Auttakaa minua! Olen kyllästynyt ns. perusruokiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei aina nakkikeittoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei aina nakkikeittoa

Vieras
ja tahtoisin kokeilla välillä jotain muuta kuin jauhelihakastiketta tai kalakeittoa tai kanaa riisillä...

Kertokaa uusia, teillä hyväksi havaittuja reseptejä kanalle, kalalle, lihalle, kasviksille...

Ja osaan kyllä googlettaa, se reseptipaljous on vaan niin massiivista, että sieltä on hankala alkaa valkkaamaan niitä hyviä reseptejä...

itse teen näin..
lohta paistetaan pannulla, suikaleita , paloja tms - ei väliä
lissän herkkusieniä, sipulia
parsakaaltakin paloina jos on
ja pannuun ruokakermaa

nopeeta- hyvää- esim pastan tai peunoiden kanssa..
tätä voi varioida miten vaan vihannesten osalta, saat väriä esim. paprikasta tai wokkivihanneksista - kokeile ja mausta..
itse rakastan tässä rouhittua mustapippuria ja suolaa, koska haluan että lohi maistuu..

Alkuperäinen kirjoittaja ei aina nakkikeittoa:
ja tahtoisin kokeilla välillä jotain muuta kuin jauhelihakastiketta tai kalakeittoa tai kanaa riisillä...

Kertokaa uusia, teillä hyväksi havaittuja reseptejä kanalle, kalalle, lihalle, kasviksille...

Ja osaan kyllä googlettaa, se reseptipaljous on vaan niin massiivista, että sieltä on hankala alkaa valkkaamaan niitä hyviä reseptejä...

Meillä on myös aina samaa ruokaa ja kanaruokia syöty liian vähän. Tämä wokki oli ainakin todella hyvää ja pakastevihanneksista ei hyvää wokkia edes saa. http://pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=179&rname=broilerivokki

Sitten andalucian kanakeitto on hyvää vaihtelua keitoille. Olen yrittänyt etsiä ruokia joihin ei käytettäisi marinoitua lihaa.

pinaatti-fetalasagne: sekoita pussi pinaattia ja purkki fetaa sekasin, lisää n. 1 dl vettä ja mausta mustapippurilla. Laita vuokaan kerros lasagnelevyjä, päälle pinaatti-feta seosta, seuraavaksi tomaattikastiketta (itse ostan valmiina, dolmiosea vai mitä lie onkaan), sitten taas lasagnelevyjä jnejne. Päällimmäiseksi tulee tomaattikastiketta ja siihen vielä himpun juustoraastetta. Alimpaan kerrokseen voi laittaa tomaattisiivuja.

Porkkanapihvit: 2½ dl porkkanaraastetta, ½ dl korppujauhoja, 1 dl kermamaitoa (tai maitoa), ½ dl vehnäjauhoja, ½ dl voisulaa, 1 muna, suolaa, valkopippuria, muskottipähkinää, Korppujauhot turvotetaan kermamaidossa ja kaikki ainekset yhdistetään ja taikinasta tehdään piffejä paistinpannulle.

Kuorrutettu munakoisovuoka: 1 kg munakoisoa, 250 g mozzarella juustoa, 185 g juustoraastetta, 2½ dl tuoreita basilikan lehtiä pilkottuna, 1 sipuli, tomaattimurskaa, öljyä. Kuumenna öljy ja kuullota sipuli, lisää tomaattimurksa. Viipaloi munakoisot paksuiksi viipaleiksi ja paista ne öljyssä 3-4 min per viipale, valuta talouspaperin päällä. Laita voideltuun uunivuokaan n. 1/3 munakoisoviipaleista, päälle puolet mozzarellaviipaleista ja puolet juustoraasteesta. Tee toinen samanlainen kerros, päälimmäiseksi munakoisoviipaleita. Kaada tomaattikastike päälimmäiseksi ja viimeiseksi basilikan lehdet. Päälle voi laittaa juustoraastetta (vaikkapa parmesaania tai ihan tavallista). paista n. 40 min 200 asteessa.

Meillä tykätään broilerilasagnesta, pinaattikeitosta, kasvispyöryköistä (kaupan), lohipyöryköistä ja broilerikookoskastikkeesta, jonka ohje löytyy pirkan kookosmaitopurkista. Ovat sellaisia ruokia, joita ei kumminkaan kovin usein tehdä, ollaan nimittäin kyllästytty niihin samoihin nakki ja jauheliharuokiihin

Tässä meidän nopeat selkeät arkiruuat:
pasta broiler+kerma
pasta kinkku+kerma
pasta oliivi, aurajuusto

spagetti tomaattijauhelihakastike
spagetti kananmuna herne-maissi-paprika

peruna kananmunakastike
peruna jauheliharuskeakastike
peruna ruskeakastike

perunasipulisekoitus kinkkusuikale perunasipulisekoitus aurajuusto

makaronilaatikko
makaronilaatikko tonnikalasta

riisi jauheliha suolakurkku
riisi jauheliha he-ma-pa
makaroni jauheliha he-ma-pa
makaroni makkara he-ma-pa

wokvihannekset broilersuikale
lasagne
nakit muusi/peruna/makaroni
stroganoff ja perunat

aurinkokasvikset ja jauheliha
kesäkeitto
lihakeitto
jauhelihakeitto
nakkikeitto

hernekeitto
patonki täytettynä
pitsa
tortilla
lihapullat muusi/perunat/makaroni
mureke muusi
jauhelihavartaat grillistä

uunimakkara
grillattu makkara
uunilohi muusi
kalapuikot ranskalaiset/lohkoperunat
tonnikala raejuusto salaatti
itsetehdyt lohkoperunat uunissa

Kiitoksia :) varteenotettavia vihjeita paljon ja varmasti kokeilen näitäkin. Olen vähän huono soveltamaan omasta päästä, siksi tarviin yleensä ohjeet mukaan :)

Lisääkin saa laittaa!

Ja yksi helppo lisuke on hunajajuurekset: pilko bataattia, perunaa, porkkanaa tms juureksia pieniksi peukalonpään kokoisiksi paloiksi, kulhoon rkl vettä, rkl öljyä ja rkl hunajaa, pyöräytät vihannekset seoksessa ja uuniin 175 kunnes ovat kypsiä.

Canellonit on yks mun suosikkeja. Niiden täytteeksi sitten mitä sattuu milloinkin olemaan (lihaa, kalaa, kasviksia, sieniä, äyriäisiä jne ) , päälle joko juustoinen valkokastike tai tomaattikastike ja uuniin.

Yhteistyössä