostaisin sinuna kokoa 56 cm vielä parit bodyt ja sukkikset/puolipotkarit sekä myssyn sisälle.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ???? :
Mulla on nyt äitiyspakkauksen vaatteiden lisäksi:

3 bodya kokoja 56 ja 62
2 puolipotkarit kokoja 56 ja 62
2 potkarit kokoa 56 ja 62

Mitä muuta pitäisi ostaa?
mulla on vauvalle 30 bodya.. 10 puolipotkarit ja potkareita n.20.

ja niitä tulee kyllä kaikkia käytettyä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ???? :
Mulla on nyt äitiyspakkauksen vaatteiden lisäksi:

3 bodya kokoja 56 ja 62
2 puolipotkarit kokoja 56 ja 62
2 potkarit kokoa 56 ja 62

Mitä muuta pitäisi ostaa?
mulla on vauvalle 30 bodya.. 10 puolipotkarit ja potkareita n.20.

ja niitä tulee kyllä kaikkia käytettyä...
Kyllä niitä vaatteita menee ja itsekin ostan niin, ettei tarvitse koko ajan olla pesemässä, mutta vähemmälläkin kuin 30:llä bodylla voi tosiaan selvitä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Toppapuku on kyllä aika pakko hankinta, se äityispakkauksen puku on valtava. Samoin hattu pyörii päässä.

Itse ostaisin vielä pari yöhaalaria ja noita bodeja on harvoin liikaa.

Jos on kylmä talvi, niin villavaatteet/fleecepuku haalarin alle on hyvät olla olemassa. Niitä ei ehkä nyt vielä kannata ostaa, eihän ihan pientä nyt kovin alkuun talvella ulkona pidetäkään.Jos sitten myöhemmin nukkuu ulkona tai vaunuilette ahkerasti, on välipuku varmasti hyvä olla olemassa.

Meillä kävi myös niin, että vauva oli sen verran pieni, että jouduttiin alkuun ostamaan kokoa 50 cm. Niitä ei ehkä kamalasti kannata etukäteen ostaa, jos sieltä kovin iso putkahtaa, niin ovat sitten jo valmiiksi pieniä. Itse ostaisin sinuna kokoa 56 cm vielä parit bodyt ja sukkikset/puolipotkarit sekä myssyn sisälle.
Tekisin noin...

 
ei kauheesti kannata mitään pieniä hommata.... meillä järjestään jokanen ollut 52-54 sentisii...harmittaa vaan sitten kun moni vaate jää pitämättä.
meillä on myös pärjätty äippä laatikon toppiksella. villa pukuja en oo kellään pitäny enkä mitää muutakaa väli pukuja toppahaalarin alla.
järki käteen!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kauhulan mude:
ei kauheesti kannata mitään pieniä hommata.... meillä järjestään jokanen ollut 52-54 sentisii...harmittaa vaan sitten kun moni vaate jää pitämättä.
meillä on myös pärjätty äippä laatikon toppiksella. villa pukuja en oo kellään pitäny enkä mitää muutakaa väli pukuja toppahaalarin alla.
järki käteen!!!
Se on just se kun ei tiedä varmaksi, minkä kokoinen sieltä pullahtaa. Meillä vauva oli 46 vai 47 cm pitkä syntyessään. Syntyi kesällä ja äp pakkauksen pukua käytettiin vasta kevättalvella :D
 
pipari
harsoja ostin esikoisen synnyttyä lisää -pidin aina alla kun laskin viltille tai laitoin olkapäälle-lähinnä puklailun takia.
Pienet villasukat ja peukalottomat tumput, villahaalari (helpostipuettava -eli vetoketju aukeaa punttiin) Pientä vauvaa on vaikea pukea.
Vetoketjulliset tai napilliset takkimalliset colleget hyviä, mutta ilman huppua!
Sukkahousut on käteviä! -myös pojalla!!!
Pyllypyyhkeitä -sellaisia 30x50cm
sinkkivoidetta!
Suppoja
Mieti noissa vaateostoissa, että voit sellaisen vetelän vauvan päälle pukea. käytännöllisyys ennen kaikkea.
collegepaidat ja paidat yleensä (pään yli vedettävät) koin itse erittäin hankaliksi enkä käyttänyt ollenkaan. huput katkaisin ja korjasin kaulukseksi =)
Collegehousut, Trikoot, sukkahousut, Pitkähihaiset Bodyt, college / neuletakit Olivat HYVIÄ
Villaista taljaa kannattaa kysellä sukulaisilta vaikka joululahjaksi -saa esim vaunuihin makuupussin alle pitämään lämmintä. Myöhemmin voi käyttää rattaissa ja esim pulkassa =)
Talvella karvavuoriset töppöset ja tumput ja tietysti haalari.
 
Kyllä niitä pieniäkin vaatteita tarvii kokoa 50 ja 56. Riippuu tietenkin paljon niiden merkistä, mutta esim. Tuttan 56 vastaa normaali koossa 62 68. 62 koko sopii normaalikokoiselle vauvalle 4kk eteenpäin tai toki sopii heti, mutta on hurjan iso ;) Meillä esikoinen oli 50cm ja 3500g ja kuopus 4200g ja 52cm, molemmat käyttivät kokoa 56 vielä 3kk iässä. Meillä ainakin alkuun käytettiin 50cm vaatteita, en tykännyt liian isoista vaatteista vauvalla.

Ihan alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat ja puolipotkarit ja vähän myöhemmin bodyt ja potkupuvut, joissa nepparit alaosassa.

Meillä esikoinen syntyi maaliskuussa ja kuopus marraskuun lopussa. Vaikka nyt uuden äitiyspakkauksen puku on tavallaan pienempi ja paremmanmallinen on se järjettömän suuri silti vastasyntyneelle eli pienen toppapuvun 56 tai 62 ja villahaarin hankkisin myös.

Niin ja jos vauva sattuu olemaan kova puklaileen, kuten meillä esikoinen, päivässä saattaa mennä useampikin vaatekerta.

Lampaan talja on meillä jäänyt molemmilta käyttämättä.
 
mihin tarvitaan villa haalaria????
vaunun kopat o pehmusteisii ja toppahaalari lämmin.
ei sitä vauvaa tarvii opettaa liika pukeutumiseen.
minen oo kellään käyttäny alla mitää villahaalareita ja talvi vauvoja sentään 4.
ja ulkona on nukuttu...kovilla pakkasilla pysytään sisällä.
 

Yhteistyössä