Auttakaa, mitä teen itseni ja lapseni kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuullostaa tutulta.... Mulla oli samanlainen "vaihe" kun lapsi oli 2 v. En jaksanut tehdä juuri mitään. Saatoin nukahtaa istuvilteni sohvalle tai vaikka kesken sadun luvun lastenhuoneen lattialle. Ja väsymys oli valtavaa!!! Tekstistä päätellen suurin osa tämän ketjun kirjoittajista ei ole kokenut mitään vastaavaa. Sitä jatkuvaa väsymystä ei pysty selittämään. Ja se on ihan erilaista kuin esim. unenpuutteesta johtuva väsymys.
Mä kävin lääkärillä ja otettiin nust noi kilpirauhasarvot ja hemoglobiini. Molemmat ok joten heti epäiltiin masennusta. Mulla syyksi selvisi tosi alhainen hg. Olo parani kun rupesin syömään rautaa mutta pahimmaksi ajaksi hankin myös MLL:n lastenvahdin joka vei tytön kerran viikossa pihalle leikkimään että sain olla hetken "rauhassa". Sitten jaksoi muutenkin paremmin kuin tiesi aina odottaa tuota viikon kohokohtaa, 2 tuntia omaa aikaa!!
Sen verta vielä tosta ehkäsylaastarista että yksi kaveri valitti myös väsymystä kun alotti sen. Mutta mene nyt ihmeessä ainakin lääkäriin mittauttaan noi arvot. Iso hali ja koita jaksaa!

taidan soittaa tänään siitä jos vaihtaisin laastarit takaisin pillereihin tai johonkin toiseen vaihtoehtoon. voisitteko kertoa mitkä teillä on todettu parhaimmiksi ehkäisykeinoiksi?
laastarit valitsin sen takia aikoinaan että ei tarvitse joka päivä muistaa pilleriä ottaa, mutta kai se on siirryttävä niihin takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivoinen:
Alkuperäinen kirjoittaja onego:
vaihda laastari,mutta teillä on muuta ongelma kun se että olet väsynyt.
ehdotan vielä jotain äiti-lapsi ryhmä.

millaisia ne ovat ja missä sellaisia pidetään?

siellä tapaa äidit ja lapset 2 kerta viikossa ja leikitään vuorovaikutus leikkiä lapsen kanssa.
ohjaaja auttaa.
sitten on äitien keskustelu lastenhoitaja ottaa lapset toinen huone ja äidit saa kahvi-teetä.
Helsingissä järjestää lastensuojelu avohuolto.
en ole itse ollut tiedän äidit jotka käy.

no vastaanpa minäkin meillä tuovajaa 3 vuotias on aivan samanlainen.
joka aamu saa herätä siihen että jotain "pahuuksia" on tapahtunut.
enpä usko että provoillaan, JOTKUT EIVÄT VAAN TAJUA ETTEI KAIKKIEN LAPSET OLE NIITÄ ENKELEITÄ!
meillä on päivärutiinit kunnossa, ulkoillaan paljon, nukkumaan mennään ajoissa, herätään ajoissa, annetaan hellyyttä ja huomioo JA SILTI LAPSI näitä asioita tekee.
joskus jopa saattaa ovelle keritä ja on pihalle lähdössä het aamusta
RAJOJAKIN on todella tiukatkin mielestäni.
musta on ihan turha alkaa pohtii syitä miksi lapsi tekee tällästä...tai syytellä siitä...

Onko ihan hullu idea laittaa turvaportti esim. juuri keittiöön ehkäisemään mahdollisia tapaturmia? Jos tälläinen on mahdollista tilojen puolesta. Tietysti ap:n on hyvä miettiä/tutkia mistä väsymys johtuu mutta pienet lapset kun usein ovat vikkeliä liikkeissään

Ei tuon ikäinen lapsi osaa vielä piruilla. Hänellä taitaa olla nyt vaan energiaa niin paljon, että se on pakko purkaa sitten vaikka pahuuksia tekemällä. Reilusti ulkoilua päivittäin, mahdollisuuksien mukaan menkää uimahalliin tai kerhoihin, piristyt ainakin ulkoilusta itsekin!

Alkuperäinen kirjoittaja onego:
mun työpaikka on täynnä vaativa lapsia,ei kukaan syttä vanhempia.

asiasta kukkaruukkuun:
onego, sä olet nainen paikallas! sun vastaukset on aina yhtä ihania ja empaattisia ja voin vaan kuvitella miten hyvä olet työssäsi. mielelläni tekisin töitä sinun kanssasi! :)

Alkuperäinen kirjoittaja entäs:
Onko ihan hullu idea laittaa turvaportti esim. juuri keittiöön ehkäisemään mahdollisia tapaturmia? Jos tälläinen on mahdollista tilojen puolesta. Tietysti ap:n on hyvä miettiä/tutkia mistä väsymys johtuu mutta pienet lapset kun usein ovat vikkeliä liikkeissään

tuo meillä onkin jo suunnitteilla, ovea kun ei keittiöön ole joten ainoa ratkaisu taitaa olla portti, jonka tosin pitää olla aika korkea ja jos vain jaksan niin otan ne pikkujulmuri ohjelman hoitajan ohjeet käyttöön tai ainakin yritän, kunhan vain saisin ensin voimia jostain

herätyskello herättämään aamulla aina samaan aikaan ja nousette kumpikin samaan aikaan. Sitten säännöllinen päivärytmi, johon kuuluu paljon ulkoilua ja liikuntaa. Kunnon päiväunet. Jäähypenkki käyttöön ja kaapinovat naruilla kiinni jos ei muu auta.

oon huomannu että mitä väsyneempi ite olen sitä kiukkusemmat lapset, tietysti. kun ei jaksa huomioida ni keksiivät kaikki kielletyt jutut ja saatan napista sit ihan mitättömistä asioista :ashamed: joka ei tietystä auta yhtää asiaa...jos en päiväunia pysty nukkumaan, kofeinitabletin avulla jaksan iltaan asti, koska muuten saatan nukahtaa sohvalle :ashamed: ja tää ihan totaalisessa väsymyksessä, yöunia takana max 5h ni sillon yleensä... (lapset valvottanu)

]

Muutama asia. Olet aina väsynyt, oletko masentunut? Lapsi reagoi usein häiriökäyttäytymisellä silloin kun haluaa herätellä vanhempiaan. Miten reagoit lapsen käytökseen? Huudatko, suututko? 3-vuotias ei osaa "piruilla", ei todennäköisesti tee tuhmuuksiaan sinua ärsyttääkseen vaan hakee joko huomiotasi tai etsii rajoja. Nukkuma-aika kuulostaa ihan kohtuulliselta, 20-6/7 on 10-11 tunnin yöunet.

mielestäni en ole masentunut, olen juuri löytänyt uuden miehenkin josta pidän todella paljon. joskus suutun ja korotan ääntäni, joskus taas en jaksa reagoida.[/quote]

Tässä tuli koko asian ydin: JOSKUS SUUTUT, JOSKUS ET REAGOI.
Jos olet noin epäjohdonmukainen, en ihmettele että lapsi on sekaisin.

uudesta miehestä tämä ei voi johtua, koska tätä tapahtui jo ennen hänen tuloa elämäämme.
emme ulkoile paljon koska en jaksa ja inhoan talven kylmyyttä.

Jos et jaksa mennä edes lapsesi kanssa ulos, kannattaa hänet antaa varmaan hoitoon sellaisille ihmisille, jotka jaksavat hänen kanssaan puuhailla ja olla.
On tullut tässä ketjussa jo niin monta huonoa tekosyytä, miksi et pidä huolta lapsestasi. Toivon että annat hänet huostaan.

Käy nyt ensin tervydenhoitajalla mittaamassa veriarvot ym., jos niissä ei kummemmin vikaa ole ja vaikka olisikin, syö ja ulkoile päivittäin säännöllisesti. Pelkällä suklaalla ei kukaan jaksa (omakohtaista kokemustakin löytyy :ashamed: ) Muista myös, ettet ole ainut, joka on väsynyt lapsen kanssa, joten elä pelkää pyytää apua. Kyllä meitä on monta äitiä, jotka ovat olleet välillä pulassa lapsensa kanssa ja joko omia ideoita käyttäen tai toisten avulla selviytyneet kunnialla.

Menetkö myös itse nukkumaan 8 aikoihin? Nimittäin se voisi olla vastaus väsymykseesi. Toki lapsi menee kaapeille, eikä herätä sinua, koska näkee että olet väsynyt. Mitä tapahtuisi, jos lapsi herättäisi sinut? Nousisitko ylös vai pistäisitkö lapsen takaisin nukkumaan?

Ymmärrän kyllä miltä tuntuu olla väsynyt.

Lapsi ei myöskään tottele sinua, koska sinä nukut aina, Lapsi ei tajua, että olet äiti ja että huolehdit asioista, vaan luulee, että hän huolehtii itse omista asioistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Käy nyt ensin tervydenhoitajalla mittaamassa veriarvot ym., jos niissä ei kummemmin vikaa ole ja vaikka olisikin, syö ja ulkoile päivittäin säännöllisesti. Pelkällä suklaalla ei kukaan jaksa (omakohtaista kokemustakin löytyy :ashamed: ) Muista myös, ettet ole ainut, joka on väsynyt lapsen kanssa, joten elä pelkää pyytää apua. Kyllä meitä on monta äitiä, jotka ovat olleet välillä pulassa lapsensa kanssa ja joko omia ideoita käyttäen tai toisten avulla selviytyneet kunnialla.
Kyllä mua ihmetyttää, jos yhden lapsen kanssa joka nukkuu kuitenkin noinkin hyvin on niin väsynyt että nukahtelee kesken päivän, ei jaksa lähteä ulos, ei jaksa kieltää... Täytyy olla jotain sairautta tai masennusta sittenkin. Ei kuulosta YHTÄÄN normaalilta. Siksi kävisin kyllä ekaksi lääkärissä ja kertoisin tuosta väsymyksestä.

Yhteistyössä