Auttakaa mitä pitää tehdä tämmösessä tilanteessa? nukuttamisesta (pitkä stoori, toiv. joku jaksaa auttaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neytiri

Aktiivinen jäsen
Lapseni siis on juuri vieroitettu tutista, ja on ollut nyt noin viikon ilman yötuttiaan.
Samaan aikaan tuon kanssa tuli sellainen ongelma, ettei enää suostu nukkumaan yksin makkarissa.
Nukkuu siis samassa huoneessa meidän vanhempien kanssa, mutta ei suostu jäämään sinne yksin muiden vielä jäädessä hereille.

En tiedä miksi, mutta hän aloittaa huudon aina heti kun poistuu huoneesta, nukkui tai ei. Ja nyt on tullut semmonen, että ei riitä enää mikään.
Hän tahtoisi, että makaisin hänen sängyssään hänen vieressään, tai vaihtoehtoisesti antaisin hänen nukahtaa syliini. Minä taas olen ihan hukassa, pitäisikö tuohon suostua, vai pitää päänsä ja pysyä vanhoissa tutuissa rutiineissa.
Ennen siis nukahti tosi nätisti. Meni itse sänkyyn, luettiin iltasatu, ja sitten pusut ja halit ja hyvät yöt ja nukahti alta 5 min hiljasuudessa.
Mietin että pompottaako tuo mua, vai onko sillä oikeesti joku hätänä. Eilen se väitti että pelkää pimeetä, mutta ei siltikään tänään auttanut mitään että oli pieni valo. Päinvastoin kaikki oli tuhannesti vaikeampaa.

Olen ihan hukassa. Huutoa kuuluu vaikka olisin vieressä (mutten hänen sängyssään), kun se ei riitä hänelle. En enää ymmärrä mitä kuuluu tehdä? Jos makoilen omalla sängylläni, hänen sänkynsä vieressä, hän hakeutuu sängyn reunaan ja rupeaa pelleilemään kaikkea. Ei siis yritäkkään nukkua.
Jos taas en mene viereen, huuto on taattu. Ja sitä kestää monta tuntia, jos en anna periksi.
Tuntuu ettei saisi antaa periksi, mutta sekin tuntuu pahalta, jos epäilen kuitenkin että hällä on jostain syystä kurja olo.

Auttakaa oi viisaat kanssapalstailijat!

Lapsi on 1v11kk.

Ahdistaa ja tuntuu tosi kurjalta.

Meillä on ollut aina enemmän tai vähemmän sekavaa toi nukkumaanmeno.
Esikoisella koitin pitää enemmän rutiineista kiinni ja hermohan siinä vaan kaikilta meni.

Kuopuksen kanssa otin iisimmin; milloin nkahti omaan sänkyyn, milloin meidän, joskus sohvalle ja muutamasti jopa olkkarin lattialle.

Nyt molemmat ovat jo pitkään nukkuneet reippaasti omissa sängyissään, 8v ja 4,5v.
Kerran ne lapset pieniä on.

Sinuna miettisin, mitä vaikutuksia teidän perheen elämään on sillä, jos lapsi saa nukkua vieressä, ja sillä, jos ei saa. Mulla on tuon ikäiset saaneet nukkua mun sängyssä, jos ovat halunneet, mutta tilannetta helpotti se, että mä olin yh. Sänkyyni mahtui ihan hyvin. Sain itse nukkua yöni rauhassa, mikä oli mulle tärkeä asia. Nukkumaanmenosta ei tehty valtataistelua ja tulipa sitä itsekkin joskus nukuttua muikean pitkät yöunet, vaikka aamulla olikin työpäivä.

Vaikea antaa mitään muuta neuvoa kuin että mietit kokonaistilannetta.

joo siis tyttö saa nukkua välissä silloin kun ollaan itsekkin nukkumassa, mutta omaan sänkyyn on siis nukahtanut noin vuoden verran ihan nätisti ja omasta tahdostaan. Nyt kuitenkin tutit taisivat viedä sen rauhoittumiskeinon, ja enää mikään ei riitä, mä en vain enää keksi mikä riittäisi.
Tämä neiti kun osaa pelleillä oikein huolella. Siis jos otan viereen niin pelleilee siinä, siirrän takas sänkyyn, pelleilee siellä, varoitan että lähden huoneesta jos pelleilee, koska tarkoitus oli nukkua. Ja kun pelleilee, olen nousemassa sängystä ja hän saa raivarin. Noh toinen vaihtoehto, olen ottanut halimaan syliin, rupeaa pelleilemään siirrän omaan sänkyyn, koska on jo aluksi kerrottu että sylissä ei pelleillä. Noh ei rauhoitu millään. Jos pelleily jatkuu omassa sängyssä, sanon että äiti ei katsele pelleilyä, laita pää tyynyyn ja pistä silmät kiinni. Pelleily jatkuu, siirryn huoneesta, jolloin massiivinen huuto alkaa. Annan huutaa hetken, menen takaisin, selitän miksi lähdin, mutta pelleily jatkuu. Poistun toistamiseen, huuto yltyy. Tämän jälkeen en enää tiedä mitä tekisin, tähän on mennyt yleensä aikaa jo helposti yli tunti.

Teillä on siis melkoinen iltasirkus. Voi olla, että tuo sirkus on lapsesi mielestä yksinkertaisesti vaan hauskaa. Mutta myös mielikuvitus alkaa tuossa iässä kehittyä ja oikeasti lapsi voi pelätäkin pimeää, mörköjä sängyn alla tai vaikka sitä, että kun poistut huoneesta, poistut kokonaan lapsen elämästä. Mä ainakin lopettaisin tuon sirkuksen joko antamalla lapsen huutaa tai antamalla lapsen nukkua vanhempien sängyssä. Itse varmaan ottaisin lapsen viereeni, valot pois ja teeskentelisin itse nukkuvaa, kunnes lapsi olisi nukahtanut. Jos lapsi pelleilisi, en kiinnittäisi pelleilyyn huomiota.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22034625:
Teillä on siis melkoinen iltasirkus. Voi olla, että tuo sirkus on lapsesi mielestä yksinkertaisesti vaan hauskaa. Mutta myös mielikuvitus alkaa tuossa iässä kehittyä ja oikeasti lapsi voi pelätäkin pimeää, mörköjä sängyn alla tai vaikka sitä, että kun poistut huoneesta, poistut kokonaan lapsen elämästä. Mä ainakin lopettaisin tuon sirkuksen joko antamalla lapsen huutaa tai antamalla lapsen nukkua vanhempien sängyssä. Itse varmaan ottaisin lapsen viereeni, valot pois ja teeskentelisin itse nukkuvaa, kunnes lapsi olisi nukahtanut. Jos lapsi pelleilisi, en kiinnittäisi pelleilyyn huomiota.

Jep, härdelli on melkoinen eikä tyttö näytä siitä nauttivan.
Tänään kysyin pelkääkö hän jotain, sanoi että ei. Mutta silti oli hysteerinen.
Olen kokeillut kumpaakin, nukahtaa huudettuaan piiiiiiiitkän tovin yksinään, mutta se tuntuu tosi pahalta. Nukahtaa siis esim puolessa tunnissa, mutta huutaa kokoajan, käyn välillä ovella sanomassa jotain rauhottavaa, mutta ei auta.
Olen myös antanut nukahtaa viereen ja teeskennellyt nukkuvaa. Vaan tuopa ei nukahda, vaan rupee kikkailemaan. Jos nukahtaakin, herää hän viimeistään siihen kun koitan hiipiä vierestä pois.

Mieti liittyikö tuohon jotain muutakin kuin tutin poisjättäminen. Jos se on ainut asia ja lapsi on siihen asti nukahtanut noin helposti kuin kuvasit niin en antaisi tässä siirtymävaiheessa periksi vaan laittaisin lapsen nukkumaan kuten ennenkin ja kestäisin parin viikon huudot. kun lapsesi on jo noin iso,ymmärtää puhetta ja puhuu itsekin ilmeisesti jo hyvin niin hänen kanssaan kannattaa jutella asiasta ja kysyä haluaisiko hän jotain unikaveria tms.tuon poisjätetyn tutin tilalle. Meillä esim.tuttikeiju toi tutin tilalle muumipehmolelun ja se kainalossaan tyttö (tasan 2vee) jäi tyytyväisenä nukkumaan. Kyseli kyllä tuttia muutamana iltana,mutta sitten se unohtui. Unipupu oli kyllä jo aiemminkin,mutta nyt tuli tuo muumi lisäksi. Voimia sulle!

Yhteistyössä